Řídící výbor „MAP ORP Karlovy Vary“ Magistrát města Karlovy Vary
Proč děláme projekt „MAP ORP Karlovy Vary“? Cíle projektu: Investiční záměry škol a vzdělávacích institucí do IROPu povinně ve Strategickém rámci OPVVV – další kola výzev na šablony OPVVV – projekty spolupráce Prohlubování spolupráce a další pokračování spolupráce v území 8
Co jsme udělali? Řídící výbor Setkání v území Pracovní skupiny Sdílení zkušeností – ukázková hodina pro učitele 1. stupně ZŠ Konzultace k investičním záměrům Dokumenty: Strategický rámec Analytická část místního akčního plánu 8
Co budeme ještě dělat? Sdílení zkušeností: – Ředitelky a učitelky MŠ – Učitelé 2. stupně ZŠ: chemie, fyzika, přírodopis – Učitelé 2. stupně ZŠ: matematika, dějepis, občanská nauka – Ředitelé a učitelé škol: inkluze Pracovní skupiny Akční plánování 8
Vize: Chceme, aby Karlovarsko bylo místem příležitostí. 8
Strategický rámec – priority a cíle 8 Priorita č. 1: Infrastruktura a vybavení Cíl 1.1 Odborné učebny na ZŠ a MŠ Cíl 1.2 Sport na ZŠ a MŠ Cíl 1.3 Technický stav objektů Cíl 1.4 Kapacita ZŠ a MŠ Cíl 1.5 Infrastruktura pro zájmové a neformální vzdělávání Cíl 1.6 Infrastruktura pro ZUŠ
Strategický rámec – priority a cíle 8 Priorita č. 2: Kvalita a motivace Cíl 2.1 Kompetentní a motivovaní aktéři Cíl 2.2 Volba povolání Cíl 2.3 Odborné kompetence Cíl 2.4 Kvalita aktivit volného času
Strategický rámec – priority a cíle 8 Priorita č. 3: Inkluze = vzděláváme se spolu Cíl 3.1 Tolerance Cíl 3.2 Společné vzdělávání
SWOT Infrastruktura a vybavení SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY 1.Spolupráce škol a zřizovatelů, ochota spolufinancování projektů škol ze strany zřizovatelů, hlavně větších měst 2.Víme, co potřebujeme 1.U malých obcí jako zřizovatelů nejsou finanční prostředky ani na provoz a obnovu infrastruktury škol 2.Chybí dílny a pozemky, zastaralé vybavení odborných učeben 3.Kapacita škol – někde chybí kapacita, jinde málo žáci a nenaplněné školy PŘÍLEŽITOSTIOHROŽENÍ 1.Možnost financování z dotačních prostředků (IROP, MŠMT – národní dotace, přeshraniční spolupráce, CLLD, IPRÚ) 2.Zřizování svazkových škol 3.Spolupráce v území vzájemně mezi školami, zřizovateli, spolupráce se zaměstnavateli a s KHKK 1.Složitost pravidel a administrace IROPu, školy a zřizovatelé nemají personální kapacity na ŽoD a dotační management 2.Nastavení pravidel IROPu: MŠ nemohou z IROPu žádat o nic jiného než rozšíření kapacity, zájmové a neformální vzdělávání může žádat do IROPu jen na klíčové kompetence IROPu, chybí dotační možnosti pro ZUŠ 3.Neschválení nebo prodlužování procesu schvalování IPRÚ a CLLD, změny pravidel IROPu „za pochodu“
SWOT Kvalita a motivace SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY 1.Krajina a prostředí, historie a kultura v regionu 2.Ochotní učitelé 3.Nabídka volnočasových aktivit pro děti a žáky, programy zájmového a neformálního vzdělávání pro školy, spolupráce s knihovnami 1. Velký podíl nekvalifikovaných pedagogů 2.Vzdělanostní struktura obyvatel, odliv obyvatel z venkova, nesoulad mezi poptávkou a nabídkou na trhu práce 3.Nedostatky v rozvoji gramotností (spolupráce, málo času, malé povědomí) PŘÍLEŽITOSTIOHROŽENÍ 1.Spolupráce a sdílení zkušeností (školy, zaměstnavatelé, zájmové a neformální, přeshraniční spolupráce) 2.Svazkové školy 3.Projekty na podporu gramotností, kvalitní DVPP, leadership 1.Problematičnost individuálního přístupu ve velkých školách s velkým počtem žáků ve třídách 2.Prohlubování problémů spojených se sociálním vyloučením 3.Nerozlišení kvality
SWOT Inkluze = vzděláváme se spolu SILNÉ STRÁNKYSLABÉ STRÁNKY 1.Existence škol uplatňujících inkluzi 2.Spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování a NNO (Člověk v tísni, Český západ apod.) 3.Financování asistentů pedagoga z KV kraje 1. Množství sociálně vyloučených lokalit 2.Nedostatek financí 3.Nedostatečná informovanost rodičů a škol, co dělat v neobvyklé situaci (kam se obrátit o pomoc – lékaři, poradny, školy, atd.) PŘÍLEŽITOSTIOHROŽENÍ 1.Další rozvoj spolupráce s Agenturou pro sociální začleňování (projekty v rámci koordinovaného přístupu, zapojení dalších lokalit) 2.Nadšení učitelé a ředitelé škol pro práci se všemi dětmi a žáky 3.Spolupráce – efektivní řešení problematických situací 1.Předsudky 2.Nedostatek kvalifikovaných odborníků, absence pedagogické fakulty 3.Nesystematičnost změn, nepochopení změn, nedostatek financí (včetně financí na volnočasové aktivity a práci s rodinami)
Druh rizikaZávažnost rizika (3 – významné, 2 – méně významné, 1 – nevýznamné) Pravděpodobnost (četnost) výskytu (3 – pravděpodobné, 2 – méně pravděpodobné, 1 nepravdědobné) Předcházení, eliminace rizika Finanční Právní Organizační Věcná/technická