Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ENERGETICKÉ SUROVINY - ELEKTRÁRNY
Advertisements

ELEKTRÁRNY Denisa Gabrišková 8.A.
VY_32_INOVACE_03 - ZDROJE ENERGIE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ALTERNATIVNÍ ZDROJE ENERGIE
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Registrační číslo projektu
Fosilní paliva Pojem fosilní pochází z latiny a znamená předvěký, pocházející ze starých usazenin. Mezi fosilní paliva se řadí uhlí, ropa a zemní plyn.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Sluneční energie.
Obnovitelné zdroje energie (OZE)
OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
PŘÍRODNÍ ZDROJE A ENERGIE Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Energetické suroviny 5. ročník
Elektrická energie V současnosti nejvíce strojů a nástrojů pohání elektrická energie. Získává se přeměnou jiného druhu energie. Základem pro její výrobu.
ZDROJE ENERGIE Chemie 9. ročník
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Společenské a hospodářské prostředí
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
Přírodní zdroje Česka Anotace
Geotermální energie Využití na Islandu.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Zdroje energie R O P A VY_32_INOVACE_04 - ROPA.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Zdroje uhlovodíků obrovský význam jako paliva- jejich spalováním se uvolňuje velké množství energie, dále se užívají na výrobu plastů, ropa, uhlí a zemní.
Využití energie Slunce
Solární energie A její využití.
Geotermální energie Využití na Islandu.
Uhlí, ropa, zemní plyn Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Výroba a přenos elektrické energie Číslo DUM: III/2/FY/2/2/17 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.15_FOSILNÍ PALIVA Název:
Obnovitelné zdroje energie. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Výroba a přenos elektrické energie. Struktura prezentace otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Nevyčerpatelné energetické zdroje Zbožíznalství 1. ročník.
David Tomáš E.3 OBNOVITELNÉ ZDROJE ENERGIE. OBSAH PREZENTACE Úvod Obsah Co jsou to obnovitelné zdroje ? Energie ze slunce Větrná energie Kinetická energie.
Energie III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_32_ČLOVĚK A ENERGIE. Anotace: Prezentace může sloužit jako výkladové, opakovací učivo Autor: Mgr. Martin Palát Jazyk: Čeština.
Richard Dlouhý. Druhy elektráren  Vodní  Solární  Jaderná  Větrná  Tepelná  Geotermální Tyto elektrárny vytvářejí elektrickou energii.
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_ CESTA ENERGIE Mgr. Irena Škantová Environmentální výchova listopad ročník Hra je určena pro pochopení významu, využití.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Chemie pro 9. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Teplo Seminární práce z fyziky Vypracoval: Tomáš Pařízek a Jan Šplíchal Základní škola a Mateřská škola, Nový Hradec Králové, Pešinova 146 Leden 2013.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod AUTOR: Mgr. Petr Hlava NÁZEV: Jak lidé využívají přírodu TEMA: Přírodní složky.
VY__III/2__INOVACE __215 FYZIKA. Autor DUMMgr. Jarmila Borecká Datum (období) vzniku DUM Ročník a typ školy 7. – 9. ročník ZŠ praktické ŠVP„Učíme.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Geotermální energie.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Energetické suroviny - palivo
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc
Výukový materiál Škola: Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Autor: Zbyněk Lecián Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ / /21
Uhlí.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-36 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Energetické suroviny 5. ročník
Autor: Olga Kociánová Datum (období): září 2011 Ročník: 5
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Mgr.
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_EKOLOGIE_12 Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie Téma sady:Ekologie Obor, ročník:Sociální činnost, Veřejnosprávní činnost, 3. ročník Datum vytvoření:březen 2013 Anotace: Základní přehled a charakteristika obnovitelných a neobnovitelných zdrojů energie Metodický obsah:Výklad nového učiva

Je to fosilizovaná biomasa, která je součástí geologických formací a je přeměněna v nerostné suroviny označované jako fosilní paliva (uhlí, ropa,zemní plyn, rašelina...). Sluneční energie se v nich akumulovala před delší dobou. Neobnovitelné zdroje energie

Uhlí hořlavá hornina, hnědé či černé barvy získává se dolováním z povrchových nebo hlubinných dolů její složení je především z uhlíku, vodíku a kyslíku, dále obsahuje především síru a radioaktivní příměsi např. uran je to energetická surovina spalování uhlí probíhá tepelných elektrárnách další využití v chemickém průmyslu Černé uhlí

Ropa říká se ji také nafta, zemní olej nebo černé zlato je to hnědá až nazelenalá hořlavá kapalina vznikla přeměnou živočišného a rostlinného materiálu obsazeného v horninách nachází se ve svrchních vrstvách zemské kůry, ropa při těžbě buď vyvěrá pod tlakem, nebo je čerpána Je základní surovinou petrochemického průmyslu Vyskytuje se společně se zemním plynem. Ropa Autor:User: Markus Schweiss, licence CC BY-SA

Zemní plyn je to přírodní hořlavý plyn jeho hlavní složkou jsou methan a ethan nachází se buď samostatně, společně s ropou nebo černým uhlím při spalování má menší podíl CO2 na jednotku uvolněné energie a proto je považován za ekologické palivo je využíván jako zdroj energie a také jako surovina pro chemický (zdroj vodíku při výrobě dusíkatých hnojiv) a palivový průmysl Zemní plyn Autor: Petr Sporer, licence CC BY-SA

Rašelina je to nahromaděný, částečně rozložitelný rostlinný materiál obsahuje převážně organické látky kyseliny vzniká v rašeliništích, které se často lidově nazývají např. močály, bažiny pokrývají asi 2 % povrchu Země obsahuje 53–58 % spalitelných látek suší se a potom se používá jako fosilní palivo (Irsko, Finsko, Skotsko) Rašelina Autor: Original uploader was Wojsyl at pl.wikipedia, licenceCC BY-SAWojsylpl.wikipedia

Obnovitelné zdroje energie Jsou to zdroje, v jejichž čerpání lze teoreticky pokračovat dalších tisíce až miliardy let. Toto označení se používá pro některé vybrané, na Zemi přístupné formy energie. Lidstvo je čerpá ve formách např. sluneční záření,větrná energie,vodní energie, energie přílivu, geotermální energie, biomasy a dalších.

Sluneční energie jinak také sluneční záření, solární radiace představuje drtivou většinu energie, která se na Zemi nachází a využívá vzniká jadernými přeměnami v nitru Slunce vyčerpání zásob vodíku na Slunci je očekáváno až v řádu miliard let, proto je tento zdroj energie označován jako obnovitelný Slunce Autor: Yuri Ayling, licenceCC BY-SA

Využití sluneční energie Přímé dopad slunečních paprsků pro výrobu elektrické energie (obvykle fotovoltaický článek) v zemědělství (skleníky) zpracování užitkové vody vytápění Nepřímé přeměna sluneční energie v přírodě na potenciální energii vody (využívaná ve elektrárnách) na kinetickou energii vzdušných mas (vítr) Na chemickou energii biomasy Solární palely

Větrná energie jde o využití větru jako zdroje energie nejobvyklejším využitím jsou dnes větrné elektrárny, které využívají síly větru k roztočení vrtule (větrná turbína) v historii se místo převodu na elektřinu přímo konala nějaká mechanická práce. větrný mlýn-obilí, větrné stroje-čerpaní vody, lisování oleje apod., pohon dopravních prostředků-lodí Větrná energie Autor:photo © 2004 by Tomasz Sienicki, licence CC BY-SATomasz Sienicki

Vodní energie vodní energie je technicky využitelná potenciální, kinetická nebo tepelná energie veškerého vodstva na Zemi je to druhý nejvyužívanější obnovitelný zdroj energie Nejvíce se v dnešní době využívá přeměny vevodních elektrárnách dříve využití v dopravě (splavování lodí, vorů či dřeva po proudu řek), později k pohonu mechanických (mlýnů, hamrů, čerpadel) V současné době 21 vodních děl vyrábí zhruba 83 % obnovitelné energie Vodní dílo Ghana is_spilling_water,_Ghana.JPG Autor: ZSM, licence CC BY-SA

Energie přílivu je to vodní elektrárna, která pro roztočení turbín využívá periodického opakování přílivu a odlivu moře užívají se málo, protože existuje jen omezený počet míst, kde je lze stavět Jejich výhodou je, že příliv a odliv jsou lépe předpověditelné než např. chování větru nebo svit slunce; na druhou stranu se produkce jejich energie nedá regulovat Přílivová elektrárna Autor: Hartmut Inerle, licence CC BY-SA

Geotermální energie je to přirozený projev tepelné energie zemského jádra jejími projevy jsou erupce sopek a gejzírů, horké prameny či parní výrony využívá se ve formě tepelné energie (pro vytápění), či pro výrobu elektrické energie zdroje jsou vyčerpatelné v horizontu desítek let nejvíce využívána na Islandu - pro vyhřívání domů, skleníků, bazénů, chodníků,pro pěstování jižního ovoce Gejzír Autor: Roger McLassus, licence CC BY-SA

Biomasa je souhrn látek tvořících těla všech organismů, rostlin, bakterií, sinic, hub i živočichů tímto pojmem často označujeme rostlinnou biomasu využitelnou pro energetické energetické využití: teplo, elektřina, pohon vozidel - biopaliva Palivové dřevo %C5%A1t%C3%ADp%C3%A1n%C3%AD.jpg Autor:Chmee2, licence CC BY-SA

Zdroje Zdroje: KVASNIČKOVÁ, Danuše. Základy ekologie. třetí, upravené vydání. Praha: Fortuna, ISBN ŠLÉGL, Jiří, František KISLINGER a Jana LANÍKOVÁ. Ekologie a ochrana životního prostředí. první vydání. Praha: Fortuna, ISBN BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí. třetí, aktualizované vydání. Praha: Informatorium, ISBN Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název díla: Obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie Datum vzniku: březen 2013 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.Tato prezentace je autorským dílem.