F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dýchací řetězec Viz též přednášky prof. Kodíčka (další materiály na webu)
Advertisements

Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Gymnázium a obchodní akademie Chodov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metabolismus sacharidů
Ekologie fotosyntézy.
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je RNDr. Pavlína Koch ová CZ.1.07/1.5.00/ Autor materiálu:RNDr. Pavlína Kochová Datum.
NÁZEV ŠKOLY Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Liberec, Jeronýmova 425/27, příspěvková organizace, ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
přeměna látek a energie
Metabolismus sacharidů
Metabolismus sacharidů
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_03.

Fotosyntésa.
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza Klára Mavrov.
Základy biochemie KBC/BCH
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
Fotosyntéza Světelná fáze.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy na thylakoidní membráně
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Sekundární procesy fotosyntézy
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.02 Anotace: Prezentace seznamuje s nejdůležitějším jevem na Zemi. Vzdělávací oblast: Organismy se schopností fotosyntézy Autor:
Metabolismus cvičení Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH- 4 Chemické.
Světelná reakce fotosyntézy.
FOTOSYNTÉZA.
BIOSYNTÉZA SACHARIDŮ.
Bioenergetika Pro fungování buněčného metabolismu nutný stálý přísun energie Získávání, přenos, skladování, využití energie Na co se energie spotřebovává.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_372.
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Fyziologie rostlin_malá
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Fotosyntéza Jiří Šantrůček Přírodovědecká fakulta Jihočeské univerzity
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy na thylakoidní membráně
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – světelná fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_06C_20_Rozdělení.
FOTOSYNTÉZA. Co je fotosyntéza? Co je fotosyntéza? složitý biochemický proces, výrazný projev autotrofiesložitý biochemický proces, výrazný projev autotrofie.
M ETABOLICKÉ PŘEMĚNY SACHARIDŮ – PENTÓZOVÝ CYKLUS, G LUKONEOGENEZE, C ORIHO CYKLUS Mgr. Jaroslav Najbert.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Fotosyntéza I. Primární fotochemické procesy (na thylakoidní membráně) Tomáš Hájek Jiří Šantrůček.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Genetický kód – replikace
Dýchací řetězec Mgr. Jaroslav Najbert.
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Metabolické přeměny sacharidů – glykolýza
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základy biochemie KBC / BCH
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Metabolismus sacharidů
Předmět: KBB/BB1P; KBB/BUBIO
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je
Fotosyntéza Základ života na Zemi.
Fotosyntéza.
Citrátový cyklus Mgr. Jaroslav Najbert.
Mgr. Natálie Čeplová Fyziologie rostlin.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

F OTOSYNTÉZA Mgr. Jaroslav Najbert

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školy Sokolovská 1638 IČO Operační program Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.1.28/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.CH.45 Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Chemie Tematický okruh Metabolismus Zhotoveno Ročník Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP – G) Anotace Materiál je určen jako studijní v předmětu biochemie, který integruje vzdělávací obory biologie a chemie. Je zaměřen na charakteristiku fotosyntézy a na děje, které při ní probíhají. Předpokládá zvládnutí učiva reakčních mechanismů a redoxních dějů vzdělávacího oboru chemie.

Fotosyntéza Fotosyntéza – přeměna světelné energie (obvykle sluneční) na chemickou volnou energii, kterou lze využít k biosyntéze organických látek (primární procesy, světelná fáze) Anoxygenní fotosyntéza – aerobní a anaerobní – jako donor elektronů nevystupuje voda - bakterie Oxygenní fotosyntéza – donor elektronů voda – bakterie, červené řasy, zelené řasy a rostliny (zelené řasy 90%) Hlavní fotosyntetická barviva – chlorofyly, u halofilních bakterií karotenoid bakteriorodopsin Pomocná fotosyntetická barviva – karotenoidy – karoteny a xantofyly – fykobiliny – fykoerytrin, fykocyanin Fotosyntetické aparáty – bakterie tvoří z plasmatické membrány – oxygenní tvoří thylakoidní jako součást chloroplastů

Chloroplasty 1. vnější membrána2. mezimembránový prostor 3. vnitřní membrána (1+2+3: obálka)4. stroma (vodný roztok) 5. lumen (dutina) thylakoidu6. membrána thylakoidu 7. Granum (mincovitý shluk thylakoidů)8. lamela, stromální thylakoid 9. Škrob10. ribozom 11. DNA plastidu12. tukové kapénky Obr. 1

Fotosyntéza – obecná charakteristika 6CO H 2 O C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O 6 CO 2 + 6H 2 O C 6 H 12 O 6 + 6O 2 2H 2 O O 2 + 4H + + 4e - Primární fáze – světelná – děje, spojené s fotolýzou vody, zahrnují děje ve fotosystému II, fotosystému I, cyklickou a necyklickou fosforylaci. Vede ke vzniku ATP a NADPH Sekundární fáze – temnostní – fixace a redukce CO 2 do organických sloučenin C 3 rostliny – akceptorem CO 2 ribulóza 1,5-bifosfát, první stabilní produkt 3-fosfoglycerát C 4 rostliny– akceptorem CO 2 fosfoenolpyruvát, konečným produktem malát CAM rostliny – příjem CO 2 a jeho zpracování časově odděleno, jinak jako C 4

Adsorpce světla Účinnost energetického přenosu z různých doplňkových pigmentů na chlorofyl a je od 20 do 100 %. Z karotenů se přenáší %, z fykoerytrinu a fykocyaninu 70 – 90 % absorbované energie Chlorofyly jsou v chloroplastu uspořádány do fotosyntetických jednotek -několik set molekul Při fotosyntéze zelených rostlin se využívá světelného zářeni jen v rozsahu nm vlnové délky označovaného jako FAR (fotosynteticky aktivní radiace) Rozhodujícím akceptorem energie je chlorofyl a K adsorpci světelného záření slouží fotosystém I a fotosystém II

Schéma fotosyntézy Fotolýza vody Fotosystém II Fotosystém I Akceptor Q Systém cytochromů b,f Plastochinon Ferredoxin Akceptor Z Systém cytochromů NADPH Redukce CO 2 ADP + P ATP Primární pochodySekundární pochody

Adsorpce světla – fotosystémy. Fotosystém I (P700) – adsorpce světelného záření pod 730 nm – tvořen převážně chlorofylem a Excitovaný elektron Přes ferredoxin na tvorbu NADPH podle rovnice NADP + + H + + 2e - NADPH. Protony z fotolýzy vody. Na komplex cytochromů, cyklickou fosforylací vznik ATP Fotosystém II (P680) – adsorpce světelného záření pod 700 nm – tvořen převážně fykobiliny a chlorofyly b, c, d, e Spřažen s fotolýzou vody (Hillova reakce)– doplňovány elektrony pro tvorbu NADPH přes fotosystém I Při transportu e - do fotosystému I část energie využita pro tvorbu ATP – necyklická fosforylace Cyklická fosforylace je spuštěna při poklesu koncentrace ATP. Udržuje tak poměr koncentrací ATP : NADPH na 3:2

Cyklická fosforylace Fotolýza vody Fotosystém II Fotosystém I Akceptor Q Systém cytochromů b,f Plastochinon Ferredoxin Akceptor Z Systém cytochromů NADPH Redukce CO 2 ADP + P ATP Primární pochodySekundární pochody

Necyklická fosforylace Fotolýza vody Fotosystém II Fotosystém I Akceptor Q Systém cytochromů b,f Plastochinon Ferredoxin Akceptor Z Systém cytochromů NADPH Redukce CO 2 ADP + P ATP Primární pochodySekundární pochody

Tvorba ATP Pro tvorbu ATP využit koncentrační gradient H +, který vzniká především fotolýzou vody. Je shodný se vznikem ATP v dýchacím řetězci Obr. 1

Sekundární fáze Děje, pro které není světlo nutnou podmínkou. Probíhají ve stromatu thylakoidů. Energie, uložena v primárních dějích do ATP a NADPH, využita k fixaci CO 2 do sacharidů 3 způsoby fixace C 3 rostliny – Calvinův cyklus C 4 rostliny – Hatch-Slackův cyklus CAM rostliny

C 3 rostliny CO 2 ATP ADP RuBisCo 3 ribuloza -1,5-bifosfát 3 CO fosfoglycerát 6ATP 6 glyceraldehyd-3- fosfát 3 ribuloza -1,5-bifosfát glukoneogeneze 3 ribuloza -5-fosfát 1 glyceraldehyd-3- fosfát 5 glyceraldehyd-3- fosfát 3ATP

Fotorespirace Enzym Rubisco ribulosa-1,5-bisfosfátkarboxyláza/oxygenáza CO 2 CO 2 + O 2 3-fosfoglycerát fosfoglykolát Při zabudování fosfoglykolátu do molekuly sacharidů 30% ztráty CO 2 – snížena účinnost fotosyntézy Rovnováha ovlivněna poměrem koncentrace CO 2 a O 2 a teplotou – vyšší teplota posouvá rovnováhu k tvorbě fosfoglykolátu V době vzniků fotosyntetických organismů bezproblémové – koncentrace CO 2 byla výrazně vyšší

C 4 rostliny Charakteristická anatomická stavba - mezofylové buňky (fixace CO 2 ), buňky pochvy cévního svazku (uvolnění CO 2 do Calvinova cyklu – fixace prostorově oddělena. Získán výhodnější poměr koncentrací CO 2 :O 2 pro RuBisCo V mezofylových buňkách chybí enzym RuBisCo – CO 2 fixován přes HCO 3 - fosfoenolpyruvátoxalacetát malát pyruvát CO 2 Calvinův cyklus CO 2 HCO 3 - P-P- NADPH NADP+ NADPH ATP AMP

CAM rostliny noc den fosfoenolpyruvát malát pyruvát škrob CO 2 Calvinův cyklus

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 1. Fotosyntéza. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 2. KUTÍK, Jaroslav. Thylakoidní membrána, sídlo fotosyntézy. [online]. 1996, roč. 75, č. 1 [cit ]. Dostupné z: 3. KARLSON, Peter. Základy biochemie. 2. (doplněné) vydání. Praha: Academia, 1971.

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura 1. BOUTET, Emmanuel. Chloroplast.svg [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. NEUROtiker. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 3. UHROVÁ, H. Fotobio pochody. In: Biofyzika VSCHT Praha [online]. [cit ]. Dostupné z: Obr. 1. JANOUŠEK, Jiří. Thylakoid membrane. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: 4. Fotografie a vzorce z vlastní databáze autora. Vytvořeny programy ACD FREE 12, Snagit