Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Advertisements

Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_07_Motolice.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo10 Označení materiálu zoo10_pavoukovci_Arachnida.ppt Název školy Gymnázium.
Nervová soustava měkkýšů a kroužkovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum.
KMEN: ŽAHAVCI (CNIDARIA) Biologie, 3. ročník, Zoologie.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Soustava trávicí- prvoci až ploštěnci Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie – biologie živočichů Datum.
Základní škola T ř emošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj T ř emošnice, Internátní 217; I Č : , tel: , emaiI:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu VY_32_INOVACE_bio_zoo02 Označení materiálu zoo02_houby_Porifera Název školy Gymnázium Kladno Autor.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_08_Tasemnice.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Biologie člověka Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Ploštěnci – Plathelminthes 1
Fylogeneze pohybu živočichů- test
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
než začnete prohlížet prezentaci ...
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Nepohlavní rozmnožování mnohobuněčných
Nervová soustava vyšších obratlovců
TRÁVICÍ SOUSTAVA – ZUBY (opakování)
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Ploštěnci – plathelminthes 2
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_02_Pláštěnci.
Svalová soustava - ploštěnci až měkkýši
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
MLŽI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210215
Pohlavní rozmnožování prvoků
Funkce svalové soustavy a typy pohybů
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_15_Klepítkatci.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
FYLOGENEZE NERVOVÉ SOUSTAVY
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Úvod do kosterní soustavy
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_11_Měkkýši.
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
POHLAVNÍ SOUSTAVA (opakování pojmů)
HMYZ STAVBA TĚLA.
Č. DUMu: VY_32_INOVACE_12_soustava vylučovací
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy Autor: Název: Téma: Číslo projektu: ZŠ a MŠ Březno
Rozmnožování organismů
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
2 Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název programu
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_05_Ploštěnci Téma:ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Ploštěnci Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE BEZOBRATLÝCH – Ploštěnci – charakteristika kmene. Do výkladu jsou vloženy kontrolní otázky pro zpětnou vazbu učitele. Žáci odpovídají na otázky ústně nebo písemně, v uzavřených položkách provádějí výběr u tabule s pomocí interaktivního pera. Otázky je možné je použít k opakování i k různým formám zkoušení. Na správné odpovědi se v prezentaci posuneme tlačítkem akcí. Materiál je určen k výuce biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Součástí prezentace je pracovní list / test, který lze vytisknout a využít pro samostatnou práci nebo domácí přípravu, lze jej také použít k ověřování znalostí žáků. Je přiloženo autorské řešení. Materiál je určen k interaktivní výuce.

Kmen: PLOŠTĚNCI (Plathelminthes) Ploštěnka Pseudoceros dimidiatus Obr. 1 Škulovec široký (tasemnice) -

-asi 17 tisíc druhů (0,15 mm – 20 m) -voda (sladká, moře) -půda -parazité živ. a čl. Obr.3 Ploštěnka mléčná (Dendrocoelum lacteum)

-tělo ploché, dvoustranně souměrné, páskovité -obvykle nečlánkované (výj. tasemnice) -vytvořené orgány → orgánové soustavy -schizocoel Ploštěnka mléčná – video blíže neurčená ploštěnka – - video Motolice jaterní (Fasciola hepatica) Obr. 4

Povrch těla – POKOŽKA –jednovrstevná –ektodermálního původu –zpravidla pigmentovaná Pod pokožkou – SVALOVINA (hladká) –okružní –příčná –podélná pokožka přirůstá ke svalovině = = KOŽNĚ SVALOVÝ VAK → pohyb

TS – slepá (podoba s láčkou), entodermální původ -většinou rozvětvená (gastrovaskulární systém) -někdy – krátká, nerozvětvená, nebo chybí (bezstřevné ploštěnky) rozvětvená trávicí soustava -vstřebávání -rozvod živin ústní otvor – na spodu těla Obr. 5

