ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2. JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Statistika.
Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Obsah statistiky Jana Zvárová
Metody výzkumu Dotazník.
Sociologický výzkum.
Řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
Základy pedagogické metodologie
Charakteristiky variability
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Skupinové interview (Focus group)
Pohled z ptačí perspektivy
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Metrologie   Přednáška č. 5 Nejistoty měření.
Metody výzkumu Dotazník.
Základy matematické statistiky. Nechť je dána náhodná veličina X (“věk žadatele o hypotéku“) X je definována rozdělením pravděpodobností, s nimiž nastanou.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Inferenční statistika - úvod
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Metody výzkumu Dotazník. Opory odborného textu Odborný text vytváříme na základě:  Odborné literatury – kontextualita  Vlastního výzkumného šetření.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Induktivní statistika - úvod
Induktivní statistika
Statistika 2.cvičení
Metody výzkumu Dotazník.
Popisná statistika: přehled
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Typy proměnných Kvalitativní/kategorická binární - ano/ne
Kapitola 3: Centrální tendence a variabilita
Metodologie pro ISK 2 Úvod do práce s daty
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody a techniky výzkumu II.
Analýza kardinálních proměnných
Autor: Honnerová Helena
Co říká česká veřejnost?
Induktivní statistika
Základy statistiky.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Základy popisné statistiky
Transkript prezentace:

ÚVOD DO SOCIOLOGICKÉ TEORIE 2

JAK SE VYRÁBÍ SOCIOLOGICKÁ ZNALOST (AUTOR: MIROSLAV DISMAN, KAROLINUM VYDÁNÍ) „ABSOLUTNÍ ZNALOST NEEXISTUJE. KAŽDÁ INFORMACE JE NEÚPLNÁ. MUSÍME K NÍ PŘISTUPOVAT POKORNĚ.“ JACOB BRONOWSKI: VZESTUP ČLOVĚKA TECHNICKÉ ASPEKTY SBĚRU INFORMACÍ

DOTAZNÍK, NEBO ROZHOVOR ? TABULKA 1

OTÁZKY O OTÁZKÁCH JE TATO OTÁZKA OPRAVDU NEZBYTNÁ? MĚŘÍ TATO OTÁZKA OPRAVDU TO, CO CHCEME MĚŘIT? BUDE TATO OTÁZKA SROZUMITELNÁ VŠEM RESPONDENTŮM? JE RESPONDENT VŮBEC STO POSKYTNOUT ŽÁDANOU INFORMACI? NEPTÁ SE OTÁZKA NA DVĚ RŮZNÉ VĚCI NAJEDNOU?

OTÁZKA 1) MÁTE RÁD MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY? - ANO - ANI RÁD, ANI NERAD - NE MÁM RÁD JOGURT A SÝR, NESNÁŠÍM MLÉKO, CO ODPOVÍM? OTÁZKA 2) BIJETE NĚKDY SVÉ DĚTI? VYVOLÁ MÁLO POZITIVNÍCH ODPOVĚDÍ. ALE KDO NEODPOVÍ „ANO“ NA NÁSLEDUJÍCÍ FORMULACI? „NĚKDY SE ZDÁ OPRAVDU NEZBYTNÉ POUŽÍT PŘI VÝCHOVĚ DĚTÍ MÍSTO DOMLUVY MÍRNÝ TĚLESNÝ TREST. ŘEKL BYSTE, ŽE SOUHLASÍTE, NEBO SPÍŠE NESOUHLASÍTE S TÍMTO NÁZOREM?“

JAK SE PTÁT NA TO, O ČEM SE NEMLUVÍ? OTÁZKA 3) KDYŽ PŘEMÝŠLÍTE O SVÉM ZAMĚSTNÁNÍ, ŘEKL BYSTE, ŽE JSTE VĚTŠINOU: VELICE ŠŤASTNÝ SPÍŠE ŠŤASTNÝ ANI NEŠŤASTNÝ, ANI ŠŤASTNÝ SPÍŠE NEŠŤASTNÝ VELICE NEŠŤASTNÝ PŘETLUMOČME SI TUTO OTÁZKU DO OTÁZKY HODNOTÍCÍ MANŽELSTVÍ, PRO KOLIK LIDÍ MŮŽE BÝT NEPŘÍJEMNÉ VYSLOVIT, PŘIZNAT SI, ŽE JSOU VE SVÉM MANŽELSTVÍ VELICE NEŠŤASTNÍ?

