Průmyslová revoluce 5 Zemědělství, průmysl, doprava
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiáluvy_32_INOVACE_dej1_dkc07 Označení materiáludkc07_pru m _rev_zemedelstvi_prumysl_doprava Název školyGymnázium Kladno AutorPaedDr. Marie Kocálová AnotaceVýukový materiál - prezentace – určený pro výklad i pro samostatnou práci žáků. Průmyslové revoluce – zemědělství, průmysl, doprava. PředmětHospodářské dějiny Tematická oblastNovověk TémaPrůmyslová revoluce – Zemědělství, průmysl, doprava Očekávané výstupyŽáci se orientují v ekonomickém vývoji, procesu industrializace a jeho podmínk ách formou komentovaného výkladu. Vyvodí změny ve společenském vývoji v souvislosti s vývojem ekonomiky. Klíčová slovaPrůmyslová revoluce, intenzifikace zemědělství, strojová výroba, J. Watt, železnice Druh učebního materiáluprezentace (výkladová) Ročníktřetí ročník Cílová skupinavyšší stupeň osmiletého gymnázia, čtyřleté gymnázium Ověřeno , HODE Zdroje uvedeny na konci dokumentu.
Zemědělství Rozvoj intenzivní - zvyšování efektivity práce (Velká Británie, USA) extenzivní – rozšiřování zemědělské plochy za pomoci techniky (USA) levné pracovní síly (Rusko) Použití strojů Velká Británie, USA 1. pol.19. stol. Západní Evropa 2. pol.19. stol.
Zemědělství Zemědělské organizace v Evropě Velká Británie - podnikatelská podnikatel, zemědělský dělník modernizace, investice západ od Labe - rodinné statky a šlechtické statky šlechta - příjmy z renty ustrnutí zemědělství podpora malého vlastníka východ od Labe - rozsáhlé velkostatky nevolnická práce primitivní metody
Průmysl Textilní průmysl (bavlnářství) spřádací a tkalcovské stroje Parní stroj Hutní průmysl konstrukce textilních strojů, kolejnice, lokomotivy, parní stroje, mosty, zbraně vysoké pece, koks, moderní postupy výroba litiny, oceli Elektrotechnický průmysl Chemický průmysl
Parní stroje v průmyslu na 1000 obyvatel Tab.1
Model spřádacího stroje obr.1 Jenny
Tkalcovský stav – John Kay obr.2 Létající člunek
Doprava Rozvoj průmyslu – potřeba rozvoje dopravy Lodní doprava – parník R.Fulton ( Hudson) Železniční doprava koněspřežná dráha parní lokomotiva G.Stephenson ( průměrná rychlost 19,2 km/h., maximální rychlosti 46 km/h) rozvoj dopravní sítě zrychlení, zlevnění, zvýšení objemu zformování jednotného světového trhu
Délka železnic v km na 1000 obyvatel Tab. 2
Zdroje Stellner,František: Hospodářské dějiny,VŠE Praha, Oeconomica, Praha 2008, ISBN Čapek,Vratislav: Světové dějiny II, Fortuna, Praha, 2010, Hospodářské dějiny. In: [online]. [cit ]. Dostupné z: nb.vse.cz/~sirucek/Predmety/3MI111/PrednaskaJ D.ppt
Zdroje Tab.1 nb.vse.cz/~sirucek/Predmety/3MI111/PrednaskaJD.ppt Tab.2 nb.vse.cz/~sirucek/Predmety/3MI111/PrednaskaJD.ppt [obr. 1] volné dílo. [cit ]. Autor neznámý (Dictionnaire d'arts industriels) Doba ochrany majetkových autorských práv již vypršela. Dostupný na WWW: [obr. 2] volné dílo. [cit ]. Autor neznámý (Dictionnaire d'arts industriels) Doba ochrany majetkových autorských práv již vypršela. Dostupný na WWW: