Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NEMOCI KREVNÍHO OBĚHU.
Advertisements

SRDCE.
První pomoc První pomoc Krvácení Výukový text.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Neúnavná srdeční pumpa
KRVÁCENÍ Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Vnější (tepenné, žilní, vlásečnicové), vnitřní, z přirozených otvorů
První pomoc při krvácení Autor: Mgr. Vladimír Drápal Př_187_Biologiečlověka_Prvnípomocpřikrvácení Škola: Základní a mateřská škola Kašava, okres Zlín,
První pomoc při poranění elektrickým proudem
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Oběhová soustava člověka
Krvácení Pavel Urbánek IPVZ
Základy první pomoci 7. ročník.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Oběhová soustava zajišťuje transport látek po těle
SRDCE (COR).
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
krev: 5 – 6 l, neustálá obnova, celkově se obnoví 3x do roka
KRVÁCENÍ.
Oběhová soustava Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci oběhové.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_P9_3.15 Tematická oblast: První pomoc, péče o zdraví člověka Srdeční a mozková mrtvice Typ: DUM - výkladový Předmět:
SOUSTAVA OBĚHOVÁ Soustava krevního oběhu tvoří srdce, soustavu cév a krev Srdce je uloženo v dutině hrudní za hrudní kostí ve vazivovém vaku OSRDEČNÍKU.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Srdce (Cor).
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Oběhová soustava- srdce
Oběhová soustava u Člověka
Zpracoval: Ondřej Boček
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VY_32_INOVACE_PPM14260NÁP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Anatomie srdce Barbora Plačková.
Srdce a krevní oběhy Autor: Mgr. Diana Mücksteinová
Zpracoval: Mgr. Jakub Krček SOŠ PO a VOŠ PO Frýdek Místek.
Onemocnění, poruchy a poškození oběhové soustavy
Cévní soustava3 SRDCE, CÉVY.
Srdce Prezentace byla vytvořena s použitím obrázků Google a tohoto webu: vytvořil: Richard Jonáš.
KRVÁCENÍ Patří mezi stavy ohrožující život. Náhlá ztráta 2l krve při silném krvácení může vyvolat šok, který ohrožuje život.
Cévní systém lidského těla
OBĚHOVÁ SOUSTAVA.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_52_INOVACE_PŘ.36 Vytvořeno: únor 2013 Základní škola a mateřská škola.
OBĚHOVÁ SOUSTAVA II SRDCE, SLEZINA, BRZLÍK. STAVBA SRDCE.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Přírodopis.
VY_52_INOVACE_50_KREVNÍ TLAK Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
Člověk Korunování krále v Edinburgu ve Skotsku. Homo sapiens - člověk moudrý pohybuje se vzpřímeně dorozumívá se řečí charakteristická je rozumová inteligence.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Přírodopis, srdce Ročník: 8.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Oběhová soustava srdce a cévy
Tento projekt je spolufinancován z
K výuce zpracovala Mgr. Kubíková 11/2007
Krevní oběh.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Zdraví a JÁ Výchova ke zdraví 6 - 9
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Srdce a jeho funkce v těle
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_03
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO
VY_32_INOVACE_04-11 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
CMP je porucha v prokrvení mozkové tkáně
Název Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Oběhová soustava Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Blast syndrom Z. Rozkydal.
Projekt: EU peníze školám registrační číslo: CZ / /21
Transkript prezentace:

Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: KREVNÍ OBĚH Ročník: 8. Autor: Mgr. Martina Kopecká

POPIŠ KREVNÍ OBĚH Obr. 1:

Horní dutá žíla Pravá komora Pravá síň Plicní žíla Plicní tepna Dolní dutá žíla Aorta sestupná Levá komora Levá síň Aorta vzestupná Hlava, ruce Nohy Plíce KREVNÍ OBĚH Plíce Obr. 2:

Kontrolní otázky – srdce a krevní oběh 1. Lidské srdce má: a) 1 komoru + 2 (před)síně b) 2 (před)síně + 2 komory c) 1 (před)síň + 2 komory 2. Srdce je obaleno v osrdečníku, který se též nazývá: a) perikard b) endokard c) Myokard 3. Přímo do srdce neústí/popř. z něj nevybíhá: a)aorta (srdečnice) b) dolní dutá žíla c) vrátnicová žíla (vena portae) 4. U většiny populace je srdce umístěno: a) většinou svého objemu napravo od střední čáry b) přímo uprostřed hrudníku (symetricky od střední čáry) c) většinou svého objemu nalevo od střední čáry 5. Do pravé (před)síně neústí: a) plicnice b) dolní dutá žíla c) horní dutá žíla 6. Běžný rytmus srdce činí: a) tepů/min b) tepů/min c) tepů/min. 7. Cévy zajišťující výživu srdce se nazývají a)věnčité tepny b)krkavice c)srdeční žíly 8. Velký a malý oběh poprvé popsal: a) Jan Janský b) Jan Evangelista Purkyně c) William Harvey

Kontrolní otázky – srdce a krevní oběh 1. Lidské srdce má: a) 1 komoru + 2 (před)síně b) 2 (před)síně + 2 komory c) 1 (před)síň + 2 komory 2. Srdce je obaleno v osrdečníku, který se též nazývá: a) perikard b) endokard c) Myokard 3. Přímo do srdce neústí/popř. z něj nevybíhá: a)aorta (srdečnice) b) dolní dutá žíla c) vrátnicová žíla (vena portae) 4. U většiny populace je srdce umístěno: a) většinou svého objemu napravo od střední čáry b) přímo uprostřed hrudníku (symetricky od střední čáry) c) většinou svého objemu nalevo od střední čáry 5. Do pravé (před)síně neústí: a) plicnice b) dolní dutá žíla c) horní dutá žíla 6. Běžný rytmus srdce činí: a) tepů/min b) tepů/min c) tepů/min. 7. Cévy zajišťující výživu srdce se nazývají a)věnčité tepny b)krkavice c)srdeční žíly 8. Velký a malý oběh poprvé popsal: a) Jan Janský b) Jan Evangelista Purkyně c) William Harvey

INFARKT - nedostatečné zásobování kyslíkem a živinami srdečního svalu. MRTVICE - ucpání nebo prasknutí cév v mozku. VYSOKÝ KREVNÍ TLAK (arteriální hypertenze) nastává tehdy, pokud systolický arteriální tlak opakovaně dosahuje hodnot nad 140/90 mm Hg → jsou ohroženy cévy, srdce a další orgány, tento stav je třeba léčit.hypertenze NÍZKÝ KREVNÍ TLAK (arteriální hypotenze) nastává tehdy, pokud jsou hodnoty systolického tlaku krve dlouhodobě pod 100/65 mm Hg → snížení prokrvení tkání a orgánů lidského těla → závratě, pocení, pocit chladu.hypotenze NEJČASTĚJŠÍ POŠKOZENÍ OBĚHOVÉ SOUSTAVY

INFARKT HODNOTY KREVNÍHO TLAKU Název rozsahuHodnoty rozsahu Vysoký krevní tlakvětší než 154/93 mm Hg Normální krevní tlakmenší než 136/92 mm Hg Nízký krevní tlakmenší než 115/65 mm Hg Obr. 3:Obr. 4:Obr. 6: Obr. 7: MRTVICE

1. Operace – BY-PASS = přemostění tepnou prsu nebo žílou z nohy, nebo protézou 2. STENT – trubička 3. ANGIOPLASTIKA Angioplastika – roztažení balónkem, frézování - frézou NEMOCI TEPEN - LÉČBA Obr. 5:

= ucpání věnčitých cév vlivem cholesterolu Projevy: postižený se drží za hrudník, lapá po dechu, bolest vystřeluje až do dolní končetiny 1. pomoc: úlevová poloha v sedě uvolnit oděv ! Komunikace ! - zjistit zda postižený nebere léky dodržovat protišoková opatření zavoláme lékařskou pomoc Jak zajistíte první pomoc při zástavě srdce, vlásečnicovém, tepenném a žilním krvácení? INFARKT Obr. 9:

KRVÁCENÍ a) vlásečnicové → provedeme dezinfekci, překryjeme náplastí b) žilné - (krev vytéká, tmavá) → poraněného posadíme, končetinu zvedneme a přiložíme TLAKOVÝ OBVAZ - 3 vrstvy: 1. sterilní 2. tlaková 3. krycí c) tepenné - (krev vystřikuje, světlá) → poraněného posadíme, zmáčkneme tlakový bod, končetinu zvedneme a přiložíme tlakový obvaz. ! Pokud prosakuje i třetí vrstva končetinu zaškrtíme. K zaškrcení použijeme Martinovo zaškrcovadlo (gumové) nebo trojcípý šátek. Obr. 8: Obr. 10: Obr. 11:

TLAKOVÉ BODY NA TEPNÁCH 1. Spánkový - krvácení z oblasti čela a spánkové kosti. 2. Lícní - krvácení z tváře (z horního patra). 3. Krční - krvácení z přední poloviny hlavy a krku. 4. Podklíčkový - krvácení z ramene a z lopatky, při amputaci paže. 5. Pažní - krvácení z předloktí. 6. Břišní - krvácení při amputaci dolní končetiny, při gynekologických krváceních.

DALŠÍ PŘÍKLADY KRVÁCENÍ A) z nosu - poraněného posadíme, předkloníme, stiskneme kořen nosu, chladíme zátylek, poté přiložíme odsávací (prakový) obvaz. ! Pokud krvácení nepřestane do 5 min., vyhledáme lékaře B) z ucha - přiložíme odsávací obvaz, poraněného položíme na tu stranu, ze kterého krev vytéká. Obr. 12: Obr. 13:

c) Vnitřní - (krev vytéká do tkání a tělesných dutin) Krvácení do dutiny lebeční dochází ke stlačování mozkové tkáně uniklou krví, příznakem je hluboké bezvědomí, které postiženého bezprostředně ohrožuje na životě.. První pomoc - zabezpečení průchodnosti dýchacích cest a zabránění vdechnutí zvratků, hlava by měla být výše než tělo. Krvácení do dutiny hrudní. Postižený je většinou neklidný, dušný, dýchání je povrchní a zrychlené, objevují se příznaky šoku. Poloha v polosedu s opřenými zády a zapřenými horními končetinami o podložku zlepší jeho dýchání. Poranění břicha dochází k rychlému nástupu šoku. První pomoc - postižený leží na mírně podložených zádech s pokrčenými dolními končetinami podloženými pod koleny tak, aby se paty nedotýkaly podložky. Krvácení při zlomeninách. Uniklá krev se hromadí v okolních tkáních a bývá jako modřina viditelná až s určitým zpožděním. Krevní ztráty při zlomeninách mohou být až: předloktí až 400 ml paže až 800 ml bérec až 1000 ml stehno až 2000 ml pánev až 5000 ml Poloha při poranění hrudníku Poloha při poranění břichaPoloha při poranění dutiny lebeční Obr. 15 Obr. 16 Obr. 14

se.cz/index.php%3Faction%3Dlesson_detail%26id%3D432&docid=a99PUegNTBeBlM&imgurl= SsgbQtYDoDA&zoom=1&iact=hc&vpx=1213&vpy=152&dur=1393&hovh=262&hovw=193&tx=102&ty=179&sig= &page=1&tbnh=135&tbnw=100&start=0 &ndsp=60&ved=1t:429,r:9,s:0,i:153 Obr. 3: &docid=HJ0Vsgtd1EnXOM&imgurl= 26&vpy=179&dur=586&hovh=199&hovw=171&tx=84&ty=125&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=127&tbnw=110&start=0&ndsp=49&ved=1t:429,r:5,s:0,i:99 Obr. 4: Obr. 5: matarazzo-operace-srdce.html&docid=Xo_tYudOvlvr- M&imgurl= h=205&hovw=246&tx=75&ty=135&sig= &sqi=2&page=1&tbnh=148&tbnw=185&start=0&ndsp=44&ved=1t:429,r:7,s:0,i:91 Obr. 6: docid=D92WYlvk7NcvjM&imgurl= &dur=444&hovh=178&hovw=172&tx=125&ty=188&sig= &page=2&tbnh=154&tbnw=149&ndsp=55&ved=1t:429,r:37,s:44,i:208 Obr. 7: brno.cz/Co-je-mozkova-prihoda-mrtvice.html&docid=P23qyapHglb8tM&imgurl= 10_original.jpg&w=350&h=255&ei=Ni4kUIrrJYaB4gS77oHICg&zoom=1&iact=hc&vpx=663&vpy=637&dur=717&hovh=192&hovw=263&tx=160&ty=100&sig= &page=1&tbnh=141&tbnw=188&ndsp=48&ved=1t:429,r:31,s:0,i:46 Obr. 8: Obr.9: t-attack&docid=TlS1IVvczyRujM&imgurl= 3.jpg&w=337&h=378&ei=qpYnULyrJ43MtAalvoCwCA&zoom=1&iact=hc&vpx=1091&vpy=300&dur=737&hovh=238&hovw=212&tx=115&ty=146&sig= &p age=1&tbnh=129&tbnw=138&start=0&ndsp=49&ved=1t:429,r:17,s:0,i:139 Obr. 1, obr. 2: ODKAZY:

edia.aspx%3Fid%3DFsp653%26TB_iframe%3Dtrue%26height%3D750%26width%3D820&docid=LY- medAGnvjECM&imgurl= w=259&tx=134&ty=117&sig= &page=1&tbnh=124&tbnw=161&start=0&ndsp=48&ved=1t:429,r:6,s:0,i:90 Obr.11: vlastní foto Obr. 12: hode/kurzy/inline/poraneni.php&docid=9i6JnT8IAphDIM&imgurl= 5onUOueJo7VsgbYy4C4CQ&zoom=1&iact=rc&dur=565&sig= &page=2&tbnh=151&tbnw=207&start=45&ndsp=53&ved=1t:429,r:26,s:45,i:303&tx=103 &ty=119 Obr. 13: /vyuka/prvni_pomoc/HTML/31/default.htm&docid=wjbUiAj8AtEdkM&imgurl= O_QIoXGtAbo44Ew&zoom=1&iact=hc&vpx=1590&vpy=210&dur=532&hovh=189&hovw=169&tx=102&ty=98&sig= &page=1&tbnh=154&tbnw=157&sta rt=0&ndsp=45&ved=1t:429,r:34,s:0,i:180 Obr. 14, obr. 15, obr. 16: Obr. 10: