Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Algoritmy a struktury neuropočítačů ASN – P7
Advertisements

Fonetika Fonologie Japonský fonologický systém
Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.12
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
Mgr. Michal Oblouk HLÁSKOSLOVÍ.
Zvuková stránka jazyka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_97_Chuťové ústrojí AUTOR: Naděžda Čmelová ROČNÍK, DATUM: 8.,
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_31_DYCHACI_SOUSTAVA
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/
Zvuková stránka jazyka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vnitřní ústrojí Uvnitř těla jsou vnitřní ústrojí, která zajišťují všechny životní projevy člověka. Část vnitřních ústrojí je uložena v horní dutině tělní.
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Poruchy rezonance hlasu a řeči
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vnitřní ústrojí psa domácího
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
DÝCHACÍ SOUSTAVA.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhSvětelné jevy.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
FY-072_Jaderná energie_Jaderná reakce
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Dýchací soustava.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Jazykové rodiny Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Slovo a jeho význam: synonyma, antonyma, homonyma Tematická oblast:Česky jazyk.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Tomáš Rachůnek Název prezentace (DUMu): Povrch a objem koule Tematická oblast: Povrchy a objemy těles Ročník:1. Číslo.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Slovanské jazyky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
DÝCHACÍ SOUSTAVA U/41 ZŠ Hejnice - M. Hradil. Obr. 1.
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka Marek Lollok.
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
STEJNOSMĚRNÝ ELEKTROMOTOR
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu) Interpunkce: dvojtečka Tematická oblast:
Název prezentace (DUMu) Zvuková stránka jazyka: spisovná výslovnost
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
Kapitoly z fonetiky a fonologie českého jazyka
Název prezentace (DUMu): Funkce a použití zapalování
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
ČICH, CHUŤ, HMAT smysly.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
tvorba hlásek českého jazyka
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
Anotace Prezentace slouží k úvodní hodině do tématického celku: nervová soustava Je určena pro žáky 8. ročníku ZŠ.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA
Státní symboly státní znak velký a malý státní vlajka státní hymna
Základní poznatky – KMITÁNÍ A VLNĚNÍ
MECHANIKA TUHÉHO TĚLESA
Člověk a voda – VODNÍ STROJE
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Člověk a technika – ELEKTŘINA A MAGNETISMUS
Transkript prezentace:

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvuková stránka jazyka: souhlásky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru Tesař RočníkIII. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: listopad 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR

Anotace Cílem vyučovacího předmětu ČESKÝ JAZYK je rozvíjet komunikační kompetence žáků a naučit je užívat jazyk jako prostředek k dorozumívání a myšlení, k přijímání, sdělování a výměně informací. Cílem této prezentace je seznámit žáky se zvukovou stránkou jazyka. Tématem této prezentace jsou souhlásky.

Zvuková stránka jazyka Souhlásky

Souhlásky (konsonanty) Jsou hlásky, jejichž charakteristickým rysem je šum, který vzniká specifickým postavením či pohybem mluvidel. Při jejich artikulaci jsou ústa otevřena méně než u samohlásek.

Schéma artikulačního ústrojí s vyznačením jeho částí: A - ústní dutina, B - nosní dutina, C - hltan 1 - jazyk, 2 - rty, 3 - zuby, 4 - dásňový oblouk se sklípky, v nichž jsou usazeny zuby, 5 - tvrdé patro, 6 - měkké patro, 7 - čípek, 8 - hrtanová záklopka, 9 - hlasivky.

Konstriktivy – úžinové souhlásky tvoří se těsným přiblížením dvou artikulátorů, čímž vzniká úžina (konstrikce) a silný šum. Při artikulaci konstriktiv je nutné přesné postavení artikulátorů, i malá odchylka je dobře slyšitelná. V této skupině se rozlišuje největší počet souhlásek. Podle sluchového (akustického) dojmu se též nazývají třené souhlásky (frikativy).

Okluzivy – závěrové souhlásky Vznikají přechodným vytvořením překážky (okluze), která brání proudění vzduchu. Uvolněním závěru dojde k prudkému uvolnění přetlaku vzduchu a vzniká typický šum (exploze). Podle sluchového dojmu se též nazývají ražené souhlásky (explozivy, často jen plozivy).

Semiokluzivy – polozávěrové souhlásky Vznikají prvotní krátkou okluzí, která je vzápětí uvolněna a plynule následována konstrikcí. V podstatě jde o rychlý sled okluzivy a konstriktivy, které jsou artikulovány současně. Ve výslovnosti lze zřetelně rozlišit současnou artikulaci u semiokluzivy (např. české /c/ [ts]) od dvou samostatně vyslovených souhlásek (např. [t] a [s]). Podle sluchového dojmu se též nazývají poloražené souhlásky (afrikáty).

Nazály - nosovky Vznikají vytvořením okluze (závěru) v dutině ústní a uvolněním cesty vzduchu nosní dutinou poklesem měkkého patra. Vyznačují se šumem i tónem, který je formován rezonancí v ústní dutině (závislé na postavení artikulátorů a místě vytvoření okluze). Obvykle se jedná o souhlásky znělé. Na konci artikulace dochází k uvolnění okluze v ústní dutině, proto se též někdy přiřazují mezi okluzivy.

Aproximanty vznikají přiblížením (aproximací) artikulátorů, které není tak těsné jako u konstriktiv, ale těsnější než u samohlásek. Nemají výrazný šum ani tón. Aproximanty jsou nejvíce otevřené souhlásky, tvoří jakýsi plynulý přechod k samohláskám.

Vibranty - kmitavé souhlásky vznikají opakovaným dotykem artikulátorů (kmitáním).

Verberanty někdy též švihy (tento termín není příliš vžitý), se vyznačují rychlým dotykem dvou artikulátorů, který je na rozdíl od vibrant pouze jednorázový. V češtině se obvykle nedůrazné "r" artikuluje spíš jako verberant než jako vibrant.

Laterální Většina souhlásek vzniká prouděním vzduchu podél středové linie jazyka. V případě konstriktiv a aproximant však může vzduch proudit také okolo boků jazyka, přičemž špička jazyka se může dotýkat v horní části ústní dutiny. Takové souhlásky se nazývají bokové (laterální).

Rozdělení podle místa artikulace Místo artikulaceZúčastněné artikulátory bilabiálníoba rty labiodentálnídolní ret a horní zuby lingvolabiálníhorní ret a jazyk interdentálníhorní i dolní zuby a jazyk dentálníhorní zuby a jazyk (pre)alveolárnípřední část horních dásňových výstupků a jazyk postalveolárnízadní část horních dásňových výstupků a jazyk retroflexní zadní část horních dásňových výstupků nebo tvrdé patro a špička jazyka ohnutá vzhůru palatálnítvrdé patro a jazyk velárníměkké patro a jazyk uvulárnízadní konec měkkého patra a jazyk faryngálníkořen jazyka a stěna hltanu epiglotálníhrtanová záklopka glotálníhlasivky

Seznam obrázků MANSKE, Magnus. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MANSKE, Magnus. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Seznam zdrojů Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: