Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR JIHOMORAVSKÝ KRAJ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říjen 2007 Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor GALAXY SÉRIE 2007 Anketa – spokojenost závodníků.
Advertisements

Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2011 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
Hlediska hodnocení při výzkumech veřejného mínění  A) Podle oblastí (stav/očekávání)  Životní prostředí  Školství  Životní úroveň  Zdravotnictví 
Vyhodnocení dotazníku – Barcamp Brno 2012 Magdaléna Katolická magdalena [at] marketingovevyzkumy.cz
R i z i k a p r ů z k u m ů v e ř e j n é h o m í n ě n í prof. Ing. Stanislava H R O N O V Á, CSc. prof. Ing. Richard H I N D L S, CSc. Vysoká škola ekonomická.
Výstavba větrné elektrárny v lokalitě Varnsdorf-Špičák RCA Research.
Průzkum reakcí publika ČRo 1 – Radiožurnál na změny ve vysílání od ledna souhrn.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Moderní způsob zjišťování postojů veřejnosti k veřejné hromadné dopravě osob Ing. Zdeněk Strádal.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
SC & C – Marketing & Social Research 1 Marketingový a sociologický výzkum Držitel certifikátu ISO 9001: člen ESOMAR Praha 19. srpna 2011.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KARLOVARSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro KRAJ VYSOČINA období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC (Výsledky II/ III/2006)
Tazatelská síť.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Bleskový výzkum Kauza : David Rath Červen 2012.
Strana 1 Krajské volby 2012 zpráva z předvolebního výzkumu veřejného mínění pro ZLÍNSKÝ KRAJ období sběru dat: – SC & C a STEM/MARK.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Český trh práce  V současné době na českém trhu práce funguje více než 1800 agentur práce, které vlastní povolení ke zprostředkování od Ministerstva práce.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Využívání služeb e-governmentu jednotlivci ISSS 2007, Hradec Králové Andrej.
1 Tisková konference Newton House, Praha, Prezentace výsledků projektu: Výzkum chování potencionálních zákazníků na digitálním trhu v ČR "Digitalizace.
Průzkum sebehodnocení zdravotního stavu a disability Popis metody průzkumu Datum: 13. června 2006 Číslo projektu: Připravil: Petr Hrala.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Komunální volby v Brně 2014 Kvantitativní přístupy v politologii Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity.
LOKÁLNÍ A REGIONÁLNÍ POLITIKA VEP ZS 2007_2008. Kritéria členění veřejné politiky Segmenty veřejného zájmu (VeP obranná, kulturní, vzdělávací, energetická,
( vzdělanostní struktura obyvatel )
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výběrové šetření pracovních sil (VŠPS)
KRAJSKÉ VOLEBNÍ PREFERENCE
RADIOPROJEKT © 03. února 2016 VÝZKUM POSLECHOVOSTI ROZHLASOVÝCH STANIC Prezentace výsledků III. čtvrtletí IV. čtvrtletí 2015 VÝZKUM POSLECHOVOSTI.
ZELENÝ KRUH Závěrečná zpráva z kvantitativního výzkumu Jitka Zítková, Jitka Haiderová Soukupová | duben/květen 2016.
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD | Na padesátém 81, Praha 10 | ŽIVOTNÍ PODMÍNKY A MÍRA OHROŽENÍ PŘÍJMOVOU CHUDOBOU ZAMĚSTNANCŮ V ČR Oddělení sociálních.
TÉMA PRŮZKUMU: Volební preference (červenec 2016) REALIZÁTOR: SANEP s.r.o. VÝBĚR RESPONDENTŮ: kvótní výběr TYP OTÁZEK: multiplechoice REPREZENTATIVITA:
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR LIBERECKÝ KRAJ
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k Zpracovatel: Centrum pro regionální rozvoj Geografický ústav Přírodovědecká fakulta Masarykova.
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Analýza a vyhodnocení zdravotního stavu obyvatel města TÁBOR MUDr. Stanislav Wasserbauer MUDr. Miloslav Kodl Hana Pokorná Zdravá Vysočina, o.s. ve spolupráci.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
STEM Které souvislosti vstupu do EU veřejnost nejvíce zajímají? Nejnovější data STEM tisková zpráva ze dne
KRAJSKÉ VOLBY BŘEZEN OBSAH METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU PANEL BOOK KONTAKTY KRAJSKÉ VOLBY.
Hasiči a veřejnost Tisková konference 24. července 2008.
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR ZLÍNSKÝ KRAJ
Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
Analýza sociálně vyloučených lokalit v ČR Tisková konference.
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Místní demokracie a participace na veřejném životě
UŽIVATELÉ SOCIÁLNÍCH SÍTÍ V ČR
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Závěrečná zpráva ze sociologického výzkumu
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
Spokojenost občanů Kladna s místním společenstvím a bezpečností
VOLBY DO EVROPSKÉHO PARLAMENTU 2014 OČIMA ČESKÉ VEŘEJNOSTI
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
METODOLOGIE VOLEBNÍ PREFERENCE – LEDEN 2016 SANEP s.r.o. kvótní výběr
KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR
OBSAH METODOLOGIE VÝSLEDKY PRŮZKUMU KOMENTÁŘ PANEL BOOK KONTAKTY.
Sociologický výzkum II.
Co říká česká veřejnost?
leden 2010 ZNAČKY Z PORTFOLIA VINAŘSKÉHO FONDU POHLEDEM OBYVATEL ČR
Transkript prezentace:

Zpracováno exkluzivně pro: KRAJSKÉ VOLBY 2016 Předvolební výzkumy v krajích ČR JIHOMORAVSKÝ KRAJ

- 2 - JM Zadavatel výzkumuČESKÁ TELEVIZE Realizátor výzkumuMEDIAN, s r.o. a STEM/MARK a.s. Charakteristika výzkumuReprezentativní výzkum populace oprávněných voličů v Jihomoravském kraji Způsob výběru respondentůKvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště, okres Reprezentativita Vzorek je reprezentativní pro dospělou populaci kraje podle kvótních proměnných (viz výše) také podle pracovního statusu, minulého volebního chování a křížené kategorie věku x vzdělání (dovážení dat). Doba sběru dat a zpracování dat Finální velikost výběrového souboru1275 respondentů Způsob sběru dat Kombinace CAPI (osobní dotazování s využitím notebooků) a CATI (telefonické dotazování na mobilní telefony a pevné linky) v poměru cca 30:70 Chápání výstupů Výsledky výzkumu je třeba vztahovat k termínu sběru dat a chápat je jako aktuální volební potenciál (nikoli volební model). Nejedná se tedy v žádném případě o prognózu výsledku voleb. Kontrola dat Výzkum prochází intenzivními kontrolami. 100 % nahrávek CAPI rozhovorů podléhá náslechům. CATI rozhovory jsou předmětem náslechů při realizaci. Kromě toho jsou realizovány další kontroly tazatelů a validity dat. Metodika výzkumu

Volební účast a volební potenciál kandidujících stran a hnutí

- 4 - JM Deklarovaná volební účast V01. Zúčastnil(a) byste se krajských voleb, kdyby se konaly v příštím týdnu? Krajských voleb v Jihomoravském kraji se chce „určitě účastnit“ necelá třetina oprávněných voličů a dalších 17 % říká „spíše ano“. Zkušenosti z voleb druhého řádu přitom ukazují, že z nejistých účastníků přijde k urnám jen část. Volební účast by se tedy reálně mohla pohybovat zhruba na úrovni roku Kraj stejně jako tehdy patří z hlediska ochoty k volební účasti k nadprůměrným. Zajímavostí je, že v ochota k účasti souvisí sice mírně stoupá s věkem a vzděláním, ale nikoli významně, a tento vztah je slabší než ve většině dalších regionů. i N = 1275 respondentů

- 5 - JM Pevnost přesvědčení o výběru strany V02b. Jste zcela rozhodnut(a), že byste v případě své účasti v krajských volbách v současnosti volil(a) právě tuto stranu? Jen 42 % respondentů nevylučujících účast je zcela rozhodnuto o výběru strany. Ne všichni jsou si přitom jisti účastí. Celkově si tak je pouze 28 % respondentů nevylučujících účast zcela jisto účastí i výběrem strany. Podpora stran se může v následujících týdnech výrazně měnit. Výsledek voleb tedy nelze predikovat a i tvorba volebního modelu (pravděpodobný výsledek v době dotazování) by byla velmi nestabilní. Aktuální volební realitu stran tak lépe popisují volební potenciály jednotlivých stran, které jednotlivé subjekty mohou a nemusí naplnit. i N = 800 respondentů nevylučující účast

- 6 - JM Aktuální volební potenciál stran, hnutí a koalic – Jihomoravský kraj Nejvyšší volební potenciál v kraji mají ČSSD a ANO – obě mohou dosáhnout na zisk hlasů, která v minulých volbách znamenala vítězství v kraji. Výraznou podporu v regionu má i KDU-ČSL. Stejně jako v řadě dalších krajů se ukazuje, že ANO nejčastěji zvažují lidé se středním vzděláním nad 30 let. Mladí a vysokoškolským vzdělání lidé častěji zvažují volbu TOP09 + Žít Brno či koalice Zelených a Pirátů. Mezi základoškoláky a staršími lidmi nejúspěšněji loví ČSSD a KSČM. KDU-ČSL má potenciální voliče ve všech věkových a vzdělanostních kategoriích, ale jsou nejčastěji z menších obcí. Potenciál ČSSD omezuje velmi vlažná podpora v okrese Brno – město a obecně v největších městech kraje. i Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik % hlasů by daná strana mohla v kraji v současnosti teoreticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří vážně zvažují její volbu a nevylučují účast. Volební potenciál je nutno chápat pro každou stranu odděleně. Suma volebních potenciálů není 100 %. Volební potenciál není odhadem výsledku voleb – záleží na tom, jak ho daná strana naplní. N= 800 respondentů (do výpočtu potenciálů vstupují voliči nevylučující účast uvádějící min. jednu stranu) Statistická odchylka činí +/- 1 % u malých stran až +/- 3,5 % u velkých stran. Uvedeno TOP 8 stran, celkový seznam v následující tabulce.

- 7 - JM Aktuální volební potenciál stran, hnutí a koalic – Jihomoravský kraj Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik % hlasů by daná strana mohla v kraji v současnosti teoreticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni voliči, kteří vážně zvažují její volbu a nevylučují účast. Volební potenciál je nutno chápat pro každou stranu odděleně. N= 800 respondentů (respondenti vstupující do výpočtu). Statistická odchylka činí +/- 1 % u malých stran až +/- 3,5 % u velkých stran. Strany byly v dovozené otázce dotazovány se jménem krajského lídra – zvyšuje rozpoznání hnutí lokálních osobností. POŘADÍKANDIDUJÍCÍ STRANY, HNUTÍ A KOALICE AKTUÁLNÍ VOLEBNÍ POTENCIÁL (%) ANO ,0 Česká strana sociálně demokratická30,0 3.Křesťanská a demokratická unie - Československá strana lidová21,0 4.Komunistická strana Čech a Moravy18,5 5.TOP 09 s podporou starostů a "Žít Brno"16,5 6.Zelení a Piráti12,5 7.Občanská demokratická strana12,0 8.Starostové pro Jižní Moravu9,0 9.Koalice Svoboda a přímá demokracie - Tomio Okamura (SPD) a Strana Práv Občanů8, Svobodní a Soukromníci5,0 Úsvit s Blokem proti islamizaci5,0 12.Moravané4,0 13.Dělnická strana sociální spravedlnosti - Imigranty a islám v ČR nechceme!3, Koalice Republikánů Miroslava Sládka, Patriotů České republiky a HOZK Strany s aktuálním volebním potenciálem nižším než 3 % Konzervativní strana Koruna Česká (monarchistická strana Čech, Moravy a Slezska) Národní demokracie Ne ilegální imigraci - peníze raději pro naše lidi Sdružení pro republiku - Republikánská strana Čech, Moravy a Slezska Svoboda a síla Volte Pravý Blok

Hodnocení kvality života v kraji

- 9 - JM Hodnocení kvality života Jihomoravský kraj patří z hlediska hodnocení celkové kvality života k nadprůměrným krajům (známka 2,3). Celkem 60 % respondentů hodnotí celkovou kvalitu života nadprůměrnými známkami (1,2), zatímco v krajích s nejhorší kvalitou života to je jen okolo 35 %. Výrazně vyšší spokojenost s kvalitou života vyjadřují mladší lidé, vysokoškolsky vzdělaní a lidé s vyšším příjmem. Spokojenost je ale méně socioekonomicky podmíněna než u respondentů Karlovarského kraje či Ústeckého kraje. Nadprůměrně spokojeni s kvalitou života jsou potenciální voliči KDU-ČSL a koalice Žijeme Vysočinou (TOP09 + Zelení). Nejvíce nespokojeni jsou potenciální voliči KSČM – i u nich se však spokojenost pohybuje zhruba na úrovni průměrného obyvatele Karlovarského, Ústeckého a Moravskoslezského kraje. i OT01a. Jak hodnotíte celkovou kvalitu života ve vašem kraji? N = 1275 respondentů

JM Hodnocení vývoje kvality života Hodnocení změn v kraji v posledních letech je spíše pozitivní – podle 49 % se kvalita života za poslední 4 roky zvýšila a jen podle 9 % poklesla. Pozitivněji hodnotí vývoj kvality života lidé do 30 let a potenciální voliči koalice TOP09 s Žít Brno a Starostů. Na převážně pozitivním hodnocení vývoje se ovšem většina shoduje většina sociálních skupin, včetně lidí s nižšími příjmy a vzděláním. i OT01b. Jak se změnila kvalita života ve vašem kraji za poslední 4 roky? N = 1275 respondentů

Tematické otázky

JM Investice kraje a obcí do mateřinek Drtivá většina respondentů (84 %) si myslí, že by stát měl garantovat místo ve školce (pokud ho rodič chce či potřebuje využít) dětem nejpozději od 3 let věku. Přičemž převažuje názor, že by to mělo být právě od 3 let. Podpora garance míst nejpozději od 3 let prochází napříč sociálními a voličskými skupinami. Garanci od 2 let častěji podporují dvě odlišné sociální skupiny – část vysokopříjmových pracujících (hypoteticky díky pracovnímu vytížení a snadnějšímu přístupu na trh práce z mateřství) a důchodci a voliči KSČM (hypoteticky díky vyšším očekáváním služeb poskytovaných státem). i OT02JM. Měly by podle vás kraj a obce investovat do toho, aby garantovaly místo ve školce každému dítěti 2-4 let? N = 1275 respondentů

Struktura vzorku

JM Struktura vzorku – Sociodemografie I Sociodemografie v % 100 % Pohlaví Muž 48 Žena 52 Věková skupina let let let let a více 30 Dosažené vzdělání Základní škola 11 Vyučen / Střední škola bez maturity 33 Středoškolské s maturitou 35 Vysokoškolské 21

JM Struktura vzorku – Sociodemografie II Sociodemografie v % 100 % VMB do 999 obyv – 4999 obyv – obyv – obyv a více obyv. 33 Okres Blansko9 Brno-město34 Brno-venkov17 Břeclav10 Hodonín13 Vyškov8 Znojmo9 Pracovní status zaměstnanec / zaměstnankyně 45 OSVČ / živnostník / podnikatel 10 nezaměstnaný(á) 4 nepracující důchodce 30 student / žák / učeň 7 jiné (rodičovská / mateřská dovolená, v domácnosti, aj.) 4

Definice volebního potenciálu

JM Definice Aktuální VOLEBNÍ POTENCIÁL ukazuje, kolik procent hlasů by strana mohla v kraji v současnosti hypoteticky získat, pokud by se k ní přiklonili všichni lidé, kteří její volbu reálně zvažují a nevylučují účast u voleb. Do volebního potenciálu STRANY A vstupují pouze respondenti, kteří: nevylučují účast u voleb (OT01) A ZÁROVEŇ: uvedou spontánně danou politickou Stranu A jako hlavní preferovanou (OT02), NEBO: uvedou spontánně jinou politickou stranu jako hlavní preferovanou (OT02), ale řeknou, že si v případě své účasti nejsou zcela jisti jejím výběrem (OT03) a mezi dalšími vážně zvažovanými uvedou STRANU A (OT04 a potvrzení v OT05), NEBO: neuvedou spontánně žádnou politickou stranu jako hlavní preferovanou (OT02) a mezi vážně zvažovanými uvedou STRANU A (OT04 a potvrzení v OT05)

JM Otázky použité při konstrukci volebního potenciálu (1/2) OT01. V říjnu se budou konat volby do krajských zastupitelstev. Někteří lidé se jich účastní, řada dalších k těmto volbám nechodí či nemůže jít. Zúčastnil (a) byste se krajských voleb, kdyby se konaly v příštím týdnu? 1) Určitě ano → na OT02 2) Spíše ano → na OT02 3) Spíše ne → na OT02 4) Určitě ne → přeskakuje na další blok 5) Neví → na OT02 OT02. Kterou stranu, hnutí či koalici byste v krajských volbách nejspíše volil (a), kdyby se volby konaly v příštím týdnu? (otevřená otázka) Pokud respondent uvede kandidující stranu → na OT03 97) nevím, zatím nejsem rozhodnut (a) → na OT04 98) nemohu si vzpomenout na název strany → na OT04 99) odmítá uvést → na OT04 999) nevolí / určitě by nešel volit → přeskakuje na další blok OT03. Jste zcela rozhodnut (a), že byste v případě své účasti v krajských volbách v současnosti volil (a) právě tuto stranu? 1) Zcela rozhodnutý/á – jinou stranu bych teď nevolil(a) → přeskakuje na další blok 2) Takřka rozhodnutý/á – ale zvažoval(a) bych i jiné strany / stranu → na OT04 3) Nejsem rozhodnutý/á – uvedená strana je jen jedna ze zvažovaných → na OT04

JM Otázky použité při konstrukci volebního potenciálu (2/2) OT04 (Znění pro OT02<97). Uvedl(a) jste, že byste nyní zřejmě volil(a)…………. O jakých dalších stranách, hnutích či koalicích vážně uvažujete a je reálná šance, že byste je volil(a)? OT04 (Znění pro OT02=97,98,99). Neuvedl(a) jste žádné kandidující hnutí či stranu. O jakých stranách, hnutích či koalicích vážně uvažujete a je reálná šance, že byste je volil(a)? Respondentovi jsou postupně a v náhodném pořadí čteny jednotlivé názvy kandidujících politických subjektů, a to včetně lídra kandidátky. Respondent vybere všechny strany, které by zvažoval. Pokud uvedl(a), že zvažuje volbu více stran: OT05. Uvedl (a) jste více stran či hnutí, jejichž volbu byste zvažoval (a). O kterých z nich uvažujete skutečně vážně a mají opravdu reálnou šanci, že byste je v současnosti mohl (a) volit? Výběr ze seznamu zvažovaných stran seřazených v náhodném pořadí

JM Definice Volební potenciál neobsahuje hypotetické sympatizanty: Do aktuálního volebního potenciálu strany vstupují jen lidé, kteří potvrdí, že reálně a vážně zvažují volbu dané strany (OT04 a OT05) – tedy skuteční aktuální potenciální voliči (ne všichni lidé, pro které je daná strana přijatelná, hypoteticky volitelná apod.). Statistická chyba: I volební potenciál je tzv. výběrový ukazatel = číslo spočítané z reprezentativního vzorku respondentů, které vztahujeme na celou populaci. I on tedy obsahuje nejistotu v podobě kvantifikovatelné statistické chyby. Ta je však menší než např. u klasických volebních modelů. Jak je ukazatel konstruován: Volební potenciál strany A předpokládá, že všichni respondenti vážně zvažující stranu A a nevylučující volební účast, půjdou k volbám a budou stranu A volit. Ukazatel předpokládá, že všichni ostatní lidé se zachovají nejpravděpodobnějším způsobem avizovaným ve výzkumu. Vzorec na výpočet aktuálního volebního potenciálu tedy vypadá takto: *Všichni respondenti avizující účast u voleb (určitě ano + spíše ano) + všichni další potenciální voliči Strany A, kteří nevylučují účast u voleb a strana by je v případě plného využití volebního potenciálu k účasti „přiměla“. POTENCIÁLNÍ VOLIČI STRANY A VŠICHNI RESPONDENTI, KTEŘÍ BY SE ZA DANÉ SITUACE ÚČASTNILI VOLEB* VOLEBNÍ POTENCIÁL STRANY A Suma volebních potenciálů není 100 %: Člověk, který vážně zvažuje volbu STRANY A a STRANY B je potenciálním voličem obou z nich. Ukazatel aktuálního volebního potenciálu je nutno chápat pro každou stranu odděleně.

JM Volební potenciál – výhody selekčního kritéria Popisuje realisticky volební situaci velmi nestálých voličů. Jen 31 % pravděpodobných voličů je 1,5 měsíců před krajskými volbami rozhodnuto o výběru stran i o účasti, zbylí zvažují více stran a/nebo váhají s účastí. Jakkoli konstruovaný volební model (nejpravděpodobnější výsledek v době dotazování) tak je velmi nestálý a ovlivněný metodikou tvorby. Strany ve zkoumané realitě mají potenciální voliče, kteří mohou rychle měnit názor. Lépe zachycuje postavení krajsky specifických stran. Ne všichni respondenti znají kandidující strany, hnutí a koalice. Výběr top strany jednou otázkou tuto znalost předpokládá. Výběr tzv. funnelem (představení stran a postupná selekce vážně zvažovaných) umožňuje respondentovi seznámit se a porovnat kandidující subjekty. Dotazování probíhalo se jménem lídra kandidátky, aby respondenti mohli identifikovat hnutí postavené na silné krajské osobnosti apod. Zachovává se logika média jako zprostředkovatele volebních argumentů. Mizí paradox, že kritériem výběru pro debatu, která spolurozhoduje o volebním zisku, je samotný ukazatel odhadu zisku v hypotetických volbách (volební model). Naopak, do debaty se dostávají strany a hnutí, které mají největší šanci (potenciál) uspět právě když budou například přesvědčivě argumentovat v debatách. Nenutí nerozhodnuté respondenty k výběru jedné strany. Tento výběr často probíhá podle situačních aspektů (aktuální síla kampaně apod.), je ovlivněn metodikou výzkumu (např. spontánní otázka / karty) a může být časově nestálý (týden před debatou by ze dvou zvažovaných stran vybral jinou než den po debatě).

JM Volební potenciál – výhody selekčního kritéria Nediskriminují se malé strany, které často mají potenciál na překročení 5% hranice, ale volební model jejich nejpravděpodobnější aktuální zisk může situovat těsně pod 5% hranici, což může být chybně a předčasně chápáno jako signál malých šancí na vstup do PSP. Nediskriminuje strany, které jsou reálně zvažované, ale nejsou tzv. top-of-mind uváděnou při „donucení“ k jedné odpovědi např. ve spontánní otázce. Do ukazatele vstupuje více respondentů než v klasickém volebním modelu (i váhající a nejistí voliči), potenciál je tak zatížen menší statistickou chybou než volební model. Může neutralizovat sociálně desirabilní odpovědi („Styděl bych se říct, že chci asi volit stranu X, ale mezi dvěma reálně zvažovanými ji uvedu.“), které vychylují výzkumy oproti anonymním volbám.

JM Dotazník – kvalita života v kraji a tematické otázky OT01a. Jak hodnotíte celkovou kvalitu života ve vašem kraji? Oznámkujte ji jako ve škole známkami 1= výborná, až 5=velmi špatná. 1. Výborná Velmi špatná OT01b. Jak se změnila kvalita života ve vašem kraji za poslední 4 roky? 1. Velmi se zlepšila 2. Spíše se zlepšila 3. Nezměnila se 4. Spíše se zhoršila 5. Velmi se zhoršila OT02JM. Měly by podle vás kraj a obce investovat do toho, aby garantovaly místo ve školce každému dítěti 2-4 let? (Tedy, aby pro něj bylo místo, pokud to rodiče chtějí / potřebují) 1. Ano, - od 2 let - od 3 let - od 4 let 2. Ne

Informace o sběru a zpracování dat

JM Výzkumné agentury Na základě zkušeností z krajských a senátních voleb 2012 a voleb do Poslanecké sněmovny PČR 2013 ČT realizovala výzkumy volebního potenciálu na úrovni krajů se dvěma renomovanými společnostmi pro výzkum trhu a veřejného mínění. MEDIAN STEM/MARK Hlavním důvodem angažování těchto dvou agentur je: možnost využít dvě na sobě nezávislé tazatelské sítě v rámci jednoho výzkumu dlouhodobé zkušenosti s výzkumy podobného typu a předchozí dlouhodobá spolupráce s ČT obě agentury mají zkušenost s metodikou CAPI i CATI i s děleným sběrem dat prováděným paralelně dvěma společnostmi členství ve sdružení SIMAR, které zaručuje kvalitu a nejvyšší odborné standardy v oblasti výzkumu trhu ani jedna z agentur nebyla v poslední době spojena s politickými subjekty a stranami obě společnosti poskytují výrazně nadstandardní kontrolu provedených rozhovorů, disponují dostatečně širokou a strukturovanou sítí zkušených tazatelů a jsou schopny zajistit extenzivní dohled nad jejich prací

JM Informace o sběru a zpracování dat VZOREK V každém kraji byl dotazován reprezentativní vzorek dospělé populace, a to minimálně respondentů (každá agentura realizovala min. 600 rozhovorů). Kvótní výběr podle pohlaví, věku, vzdělání, velikosti místa bydliště a okresu. Data jsou ale reprezentativní pro populaci daného kraje i z hlediska pracovního statusu respondentů, minulého volebního chování a křížené kategorie věk x vzdělání (dovážení dat). DOTAZNÍK Délka 8 minut, obsahuje základní demografické otázky, otázky pro konstrukci volebního potenciálu a ad hoc otázky pro zjištění postojů k regionálním a krajově specifickým tématům. METODA SBĚRU DAT Data sbírána kombinací metod osobního dotazování CAPI (Computer-Assisted-Personal-Interview) a telefonického dotazování CATI (Computer-Assisted-Telephone-Interview), a to v poměru 30:70. Každá z agentur realizovala min. 180 rozhovorů CAPI a 420 rozhovorů CATI. Ke kombinaci metod sběru dat ČT přistoupila na základě zkušeností z posledních voleb a také na základě doporučení sdružení SIMAR a odborné veřejnosti. KONTROLA DAT Zvolené metodika umožňuje zpětnou kontrolu téměř 100 % provedených rozhovorů, a to ve formě přímého náslechu prováděného rozhovoru (CATI) či poslechu audionahrávky (CATI a CAPI).

JM Postupy zajišťující kvalitu sběru dat Rozložení sběru do většího území Paralelní osobní a telefonický sběr dat dvěma agenturami umožňuje v rámci kraje zasáhnout výrazně větší a různorodější území. V rámci jednoho kraje tak pocházejí rozhovory ze 150 – 370 obcí a měst (dle regionální struktury kraje). Zasažení větší části populace Kombinace více metod sběru (CAPI, CATI) zvyšuje zasažitelnost různých částí populace. Trochu jiní lidé jsou dostupní a ochotní odpovídat telefonicky a jiní naopak osobně. Telefonický výzkum probíhá z cca 80 % na mobilní telefony a z cca 20 % na pevné linky, aby nedocházelo k vychýlení výzkumu nerovnoměrností penetrace moderních technologií. Eliminování vlivu tazatelů Jeden CAPI tazatel může v kraji sebrat maximálně 15 rozhovorů – podílí se tedy maximálně na 1,25 % celkového vzorku. Vliv jednotlivého tazatele na výsledky je tedy minimální. Tazatel nesmí dotazovat respondenty, které důvěrně zná. Nedotazuje ve vlastní obci, pokud je omezené velikosti a je velká šance, že jej zná většina potenciálních respondentů v dotazovaném území. Dotazování nesmí probíhat na místech s koncentrací specifických respondentů (před specifickými obchody, v hospodě, před kostelem, apod.). V datech je kontrolován tzv. interviewer efekt (specifičnost výsledků tazatelů). Důkladná reprezentativita Při kontrolách reprezentativity nejsou zohledňovány jen základní sociodemografické znaky (pohlaví, věk, vzdělání, okres, velikost obce), ale i další znaky související úzce s volebními preferencemi (pracovní status respondenta, minulé volební chování, věk x vzdělání). Vzorek je reprezentativní pro populaci kraje ze všech těchto ohledů. Kontroly rozhovorů Všechny rozhovory (v metodách CAPI i CATI) jsou nahrávány. Náslechy a kontrola nahrávek odhalí případná pochybení tazatele. Kontrolováno je 100 % nahrávek z osobních rozhovorů. Rozhovory, které neprojdou kontrolami, jsou vyřazovány. Eliminování vlivu specifických obcí V obci do obyvatel není sbíráno více než 15 rozhovorů, aby se obecně snížil vliv možného výběru specificky malé obce na celkové výsledky. Sběr dat v delším období Sběr dat v kraji není bleskový, ale zasahuje delší období (více než 3 týdny). Tím se vyrovnává zastižitelnost různých typů lidí, která je jinak omezena sběrem v omezené časové době.