VY_32_INOVACE_13_30_ Atmosférický tlak a jeho měření.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlastnosti kapalin a plynů
Advertisements

Zpracovala Iva Potáčková
Atmosférický tlak a jeho měření
ATMOSFERICKÝ TLAK AUTOR: Natálie Svobodová Vlll. třída.
VY_32_INOVACE_19 - ATMOSFERICKÝ TLAK
Mechanické vlastnosti plynů.
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti Plynů
Změny atmosférického tlaku (Učebnice strana 138 – 139) Atmosférický tlak přímo vyplývá z hmotnosti vzduchu. Protože se množství (a hustota) vzduchu nad.
Tlak v kapalinách a plynech Vztlaková síla Prodění kapalin a plynů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název úlohy: 5.16 Atmosférický tlak.
Jak se přenáší tlak v kapalině?
Plyny Plyn neboli plynná látka je jedno ze skupenství látek, při kterém jsou částice relativně daleko od sebe, pohybují se v celém objemu a nepůsobí na.
Jan Evangelista Torricelli a Magdeburské polokoule
Název materiálu: ATMOSFÉRICKÝ TLAK – výklad učiva.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Atmosférický tlak a jeho měření
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Geodézie 3 (154GD3) Téma č. 3: Barometrické měření výšek.
Měření atmosférického tlaku
Plyny.
Mechanické vlastnosti plynů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Soňa Brunnová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_HYDROSTATICKY.
Plyny.
Mechanika kapalin a plynů
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
Mechanika kapalin a plynů
Skupina(A) David Pazourek David Krýsl Jakub Tůma Magda Eva.
Tlak.
Autor: RNDr. Kateřina Kopečná Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova 55.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanika Téma:Tlak a tlaková síla v plynech Ročník:1. Datum.
Shrnutí učiva IV Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
MECHANICKÉ VLASTNOSTI PLYNŮ
Shrnutí učiva V Autor: Mgr. Barbora Pivodová Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
F Atmosférický tlak Magdeburské polokoule, Torricelliho pokus, přístroje k měření atmosférického tlaku.
PLYNY.
Mechanické vlastnosti plynů
 malé síly mezi molekulami + velké vzdálenosti,  neustálý a neuspořádaný pohyb částic,  tekuté,  rozpínavé,  stlačitelné,  nemají stálý tvar, nemají.
Mechanické vlastnosti plynů. Struktura prezentace otázky na úvod teorie příklad využití v praxi otázky k zopakování shrnutí.
Vlastnosti plynů Pohyb je základní vlastnost všech těles ve vesmíru. Toto tvrzení platí pro celý vesmír – pro hvězdy, planety, komety, pro celé galaxie.
Atmosférický tlak a jeho měření. Částice plynů konají neustálý neuspořádaný pohyb a mají mezi sebou velké mezery. Plyny jsou stlačitelné a rozpínavé.
VY_32_INOVACE_03_30_ Spojené nádoby. Spojené nádoby Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Anotace: Prezentace může sloužit.
VY_32_INOVACE_14_30_ Chování těles v kapalině. Chování těles v kapalině Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Anotace: Prezentace.
Tlak v tekutinách Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
EXPERIMENTY – ATMOSFERICKÝ TLAK PdF:FY2MP_DF1 Didaktika fyziky 1 Vypracovala : Bc. Lenka Dobešová.
Powerpoint Templates Page 1 VY_32_INOVACE_16_30_Otto von Guericke a Jan Evangelista Torricelli.
T LAK VZDUCHU Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Atmosférický tlak Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Atmosférický tlak AEROSTATIKA nauka o vzduchu v klidu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Zákony plynů (Boyleův – Mariottův)
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_27_FYZIKA
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_14 Mechanické.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Atmosférický tlak atmosféra je vrstva vzduchu okolo naší Země
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Název vzdělávacího materiálu
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_04_30_Převody jednotek hmotnosti- procvičení.
Tlak vyvolaný tíhou vzduchu
Šablona 32 VY_32_INOVACE_06_30_ Převody jednotek objemu -procvičení.
STRUKTURA A VLASTNOSTI
Atmosférický tlak a jeho měření
Šablona 32 VY_32_INOVACE_03_30_ Spojené nádoby.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_17 Mechanické.
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_13_30_ Atmosférický tlak a jeho měření

Atmosférický tlak a jeho měření Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Andrea Masaříková Autor: Mgr. Andrea Masaříková Jazyk: Čeština Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: dozví se o atmosférickém tlaku, jeho měření, měřidlech a principu Torricelliho pokusu Očekávaný výstup: dozví se o atmosférickém tlaku, jeho měření, měřidlech a principu Torricelliho pokusu Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Speciální vzdělávací potřeby: dataprojektor, interaktivní tabule Klíčová slova: Atmosférický tlak,Torricelliho pokus Klíčová slova: Atmosférický tlak,Torricelliho pokus Druh učebního materiálu: prezentace Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žák Cílová skupina: žák Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Stupeň a typ vzdělávání: základní vzdělávání – druhý stupeň Typická věková skupina: 12 – 15 let Typická věková skupina: 12 – 15 let

Atmosférický tlak a jeho měření Pokus Magdeburské polokoule Proč si atmosférický tlak neuvědomujeme Torricelliho pokus Měření a měřidla

Pokus Magdeburské polokoule Německý fyzik Otto von Guericke se proslavil známým pokusem z roku Chtěl ukázat, jak velkou silou na nás působí okolní vzduch.

Zemi obklopuje mohutná vrstva vzduchu - atmosféra, sahající až do výše několika tisíc kilometrů. Vlivem tíhové síly Země jsou všechny částice atmosféry přitahovány k povrchu Země, čímž je celá atmosféra poutána k Zemi a koná s ní otáčivý pohyb. Výsledkem tohoto působení je atmosférická tlaková síla, která působí na všechna pozemská tělesa a na celý povrch Země. Tlak vyvolaný atmosférickou silou se nazývá Atmosférický tlak - značíme p a

Atmosféra působí na každý čtverečný centimetr zemského povrchu takovou silou, jako kdyby na něm bylo položeno závaží 1 kg. S rostoucí nadmořskou výškou se tento tlak zmenšuje - na 100 metrech klesne zhruba o 1,3kPa, čehož je možné využít k měření relativních výšek hor. 1 cm 2

Přesto, že se jedná o analogii hydrostatického tlaku, NENÍ MOŽNÉ POUŽÍT VZTAH p h = h.ρ.g, protože hustota vzduchu není konstantní: rostoucí výškou se zmenšuje.

Proč si atmosférický tlak neuvědomujeme? Tlaková síla atmosféry na povrch lidského těla je obrovská. Odhadneme-li obsah povrchu člověka na 1 m 2, je celková tlaková síla atmosféry N! Stejně velký tlak je však i uvnitř lidského těla. Proto jsou síly působící na pokožku stejně velké, mají opačný směr, výslednice je tedy nulová.

Kdy si přítomnost atmosférického tlaku uvědomujeme? Jedeme-li autem dlouho do kopce nebo z kopce, cítíme tlak v uších a něco nás nutí polykat; nebo při jízdě ve výtahu, při přistávání letadla,.. To něco je převažující tlaková síla zevnitř nebo zvenku. Polykáním obě síly vyrovnáváme.

Torricelliho pokus Silnostěnnou trubici délky asi jeden metr na jednom konci zatavil a naplnil rtutí. Otvor pevně uzavřel prstem, konec trubice uzavřený prstem ponořil do nádoby se rtutí a trubici převrátil zataveným koncem nahoru.

Potom prst uvolnil a pozoroval pokles rtuti v trubici a její ustálení ve výšce asi 75 cm. Nad rtutí v trubici je vakuum. Sloupec rtuti udržuje v trubici atmosférická tlaková síla působící na volný povrch rtuti v nádobě. Proto platí: p a = h.ρ.g, kde h = 75 cm. Dosadíme-li hustotu rtuti a naměřenou výšku, dostáváme pro atmosférický tlak p a = Pa. Hodnota atmosférického tlaku se mění s meteorologickou situací. Proto jsou jeho změny důležité pro změnu (a tedy i předpovídání) počasí.

Podobný pokus Analogický pokus lze provést se zahradní hadicí, kterou spustíme z okna (2. patro). Dole hadici ucpeme prstem a naplníme jí shora vodou. Pak hadici ucpeme nahoře a dole uvolníme. Část vody vyteče, ale velká část vody v hadici zůstane. Výška vody v hadici je zhruba 10 m.

Normální atmosférický tlak je p n =1013,25hPa = 101,3 kPa. Tato hodnota odpovídá tlaku vzduchu při hladině moře a zavádí se pro zjednodušení. Tlak vzduchu totiž závisí na teplotě, nadmořské výšce, denní době, teplotě vzduchu,..

Měření K měření atmosférického tlaku se používají tlakoměry (barometry): 1. rtuťový tlakoměr založen na Torricelliho pokusu skleněná trubička se rtutí otevřeným koncem přechází do otevřené baňky

Aktuální údaje o atmosférickém tlaku v předpovědích počasí TV, na internetu,… uvádí se v hektopaskalech (hPa) předpona hekto znamená kPa = 10 hPa 1 hPa = 100 Pa Největší atmosférický tlak je u hladiny moře. Se stoupající nadmořskou výškou tlak klesá.

2. kovový tlakoměr (aneroid)

Průřez aneroidem

3. barograf slouží pro plynulou registraci tlaku Vlevo bubínek se zápisem, uprostřed pružná krabička (vlnovec).

Tlakoměr může pracovat i jako výškoměr Využívá toho, že atmosférický tlak klesá s rostoucí výškou, pak se změna tlaku převádí na změnu nadmořské výšky. 3 palcový bubínkový výškoměr - typ LUN 1120

Zdroje browse&page=117http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce= browse&page=117 Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ].