DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autor: Vít Lazecký Datum vytvoření: Téma: Stavba srdce.
Advertisements

Digitální učební materiál
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Hygiena
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_23_STAVBA_OBRATLE
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_32_PLICNI_VACEK Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na popis plicního.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_31_DYCHACI_SOUSTAVA
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 6 Tematický okruhVeličiny a jejich.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální učební materiál
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Z_088_Politická mapa dnešního světa světa _Státní hranice
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Slunce a vesmír autor VM:Ondřej.
ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_36_CASTI_MOZKU
Název a číslo učebního materiálu: VY_52_INOVACE_19_URCOVANI_KOSTI_LEBKY1 Anotace:Interaktivní výukový materiál v programu Power Point zaměřený na určování.
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_256.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Iveta Adamová Název šablonyIII/2.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr.
Matematika zábavně Natálie Kozáková, 9.c.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druhy a dvojice úhlů Konvexní, nekonvexní, ostrý, tupý, pravý, přímý, plný Vedlejší, vrcholové, souhlasné, střídavé VY_42_INOVACE_09_02.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Skupenské přeměny Rozeznáváme skupenství pevné, kapalné, plynné a plazma. Skupenství vosku Plazma Plynné Kapalné Pevné.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Člověk a jeho svět Vlastivěda Evropa – nížiny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Iveta Plíšková
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
F-Pn-P068-Mikroskop PAPRSKOVÁ OPTIKA 9. MIKROSKOP.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název školy: Základní škola T. G
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuZlepšení podmínek pro vzdělávání na MGO Název školyMatiční gymnázium Ostrava,Dr. Šmerala 25/2565, , Ostrava Název materiáluOtázky z úvodu do cytogenetiky AutorRNDr. Tomáš Adamus, Ph.D. Tematický okruhGenetika a člověk Ročník4. ročník Vytvořeno AnotaceCílem je zopakovat a procvičit problematiku úvodu do cytogenetiky. Metodický pokyn Předložený materiál obsahuje otázky i odpovědi. Lze jej proto využít v různých fázích výchovně vzdělávacího procesu - prosté opakování, opakovní formou hry, zkoušení ústní či písemné. Je možné také odstranit odpovědi a mít verzi pro plynulé zkoušení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Otázky z úvodu do cytogenetiky: 1.Kdo zjevně jako první popsal a pozoroval chromozomy? Karl Wilhelm von Nägeli 2.Kdo zavedl pojem chromozom? Wilhelm von Waldeyer-Hartz

Zdroj: Obr. Gottfried Wilhelm von Waldeyer-Hartz

3.Kdo jako první zavedl pojem chromatin? Walther Flemming Zdroj: 4.Kdo zavedl pojem mitóza? Walther Flemming

5.„ Omnis nucleus e nucleo „ vyslovil kdo? Walther Flemming 6.Kdo vysvětlil funkci chromozómů v dědičnosti? Morgan Thomas Hunt

7.Před S fází buněčného cyklu či po mitóze je v každém chromozomu přítomno kolik molekul DNA? Jedna molekula DNA 8.Která skupina dle označení pro lidské chromozomy obsahuje nejvíce chromozomů a kolik? C, 14 chromozomů ve 2n stavu

9.Popište chromozom. Zdroj: Obrázek autora

Řešení:

10.Proč se přidává při kultivaci buněk kolchicin? Mitotický jed  zastavuje dělení. 11.Do kolika skupin se rozdělují lidské metafazické chromozomy dle velikosti? Do sedmi skupin.

Zdroj : autor Na tomto obrázku jsou viditelné chromozomy lidských periferních lymfocytů v metafázi mitotického dělení buňky. Chromozomy jsou bez chromozomových aberací. Z hlediska cytogenetické analýzy lidských periferních lymfocytů (CALPL, CAPL) je tato metafáze bez nálezu. 12. Popište následující obrázek.

Zdroje: Nečas, O. a kol.: Obecná biologie pro lékařské fakulty. Nakladatelství H  H, 2003, ISBN Rosypal, S. et al.: Nový přehled biologie. Scientia, Praha, 2003 Šmarda, J.: Genetika. Nakladatelství Fortuna, Praha, 2003 Snustad, P., D., Simmons, M., J.: Genetika. Red. českého překladu J. Relichová, Masarykova univerzita, Brno, 2009 Dobiáš, L.: Repetitorium z buněčné a molekulární biologie. Multex Soft Ostrava, 2003 Heinrich_Wilhelm_Gottfried_von_Waldeyer-Hartz. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: Hartz Hartz Walther Flemming. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: ldeyer-Hartz ldeyer-Hartz