Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ROZDĚLENÍ RYB Přírodopis 7 třída.
Advertisements

Opakování ryby.
RYBY.
Ryby.
PREZENTACE – RYBY.
Základní škola Kladruby
RYBY.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná charakteristika Stavba těla
Elektronická učebnice - II
Autor:Mgr.Alena Shánělová
Digitalizace výuky Příjemce
Třída RYBY. Osnova: Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnější stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba těla Vnitřní stavba.
Prvouka 3.ročník Gabriela Mikulková 2012
RYBY Osteichthyes, Pisces. RYBY Osteichthyes, Pisces.
Ryby.
Ryby v ČR Vytvořila Lenka Švejdarová 7.B.
Ryby autor: David Hainall.
Anatomie Kapra obecného
Systém ryb.
Poznávačka: kruhoústí
Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opakování ryb.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
RYBY Přírodopis 7. ročník.
SLADKOVODNÍ RYBY
bichir chrupavčití – bichiři kostěná kostra bez rostra
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Ryby Šablona:III/2.
PŘÍRODOPIS 6. ROČNÍK RYBY
Třída Ryby Nejpočetnější skupina obratlovců, výskyt od prvohor
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.4
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
OBRATLOVCI RYBY.
Základní škola Kladruby
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Kmen: STRUNATCI podkmen: OBRATLOVCI nadtřída: bezčelistnatci
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Blanka Kabeláčová Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_23_ Ryby I. – stavba těla Číslo projektu:
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
7. třída.  Ke každému očíslovanému obrázku napiš rodové a druhové jméno ryby Např. 1. hořavka duhová  Společně provedeme kontrolu (opravu)  Klíčová.
Třída: Ryby znaky: ● tělo protáhlé, ze stran zploštělé ● kůže kryta šupinami a slizem ● končetiny = ploutve: – párové – břišní, prsní – nepárové – hřbetní,
RYBY. kapr obecný vouskykrátká řitní ploutev dlouhá hřbetní ploutev.
Ryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
RYBY Přírodopis 7. třída.
Zástupci ryb Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_52_INOVACE_65_Ryby - učební text + kontrolní otázky Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor.
BAHNÍK VÝCHODOAFRICKÝ úhořovitý tvar těla hřbetní, ocasní a řitní ploutev splývají v lem Zajímavosti: dýchá párovými plicními vaky, sucho přečkává zahrabán.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
OPAKOVÁNÍ – ZOOLOGIE 7.
Podříše: Mnohobuněční živočichové
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Třída: RYBY.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Ryby - opakování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Strunatci, pláštěnci, bezlebeční, obratlovci
Třída : Paryby U/6 žraloků Zástupci: žraloci - rejnoci
Kruhoústí, paryby Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem kruhoústých a paryb. Materiál.
Zástupci sladkovodních ryb
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Poznávačka ryb.
RYBY sladkovodní a mořské.
Ryby. AUTOR: Eliška Jurčicová
Třída: Ryby.
VY_32_INOVACE_04-35 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Elektronická učebnice - II
RYBY Původně sladkovodní, některé druhy se dokázaly přizpůsobit životu ve slané vodě. Je to nejpočetnější třída obratlovců( druhů, u nás žije asi.
Transkript prezentace:

Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se stavbou a základním systémem ryb. Materiál je plně funkční pouze s použitím internetu.

 studenokrevní  ploutve  šupiny  plynový měchýř  hemoglobin  postranní čára  hmatové vousy  skřele  žábra  jikry  mlíčí  plůdek  žloutkový váček  trdliště

 „studenokrevní“ (s proměnlivou tělní teplotou) = teplota těla závisí na teplotě prostředí  VÝ:  vyskytují se ve všech typech vod  původně sladkovodní  ST:  hydrodynamický tvar těla  tělo členěno na hlavu, trup, ocas a ploutve (hřbetní, ocasní, prsní, břišní, řitní)  ploutve vyztuženy kostěnými paprsky  kostra kostěná, nebo částečně chrupavčitá, svalovina vyztužená kostmi

 1 – hmatové vousy  2 – skřele  3 – prsní ploutev  4 – břišní ploutev  5 – řitní ploutev  6 – hřbetní ploutev  7 – ocasní ploutev obrázek 1

 TP:  kůže se slizovými žlázami (sliz – ochrana, snižuje tření)  šupiny  TS:  trávicí soustava trubicovitá, přední část střeva slouží jako žaludek, játra, žlučník (trávicí žlázy)  v ústech nepohyblivý jazyk, u některých zuby  plynový měchýř = vychlípenina jícnu – udržování stability, stoupání a klesání ryby  masožravci a všežravci, výjimečně býložravci obrázek 2

Třída: Ryby  „studenokrevní“  VÝ:  všechny typy vod  ST:  hydrodynamické tělo  hlava, trup, ocas, ploutve (hřbetní, ocasní, hrudní, břišní, řitní)  kostra kostěná nebo částečně chrupavčitá  TP:  slizové žlázy v kůži, šupiny (kožní deriváty)  TS:  trubicovitá  nepohyblivý jazyk  plynový měchýř (vychlípenina jícnu) – rovnováha, stoupání, klesání

 DS:  žábra chráněné kostěnými skřelemi  CS:  uzavřené srdce tvořeno jednou síní a jednou komorou  krevní barvivo hemoglobin, váže kyslík a oxid uhličitý  VS:  párové ledviny, moč se shromažďuje v močovém měchýři  vývod společný s rozmnožovací soustavou  NS:  nervovou soustavu tvoří mozek, mícha, nervy

 SM:  postranní čára – řada smyslových buněk, vnímání proudění vody a otřesů půdy přenášených vodou  hmat – hlavně hmatové vousy kolem úst, zrak – vidí na krátkou vzdálenost, většina ryb vnímá barvy obrázek 3

 DS:  žábra, skřele  CS:  srdce – jedna síň, jedna komora  v krvi barvivo hemoglobin  VS:  ledviny, močový měchýř  NS:  mozek, mícha, nervy  SM:  postranní čára – vnímá proudění vody a otřesy  hmat – hmatové vousy, zrak – na krátkou vzdálenost

 RS:  oddělená pohlaví, ♀ pohlavní buňky = jikry, ♂ pohlavní buňky = mlíčí, oplození vnější  rozmnožování nazýváme tření, vylíhne se plůdek, ten se vyživuje ze žloutkového váčku  místo, kde se ryby třou = trdliště  tahy ryb za rozmnožováním (losos, úhoř…)  péče o potomstvo jen výjimečně (koljuška, tlamovci…) obrázek 4

 RS:  oddělená pohlaví, ♀ pohlavní buňky = jikry, ♂ pohlavní buňky = mlíčí, oplození vnější  rozmnožování = tření, vylíhne se plůdek, vyživuje se ze žloutkového váčku  trdliště = místo tření ryb  tahy za rozmnožováním (losos, úhoř…)  péče o potomstvo výjimečně

obrázek 5

Lalokoploutvé ryby  nejstarší skupina ryb  předchůdci ostatních obratlovců  latimérie podivná  1, 2 12 Dvojdyšné ryby  období sucha přečkávají zahrabané do bahna a dýchají plicními vaky místo žábrami  bahník australský  1, 2 12 Paprskoploutvé ryby  všechny ostatní

Dělení ryb Lalokoploutvé ryby  nejstarší skupina ryb  latimérie podivná Dvojdyšné ryby  bahník australský Paprskoploutvé ryby  všechny ostatní

obrázek 6

 vodní toky rozdělujeme na čtyři základní typy – pásma  na říčním pásmu závisí například i tvar těla ryb  pásmo pstruhové (horské potoky, říčky)  pásmo lipanové (podhorské potoky, horní toky řek)  pásmo parmové (střední toky řek)  pásmo cejnové (dolní toky řek)

 kapr obecný  nejběžněji chovaná ryba  1, 2 12  karas obecný  1, 2 12  „zlatá rybka“ – karas zlatýkaras zlatý  cejn velký  1, 2 12  lín obecný  1, 2 12  jelec tloušť  1, 2 12  lipan podhorní  1, 2 12  parma obecná  1, 2 12  plotice obecná  1, 2 12  okoun říční  rozdělená hřbetní ploutev s výraznými paprsky  1, 2 12  candát obecný  1, 2 12  pstruh potoční  tuková ploutvička na hřbetě (znak lososovitých ryb)  1, 2 12

 štika obecná  dravá, loví tzv. plevelné ryby  1, 2 12  sumec velký  naše největší ryba  dravý, řitní ploutev lemuje celý spodek těla  vyskytuje se u nich albinismus (bílá forma) albinismus  1, 2 12  úhoř říční  sladkovodní, ale rozmnožuje se v moři  larva = montémonté  1, 2 12

