Autor: Mgr. Eva Zralá 7.1 Vztahy mezi lidmi Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název vzdělávacího materiálu
Advertisements

Elektronická učebnice - I
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_Rodina TÉMA: Příbuzenské.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
7.1 Odčítání v oboru V krabici byly žárovky.
RODINA ZÁKLADNÍ JEDNOTKA STÁTU
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Rodina 6. ročník.
Rodina.
Elektronická učebnice - II
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Elektronická učebnice - I
34.1 Souřadnice bodů, osy souřadnic x, y
18.1 Pravý úhel, pravoúhlý trojúhelník
18.1 Sčítání v oboru do 100 s přechodem přes desítku
43.1 LOMENÉ VÝRAZY 3
5.1 Měření na centimetry a milimetry
Název Vztahy v rodině   Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo
82.1 Přídavná jména PŘIVLASTŇOVACÍ
127.1 Náhradní rodinná péče Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Svět kolem nás Autor: Mgr.
13.1 Desítky - jednotky 10 jednotek = 1 desítka
63.1 Podstatná jména rodu ženského – vzor píseň
Elektronická učebnice - I
Mezilidské vztahy 3. ročník
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Rodokmen Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Zuzana Švihlová.
14.1 Numerace do 100 Čti čísla v první desítce, ve druhé desítce atd.
8.1 Sčítání do 20 bez přechodu desítky
94.1 Dopis, adresa Jaké dopisy vidíš na obrázcích? Kdo je odeslal?
Výchova k občanství RODINA
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Martina Černá Název materiálu: VY_12_INOVACE_OS.6.Cer.03_Manzelstvi Datum:
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,6_02_RODINA.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_09_ PL Rodinné vztahy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
RODINNÉ VZTAHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_01_RODINNÉ VZTAHY Téma: OBČANSKÁ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_15_09_ Test, rodina Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠKOLNÍ BRANDÝS N/L – STARÁ BOLESLAV AUTOR: MGR. VĚRA BLAŽÍČKOVÁ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Výchova k občanství TEMA: VZTAHY V RODINĚ ČÍSLO.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
12.1 Odčítání do 20 s přechodem přes desítku
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Rodina, náhradní rodinná péče
Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov
Rodina, příbuzenství.
RODINA OPAKOVÁNÍ.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
RODINA Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_01_Náhradní rodinná péče
Křížovka – opakování, manželství
RODINA Elektronické učební materiály – I. stupeň Společnost
Vztahy a pravidla soužití - rodina
Když vlastní rodina chybí
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY:ZŠ Pardubice - Spořilov
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor Mgr. Hana Drchotová Škola ZŠ Bor, Školní 440, Bor, Téma
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Číslo: VY_32_INOVACE_14_19 Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze.
19. září Manželství, rodina.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektronická učebnice - I
Transkript prezentace:

Autor: Mgr. Eva Zralá 7.1 Vztahy mezi lidmi Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství Během svého života hraje každý člověk mnoho rolí. V rámci těchto rolí si v různých skupinách utváříme různé vztahy. Každá role vyžaduje určité chování: od učitele očekáváme, že bude děti učit novým poznatkům, od automechanika, že nám spraví rozbité auto.

7.2 Co již víme o mezilidských vztazích? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství -rodíme se do určité rodiny -jsme součástí obce -žijeme v určitém státě -patříme k určitému národu -někteří vyznáváme určitá náboženství -rodíme se do určité rodiny -jsme součástí obce -žijeme v určitém státě -patříme k určitému národu -někteří vyznáváme určitá náboženství V průběhu svého života procházíme řadou sociálních skupin, které na nás působí. SOCIALIZACE RODINA ŠKOLNÍ TŘÍDA PARTA PŘÁTELÉ SPOLUPRACOVNÍCI SOCIÁLNÍ SKUPINY malénapř. rodina, třída, parta velkénapř. obyvatelé města, národ formálnípředem dané - např. třída neformálnídobrovolné - např. kroužek

7.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství První skupina, jejímž členem se stáváme hned po narození, je rodina. Učíme se v ní, jak se chovat v určitých situacích. Proto nás rodiče v určitých činnostech často povzbuzují, jiné nám naopak zakazují, určují náš denní režim a dohlíží na jeho dodržování. FUNKCE RODINY: 1.emocionální (láska a porozumění) 2.materiální (např. jídlo, oblečení) 3.ochranná (poskytování bezpečí a jistoty) 4.výchovná (slušné vychování) 5.biologická (pokračování rodu - potomci) rodinné (příbuzenské) vztahy: strýc – otcův či matčin bratr nebo manžel otcovy či matčiny sestry synovec – bratrův či sestřin syn bratranec – syn strýce a tety tchán – manželův či manželčin otec zeť – dceřin manžel teta – otcova či matčina sestra nebo manželka otcova či matčina bratra neteř – bratrova či sestřina dcera sestřenice – dcera strýce a tety tchýně – manželova či manželčina matka snacha – synova manželka Častou formou rodiny je u nás stále manželství. Mnoho kultur připouští polygamii = soužití s více než jedním partnerem. Homosexuálně orientovaní lidé mohou v některých zemích (v ČR od roku 2006) uzavírat registrované partnerství. KDYŽ RODINA NEPLNÍ SVÉ FUNKCE rozvod - ukončení manželství (řeší se zejména otázky rozdělení majetku, péče o děti) ústavní výchovná zařízení (kojenecké ústavy, dětské domovy) pěstounská péče - je dočasná, zaniká v 18 letech věku dítěte osvojení (adopce) - přijetí cizího dítěte za vlastní

7.4 Co si řekneme nového? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství K vzájemnému porozumění mezi lidmi přispívá vhodně zvolený způsob komunikace. sdělování a přijímání informací slovní komunikace = verbální - používáme slova (řeč, písmo) mimoslovní komunikace = neverbální -mimika (výrazy obličeje), gesta (znaková řeč rukou), haptika (doteky), proxemika (přiblížení a oddalování), postoj, … řešení: A5, B4, C3, D8, E7, F1, G6, H2 KDO, CO, KOMU, JAK, KDE, KDY, PROČ

7.5 Procvičení a příklady Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství Zamysli se: 1.Za jakých okolností si mohou otec s matkou vyměnit své role? 2.Jaké klady přináší život ve společné domácnosti s babičkou? 3.Jaký věkový rozdíl mezi sourozenci považuješ za nejlepší? Proč? 4.Kdo by mohl případně nahradit roli otce nebo matky? Zamysli se: 1.Za jakých okolností si mohou otec s matkou vyměnit své role? 2.Jaké klady přináší život ve společné domácnosti s babičkou? 3.Jaký věkový rozdíl mezi sourozenci považuješ za nejlepší? Proč? 4.Kdo by mohl případně nahradit roli otce nebo matky? Lucka má bratra Šimona a rodiče Mirka a Marii. Mirkovi rodiče se jmenují Josef a Jana. Mirek má bratra Huga. Alena a Hugo mají dceru Šárku. Lucka a Šimon mají prarodiče Josefa a Janu a Otu a Pavlu. úkoly k textu: 1.Nakresli rodokmen. 2.Doplň příbuzenské vztahy: Mirkův bratr je... Šimonova sestřenice je... Josefův vnuk je... Otova dcera je... Hugova švagrová je... Lucka má bratra Šimona a rodiče Mirka a Marii. Mirkovi rodiče se jmenují Josef a Jana. Mirek má bratra Huga. Alena a Hugo mají dceru Šárku. Lucka a Šimon mají prarodiče Josefa a Janu a Otu a Pavlu. úkoly k textu: 1.Nakresli rodokmen. 2.Doplň příbuzenské vztahy: Mirkův bratr je... Šimonova sestřenice je... Josefův vnuk je... Otova dcera je... Hugova švagrová je... řešení: Hugo Šárka Šimon Marie řešení: Hugo Šárka Šimon Marie Vysvětli, kdo je švagr a švagrová. Vysvětli, kdo je švagr a švagrová. Rozliš a popiš druhy komunikace na obrázcích.

7.6 Něco navíc pro šikovné Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství Jak se nazývá věda o rodech? Zkus vybrat správnou variantu: geologie genealogie gerontologie geomorfologie Jak se nazývá věda o rodech? Zkus vybrat správnou variantu: geologie genealogie gerontologie geomorfologie Vytvoř svatební blahopřání. Na stránkách si můžeš sestavit vlastní rodokmen. Na stránkách si můžeš sestavit vlastní rodokmen. K svatbě se váže řada pověr a zvyků. Znáš některé a víš, co symbolizují? Vytvoř rodinný erb. Víš, co je tzv. adopce na dálku?

7.7 CLIL (Relationships between people) Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Civics socializationsocializace social groupssociální skupiny my familymoje rodina family treerodokmen weddingsvatba marriagemanželství friendspřátelé communicationkomunikace socializationsocializace social groupssociální skupiny my familymoje rodina family treerodokmen weddingsvatba marriagemanželství friendspřátelé communicationkomunikace Do you know all the Simpsons?

Správné odpovědi: 1. Které sociální skupiny označujeme jako neformální? a/ skupiny velmi malé, mají max. 5 členů b/ skupiny, které jsou předem dané c/ skupiny o velkém počtu členů d/ skupiny dobrovolné 3. Do neverbální komunikace nepatří: a/ haptika b/ mimika c/ písmo d/ gestikulace 2. Urči příbuzenský vztah: otcův či matčin bratr nebo manžel otcovy či matčiny sestry je: a/ bratranec b/ strýc c/ tchán d/ švagr 4. Co označuje pojem registrované partnerství? a/ registrované sdružení občanů jedné obce b/ obdoba manželství pro osoby stejného pohlaví c/ polygamní manželství d/ rozvedené manželství 1.d 2.b 3.c 4.b 7.8 Test znalostí Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství

7.9 Použité zdroje, citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství 1. url= simpson.blog.cz/&docid=eFBzrES_C_5FvM&imgurl= sep/DBZ_Simpsons_Family_Tree_by_Marruche_web.jpg&w=531&h=478&ei=IMz5TvWoBOnO4QTc6s2NCA&zoom=1&iact=hc&v px=188&vpy=330&dur=60&hovh=213&hovw=237&tx=138&ty=160&sig= &page=1&tbnh=156&tbnw=173 &start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:6,s:0http:// url= simpson.blog.cz/&docid=eFBzrES_C_5FvM&imgurl= sep/DBZ_Simpsons_Family_Tree_by_Marruche_web.jpg&w=531&h=478&ei=IMz5TvWoBOnO4QTc6s2NCA&zoom=1&iact=hc&v px=188&vpy=330&dur=60&hovh=213&hovw=237&tx=138&ty=160&sig= &page=1&tbnh=156&tbnw=173 &start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:6,s: gqdJoC_xK1rM:&imgrefurl= w.fightpoverty.mmbrico.com/facts/idp_children_uganda(190x143.jpg&w=203&h=143&ei=w935TtDnG4GSsAb5350D&zoom=1&iact =hc&vpx=653&vpy=492&dur=955&hovh=114&hovw=162&tx=94&ty=69&sig= &sqi=2&page=2&tbnh=11 4&tbnw=162&ndsp=17&ved=1t:429,r:13,s:17http:// 8gqdJoC_xK1rM:&imgrefurl= w.fightpoverty.mmbrico.com/facts/idp_children_uganda(190x143.jpg&w=203&h=143&ei=w935TtDnG4GSsAb5350D&zoom=1&iact =hc&vpx=653&vpy=492&dur=955&hovh=114&hovw=162&tx=94&ty=69&sig= &sqi=2&page=2&tbnh=11 4&tbnw=162&ndsp=17&ved=1t:429,r:13,s:17 3.Bičíková, Vladimíra a kol.: Český jazyk 8, 1. vydání, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, ISBN Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2003, ISBN Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 7 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2004, ISBN Valenta, Milan: Občanská výchova pro 6. ročník, 1. vydání, Praha, Práce, 1995, ISBN kliparty 1. url= simpson.blog.cz/&docid=eFBzrES_C_5FvM&imgurl= sep/DBZ_Simpsons_Family_Tree_by_Marruche_web.jpg&w=531&h=478&ei=IMz5TvWoBOnO4QTc6s2NCA&zoom=1&iact=hc&v px=188&vpy=330&dur=60&hovh=213&hovw=237&tx=138&ty=160&sig= &page=1&tbnh=156&tbnw=173 &start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:6,s:0http:// url= simpson.blog.cz/&docid=eFBzrES_C_5FvM&imgurl= sep/DBZ_Simpsons_Family_Tree_by_Marruche_web.jpg&w=531&h=478&ei=IMz5TvWoBOnO4QTc6s2NCA&zoom=1&iact=hc&v px=188&vpy=330&dur=60&hovh=213&hovw=237&tx=138&ty=160&sig= &page=1&tbnh=156&tbnw=173 &start=0&ndsp=17&ved=1t:429,r:6,s: gqdJoC_xK1rM:&imgrefurl= w.fightpoverty.mmbrico.com/facts/idp_children_uganda(190x143.jpg&w=203&h=143&ei=w935TtDnG4GSsAb5350D&zoom=1&iact =hc&vpx=653&vpy=492&dur=955&hovh=114&hovw=162&tx=94&ty=69&sig= &sqi=2&page=2&tbnh=11 4&tbnw=162&ndsp=17&ved=1t:429,r:13,s:17http:// 8gqdJoC_xK1rM:&imgrefurl= w.fightpoverty.mmbrico.com/facts/idp_children_uganda(190x143.jpg&w=203&h=143&ei=w935TtDnG4GSsAb5350D&zoom=1&iact =hc&vpx=653&vpy=492&dur=955&hovh=114&hovw=162&tx=94&ty=69&sig= &sqi=2&page=2&tbnh=11 4&tbnw=162&ndsp=17&ved=1t:429,r:13,s:17 3.Bičíková, Vladimíra a kol.: Český jazyk 8, 1. vydání, Havlíčkův Brod, Tobiáš, 2002, ISBN Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2003, ISBN Janošková, Dagmar a kol.: Občanská výchova 7 s blokem Rodinná výchova pro základní školy a víceletá gymnázia, 1. vydání, Plzeň, FRAUS, 2004, ISBN Valenta, Milan: Občanská výchova pro 6. ročník, 1. vydání, Praha, Práce, 1995, ISBN kliparty

7.10 Anotace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Výchova k občanství AutorMgr. Eva Zralá Období07 – 12/2011 Ročník6. a 7. ročník Klíčová slovaVztahy mezi lidmi, sociální skupiny, rodina, komunikace. AnotacePrezentace popisující význam sociálních skupin, osobních a neosobních vztahů a komunikace mezi lidmi.