Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová 28. 5. 2013 Název:VY_32_INOVACE_01B_13_Systém.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Advertisements

Třída: obojživelníci Amphibia. Třída: obojživelníci Amphibia.
VY_32_INOVACE_Př-ž 6.,7.14 Anotace:
Základní škola Rosice, okres Chrudim
OBOJŽIVELNÍCI PŘÍRODOPIS 7. ROČNÍK.
Mgr. Iva Havlíková ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_307
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Obojživelníci.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
OBOJŽIVELNÍCI obývají „oba živly“ VODU SOUŠ.
Zoologie strunatců pro učitelství přírodopisu na ZŠ Přednáška č.5
Třída: Obojživelníci znaky:
Obojživelníci Zástupci.
OBOJŽIVELNÍCI
Luštění o obojživelnících
Třída OBOJŽIVELNÍCI Tvoří přechodnou skupinu mezi vodními a suchozemskými obratlovci, vyvinuli se z lalokoploutvých ryb (latimérie podivná), dospělci.
Příjemce Základní škola, Třebechovice pod Orebem, okres Hradec Králové Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.1.05/ Název projektu Digitalizace výuky.
Obojživelníci Základní škola Žižkov, Kremnická 98, Kutná Hora
charakteristika obojživelníků
Obojživelníci České republiky
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: listopad 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
TŘÍDA: OBOJŽIVELNÍCI (AMPHIBIA)
Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
Obojživelníci Ocasatí Bezocasí.
Obojživelníci bezocasí
Třída: Obojživelníci (Amphibia)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Zuzana Šimečková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Kladruby
OBOJŽIVELNÍCI Bezocasí.
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 31. března 2013 Ročník: druhý, čtyřleté studium.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
NAŠI OBOJŽIVELNÍCI Obr.1.
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
Přechod obratlovců na souš
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám ZŠ Grünwaldova, Č. Budějovice Mgr. Vilma Skřivánková Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OBOJŽIVELNÍCI Amphibia obrázek 1.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_03_Bezlebeční.
Obratlovci obojživelníci.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Zástupci obojživelníků Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 7/4 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01A_19_Stonožky,mno.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_15_Systém.
RYBY. Stavba těla: Tělo se skládá z hlavy, trupu a ocasu, končetiny jsou přeměněné v ploutve. Pokryv těla: Tělo je kryto šupinami, které jsou neustále.
OBOJŽIVELNÍCI 7. ročník ZŠ Londýnská. OBOJŽIVELNÍCI.
Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_01_Vločkovci.
Kmen: Strunatci Podkmen Obratlovci Třída Obojživelníci
Škola 1. ZŠ T.G. Masaryka Milevsko, Jeřábkova 690,Milevsko Autor
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_08_Ryby-násadcoploutví,chrupavčití,mnohokostnatí.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
EU peníze středním školám
Autor: Mgr. Vladislava Slepičková
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_07_Systematika.
Rozmnožování obojživelníků
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
OBOJŽIVELNÍCI – OCASATÍ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_01_Strunatci-charakteristika.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Podtřída: Ocasatí Mají dva páry stejně vyvinutých končetin
Obojživelníci VY_52_INOVACE_26 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01B_20_Systém.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Název školy: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název: VY_32_INOVACE_01A_06_Ploštěnky.
Zpracoval: Marcela Kováříková
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Název školy:Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace Autor: Datum tvorby: Mgr. Daniela Čapounová Název:VY_32_INOVACE_01B_13_Systém obojživelníků Téma:ZOOLOGIE STRUNATCŮ – Obojživelníci Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/

ANOTACE Materiál obsahuje výkladovou prezentaci k tématu ZOOLOGIE STRUNATCŮ – OBOJŽIVELNÍCI. Je zařazen do výuky biologie pro 2. ročník čtyřletého gymnázia nebo odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Materiál je doplněn kontrolními otázkami pro zpětnou vazbu učitele, v uzavřených úlohách volí žáci z nabídky odpovědí pomocí elektronického pera, na otevřené otázky mohou odpovídat ústně nebo písemně. Součástí materiálu jsou správné odpovědi, na které se přesuneme tlačítkem akce. Součástí materiálu je pracovní list / test, který lze využít pro samostatnou práci, pro domácí přípravu nebo pro ověření zvládnutí učiva při testování. Pracovní list je vhodné zařadit na konec hodiny k opakování a upevnění znalostí. Je vytvořeno autorské řešení testu. Materiál navazuje na DUM: VY_32_INOVACE_01B_12_Charakteristika obojživelníků Materiál je určen k interaktivní výuce.

SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ třída: OBOJŽIVELNÍCI (Amphibia) - podtřída: ČERVOŘI, BEZNOZÍ (Gymnophiona, Apoda) - podtřída: MLOCI, OCASATÍ (Urodela, Caudata) - podtřída: ŽÁBY, BEZOCASÍ (Anura, Ecaudata) Obr. 1, 2, 3

1. podtřída: ČERVOŘI, BEZNOZÍ (Gymnophiona, Apoda) -asi 150 druhů -tropy, subtropy – Asie, Afrika, J a Stř. Amerika -vlhké biotopy – zahrabaní v bahně -bez nohou -kruhové zářezy na povrchu těla (připomínají žížalu) -zakrnělé oči -20 – 100 cm -dravci (hmyz, měkkýši, kroužkovci, menší obratlovci) Obr. 4 – červor vodní Obr. 1 – červor indočínský

2. podtřída: MLOCI, OCASATÍ (Urodela, Caudata) -válcovité tělo s ocasem -přední i zadní končetiny rovnoměrně vyvinuté (vzácně redukce) -přední – 4 prsty, zadní – 5 prstů -malé oči bez víček -drobné zuby -pouze vnitřní ucho Obr. 5 – velemlok japonský -až 150 cm -horské toky -dravě -dožívá se asi 60 let

-vnitřní oplození: ♂ vypustí shluk spermií ve sliz. obalu = spermatofor → ♀ ho nasaje kloakou -larvy s vnějšími žábrami -S polokoule + Mexiko Obr. 2 Mlok skvrnitý - vejcoživorodý - ♀ larvy vypouští do vody - přezimuje na souši - kožní sekret jedovatý pro menší živočichy Obr. 6 -rozšíření v Evropě

Čolek obecný - pohl. dimorfismus - ♂ barevnější, hlavně v době páření; kožní hřeben na hřbetě - vejcorodí – vajíčka jednotlivě na vodních rostlinách Obr. 8 - ♀Obr. 9 - ♂ Obr. 10

Čolek horský – hory (až do m n.m.) – Alpy, asi 10 cm, nízký hřbetní hřeben Obr. 11 – samec čolka horského

Obr. 12 – larva - albín Obr. 13 Axolotl mexický - v přírodě larvy, proměna na dospělce v akvarijním chovu - v přírodě proměna při snižující se hladině nádrže - laboratorní účely chovu - larvy až 30cm Axolotl – dospělec – obrázek

Macarát jeskynní - Chorvatsko – krasové jeskyně - téměř bez pigmentu - až 30 cm - vejcorodý, pod 15°C vejcoživorodý, o vajíčka pečuje ♂ Obr. 14

3. podtřída: ŽÁBY, BEZOCASÍ (Anura, Ecaudata) -asi druhů -krátké tělo, silné zadní končetiny 5prsté, přední 4prsté -dobře vyvinutá hrudní kost -skákání, plavání -ocasní obratle srostlé v urostyl -páření (amplexus) - ♂ se přidržuje na zádech ♀, pomáhá vytlačovat vajíčka, ihned oplození - vnější Obr. 15 Obr. 16

-v ČR 5 čeledí: -kuňkovití -blatnicovití -ropuchovití -rosničkovití -skokanovití kuňkovití – okrouhlý, přirostlý jazyk → není vymrštitelný → loví pomocí úst a zubů kuňka obecná: - pestré břicho; nížiny nebo střední polohy Obr. 17

Blatnicovití -vychlípitelný jazyk → lov blatnice skvrnitá -svislé zornice -zavalitá -hladká pokožka -na zadních chodidlech hrboly → zahrabává se -noční Obr. 18 Obr. 19 – pulec blatnice skvrnité

Ropuchovití -zavalité tělo, krátké nohy -bradavičnatá kůže -vodorovná zornice -bezzubé -převážně suchozemské -noční -ropucha obecná (nejhojnější) -ropucha zelená (nejbarevnější) Obr ropucha obecná (Bufo bufo) Obr. 21 ropucha zelená

Rosničkovití -drobné -na stromech, keřích -páření ve vodě Rosnička zelená (Hyla arborea)– přísavky na prstech Obr. 22

Skokanovití -u nás nejhojnější -skokani: -štíhlé tělo -dlouhé zadní nohy s plovací blánou -dobře skáčou i plavou Obr skokan hnědý (Rana temporaria) skokan hnědý - ve vodě jen rozmnožování - jinak souš skokan skřehotavý - celoročně ve vodě skokan krátkonohý - velmi podobný skokan zelený - jejich kříženec

Zástupci dalších čeledí: -drápatka vodní (Xenopus laevis; pipovití) – laboratorní -v přírodě letní spánek (zahrabané v bahně) -Africké tropy Obr. 24

- žáby rodu Dendrobates, Phylobates – tropické pralesy (Amazonie) - toxiny Obr. 25 Obr. 26 Obr. 27 Obr. 28

OTÁZKY 1)Mezi obojživelníky nepatří podtřída: a) žáby b) haterie c) červoři d) mloci 2)Červoři jsou: a) dravci b) býložravci c) rozkladači d) parazité větších obratlovců SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 3) Popište životní prostředí červorů: a) suché, teplé oblasti b) suché, chladnější oblasti c) vlhké, tropické oblasti d) vlhké oblasti mírného pásma 4) Larvy mloků mají: a) vždy vnější žábry b) vždy vnitřní žábry c) někteří vnější, někteří vnitřní žábry d) nemají žábry SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 5) Pro laboratorní účely se často využívá: a) ropucha obecná b) skokan hnědý c) drápatka vodní d) blatnice skvrnitá 6) Okrouhlý, přirostlý jazyk bez možnosti vymrštění mají: a) blatnicovití b) skokanovití c) rosničkovití d) kuňkovití SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: DALŠÍ OTÁZKY:

OTÁZKY 7) Nejlepší plavec je: a) ropucha obecná b) skokan hnědý c) blatnice skvrnitá d) rosnička zelená 8) Mezi stromové lze zařadit: a) skokany b) ropuchy c) kuňky d) rosničky SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 1)Mezi obojživelníky nepatří podtřída: a) žáby b) haterie c) červoři d) mloci 2)Červoři jsou: a) dravci b) býložravci c) rozkladači d) parazité větších obratlovců ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 3) Popište životní prostředí červorů: a) suché, teplé oblasti b) suché, chladnější oblasti c) vlhké, tropické oblasti d) vlhké oblasti mírného pásma 4) Larvy mloků mají: a) vždy vnější žábry b) vždy vnitřní žábry c) někteří vnější, někteří vnitřní žábry d) nemají žábry ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 5) Pro laboratorní účely se často využívá: a) ropucha obecná b) skokan hnědý c) drápatka vodní d) blatnice skvrnitá 6) Okrouhlý, přirostlý jazyk bez možnosti vymrštění mají: a) blatnicovití b) skokanovití c) rosničkovití d) kuňkovití ZPĚT NA ZADÁNÍ: DALŠÍ OTÁZKY:

SPRÁVNÉ ODPOVĚDI: 7) Nejlepší plavec je: a) ropucha obecná b) skokan hnědý c) blatnice skvrnitá d) rosnička zelená 8) Mezi stromové lze zařadit: a) skokany b) ropuchy c) kuňky d) rosničky ZPĚT NA ZADÁNÍ: PŘEJÍT NA PRACOVNÍ LIST / TEST:

PRACOVNÍ LIST / TEST Téma: ZOOLOGIE STRUNATCŮ – SYSTÉM OBOJŽIVELNÍKŮ 1)Vyjmenujte podtřídy, které řadíme do třídy obojživelníků: 2)Pojmenujte živočicha na obrázku. O čem svědčí jeho pestré zbarvení? 3)Žáby mají a) zadní nohy 4prsté, přední 5prsté b) zadní nohy 5prsté, přední 4prsté c) všechny končetiny 4prsté d) všechny končetiny 5prsté Obr. 2

4) Pojmenujte živočicha na obrázku a charakterizujte jeho životní prostředí: 5) Hrboly na zadních nohách, které usnadňují hrabání, má: a) ropucha obecná b) kuňka obecná c) blatnice skvrnitá d) drápatka vodní 6) Vyberte: a) žáby maní vnější oplození, mloci vnitřní b) žáby mají vnitřní oplození, mloci vnější c) žáby i mloci mají vnější oplození d) žáby i mloci mají vnitřní oplození Obr. 22

PRACOVNÍ LIST / TEST ŘEŠENÍ 1)Vyjmenujte podtřídy, které řadíme do třídy obojživelníků: - červoři (beznozí) - mloci (ocasatí) - žáby (bezocasí) 2)Pojmenujte živočicha na obrázku. O čem svědčí jeho pestré zbarvení? - mlok skvrnitý; výstražné zbarvení - jedovatý kožní sekret 3)Žáby mají a) zadní nohy 4prsté, přední 5prsté b) zadní nohy 5prsté, přední 4prsté c) všechny končetiny 4prsté d) všechny končetiny 5prsté Obr. 2

4) Pojmenujte živočicha na obrázku a charakterizujte jeho životní prostředí: - rosnička zelená, převážně na stromech a keřích (přísavky na prstech) 5) Hrboly na zadních nohách, které usnadňují hrabání, má: a) ropucha obecná b) kuňka obecná c) blatnice skvrnitá d) drápatka vodní 6) Vyberte: a) žáby maní vnější oplození, mloci vnitřní b) žáby mají vnitřní oplození, mloci vnější c) žáby i mloci mají vnější oplození d) žáby i mloci mají vnitřní oplození Obr. 22

OBRÁZKY: 1 - AJITH U. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FILIP, Martin; PROCHÁZKOVÁ, Tereza. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LIQUIDGHOUL. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: GADOW, Hans. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: - upraveno MÖSCH, G. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FISCHER, Christian. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: – 4028MDK09. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANEVRISME. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PETERS, Kristian. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SPAANS, Piet. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANEVRISME. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ERZENGEL. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: LOKILECH. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

14 - BURGER, Boštjan. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DEN UIJL, Oscar. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: TARQUIN. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SZCZEPANEK, Marek. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FISCHER, Christian. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DOSTÁL, Vojtěch. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KRÜGER, Mike. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BARTZ, Richard. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SZCZEPANEK, Marek. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BARTZ, Richard. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: RSCHR, Ben. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HEALEY, Mark. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ANDREONE, Franco. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SPEZIARI, Ricci. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: POGREBNOJ-ALEXANDROFF. commons.wikimedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

LITERÁRNÍ ZDROJE: PAPÁČEK, Miroslav a kol. Zoologie. Praha: Scientia, 1994, ISBN ROSYPAL, Stanislav a kol. Přehled biologie. 2. vydání (1. vydání ve Scientia).Praha: Scientia, 1994, ISBN ZRZAVÝ, Jan. Fylogeneze živočišné říše. Praha: Scientia, 2006, ISBN ZICHÁČEK, Vladimír; JELÍNEK, Jan. Biologie pro gymnázia. Olomouc: nakladatelství Olomouc, 1998, ISBN GAISLER, Jiří. Zoologie obratlovců. Praha: Academia, 1983, SIGMUND, Leo; HANÁK, Vladimír; PRAVDA, Oldřich. Zoologie strunatců. Praha: Karolinum, 1994, ISBN