Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/35 Předmět: přírodopis Ročník: 7. Jméno autora (vč. titul): Mgr. Petr Střížek Škola – adresa: ZŠ Ústí nad Labem – Hluboká 150
Klíčová slova: šelmy, ploutvonožci, kytovci, sudokopytníci, lichokopytníci, primáti, chobotnatci Anotace: opakování řádů savců pomocí hry riskuj: kliknutím na pole s body se otevře otázka, kliknutím na odpověď – kontrola odpovědi, kliknutím na pole zpět – hlavní stránka
ŠELMY PLOUTVONOŽCI KYTOVCI CHOBOTNATCI SUDOKOPYTNÍCI LICHOKOPYTNÍCI PRIMÁTI
Řekni, jak se jmenuje druh zubů, které jsou u šelem mohutné a ostré. ZPĚT ODPOVĚĎ špičáky
Řekni dva charakteristické znaky psovitých šelem a uveď dva druhy. ZPĚT Charakteristické znaky psovitých šelem: nezatažitelné drápy, svou kořist štvou, lebka je protáhlého tvaru. Druhy: vlk obecný, liška obecná, ODPOVĚĎ
Řekni dva charakteristické znaky kočkovitých šelem a uveď čtyři druhy. ZPĚT ODPOVĚĎ Charakteristické znaky kočkovitých šelem: zatažitelné drápy, svou kořist loví skokem, kulatá lebka, velké oči a mrštné tělo. Druhy: rys ostrovid, kočka divoká, lev východoafrický, tygr indický, levhart skvrnitý, gepard královský, …
Jmenuj dva druhy lasicovitých šelem a řekni, jaký znak je pro ně charakteristický. ZPĚT Lasice kolčava a hranostaj, kuna skalní a lesní, tchoř tmavý, vydra říční. ODPOVĚĎ
Řekni, jak se jmenuje medvědovitá šelma, jejíž silueta je symbolem ohrožených zvířat. Dále uveď zkratku organizace. ZPĚT Panda velká, WWF ODPOVĚĎ
Jmenuj tři druhy ploutvonožců. ZPĚT Lachtan jižní, mrož lední, tuleň obecný. ODPOVĚĎ
Jmenuj tři charakteristické znaky ploutvonožců. ZPĚT Krátká a hustá srst, končetiny přeměněny na ploutve, torpédovitý tvar těla ODPOVĚĎ
Řekni, proč musí člověk ploutvonožce chránit? ZPĚT Protože jich ubývá v důsledku znečištění moří. V minulosti se lovili pro vzácnou kožešinu. ODPOVĚĎ
ZPĚT
Jaký druh ploutvonožce je největší? Měří až 6 m. ZPĚT Rypouš sloní ODPOVĚĎ
Vyjmenuj charakteristické znaky chobotnatců. Znaky vysvětli. ZPĚT Chobot = nos srostlý s horním pyskem, kly= zuby řezáky, sloupovité nohy. ODPOVĚĎ
Řekni 2 rozdíly mezi slonem africkým a indickým. ZPĚT Slon indický má menší ušní boltce, chobot mají zakončen jen jedním hmatovým prstíkem, mají kratší kly a kly mají jen samci. ODPOVĚĎ
Vyjmenuj dva druhy dravých kytovců. ZPĚT Delfín obecný, kosatka dravá, vorvaň tuponosý. ODPOVĚĎ
Řekni, jak se kytovci přizpůsobil i životu v moři. ZPĚT Kůže bez srsti, velká vrstva podkožního tuku, přední končetiny přeměněny na ploutve, zakrnělé zadní končetiny, vodorovná ocasní ploutev ODPOVĚĎ
Řekni, co má místo zubů v ústní dutině velryba grónská a čím se živí. ZPĚT Rohovité kostice, kterými cedí drobný plankton. ODPOVĚĎ
Jmenuj charakteristický znak lichokopytníků. Vyjmenuj tři druhy. ZPĚT Lichý počet prstů v kopytě – váha těla na prostředním prstu Druhy: osel domácí, tapír čabrakový, zebra stepní, kůň Převalského, nosorožec tuponosý ODPOVĚĎ
Jmenuj charakteristický znak sudokopytníků. Vyjmenuj tři druhy. ZPĚT Sudý počet prstů překrytý rohovitým kopýtkem – váha těla je rozložena na oba prsty. Druhy: prase divoké, hroch obojživelný, lama guanako, velbloud jednohrbý, daněk skvrnitý … ODPOVĚĎ
Vysvětli rozdíl mezi rohem a parohem a řekni druh, který je má. ZPĚT Roh je dutý a po celý život – př. muflon. Paroh je plný a na zimu se shazují – př. jelen evropský. ODPOVĚĎ
Vyjmenuj žaludky přežvýkavých sudokopytník ů. ZPĚT Bachor, kniha, čepec a sléz. ODPOVĚĎ
Jmenuj druhy sudokopytníků, kteří byly u nás v ČR uměle vysazeny. Zkus vyvodit, jaký vliv to má na ekosystém. ZPĚT muflon a daněk Vlivy: menší množství potravy -> nižší rozmnožovací schopnost původních druhů,snížení populací původních druhů, … ODPOVĚĎ
Řekni dva příklady, v čem se liší poloopice od opic. ZPĚT Poloopice mají na prstech drápy, opice nehty. Poloopice se živí hlavně hmyzem, opice rostlinami. Opice mají větší a zbrázděný mozek. Opice žijí denním způsobem života a poloopice nočním. ODPOVĚĎ
Jmenuj jeden druh poloopice a jeden druh opice. ZPĚT Poloopice: lemur kata, komba ušatá Opice: malpa kapucínská, kočkodan zelený… ODPOVĚĎ
Řekni, na jaké skupiny dělíme opice podle tvaru nosu. ZPĚT Opice ploskonosé a úzkonosé ODPOVĚĎ
Řekni, jak se primáti přizpůsobili pohybu na stromech. ZPĚT Palec mohou postavit proti ostatním prstům, šplhavé nohy bez drápů, mimořádně pohyblivý ramenní kloub, poloopice a opice mají chápavý ocas ODPOVĚĎ
Vysvětli, jak člověk svým chováním snižuje počet lidoopů ve volné přírodě. ZPĚT Kácí deštné pralesy, tím ubývá přirozené ŽP pro lidoop y, tím se snižuje jejich počet. ODPOVĚĎ
není-li uvedeno jinak, vlastní práce autora Obrázky použité v prezentaci jsou dostupné pod licencí Microsoft Office 2007.com