Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace Prezentace žáky seznamuje s vedením a různými typy manažerů. Jednotlivá vedení porovnává a vysvětluje je také z pohledu nadřízeného a pracovníka. Klíčová slovaManagement, manažer, typy autokratický, demokratický, liberální PředmětManagement Autor, spoluautorMgr. Jitka Vavřincová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace, Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina18 – 21 let, obor Podnikání Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední snímek Vedení 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_44_879
2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VEDENÍ
3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VEDENÍ: = určitý druh jednání vedoucího se zaměstnanci. = výběr různých stimulů provádí vedoucí.
4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Typy managementu a manažerů 1.Autokratický, autoritativní 2.Demokratický, kooperativní 3.Liberální, pasivní
5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 1. AUTOKRATICKÝ TYP -Preferuje využívaní pravomoci bez konzultace ostatními, -Odpovídá sám za všechna rozhodnutí, - Je efektivní v tom případě, když jsou nutná rychlá rozhodnutí a pokud má moc k prosazování svých rozhodnutí.
6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje NADŘÍZENÝ: - Odpovídá sám ze všechna rozhodnutí - Očekává bezpodmínečné splnění svých rozhodnutí - Nadřízený má většinou odstup os svých podřízených
7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PRACOVNÍK: - Má omezenou pracovní motivaci - Má nedostatečné možnosti rozvoje - Má často negativní vztah k nadřízenému
8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 2. DEMOKRATICKÝ TYP -Kooperativní styl vedení, -Prosazuje možnost volně se vyjadřovat k úkolům, přičemž řídící pracovník má konečné slovo, -Je užitečný, pokud jsou spolupracovníci odborníci, profesionálové, -Nedostatkem je, že vedoucí může ztrácet kontrolu nad podřízenými.
9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje NADŘÍZENÝ: - Akceptuje své pracovníky jako partnery - Zapojuje se do rozhodování - Nařizuje co možná nejvíce pravomocí - Průběžné své pracovníky informuje - Vytváří pracovní klima, kde je vzájemná důvěra
10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PRACOVNÍK: - Akceptuje předložené cíle - Má vlastní zodpovědnost - Je podporován ve svém vývoji
11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje POROVNÁNÍ OBOU STYLŮ VEDENÍ -Zaměstnanci jsou v prvním stylu brání jako podřízení, v druhém jako spolupracovníci, -Rozhodnutí jsou prováděna v prvním stylu příkazy, ve druhém stylu se přesvědčuje, je vyslechnut názor pracovníků, atd., -V první stylu se kontrola provádí důsledně, je perfektní, ve druhém typu se kontrola provádí pouze občas, -Motivace v prvním stylu je strach, nejistota, ne druhém je to odměna, možnost seberealizace, jistota.
12 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. LIBERÁLNÍ TYP - Manažer přebírá funkci konzultanta, vytváří podmínky pro nápady pracovníků, umožňuje tvořivou realizaci pracovníků, - Pro tento způsob je po podřízených vyžadován vysoký stupeň sebekázně – řízení kolektivu se snadno může změnit v anarchii a zmatek.
13 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje NADŘÍZENÝ: - Nechá dělat pracovníky to, co podkládají za správné - Informuje své pracovníky jen příležitostně - Neprovádí žádné kontroly
14 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje PRACOVNÍK: - Má plnou volnost - Může získat motivaci k práci - Provádí vlastní kontrolu
15 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje OTÁZKY K DISKUZI: Kdybyste byli v podniku nadřízenými-šéfy, jaký styl vedení byste chtěli uplatňovat? Kdybyste byli v podniku řadovými zaměstnancem, jaký styl vedení byste chtěli, aby byl na vás uplatňován?
16 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje KOZLER, Josef; MATĚJKA, Jan. Ekonomika, management, marketing v kostce pro střední školy. Praha 4: Fragment, 1998, ISBN