OBRÁZEK 1 Otázka 4) Která z těchto tváří odpovídá nejlépe tomu, co pociťujete o svém zaměstnání? Je to tvář A, B, C, D nebo E? Otázka 5) A která tomu, co cítíte o svém manželství?

OBDOBNĚ SI MŮŽEME POMOCI TZV. SÉMANTICKÝM DIFERENCIÁLEM. TABULKA 2

TENTO SÉMANTICKÝ DIFERENCIÁL BYL POUŽIT PRO VÝZKUM STEREOTYPŮ O STARÝCH LIDECH. OTÁZKA 6) K TABULCE 2 BY MOHLA ZNÍT: POPIŠTE SVOU PŘEDSTAVU O PANU XY (PACIENT, 70 LET, DŮCHODCE) ? OBDOBNĚ SE MŮŽEME PTÁT NA CELOU SOCIÁLNÍ SKUPINU (DŮCHODCI, STUDENTI) NEBO ETNICKOU SKUPINU (ROMOVÉ, VIETNAMCI), ATD. SÉMANTICKÝ DIFERENCIÁL JE VELICE ÚČINNÝM NÁSTROJEM PRO ZJIŠTĚNÍ TOHO, JAKÉ STEREOTYPNÍ PŘEDSTAVY MAJÍ LIDÉ O PŘÍSLUŠNÍCÍCH JINÝCH SOCIÁLNÍCH SKUPIN, NÁSTROJEM K MĚŘENÍ DIMENZÍ PŘEDSUDKŮ, KTERÉ MÁME.

JSOU ODPOVĚDI NA OTÁZKY JEDINOU INFORMACÍ, KTEROU MÁ TAZATEL ZAZNAMENAT? (MEZE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU)

KDYŽ SE SOCIOLOG NEVTÍRÁ AKT POZOROVÁNÍ: SKRYTÉ POZOROVÁNÍ (ETIKA), ZÚČASTNĚNÉ POZOROVÁNÍ DALŠÍ TECHNIKY KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU…

TEN DRUHÝ VÝZKUM ANEB TEN, KTERÝ HLEDÁ POROZUMĚNÍ NEJEN DŮKAZY! RELIABILITA A VALIDITA (OVĚŘITELNOST A HODNOTA) TECHNIKY KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU: ZÚČASTNĚNÉ POZOROVÁNÍ NESTANDARDIZOVANÝ ROZHOVOR OSOBNÍ DOKUMENTY MENTÁLNÍ MAPY POLNÍ POZNÁMKY A DALŠÍ ZÚČASTNĚNÉ POZOROVÁNÍ „POHÁDKA O SCHŮZÍCH A KŘÍŽOVKÁCH“ S. 165

JÁ TI TO SPOČÍTÁM, ANEB STATISTIKA VĚDA JE! ZÁKLADNÍ POJMOSLOVÍ SOUVISTOST ČILI KORELACE (REGRESE, KONSTANTA, VARIACE) MĚŘENÍ (POŘADOVÉ, INTERVALOVÉ, NOMINÁLNÍ) STŘEDNÍ HODNOTY - ARITMETICKÝ PRŮMĚR - MEDIÁN - MODUS SMĚRODATNÁ ODCHYLKA REDUKCE OMYLU

„POHÁDKA O POHŘEŠOVANÉM KUŘETI“ S. 186 NOMINÁLNÍ PROMĚNNÉ – JMÉNA (BARVA VLASŮ, RODIŠTĚ, POHLAVÍ) POŘADOVÉ PROMĚNNÉ – VLASTNOSTI (VYŠŠÍ, NIŽŠÍ, LEPŠÍ), KTERÉ MŮŽEME USPOŘÁDAT HIERARCHICKY INTERVALOVÉ PROMĚNNÉ – VLASTNOSTI (VYŠŠÍ, NIŽŠÍ A O KOLIK), U NICH MŮŽEME POROVNAT O KOLIK SE LIŠÍ OD JINÝCH PROMĚNNÝCH: PŘÍJEM, VĚK, POČET DĚTÍ, ATD.

STŘEDNÍ HODNOTY PRO TYTO PROMĚNNÉ JSOU RŮZNĚ VALIDNÍ INTERVALOVÁ DATA – ARITMETICKÝ PRŮMĚR POŘADOVÁ DATA – MEDIÁN NOMINÁLNÍ DATA – MODUS ARITMETICKÝ PRŮMĚR, SEČTEME POZOROVANÉ HODNOTY A VYDĚLÍME JE POČTEM SLEDOVANÝCH JEDINCŮ. (NAPŘ. STUDENTI TÉTO TŘÍDY ČTOU PRŮMĚRNĚ 3 KNIHY ZA MĚSÍC) MEDIÁN JE TA HODNOTA, KTERÁ JE PRÁVĚ V PROSTŘEDKU VŠECH POZOROVÁNÍ, KTERÁ JSME SEŘADILI PODLE JEJICH VELIKOSTI. (NAPŘ. DĚTI VE TŘÍDĚ O 29 ŽÁCÍCH V ŘADĚ ZA SEBOU, JE TO DÍTĚ Č. 15) MODUS JE PROSTĚ KATEGORIE S NEJVYŠŠÍ ČETNOSTÍ. (NAPŘ. STUDENTI V TÉTO TŘÍDĚ MAJÍ NEJČASTĚJI MODRÉ OČI) UŽITÍM NEVHODNÉ STŘEDNÍ HODNOTY K OBJASNĚNÍ PROBLÉMU ZNEHODNOTÍME CELÝ VÝZKUM.

ROZPTYL POSKYTUJE INFORMACI, JAK SE POZOROVÁNÍ V PRŮMĚRU LIŠÍ DO PRŮMĚRU. SMĚRODATNÁ ODCHYLKA URČUJE 68% AŽ 98% HODNOT POZOROVÁNÍ, ČILI MĚŘÍ HOMOGENNOST SOUBORU NA ZÁKLADĚ ROZPTYLU DAT OD STŘEDOVÝCH HODNOT (ARITMETICKÉHO PRŮMĚRU NAPŘ. ) DÍKY NÍ NAPŘ. VYTVÁŘÍME TVRZENÍ TYPU: „PRŮMĚRNÝ PŘÍJEM POPULACE V ČR JE AŽ KČ“, ATD. SMĚRODATNÁ ODCHYLKA HRAJE VÝZNAMNOU ROLI PRO DEFINOVÁNÍ STATISTICKÉ VÝZNAMNOSTI NAŠICH VÝSLEDKŮ!! Nejčastějším vyšším typem statistické operace je u intervalových proměnných tzv. ROZPTYL čili VARIABILITA a SMĚRODATNÁ ODCHYLKA.

„VĚDĚNÍ JE MOC!“ FRANCIS BACON (16.STOLETÍ) ANEB „VŠECHNO JE JINAK…“ JE DOBRÉ UVĚDOMIT SI JAK MOC NÁM LIDÉ PRACUJÍCÍ VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ NESDĚLUJÍ „RELEVANTNÍ FAKTA“, JAK MOC NÁS MŮŽE BÝT „VŠECHNO JINAK“, JEN PROTO, ŽE UVÁDÍ FAKTA, KTERÉ JIM VYHOVUJÍ, PŘINÁŠÍ PROSPĚCH, ATD. SIR WINSTON LEONARD SPENCER-CHURCHILL KDYSI ZADAL SVÉMU TÝMU ÚKOL: ZJISTĚTE, JAK SE ZVÝŠILA ÚMRTNOST DĚTÍ A CHCI, ABY BYLA SAMOZŘEJMĚ VYŠŠÍ V DOBĚ KDY JSEM NEBYL PREMIÉREM! TAK SE DĚLÁ POLITIKA! ALE NE SOCIOLOGIE… ALE NE VĚDA!