Vnitřní anatomie ploštěnky (Dugesia) Obr. 6

VS: protonefridie + systém vývodných kanálků - základem - PLAMÉNKOVÉ b. -odstraňují odpadní látky -regulují obsah vody Obr. 7, 8

NS – PROVAZCOVITÁ - párová nervová zauzlina = ganglia –v hlavové části (v tělní části ganglia nejsou) - + nervové provazce (pruhy) –spojené příčnými spojkami (komisurami) Obr. 5

Obr. 9 Nervová soustava ploštěnců - provazcovitá

SMYSLY - OČI – vpředu, miskovité oko –rozlišují světlo, stín –u parazitů chybí -chemoreceptory -statocysty (rovnováha) -u některých hmatová ouška (ploštěnky) Obr. 10 oči Obr. 11

oči hmatová ouška Smysly ploštěnců Obr. 12

CS, DS: -nejsou vyvinuty -dýchají celým povrchem těla -endoparazité jsou anaerobní

ROZMNOŽOVÁNÍ -hermafroditi (výj. - krevnička močová – motolice) -u některých SAMOOPLOZENÍ (tasemnice) VARLATA – spermie → chámovody → chámomet → kopulační orgán (penis) → do pohlavního atria - VAJEČNÍKY vajíčka → vejcovody → pochva → pohlavní atrium semenná schránka rozšířené místo (v místě spojení párového vejcovodu) k přechování spermatu cizího jedince

-vývoj obvykle nepřímý (LARVA) -parazité – složité vývojové cykly, střídání hostitelů - někteří - i nepohlavní rozmnož. - DĚLENÍ (sladkovodní ploštěnky) –velká regenerační schopnost –tělo se rozdělí za hltanem na 2 části → obě dorostou

EVOLUCE PLOŠTĚNCŮ -některé společné znaky žahavců a ploštěnců (stavba tkání) – společná evoluce?? -?? Ploštěnci vznikli zjednodušením těla kroužkovců (mnohoštětinatců) -v rámci ploštěnců –ploštěnky – evolučně původnější → vývoj k motolicím, tasemnicím

SYSTÉM: Kmen: PLOŠTĚNCI Třídy:- PLOŠTĚNKY - JEDNORODÍ - MOTOLICE - TASEMNICE

OTÁZKY 1)Tělní dutina ploštěnců je: a) blastocoel b) schizocoel c) pseudocoel d) coelom SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 2) Nepohlavním dělením se mohou rozmnožovat: a) některé tasemnice b) některé motolice c) jednorodí d) některé ploštěnky SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 3) Vysvětlete, co je samooplození SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 4) Nervová soustava ploštěnců je: a) difúzní (rozptýlená) b) provazcovitá c) žebříčkovitá d) gangliová SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

OTÁZKY 5) Popište trávicí, dýchací a cévní soustavu ploštěnců. SPRÁVNÉ ODPOVĚDI:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 1)Tělní dutina ploštěnců je: a) blastocoel b) schizocoel c) pseudocoel d) coelom ZPĚT:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 2) Nepohlavním dělením se mohou rozmnožovat: a) některé tasemnice b) některé motolice c) jednorodí d) některé ploštěnky ZPĚT:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 3) samooplození – výjimečné, u hermafroditů - dochází k oplození jedince svými vlastními spermiemi - př. tasemnice – žijí izolovaně – nemožnost kontaktu s partnerským jedincem ZPĚT:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 4) Nervová soustava ploštěnců je: a) difúzní (rozptýlená) b) provazcovitá c) žebříčkovitá d) gangliová ZPĚT:

SPRÁVNÁ ODPOVĚĎ: 5) -TS – slepá, většinou rozvětvená (gastrovaskulární systém – trávení, vstřebávání a rozvod živin) -DS není (dýchají celým povrchem těla) -CS není ZPĚT:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: BIOLOGIE BEZOBRATLÝCH – PLOŠTĚNCI 1) Do systému ploštěnců nepatří třída: a. motolice b. tasemnice c. hlístice d. ploštěnky 2) Vysvětlete termín samooplození a napište příklad živočicha, u kterého se vyskytuje. Proč je jedná o velmi výjimečný jev? Zhodnoťte výhody a nevýhody takového rozmnožování.

