SOCIOLOGIE 20. STOLETÍ. 20. století a sociologie  Snaha o syntézu teorie a empirie  Institucionalizace výuky a výzkumu  Dominují USA  Multidisciplinarita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Petr Krčál Katedra politologie a mezinárodních vztahů FF ZČU
Advertisements

Revize funkcionalismu a neofunkcionalismus (Merton, Alexander)
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Média: nástroj vládnoucí třídy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Politologie jako věda Politika moc
Úvod do sociální a kulturní antropologie
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Období velkých výzkumů a velkého hledání, paradigmata sociologie
Sociologie pro ekonomy (BKV_SOPE)
Veřejnost – dav - masa Eliška Jungová, IKSŽ, FSV UK LS 2007/08.
Základní sociologická paradigmata
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
3. téma: Kultura
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
Stratifikační výzkum Úvodní informace ke kurzu v LS 2014 Jiří Šafr FHS UK jiri.safrATseznam.cz poslední aktualizace 18/2/2014 Historická sociologie, FHS.
Pierre Bourdieu a jeho význam pro historickou sociologii ( ) Bourdieu se zabýval především současnými společnostmi, historické reálie používal.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Erving Goffman - narodil se 11. června 1922 a zemřel 19.listopadu Americký sociolog kanadského původu - Během 60. a 70. let 20.st. Patřil mezi nejvlivnější.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Sociologie konfliktu.
2. téma: Zákl. teoretické směry sociologie
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Sociálně psychologické a komunikační modely
Základy sociální psychologie
Sociologie ?.
4. téma: Společenská organizace Počátky studia formální organizace Problém: Najít univerzálně platné principy ’vědeckého’ řízení výrobních.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie ?. Věda o společnosti (obecná definice) Věda o sociálním jednání (Max Weber) Věda o sociálním faktu (Émile Durkheim)
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
3. téma: Kultura
KULTURA kognitivní prvky normativní prvky jazyk materiální prvky.
Úvod do sociologie Eva Šlesingerová SOC701. Organizační záležitosti  Podmínky pro získání kreditů  Průběžná práce  Závěrečná zkouška  Kontakty.
2. téma: Vznik a základní přístupy sociologie
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
SOCIOLOGIE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Klasická sociologie (Max Weber)
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Sociologie pro SPP/SPR
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Moc médií 3.3..
Hodnoty, normy Konformismus, deviace
SOC119: ÚVOD DO SOCIOLOGIE PRO NESOCIOLOGY
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Teoretické zdroje kvalitativního výzkumu
5. Kultura jako řešení problémů přežití
4. základní teoretické přístupy v sociologii
KULTURA Společenská kultura Kultura ; VY_32_INOVACE_D3_01
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
KLASICKÁ SOCIOLOGIE 19. STOLETÍ
Transkript prezentace:

SOCIOLOGIE 20. STOLETÍ

20. století a sociologie  Snaha o syntézu teorie a empirie  Institucionalizace výuky a výzkumu  Dominují USA  Multidisciplinarita  Obecnost a univerzalita nedostižným cílem

Konsensuální teorie - předpoklady  Sociální systémy jsou integrované  Společnosti jsou soudržné  Společenský život závisí na solidaritě  Společenský život je založen na reciprocitě a kooperaci  Společnost uznává legitimní autoritu  Základní prvky společenského života jsou normy a hodnoty  Sociální život zahrnuje závazky  Společenské systémy závisí na konsensu  Sociální systémy mají tendenci přetrvávat

STRUKTURNÍ FUNKCIONALISMUS  Talcott Parsons (1902 – 1979)  Kulturní systém je systém sdílených hodnot  Sociální systém je souborem rolí a rolových očekávání  Systém osobnosti - v procesu socializace se utváří pocit individuální identity  Systém behaviorálního organismu – člověk je biologický tvor

Parsons – dilemata sociálního jednání  Dilema askripce a výkonu – hodnotíme druhé podle toho, kým jsou (rasa, věk, status), nebo spíše podle toho, co dokázali vykonat?  Dilema všeobecných či specifických požadavků v interakci – otázka sociální role  Dilema afektivity a afektivní neutrality vztahu (míra sociální distance)  Dilema univerzalismu a partikularismu – budeme jednat se všemi lidmi stejně, nebo budeme dělat rozdíly?