Sladkovodní ryby  vodní toky rozdělujeme na pásma ( pstruhové, lipanové, parmové, cejnové )  kapr obecný  karas obecný  lín obecný  lipan podhorní  cejn velký  parma obecná  plotice obecná  okoun říční  pstruh potoční  štika obecná  sumec velký  úhoř říční

obrázek 7

 sleď obecný  slaneček, uzenáč, zavináč  1, 2 12  treska obecná  rybí filé  1, 2 12  tuňák obecný  dva druhy masa – tučné bílé a červené s nízkým obsahem tuku  1, 2 12  makrela obecná  udí se a konzervuje  1, 2 12  sardinka obecná  1, 2 12  losos obecný  dospělci žijí v moři, rozmnožují se ve sladkých vodách  1, 2 12

 perutýn ohnivý  jedovatá dravá ryba  1, 2 12  klaun očkatý  žije v mořské sasance a je imunní proti požahání  1, 2 12

Mořské ryby  sleď obecný  treska obecná  tuňák obecný  makrela obecná  losos obecný  perutýn ohnivý  klaun očkatý

obrázek 8

 obvykle sladkovodní, často z tropických oblastí  skalára amazonská  1, 2 12  neonka obecná  1, 2 12  bojovnice pestrá  samci jsou vůči sobě velmi agresivní  1, 2,  čichavec  1, 2 12

Akvarijní ryby  skalára  neonka  bojovnice  čichavec

Třída: Ryby  „studenokrevní“  VÝ:  všechny typy vod  ST:  hydrodynamické tělo  hlava, trup, ocas, ploutve (hřbetní, ocasní, hrudní, břišní, řitní)  kostra kostěná nebo částečně chrupavčitá  TP:  slizové žlázy v kůži, šupiny (kožní deriváty)  TS:  trubicovitá  nepohyblivý jazyk  plynový měchýř (vychlípenina jícnu) – rovnováha, stoupání, klesání  DS:  žábra, skřele  CS:  srdce – jedna síň, jedna komora  v krvi barvivo hemoglobin  VS:  ledviny, močový měchýř  NS:  mozek, mícha, nervy  SM:  postranní čára – vnímá proudění vody a otřesy  hmat – hmatové vousy, zrak – na krátkou vzdálenost  RS:  oddělená pohlaví, ♀ pohlavní buňky = jikry, ♂ pohlavní buňky = mlíčí, oplození vnější  rozmnožování = tření, vylíhne se plůdek, vyživuje se ze žloutkového váčku  trdliště = místo tření ryb  tahy za rozmnožováním (losos, úhoř…)  péče o potomstvo výjimečně

Dělení ryb Lalokoploutvé ryby  nejstarší skupina ryb  latimérie podivná Dvojdyšné ryby  bahník australský Paprskoploutvé ryby  všechny ostatní Sladkovodní ryby  vodní toky rozdělujeme na pásma ( pstruhové, lipanové, parmové, cejnové )  kapr obecný  karas obecný  lín obecný  lipan podhorní  cejn velký  parma obecná  plotice obecná  okoun říční  pstruh potoční  štika obecná  sumec velký  úhoř říční Mořské ryby  sleď obecný  treska obecná  tuňák obecný  makrela obecná  losos obecný  perutýn ohnivý  klaun očkatý Akvarijní ryby  skalára  neonka  bojovnice  čichavec

 Co znamená pojem „studenokrevní“ živočichové?  Vyjmenuj všechny typy ploutví u ryb.  K čemu slouží plynový měchýř?  Vysvětli, co je to postranní čára.  Rozmnožování ryb říkáme Samičí pohlavní buňky ryb se jmenují a samčím pohlavním buňkám říkáme  Naše nejběžněji chovaná ryba se jmenuje  Mnoho mořských ryb se loví a konzumuje. Vzpomeneš si alespoň na dvě z nich?

 Použitá literatura: ČERNÍK, Vladimír, et al. Přírodopis 2 : pro 7. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. 1. přepracované vydání. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, s. ISBN [ ]  HANČOVÁ, Hana; VLKOVÁ, Marie. Biologie II. v kostce. 3. vydání. Havlíčkův Brod : Fragment, s. ISBN [ ]  Všechny uveřejněné odkazy [cit ] jsou dostupné pod licencí Creative Commons na nebo jsou chráněny svobodnou licencí GNU pro dokumenty.  obr. 1 – ploutve  obr. 2 – šupina  obr. 3 – postranní čára Sharks_Lateral_Line.svg.png Sharks_Lateral_Line.svg.png  obr. 4 – jikry  obr. 5 – latimerie podivná _NHMW.jpg/640px-Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_-_NHMW.jpg _NHMW.jpg/640px-Latimeria_Chalumnae_-_Coelacanth_-_NHMW.jpg  obr. 6 – sladkovodní ryby  obr. 7 – mořské ryby _Rajsk%C3%A9_ostrovy_akv%C3%A1rium.jpg _Rajsk%C3%A9_ostrovy_akv%C3%A1rium.jpg  obr. 8 – akvarijní ryby