Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně. Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Advertisements

A jak je to u živočichů? (tkáně)
- Úvod do biologie člověka
BIOLOGIE ČLOVĚKA BUŇKA – TKÁŇ – ORGÁN.
Tkáně Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Obecná stavba kosti. Růst a pevnost kostí. Kostní věk
Svalová tkáň Anatomie II..
Svalstvo.
BUŇKY A TKÁNĚ V LIDSKÉM TĚLE
BUŇKA JAKO ZÁKLAD VŠEHO ŽIVÉHO
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
Svalstvo.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Stavba a funkční třídění pojivové tkáně
Buňky, tkáně, orgány Buňka je základní stavební a funkční jednotkou živých organismů. - obsahuje genetickou informaci - umožňuje rozmnožování - podle činnosti.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
POHYBOVÁ SOUSTAVA Svaly tvoří zhruba 40 % váhy těla
VY_52_INOVACE_01_07 Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka.   Název materiálu – POHYBOVÁ SOUSTAVA - SVALOVÁ TKÁŇ Anotace.
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
TKÁNĚ OLGA BÜRGEROVÁ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_622_BUŇKA, TKÁŇ, ORGÁN Téma: ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ.
TKÁŇ SVALOVÁ Olga Bürgerová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Příčně pruhované svaly: Stavba.
Pohybová soustava-svaly 1
Tkáně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Středn í zdravotnick á š kola, N á rodn í svobody P í sek, př í spěvkov á organizace Registračn í č í slo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Č.
POJIVA Nejrozšířenější typ tkáně
Biologie člověka.
SVALY Obecná charakteristika.
TEST Pohybová soustava Septima A. 8. listopadu 2006.
Svalová (pohybová) soustava
Přírodopis Žáci byli poučeni o bezpečnosti práce, chování a hygienických zásadách v hodinách.
Stavba a funkční třídění svalové a nervové tkáně
Tkáně
Typy svalové tkáně Kontrakce růst a regenerace Rychlá, po poškození
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název materiálu: VY_32_INOVACE_07_TKÁNĚ1_P1-2
Elektronické učební materiály – II. stupeň Přírodopis 8 Autor: Mgr. Iveta Votápková Stavba lidského těla Brainstorming -napiš vše, co tě napadne při slově.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Rozmanitost a stavba buněk Poznáte o jaké jde buňky na mikrofotografiích? Co mají společného a co odlišného?
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
SVALOVÁ SOUSTAVA.
Biologie člověka vědní obory: anatomie fyziologie
SOMATOLOGIE Mgr. Pavlína Krbcová.
Základní stavba lidského těla
TKÁNĚ - EPITELY.
ZÁKLADNÍ FUNKCE SVALOVÉ SOUSTAVY
Svalová soustava.
Tkáň svalová.
Svalová soustava Funkce - spolu s kosterní soustavou umožňuje pohyb
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
SVALY ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_05_28_Svaly.
SOUSTAVA SVALOVÁ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Opěrná soustava.
Kosterní soustava.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
STÉLKA předchůdce pletiv a orgánů chromista, rostliny, houby
zpracovaný v rámci projektu
Název materiálu: VY_32_INOVACE_08_TKÁNĚ2_P1-2
Úvod do biologie člověka
Opěrná soustava Autor: Mgr.Diana Mücksteinová
Téma: Tkáně.
Hustá pojiva Pojiva oporná
Tkáň soubor buněk stejného tvaru a funkce Tkáň v lidském těle:
Transkript prezentace:

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Tkáně

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pokuste se vystihnout pojem tkáň soubor tvarově podobných buněk s určitou, zprav. stejnou funkcí v některých tkáních jsou tvarově i funkčně jiné buňky plnící podpůrnou funkci každá tkáň má 2 složky: buněčnou a mezibuněčnou jsou to hlavní stavební složky těl živočichů předmět studia histologie

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Z historie histologie Jan Evangelista Purkyně ( ) - český biolog, anatom a umělec - považován za jednoho ze zakladatelů cytologie a histologie - především díky svým příspěvkům o živočišných tkáních a buňkách s jádry - pojmy „Purkyňova vlákna“ v srdci; „Purkyňovy buňky“ v mozku aj.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Základní typy tkání krycí (tzv. epitelová) pojivová svalová nervová tekutá (tzv. trofická)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Krycí (epitelová) tkáň tvořená buňkami, které na sebe těsně naléhají minimum mezibuněčné hmoty tzv. epiteliální (= výstelkové) buňky jsou spolu často pevně spojeny epitel kryje vnější nebo vnitřní povrchy organizmu Epitely: krycí, žlázové, resorpční, respirační, smyslové, řasinkové aj.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příklady krycí tkáně Buňky epitelu (bílkovina keratin) Zjistěte, kde se nalézá a k čemu slouží tato bílkovina

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Řasinkový epitel v dýchací soustavě Odhadněte význam této tkáně

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Pojivové tkáně vznikají z primitivní rosolovité tkáně, která v zárodečném vývoji vyplňovala prostor mezi orgány podpůrná a mechanická funkce dle funkce: opěrná, výplňová a výživová (trofická) – tělní tekutiny vazivo, chrupavka, kost

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Vazivo Husté kolagenní vazivo uspořádaného (provazcovitého) typu ve šlaše. Popis: kolagenová vlákna v paralelních snopcích, dlouhé řady fibroblastů, málo mezibuněčné hmoty. Funkce: tah, pružnost. Řez šlachou, barveno hematoxylinem a eosinem.

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Chrupavka Další typy - elastická ch. (ušní boltec, průdušky) - vazivová ch. (meziobratlové ploténky) Hyalinní chrupavka – kryje povrchy kostí a kloubů (nejběžnější typ)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Kostní tkáň Osteon a Haversův kanálek - vznik z vaziva nebo chrupavky (osifikací) - pevnost zajišťuje bílkovina ossein a mineralizovaná mezibun. Hmota (hl. fosforečnan vápenatý) - pružnost zajišťuje kolagen

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Svalové tkáně Schopnost stažení (kontrakce) na základě nervového podráždění a spotřeby energie a vápenatých iontů vláknité struktury – bílkoviny (aktin a myosin) typy - hladká svalovina - příčně pruhovaná - srdeční

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Hladká svalovina - tvoří orgány - neovladatelná vůlí, neunavitelná

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příčně pruhovaná svalovina tzv. kosterní svalovina (upíná se na kosti šlachami) ovladatelná vůlí unavitelná potřebuje zdroje energie (glukóza resp. glykogen)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příčně pruhovaná svalovina – detail podélný řez svalovými vlákny

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Příčně pruhovaná svalovina – detail příčný řez svalovými vlákny

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Srdeční svalovina myokard umožňuje stahy srdce vlastnosti hladké i kosterní svalové tkáně (navíc propojena příč. můstky) neovladatelná vůlí propojené cylindrické buňky s množstvím mitochondrií a v cytoplazmě jsou kontraktilní bílkoviny

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Srdeční svalovina pod mikroskopem Srdeční svalovina na řezu - linie kolmé na průběh vláken jsou tzv. interkalární disky (= příč. můstky či spojky)

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Nervová tkáň základem jsou nervové buňky = neurony velmi specializované buňky schopné přijmout, vést, zpracovat a odpovědět na podráždění Neuron jako základní jednotku nervové tkáně popsal roku 1835 J. E. Purkyně

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Stavba neuronu

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Neurony v nervové tkáni

Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Zdroje: ČABRADOVÁ, Věra. Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003, 120 s. ISBN X _longitudinal_section.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skeletal_muscle_- _longitudinal_section.jpg _cross_section,_nerve_bundle.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Skeletal_muscle_- _cross_section,_nerve_bundle.jpg svghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:Complete_neuron_cell_diagram_en. svg