EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci – obecná charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/5 Šablona: III/2 Inovace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HMYZ S PROMĚNOU DOKONALOU
Advertisements

HMYZ S PROMĚNOU NEDOKONALOU Vajíčko – larva - dospělec zdroj: www. cs
Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
Členovci  Členovci představují největší kmen živočišné říše se značným hospodářským významem. Mimo hmyz k nim patří také například korýši, pavoukovci.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
HMYZ Členovci Autor: Bronislav Šenkeřík
PAVOUKOVCI I (Arachnida) VY_32_INOVACE_3.1.Bi2.19/Li
členovci v říši živočichů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hmyz Digitalizace výuky Příjemce
Brouci a motýli Petr Fialík.
Třída:Hmyz nejpočetnější třída živočichů na Zemi souš i voda
Řád: Rovnokřídlí Podřád: Saranče
DVOUKŘÍDLÍ.
VZDUŠNICOVCI (tracheata)
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Hmyz Autor: Mgr. Eva Vrtišková.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
zdroj obrázku: www. hmyz.info
BLANOKŘÍDLÍ Anna Poláčková, 2.A.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_01 Tematická.
Hmyz s proměnou dokonalou vajíčko – larva –kukla –dospělec zdroj:www
HMYZ.
Třída: hmyz Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou hmyzu. Materiál.
Podkmen : V Z D U Š N I C O V C I
ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková
ZÁKLADNÍ ZNAKY SYSTÉM ČLENOVCŮ
Podkmen: Vzdušnicovci /Tracheata/
Hmyz Přírodopis VY_32_INOVACE_209, 11. sada, Př 4
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Včela medonosná.
podkmen:HEXAPODA třída: Insecta - hmyz
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními poznatky o třídě korýšů.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_282.
Vypracovala: Jana Mikešová
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Stavba těla hmyzu Učebnice str. 76/77.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
ČLENOVCI - HMYZ Řád: DVOUKŘÍDLÍ.
podkmen: VZDUŠNICOVCI (TRACHEATA)
KORÝŠI.
EU peníze středním školám
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Hlístice - nematoda Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
Členovci. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky podkmene žabernatí klíčová slova : korýši, rak říční autor: Kamila Černá zpracováno:
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
než začnete prohlížet prezentaci ...
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
PROCVIČUJÍCÍ A OPAKUJÍCÍ TEST - HMYZ
Portál eVIM Stavba těla hmyzu.
Typy dýchacích soustav
Identifikátor školy: Šablona VY_32_INOVACE_38_Hmyz.
BROUCI.
Obecná charakteristika třídy
Prezentace seznamuje žáky se stavbou těla a typy vývoje hmyzu Předmět
Bezobratlí Členovci.
RISK HMYZ ZÁKLADNÍ ŠKOLA JEVÍČKO, U ZÁMEČKU 784, JEVÍČKO
VY_52_INOVACE_61_ Členovci- korýši- pavoukovci-učební text
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kmen: ČLENOVCI (Arthropoda)
INSECTA 3. ledna 2014 VY_52_INOVACE_210225
Členovci vzdušnicovci.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vzdušnicovci – obecná charakteristika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT6/5 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Zoologie bezobratlých Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: vyšší gymnázium Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Výukový materiál – vzdušnicovci – obecná charakteristika Metodika/anotace: Powerpointová prezentace slouží jako výuková příloha teoretických hodin. Obsahuje základní informace o stavbě těla a ekologickém významu skupiny Tracheata. Prezentaci lze použít také jako podklad pro přípravu k maturitě. Časový rozvrh: 40 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Tracheata (Uniramia) vzdušnicovci - kmen trachea = vzdušnice (dýchací útvar tohoto kmene) unus = jeden, ramus = větev (podle jednovětevných končetin) pestrá skupina čítající více než 1 milion popsaných druhů (odborníci se dohadují, že by skutečný počet druhů mohl být až 3x vyšší) velikost těla v rozmezí 0,2 mm (brvušky) – 35,7 cm (pakobylka Phobaeticus chanii z Bornea) a 39 cm stonoha obrovská primárně suchozemská skupina, sekundárně vodní tělo článkované – srůst článků v tělní celky: – hlava (většinou 6 článků) - jeden pár tykadel (3 články), končetiny přeměněné v ústní ústrojí – hruď (3 články) - 3 páry končetin, mohou být křídla – zadeček (6-11 článků) – vždy bez končetin, mohou být kladélka, žihadla, cerky, štěty či paštěty – hruď se zadečkem mohou srůstat v trup – s velkým počtem končetin

Utváření těla Obr. 1: Hlava, hruď a zadeček Hlava a trup Obr. 2: ng/Diplopoda.htm

Obr. 3: Stavba a typy končetin u vzdušnicovců kyčel příkyčlí stehnoholeň chodidlo – až 5 článků, obvykle 2 drápky

vchlípením a následnou vnitřní rotací se utváří systém trubic (vzdušnic – tracheje) ústících na povrch v oblasti zadečku (stigmata) – tudy dovnitř proudí vzduch, který je rozváděn ke všem tělním buňkám včetně křídel (koncové tracheoly). U vodních larev obdoba ve formě tracheálních žaber. Povrch těla kryje silná sklerotizovaná kutikula vylučovaná epidermis chrání tělo, napojují se svaly a nervy brání tělu v růstu – nutné svlékání – růst je tak skokový  ovlivňuje koncentrační poměr hormonu juvenilního (neotenin) a svlékacího (ekdyzon) vychlípením vznikají křídla  vycházejí u létavého hmyzu z druhého (mezotorax) a třetího (metatorax) hrudního článku  původně blanitá, první pár může být přeměněn v krovky (brouci) nebo polokrovky (ploštice), popřípadě mohou být kožovitá (rovnokřídlí – kobylky)  redukce jednoho páru křídel u dvoukřídlých (moucha – místo toho kyvadélko) nebo úplná (blechy, vši) Obr. 4: Obr. 5: w.zoologie.frasma.cz/ mmp% %20sesti nozi/%C5%A 1estinoz%C 3%AD.html

Stigma Obr. 6: ew=gallery&folder=biologie/mikrofografie&Itemid=32 Obr. 7: Typy křídel hmyzu Obr. 8: /ent425/pinning1.html

TS – průchozí, klasicky členěná, chybí hepatopankreas, obklopena tukovým tělesem – ústní ústrojí tvořeno párem mandibul a dvěma páry maxil – druhý pár splynutím tvoří nepárový spodní pysk, horní pysk – přeměna krycích štítků hlavy; slinné žlázy – ústní ústrojí dle příjmu potravy: původně kousací (brouci, stonožky) sací (motýli) bodavě sací (blechy) lízací (moucha domácí) kousavě sací (bzikavky) – ústní ústrojí dle uložení: přední, polospodní, spodní Obr. 9: Stavba hlavy (vlevo síťokřídlí, vpravo blanokřídlí): 1 – temeno, 2 - článek tykadla, 3 - článek tykadla 4 - složené oko, 5 – čelo, 6 - čelní štítek, 7 - kusadlo 8 - jednoduchá očka, 9 - čelistní makadlo, 10 - svrchní pysk 11,12 – čelisti, 13 - pyskové makadlo CS – redukovaná – trubicovité srdce, fce pouze rozvodu živin, hemolymfy; stonožky složitější VS – malpighické trubice – vychlípeniny střeva (2-200) Stavba těla: Obr. 10: ry.php?title=biology-ii-lab-arthropoda-ii

Stavba těla: NS – modifikovaná žebříčková – nadjícnová zauzlina („mozek“) – 3 části a podjícnová zauzlina inervující ústní končetiny, u každého páru končetin párová ganglia + max. 8 zadečkových párů Neurohumorální žláza – látková výměna, růst, produkce feromonů Smysly – významné jsou zejména chemoreceptory a termoreceptory - tykadla – hygroreceptory – kutikulární útvary s citlivými buňkami – sluch - tympanální a stridulační orgány – obvykle zadní končetiny či zadeček – zrak – složené oči, střední jednoduché oči (3 ocely), postranní jednoduché oči Rozmnožování – gonogorismus, hermafroditismus vzácný – kopulace, častá partenogeneze – kladélka – někdy přeměna v žihadlo – oviparie, viviparie a ovoviviparie – vývoj nepřímý s proměnou dokonalou či nedokonalou Výskyt a význam – primárně na souši – sekundárně vodní (v mořích chybí), v půdě nebo paraziticky – významná až smrtelná onemocnění hospodářských plodin, zvířat i člověka – hospodářští škůdci, užitečné druhy…

Složené oko a ocellus Obr.11: Obr. 12: Obr. 13: yphagous%20Agromyzid%20Leafminers/Media/Html/gl ossary.htm Obr. 14:

Obr. 15 a 16: o1/notes-arthropods.html

Zdroje: (k ) Obr. 1: Obr. 2: Obr. 3: Obr. 4: Obr. 5: Obr. 6: e&Itemid=32 e&Itemid=32 Obr. 7: Obr. 8:

Zdroje: (k ) Obr. 9: Obr. 10: Obr.11: Obr. 12: Obr. 13: glossary.htm glossary.htm Obr. 14: Obr. 15 a 16: