VYTVÁŘENÍ INKLUZIVNÍHO KLIMATU S VYUŽITÍM RYTMU
Sociálně inkluzivní projekty – Spálený sušenky a spol. Hledání společného jazyka v rytmu (2011) Společný jazyk v rytmu ( ) ««« podpora programu EU Mládež v akci Rytmus jako most mezi světy (2014)
Hlavní myšlenka – inkluzivní klima
Speciální potřeby ve skupině POTŘEBY: Respektování individuálních potřeb Zpřístupnění všech informací Doprovod/osobní asistence Technické pomůcky Přímá komunikace s umožněním odezírání, srozumitelná artikulace; používání mimiky a gestikulace; ČZJ; trpělivost, respektování přeslechů; dobrá organizace prostoru a úklid, užívání Lormovy ABC a „haptické komunikace“ OPATŘENÍ: Představení vlastních potřeb účastníky se SP či HS Tlumočení, přepis (ČZJ, PA, „haptika“, angličtina) Zajištění doprovodu !??! (střídání v rámci skupiny) Osobní asistentka (účastnice) – dobrovolnická služba – smlouva se zahraničím – hrazena z osobního budgetu účastníka Osvojování/výuka jednotlivých forem komunikace
Náplň projektu Bubnování, bodypercussion, práce s rytmem Český znakový jazyk Práce se speciálními potřebami účastníků, zásadami komunikace, diskuse - bariéry a obavy v komunikaci… Skupinová práce - rozdíly ve vnímání světa Planet of snail Afrika Kultura (africká, neslyšících, hluchoslepých) Výlety (s procvičováním komunikačních technik…) Hudební improvizace (sóla, jamm…) Festival Bioslavnosti Volný čas (prostor pro volné diskuse) Zpětná vazba
Planet of snail (
Využívané komunikační formy Vizuálně motorické komunikační formy ČZJ = přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně pohybovými prostředky; ustálen po gramatické a lexikální stránce (155/1998 Sb., ve znění pozdějších předpisů) PA dvouruční a jednoruční = využívají formalizovaných a ustálených postavení prstů a dlaně jedné ruky nebo obou rukou k zobrazování jednotlivých písmen abecedy Formy taktilní komunikace Taktilní ZJ (také „čtyřruční ZJ“) PA v taktilní formě Daktylografika Braillovo písmo (braillský řádek u PC) Lormova abeceda „Haptická komunikace“
Lormova abeceda
Technické a další pomůcky
A, Q, Z, W, Y, M, interpunkce…
Lekce bubnování…
… a českého znakového jazyka
Speciální metody práce BUBNOVÁNÍ: Dohodnuté znakové a dotykové signály pro nástup a závěr skladby Vizualizace rytmu pomocí zápisů Body percussion (také taktilní cesta) Vnímání vibrací (dlaň, stehenní sval, chodidla…) Navedení rukou do správného rukokladu Doteky na záda, ramena ČZJ: Vizuální vnímání Pochopení vizuální motivace ZJ Metoda nápodoby (využití obrázků…) Snaha o „odpoutání se“ od českého jazyka Taktilní předávání ČZJ
Cesty k naplňování cílů projektu
Popis fotografií jako jedna z metod…
… zpětné vazby DSCN6131: jamm session. Andrejka and Romca are at the base drums, David Oplatek and Janka play djembe, Nina plays yabara :-) DSCN5980: In the drumming room. In the afternoon. You are playing the dundun. Romana is standing behind you and she is tapping the rhythm on your back. Radka is playing the dundun too. Jana Olomouc and Misa are playing the sangban. Natalka is playing the kenkeni. Andrejka, Barbora and two Janas are playing the djembe. P : Peter with djembe and afro hair :-) P Group photo from hike to Paprsek, from the left there are Jana Pavelková with Tazzy(assistant dog), Jana Hrdličková, Magda in yellow rain cover, Miriam Rozehnalová, Jana Dubová, Lenka Cestrová, Barbora Klímová, Michal Procházka, Peter is sitting bellow on blue rain cover and he is smiling. There is forest in the background.