Kritika funkcionalismu  Etnocentrismus  Ahistorismus  Neschopnost vysvětlit sociální změnu

Robert K. Merton (1910 – 2003)  Teorie středního dosahu  manifestní a latentní funkce (+ disfunkce)  sociologie - analýza latentních funkcí  sebenaplňující se proroctví/ sebemařící se předpovědi

TEORIE SOCIÁLNÍ SMĚNY  pokusem o absolutizaci tržní situace na celou oblast sociálního života  George Caspar Homans (1910 – 1989)  distributivní spravedlnost  Peter Blau (1918 – 2002)  Problematika moci z hlediska reciprocity

Teorie konfliktu - východiska  Sociální systémy jsou založeny na protikladech  Společnosti jsou nutně vnitřně rozdělené  Život ve společnosti generuje opozici a nepřátelství  Společenský život generuje strukturní konflikty  Každá společenská diferenciace zahrnuje mocenskou nerovnost  Základními prvky společenského života jsou zájmy  Sociální život obsahuje nátlak  Společenský život generuje různost zájmů  Sociální systémy mají tendenci ke změně

Charles W. Mills (1916 – 1962)  Problém racionality a svobody  rozum se mění v iracionální manipulaci přírodou i lidmi a svoboda se mění v sociálně nezodpovědný privátní konzum  jak motivovat lidi k tomu, aby byli ochotni nést zátěž svobody?

FRANKFURTSKÁ ŠKOLA  T. W. Adorno, M. Horkheimer, H. Marcuse, E. Fromm, F. Pollock, L Löwenthal, W. Benjamin, J. Habermas  1) kritika rozumu v osvíceneckém smyslu (rozum zaměřený na ovládnutí přírody vědou, průmyslem) → ovládnutí přírody nutně vede k vládnutí nad člověkem  2) kritika konzumní společnosti (moderní osud lidí)  3) zdůrazňují úlohu inteligence  4) zdůrazňování manipulace

Pierre Bourdieu (1930 – 2002)  Habitus – schémata vnímání, myšlení a jednání, která jsou společná všem členům téže skupiny nebo třídy (typické vzorce vkusu a chování)  Sociální pole – zdroj nátlaku, hřiště, boj mezi mocnými a těmi, kdo o moc usilují  Kapitál ekonomický, kulturní a sociální  Reprodukční funkce vzdělávacího systému – iluze rovnosti šancí 

Interpretativní sociologie  SYMBOLICKÝ INTERAKCIONISMUS  lidské bytosti jednají na základě významů, které přikládají všem věcem, které je obklopují  tyto významy nejsou vlastností samotných věcí, jsou produktem sociální interakce mezi členy společnosti  významy nejsou stabilní, mohou být neustále pozměňovány a redefinovány Thomasův teorém: situace definovaná jako reálná se stává reálnou ve svých důsledcích

FENOMENOLOGICKÁ SOCIOLOGIE  Alfréd Schütz (1899 – 1959)  Lebenswelt, přirozený postoj  zásoba vědění všedního dne  Jazyk  typifikace

Sociální konstruktivismus  P. Berger + T. Luckmann: Sociální konstrukce reality  Jak je každodenní vědění produkováno, udržováno a předáváno (externalizace, objektivace a internalizace)  „Skrze externalizaci se společnost stává produktem člověka. Skrze objektivaci se realita stává realitou sui generis. Skrze internalizaci se člověk stává produktem společnosti.“  Legitimizace 

Erving Goffman (1922 – 1982)  Dramaturgismus  Všichni hrajeme divadlo – dramaturgie každodennosti, přítomnost druhých osob (snaha udělat dobrý dojem a uchovat si vlastní identitu, distance od role)  Totální instituce  stigmatizace

Literatura pro příště  Bauman, Z., May, T. : Myslet sociologicky. Praha, Slon, 2010, str. 13 – 21.

Užitečná literatura k tématu  Šubrt, Jiří: Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie, 2001  Většina základních děl vyšla v češtině A STOJÍ ZA TO SI JE PŘEČÍST

DOTAZY?