3) Vyberte správné tvrzení: a. Ploštěnci mají miskovité oči. b. Ploštěnci mají žebříčkovitou nervovou soustavu. c. U ploštěnců se nevyskytuje dýchací ani cévní soustava. d. Ploštěnci jsou převážně gonochoristé. 4) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné tvrzení označte N (ne): a. Někteří ploštěnci se mohou množit i nepohlavně. b. Parazitičtí ploštěnci mají složité vývojové cykly s mnoha mezihostiteli. c. Vylučovací soustavu ploštěnců tvoří metanefridie. d. Komisury jsou příčné spojky ganglií v nervové soustavě ploštěnců.

5) Pojmenujte útvar na obrázku a popište jej: 6) Vyberte a doplňte text: U ploštěnců nacházíme slepou / trubicovitou trávicí soustavu. Velmi často je rozsáhle větvená, v takovém případě ji nazýváme ………………………………………………………………….., plní funkci…………………………………………………………………. Původ trávicí soustavy je ektodermální / entodermální / mezodermální. Obr. 7

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1) Do systému ploštěnců nepatří třída: a. motolice b. tasemnice c. hlístice d. ploštěnky 2) Vysvětlete termín samooplození a napište příklad živočicha, u kterého se vyskytuje. Proč je jedná o velmi výjimečný jev? Zhodnoťte výhody a nevýhody takového rozmnožování. –oplození vajíček spermiemi jednoho a téhož jedince – př. tasemnice –výskyt u živočichů, kteří by obtížně hledali partnera k rozmnožování –nevýhody – nedochází k rekombinaci rodičovských genů ze 2 jedinců – zpomalení evoluce, výhoda – není nutné vyhledat partnera

3) Vyberte správné tvrzení: a. Ploštěnci mají miskovité oči. b. Ploštěnci mají žebříčkovitou nervovou soustavu. c. U ploštěnců se nevyskytuje dýchací ani cévní soustava. d. Ploštěnci jsou převážně gonochoristé. 4) Správné tvrzení označte A (ano), nesprávné tvrzení označte N (ne): a. Někteří ploštěnci se mohou množit i nepohlavně.A b. Parazitičtí ploštěnci mají složité vývojové cykly s mnoha mezihostiteli.A c. Vylučovací soustavu ploštěnců tvoří metanefridie.N d. Komisury jsou příčné spojky ganglií v nervové soustavě ploštěnců.A

5) Pojmenujte útvar na obrázku a popište jej: plaménková buňka – základ protonefridie A - jádro B – svazek vířících bičíků 6) Vyberte a doplňte text: U ploštěnců nacházíme slepou / trubicovitou trávicí soustavu. Velmi často je rozsáhle větvená, v takovém případě ji nazýváme gastrovaskulární soustava (systém), plní funkci trávicí, vstřebávací, rozvod živin. Původ trávicí soustavy je ektodermální / entodermální / mezodermální. Obr. 7

OBRÁZKY: 1 - LING, Richard. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – SOLÁ, Eduard. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FLUKEMAN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: NEUDECKER, Andreas. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WHITEHOUSE RH. commons.wikimedia.org: Records of the Indian Museum 8: , plate 22. Freshwater Planaria. (Zoological results of the Abor Expedition , Part III, Nr. 22. (1913) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 7, 8, 9 – archiv autora 10 - AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: - graficky upraveno LAUMER, Christopher. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HHGUTIERREZ49. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN BUCHAR, Jan. Stručný přehled soustavy bezobratlých - učební texty vysokých škol. Praha: nakladatelství Peres, 1995, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN