Baroko Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_VV.2.08 ŠkolaGymnázium, Třeboň, Na Sadech 308 AutorMgr. Jana Kalvasová NázevBarokní umění PředmětVýtvarná výchova Tematická oblastVýtvarná výchova pro kvintu, sextu, 1. a 2. ročník SŠ Šablona III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Ročník2. ročník SŠ Metodický list/Anotace Prezentace v power pointu obsahuje informace o barokním umění včetně obrázků, prezentace je zakončena otázkami a úkoly k tématu. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
B AROKO 16. století v Itálii – 18. století (u nás až 19. století= selské baroko) původ slova z portugalštiny: barrocco= perla nepravidelného tvaru „parukový sloh“ Hlavní znaky: působení na cit nepravidelné tvary, křivky, oblouky nádhera, zdobnost, mohutnost, velkolepost náboženská tématika
A RCHITEKTURA půdorys staveb: elipsa monumentalita- snaha ohromit člověka zdobení dřevem, zlatem, mramorem kopule křivky, oblouky, ovály- dynamické tvary církevní stavby: kostely, chrámy paláce, zámky, francouzský park/ zahrada
Architekti : G. L. Bernini (dokončil chrám sv. Petra v Římě) F. Borromini J. B. Fischer z Erlachu J. Lucas Hildebrandt České země: Kryštof a Kilián Ignác Dientzenhoferové (Chrám sv. Mikuláše na Malé Straně a na Staroměsteském náměstí) Jan Blažej Santini (kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře- UNESCO) Barokní gotika (klášter Kladruby, Sedlec u Kutné Hory)
P OUTNÍ KOSTEL SV. J ANA N EPOMUCKÉHO NA Z ELENÉ H OŘE, K ARLOVA KORUNA
C HRÁM SV. M IKULÁŠE NA S TAROMĚSTSKÉM NÁMĚSTÍ A M ALÉ S TRANĚ, P RAHA
M ALÍŘSTVÍ nejčastější náměty: náboženské, umučení a utrpení Krista, světci bohatá barevnost šerosvit, temnosvit snaha navodit iluzi (nekonečného) prostoru častá barokní výzdoba kostelů
Významní malíři.: Caravaggio Diego Velasquez Peter Paulus Rubens Rembrandt van Rijn Jan Vermeer van Delft Karel Štréta Petr Brandl Jan Kupecký Václav Hollar
C ARAVAGGIO, C HLAPEC S KOŠEM OVOCE, N EVĚŘÍCÍ T OMÁŠ
R EMBRANDT - A UTOPORTRÉT, Ž IDOVSKÁ NEVĚSTA
S OCHAŘSTVÍ hlavně sochy světců zachycení pocitů, duševních stavů sochy v interiérech i v parcích, na mostech, náměstích morové, mariánské sloupy; kašny G. L. Bernini Čechy: Matyáš Bernard Braun (sochy Ctností a neřestí - Kuks), Ferdinand Maxmilián Brokoff
B RAUN, S OCHY N EŘESTÍ (K UKS )
O TÁZKY A ÚKOLY 1. Charakterizuj hlavní znaky baroka. 2. Na barokním obraze vysvětli, co je šerosvit. 3. Vyhledej více informací o sousoší Ctností a Neřestí v Kuksu, které vlastnosti jsou zde zobrazeny? 4. Popiš módu barokní doby. 5. Zpracuj umělecký plakát o barokním malíři.
UKÁZKY STUDENTSKÝCH PRACÍ (K ÚKOLU Č. 5)
Z DROJE, CITACE [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online].[cit ]. Dostupné z : A1k%29.JPG [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: [online]. [cit ]. Dostupné z: