Historie genetiky Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dědičnost, proměnlivost, vědci, výzkum
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Vazba úplná, neúplná, Morgan, Bateson
Genetika člověka.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Genetika jako věda, její vývoj, historie
„Můj čas přijde”-Johann Gregor Mendel
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: září 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Dědičnost základní zákonitosti.
Genetika.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
ZÁKULISÍ OBJEVU DNA Andrea Kovácsová.
Genetika.
Molekulární genetika.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
GENETIKA.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
BUNĚČNÁ PAMĚŤ paměť - schopnost systému zaznamenat,uchovávat a ev. předávat   informaci buněčná paměť - schopnost buňky uchovávat informaci pro svou reprodukci,
Struktura lidského genomu Historický úvod Základní poznatky o struktuře lidského genomu (DNA, nukleosomy, chromatinové vlákno) Metodické přístupy Chromosomy.
Mutace Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Populace a krevní skupiny Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_11 Název materiáluHistorie.
Významné nížiny, úvaly a pánve České republiky - interaktivní slepá mapa Autor: Mgr. Martin RosochaDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
GENETIKA. CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI ŽIVÝCH ORGANISMŮ.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Genetika Přírodopis 9. r..
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetické zákony.
Studium lidského genomu
Genetika.
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Genetika.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Poslední Přemyslovci III
Transkript prezentace:

Historie genetiky Autor: Mgr. Jitka Mašková Datum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_BIO.oktava.01_historie genetiky ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jitka Mašková NázevHistorie genetiky PředmětBiologie Tematická oblastGenetika ŠablonaIII/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT RočníkOktáva, 4. ročník Metodický list/Anotace Stručný přehled nejvýznamnějších objevů v genetice mezi lety Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

19. století – myšlenky evoluce Charles Darwin - Alfred Russel Wallace příbuzné organismy pocházejí ze společného předka potomci jsou ve svých vlastnostech variabilní a rodí se jich více přírodní výběr určí, kteří přežijí ?kde se bere variabilita mezi potomky ?jak se vlastnosti rodičů předávají potomkům

narozen 1822 v Hynčicích na Moravě gymnázium v Opavě filosofie v Olomouci, pro nedostatek financí vstupuje do řádu svatého Augustina univerzitní studium ve Vídni se mu nepodařilo dokončit učitel na gymnáziu ve Znojmě a později v Brně opat a později prelát Augustiniánského kláštera v Brně při tom pracoval na svých hybridizačních pokusech (hlavně hrách) svou práci publikoval v roce 1865 na schůzi Brněnského přírodovědného spolku, knižně vyšla v roce Výtisky byly rozeslány na 120 vědeckých pracovišť celé Evropy, přesto si jich téměř nikdo nevšiml zemřel 1884 Johann Gregor Mendel

J. G. Mendel – myšlenky dědičnosti jednotlivé znaky jsou podmíněny určitými elementy elementy se u rodiče vyskytují v párech a mají různou sílu rodič předává potomkovi jen jeden ze svých elementů 1.Vybral si jen několik málo jasně definovaných znaků, na které se soustředil a prováděl kontrolovaná křížení (experimentální přístup) 2. Výsledky pečlivě vyhodnotil pomocí matematiky (v té době nevídané) 3. Každý znak, který zkoumal, ležel na jiném chromozomu Základ úspěchu jeho práce: ?co je konkrétně tím elementem ?jak se elementy předávají, kombinují a projevují

znak = barva květu červený květ – jeden element bílý květ – druhý element 1900 Hugo de Vries Carl Correns Erich von Tschermak nezávisle na sobě a bez znalosti Mendelovy práce publikují s ním shodné závěry 1882 Walther Flemming pozoroval chromozomy a chromatin, popsal proces mitózy

Chromozomální teorie dědičnosti +chromozomy jsou v jádře +chovají se jako Mendelovi elementy -vlastností a tudíž elementů je mnohem více než chromozomů -nikdo nepozoroval předávání konkrétního chromozomu a konkrétní vlastností 1910 Thomas Hunt Morgan ( ) dokázal spojení mezi pohlavním chromozomem a bílou barvou očí

Chromozom = směs DNA, RNA a proteinů ?co je tím nosičem elementů 1944 Oswald T. Avery, Colin M. MacLeod, Maclyn McCarty nositelem dědičnosti je DNA 1928 Frederick Griffith experiment s virulentním a nevirulentním kmenem pneumokoků

DNA = nositelka dědičné informace ?jaká je její struktura ?jak jsou informace uložené, předávané a prováděné 1953 James D. Watson, Francis Crick na základě dat Rosalindy Franklinové a Maurice Wilkinse model molekuly DNA 1962 Nobelova cena

1966 Marshall Nirenberg, Heinrich Matthaei Har Gobind Khorana rozluštili genetický kód = překladový klíč, jak jsou k sekvencím nukleotidů přiřazovány aminokyseliny

Mendel_Gregor_ jpg Griffith_experiment.svg.png Crick.jpg/237px-DNS-Modell_nach_Watson-Crick.jpg Aminoacids_table.svg.png ŠMARDA, Jan. Genetika: pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 143 s. ISBN