Česká moderna Václav Špála. Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Advertisements

Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Anarchističtí buřiči charakteristika.
VY_32_INOVACE_ČJPS20660BED Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Symbolismus, dekadence
Josef Svatopluk Machar
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Osvícenství.
Výlet do české literatury
Česká kultura a politika na přelomu 19. a 20. století
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Česká moderna Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Vznik Československa a jeho vývoj (1918 – 1929)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ANARCHISTIČTÍ BUŘIČI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Generace tzv. buřičů 2 8. ročník Generace tzv. buřičů Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové.
Téma: KULTURA A VĚDA V PRVNÍ REPUBLICE Předmět: Dějepis
Generace tzv. buřičů 8. ročník.
Buřiči 9. třídy. Charakteristika BUŘIČŮ odmítají všechno staré, staví se do pózy buřiče pohrdají společností uchylují se k dekadenci, aristokratismu,
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
Májovci, ruchovci a lumírovci léta 19. století
Symbolismus.
Literární moderna 8. ročník Literární moderna Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české.
SYMBOLISMUS 1 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
IMPRESIONISMUS, SYMBOLISMUS, DEKADENCE
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
VY_32_INOVACE_17_Literatura 19. století Česká literatura 2. pol. 19. století Česká literatura 2. poloviny 19. století - úvod.
Mgr. Marie Havránková ČESKÁ MODERNA Literatura 1.pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Drda Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/
SMĚRY V ČESKÉ POEZII V 1 POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastČeská poezie v 1. pol. 20. století.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Anotace: Text je určen pro žáky 3. ročníku střední odborné školy a žákům nástavbového studia. Prezentace je určena k opakování literárního období česká.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Nakladatelé, knižní kultura, revue,
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
ČESKÁ LITERÁRNÍ MODERNA
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_09 Název Májovci, Ruchovci, Lumírovci Téma.
Česká moderna, Buřiči a Česká dekadence
projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Vypracoval: Ondřej Dutka
Naturalismus v české literatuře
Literatura 19. a 20. století VY_32_Inovace_19SJ - 1
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Česká moderna.
Česká společnost
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Ruchovci a lumírovci.
Literatura na přelomu století
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
Moderní básnické směry v Čechách
Česká poezie 1. pol. 20. století - přehled
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ČESKÁ LITERATURA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ
Česká m o d e r n a Opakování
Transkript prezentace:

Česká moderna Václav Špála

Úvod do doby Doba prokletých básníků. Nová generace, nastupující v 90. letech 19. století, se odklonila od lumírovců a ruchovců. Končí vláda staročechů, nastupují mladočeši (protesty, vznik anarchismu ⇒ hnutí převážně mladých lidí, kteří odmítají jakékoli zákony; prostředkem jim jsou stávky a demonstrace). Rakousko-Uhersko zbrojí, buduje armádu – ovlivněno německým anarchismem ⇒ vyústění v 1. světovou válku. Literatura, věda i výtvarné umění reaguje ⇒ rozvoj české vědy.

Manifest České moderny Vydán v roce 1895 v časopisu Rozhledy. Jedná se o programové prohlášení nastupující generace. Podepsali ho malíři, básníci, vědci i politici Kritizuje období národního obrození, literární tvorbu ruchovců a lumírovců Vyslovuje požadavek svobody slova Prosazuje individualitu umělce Neguje dosavadní společenské a estetické ideály Zajímá se o sociální problémy Chce zařadit do literatury tzv. literární kritiku (do té doby v podstatě neexistovala – oficiálně nevycházela) – za prvního literárního kritika je považován F.X.ŠaldaF.X.Šalda

Přijímali moderní proudy evropského umění a nechávali se jimi inspirovat: SYMBOLISMUS IMPRESIONISMUS EXPRESIONISMUS DEKADENCE NATURALISMUS

Představitelé České moderny Josef Svatopluk Machar ( *1864 † 1942) – mluvčí české moderny Napsal: Zde by měly kvést růže, Magdaléna Otokar Březina ( *1868 † 1929) – vl. jménem Václav Jebavý Napsal: Tajemné dálky, Stavitelé chrámu Antonín Sova ( *1864 † 1929) Napsal: Ještě jednou se vrátíme, Pankrác Budecius, kantor František Xaver Šalda ( *1867 † 1937) – největší liter. kritik 19. st., založil časopis Šaldův zápisník

K České moderně se přihlásili i další skupiny autorů: Kolem časopisu Moderní revue: Jiří Karásek ze Lvovic, Arnošt Procházka, Karel Hlaváček Protispolečenští buřiči: Viktor Dyk, Fráňa Šrámek, František Gellner, Petr Bezruč, Jaroslav Hašek Naturalisté: Josef Karel Šlejhar, Karel Matěj Čapek-Chod Generace z roku 1914: Josef a Karel Čapkové, Otakar Theer

Dú na příští hodinu: Najdi si báseň od nějakého autora České moderny. Opiš si ji do sešitu a připrav si vysvětlení, proč sis ji vybral, co tě na ní zaujalo. (Nestačí říct: „Líbí se mi.“ !!!!) → do středy → poslední možnost získat známku s hodnotou 0,5