GENETIKA. CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI ŽIVÝCH ORGANISMŮ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Molekulární základy dědičnosti
Advertisements

Digitální učební materiál
BIOLOGIE 1 Rostliny Biologické vědy Metody práce v biologii
Genetika člověka.
GENETIKA NUKLEOVÉ KYSELINY DNA, RNA
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Co je to genetika a proč je důležitá?
Základní genetické pojmy – AZ kvíz
Nukleové kyseliny AZ-kvíz
NUKLEOVÉ KYSELINY BIOCHEMIE.
VY_32_INOVACE_05_PVP_257_Hol
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_420.
Genetika Aktivita č. 4: Genetika Prezentace č. 7 Autor: Pavla Plšková
Základy genetiky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Genetika jako věda, její vývoj, historie
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_621_GENETIKA Téma:ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY Číslo.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Struktura, vlastnosti a typy nukleových kyselin
Nukleové kyseliny NA = nucleic acid Reprodukce organismů
Molekulární genetika DNA a RNA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
METABOLISMUS BÍLKOVIN II Anabolismus
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
NUKLEOVÉ KYSELINY A JEJICH METABOLISMUS
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Nukleové kyseliny Nukleové kyseliny (NA) jsou makromolekulární látky a spolu s bílkovinami tvoří nejdůležitější látky v živé hmotě. Funkce: V molekulách.
Genetika.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_11 Tematická.
Molekulární základy dědičnosti
Pro charakteristiku plazmidu platí: je kruhová DNA
Molekulární genetika.
Nukleové kyseliny RNDr. Naďa Kosová.
GENETICKÁ INFORMACE je informace, která je primárně obsažena v nukleotidové sekvenci v nukleotidových sekvencích jsou obsaženy následující informace: o.
Fyziologie reprodukce a základy dědičnosti FSS 2009 zimní semestr D. Brančíková.
Nukleové kyseliny Přírodní látky
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
TERCIE 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
NUKLEOVÉ KYSELINY (NK)
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy molekulární genetiky. Bílkoviny Makromolekuly složené z aminokyselin jedna molekula bílkoviny tvořena obvykle stovkami aminokyselin v živých organismech.
VY_32_INOVACE_15_PR_ZÁKLADY GENETIKY Základní škola, Moravský Krumlov, náměstí Klášterní 134, okres Znojmo, příspěvková organizace.
Autor: Ing. Michal Řehulka  Přírodní makromolekulární látky (Biopolymery)  Vytvářejí dlouhé vláknité molekuly  Nesou a uchovávají genetickou informaci.
Ch_060_Nukleové kyseliny Ch_060_Přírodní látky_Nukleové kyseliny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nukleové kyseliny II. - RNA, proteosyntéza Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/16 Šablona: III/2.
1. 1.Molekulární podstata dědičnosti. Čtyři hlavní skupiny organických molekul v buňkách.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika Přírodopis 9. r..
GENETIKA dědičnost x proměnlivost.
Metabolické děje II. – proteosyntéza
Nukleové kyseliny Charakteristika: biopolymery
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Od DNA k proteinu - v DNA informace – geny – zápis ve formě 4 písmen = nukleotidů = deoxyribóza, fosfátový zbytek, báze (A, T, C, G) - DNA = dvoušroubovice,
Molekulární základ dědičnosti
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Molekulární základy genetiky
VY_32_INOVACE_PŘČL.15 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Úvod do obecné genetiky
NUKLEOVÉ KYSELINY Dusíkaté báze Cukry Fosfát guanin adenin tymin
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Transkript prezentace:

GENETIKA

CO JE TO GENETIKA?

VĚDA O DĚDIČNOSTI

CO JE TO GENETIKA? VĚDA O DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI ŽIVÝCH ORGANISMŮ

DĚDIČNOST SCHOPNOST ORGANISMŮ PŘEDÁVAT VLOHY (PŘEDPOKLADY) PRO UTVÁŘENÍ VLASTNOSTÍ Z GENERACE NA GENERACI

DĚDIČNOST SCHOPNOST ORGANISMŮ PŘEDÁVAT VLOHY (PŘEDPOKLADY) PRO UTVÁŘENÍ VLASTNOSTÍ Z GENERACE NA GENERACI VEDE KE STÁLOSTI A NEPROMĚNLIVOSTI V GENERACÍCH POTOMCI SE PODOBAJÍ SVÝM RODIČŮM – VŠECHNY DRUHOVÉ A NĚKTERÉ INDIVIDUÁLNÍ VLASTNOSTI

PROMĚNLIVOST (VARIABILITA) OPAČNÁ TENDENCE, ODLIŠNOST JEDINCŮ OD SVÝCH RODIČŮ A NAVZÁJEM OD SEBE PŘÍČINY: - VNITŘNÍ (VLOHY) - VNĚJŠÍ (DANÉ ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍM)

HISTORIE GENETIKY

Za zakladatele genetiky je považován JOHANN GREGOR MENDEL ( ). Při křížení hrachu sledoval 7 dědičných znaků (tvar semen a lusků, zbarvení děloh, květů a nezralých lusků, délku stonku a postavení květů). Zjistil, že se nedědí přímo znaky, ale vlohy pro ně a dal za vznik klasické genetice. MENDELOVY ZÁKONY patří k základům genetiky a dodnes mají využití i v medicíně u sledování některých dědičných onemocnění. Ve své době však neměla Mendelova práce žádný ohlas a byla dokonce zapomenuta.

Ke znovuobjevení Mendelovy práce a ke vzniku genetiky dochází až na počátku 20. století. Jsou potvrzena Mendelova zjištění. Mezi další významné vědce patří anglický profesor William Bateson ( ), který jako první použil termín genetika (1906). Dán Wilhelm Johannsen ( ) zase jako první zavádí pojmy gen, genotyp a fenotyp.

Pozornost si zaslouží i Američan Thomas Hunt Morgan ( ) a jeho práce o chromozómech. Jako modelový organismus používal octomilku (Drosophila melanogaster). Přinesl spoustu nových poznatků o genech. Roku 1933 se stal prvním genetikem, který získal Nobelovu cenu.

Klíčovým okamžikem byl objev DNA. Jako nositelka genetické informace byla prokázána již v roce 1944 týmem Američana Oswalda T. Aweryho. Další poznatky ohledně komplementarity bází přinesl Erwin Chargaff. Na jejich práci navazují James D. Watson a Francis H. Crick, kteří roku 1953 předložili strukturní model dvoušroubovice DNA. Roku 1962 se Watson a Crick dočkali Nobelovy ceny.

popsání sekvence lidského genomu (draft roku 2001, kompletní sekvence roku 2003) I v současné době probíhá výzkum, zaměřený zejména na využití znalostí lidského genomu např. v oblasti farmakogenomiky nebo genové terapie. Využívá se stále dokonalejších bioinformatických technologií. Intenzivní výzkum probíhá v oblasti genetiky nádorového bujení. Nových objevů se v oblasti genetiky budeme dočkávat každým dnem... /novinky z genetikywww.genetika.wz.cz/historie

VÝZNAM GENETIKY šlechtitelství – křížení k vytvoření nových plemen a odrůd s výhodnými vlastnostmi – výživa lidstva, krmivo, průmyslové využití mikrobiologický výzkum – průmyslová výroba látek, likvidace odpadů, čištění vod lékařství - genetické poradenství - při plánování potomků a prevenci vrozených vývojových vad, výzkum rakovinného bujení, imunitního systému a imunitních reakcí genové manipulace - výživa lidstva (GMP) klonování – rostliny, živočichové, člověk a jeho orgány?

Mezi podobory genetiky patří například: molekulární genetika cytogenetika klasická (Mendelovská) genetika genetika rostlin (bakterií, virů...) populační genetika imunogenetika, onkogenetika, evoluční genetika, a lékařská (klinická) genetika. DĚLENÍ GENETIKY

ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY ZNAKY - VLASTNOSTI ORGANISMŮ MORFOLOGICKÉ FUNKČNÍ PSYCHICKÉ

ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY ZNAKY - VLASTNOSTI ORGANISMŮ MORFOLOGICKÉ FUNKČNÍ PSYCHICKÉ KVALITATIVNÍ KVANTITATIVNÍ

ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY ZNAKY - VLASTNOSTI ORGANISMŮ MORFOLOGICKÉ FUNKČNÍ PSYCHICKÉ KVALITATIVNÍ KVANTITATIVNÍ FENOTYP – SOUBOR VŠECH ZNAKŮ ORGANISMU jedinci téhož druhu mají tytéž znaky, ale v různé formě (kvalitě) a stupni (kvantitě)

ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY GENY - DĚDIČNÉ PŘEDPOKLADY - VLOHY PRO URČITÝ ZNAK - NOSITELÉ GENETICKÉ INFORMACE - NEDĚDÍME ZNAKY, ALE VLOHY PRO TYTO ZNAKY - VLÁKNO MOLEKULY DNA, KAŽDÝ ÚSEK (pořadí nukleotidů) NESE INFORMACI PRO URČITÝ ZNAK (pořadí aminokyselin v bílkovině)

ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY GENOTYP – SOUBOR GENŮ, KTERÉ SI NESE JEDINEC VE SVÉM GENETICKÉM KÓDU VŠECHNY GENY SE VE FENOTYPU JEDINCE NEMUSÍ PROJEVIT, GENOTYP JE ŠIRŠÍ NEŽ FENOTYP

ZÁKLADNÍ GENETICKÉ POJMY ALELA – FORMA GENU (JEHO KVALITA) PŘ. ALELY GENU PRO STRUKTURU LIDSKÉHO HEMOGLOBINU ALELY PRO KREVNÍ SKUPINY ALELY GENU PRO BARVU OČÍ OCTOMILKY V KAŽDÉ TĚLOVÉ BUŇCE JE 1 GEN ZASTOUPEN 2 ALELAMI (KAŽDÁ ALELA JE ULOŽENA V JEDNOM Z HOMOLOGICKÝCH CHROMOZÓMŮ)

DNA je složená z úseků (GENŮ), nesoucích informaci o určitém znaku (např. barva očí, tvar ušního lalůčku). Stejný gen (např. pro barvu očí) ale může mít různé varianty = ALELY (např. hnědá barva očí, modrá barva očí) ABC Aa DNADNA Stejný GEN, určující barvu očí Různé ALELY stejného genu (A - hnědé oči, a - modré oči)

TYPY GENŮ GENY VELKÉHO ÚČINKU -VELKÝ FENOTYPOVÝ ÚČINEK -PŮSOBÍ JICH MALÉ MNOŽSTVÍ -PODMIŇUJÍ KVALITATIVNÍ ZNAKY -NA JEJICH PROJEVU SE NEPODÍLÍ VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ PŘ. BARVA OČÍ KREVNÍ SKUPINY BARVA KVĚTŮ PRAVÁCTVÍ A LEVÁCTVÍ

TYPY GENŮ GENY MALÉHO ÚČINKU -MALÝ FENOTYPOVÝ ÚČINEK -PŮSOBÍ JICH VELKÉ MNOŽSTVÍ (polygenní systém) -PODMIŇUJÍ KVANTITATIVNÍ ZNAKY -NA JEJICH PROJEVU SE PODÍLÍ VNĚJŠÍ PROSTŘEDÍ PŘ. TĚLESNÁ VÝŠKA A VÁHA INTELIGENCE KREVNÍ TLAK

TYPY GENŮ Podle jejich funkce: Strukturní - kódují strukturu bílkoviny. Regulační - podle nich vytvořené bílkoviny regulují aktivitu strukturních genů, ovlivňují diferenciaci buněk. RNA geny - dle nich se syntetizuje tRNA a rRNA. Podle jejich uložení v buňce: Jaderné Mimojaderné – mitochondrie, plastidy, plazmidy

UČEBNICE BIOLOGIE II STR. 159 – 162

MOLEKULÁRNÍ GENETIKA UČEBNICE BIOLOGIE II STR. 33 – 41 STR. 163 – 168

MOLEKULÁRNÍ GENETIKA GEN – ÚSEK MOLEKULY DNA, NESE INFORMACI PRO POŘADÍ AMINOKYSELIN V BÍLKOVINĚ - V JEDNÉ MOLEKULE DNA JE ULOŽENO VÍCE GENŮ GENETICKÁ INFORMACE JE ULOŽENA PODLE URČITÉHO PRAVIDLA = GENETICKÝ KÓD GENETICKÝ KÓD – SYMBOLY PODLE DUSÍKATÝCH BÁZÍ V MOLEKULE DNA – A, C, T, G, (U)

DNA PRAVOTOČIVÁ DVOUŠROUBOVNICE 2 POLYNUKLEOTIDOVÉ ŘETĚŽCE SPOJENÉ VODÍKOVÝMI MŮSTKY MEZI BÁZEMI NA ZÁKLADĚ KOMPLEMENTARITY (DOPLŇKOVOSTI)

NUKLEOTID ZÁKLADNÍ STAVEBNÍ JEDNOTKA NK FOSFÁT – KYSELINA TRIHYDROGENFOSFOREČNÁ DUSÍKATÁ BÁZE A – ADENIN G – GUANIN C – CYTOSIN T – THYMIN (U – URACIL) 5-TI UHLÍKATÝ CUKR DEOXYRIBÓZA (RIBÓZA)

KOMPLEMENTARITA BÁZÍ

GENETICKÝ KÓD TROJICE NUKLEOTIDŮ (TRIPLET, KODÓN) KÓDUJE 1 AMINOKYSELINU V BÍLKOVINĚ POŘADÍ NUKLEOTIDŮ (TRIPLETŮ) URČUJE POŘADÍ AMINOKYSELIN = PRIMÁRNÍ STRUKTURA BÍLKOVINY

GENETICKÝ KÓD (STR. 165)

KÓDOVÁNÍ AMINOKYSELIN 4 BÁZE – 20 AMINOKYSELIN 1 AMINOKYSELINA – TRIPLET (TROJICE BÁZÍ) POČET MOŽNÝCH TRIPLETŮ: V´(3,4) = 4 3 = 64 MOŽNOSTÍ NĚKTERÉ AMINOKYSELINY JSOU KÓDOVÁNY I VÍCE TRIPLETY (VIZ TABULKA)

PŘENOS GENU (VZNIK BÍLKOVIN = PROTEOSYNTÉZA) Z RODIČE NA POTOMKA, TJ. Z MATEŘSKÉ BUŇKY NA DCEŘINNOU PŘI MITOTICKÉM DĚLENÍ BUŇKY DOCHÁZÍ K: 1.REPLIKACI (ZDVOJENÍ) DNA 2.EXPRESI GENU – PŘEVOD GENET. INGORMACE Z DNA DO FENOTYPOVÉHO ZNAKU NOVÉHO ORGANISMU a) TRANSKRIPCE (PŘEPIS) GENU b) TRANSLACE (PŘEKLAD) GENU

1. REPLIKACE (ZDVOJENÍ) DNA

VLÁKNA SE ODDĚLÍ (ZPŘETRHÁNÍ VODÍKOVÝCH MŮSTKŮ MEZI BÁZEMI) NA ZÁKLADĚ KOMPLEMENTARITY SE ŘADÍ NOVÉ VLÁKNO Z JEDNOTLIVÝCH DEOXYRIBONUKLEOTIDŮ PODLE MATRICE VLÁKNA MATEŘSKÉHO SPOJUJE ENZYM DNA-POLYMERÁZA V JÁDŘE, MITOCHONDRIÍCH, PLASTIDECH A PLAZMIDECH PŘI DĚLENÍ

2. EXPRESE GENU a)TRANSKRIPCE (PŘEPIS) GENU PŘIPOMÍNÁ REPLIKACI DNA VLÁKNA DNA SE DOČASNĚ ODDĚLÍ, JEDNO SLOUŽÍ JAKO MATRICE (ŠABLONA) PRO SYNTÉZU mRNA VZNIKNE mRNA PODLE MATRICE DNA (ENZYM RNA-POLYMERÁZA), ODDĚLÍ SE VLÁKNA DNA SE OPĚT SPOJÍ

mRNA messenger RNA neboli informační místo báze T obsahuje bázi U (A-U), je jednovláknová, komplementární k DNA přenáší informaci o pořadí tripletů v genu do pořadí aminokyselin v bílkovině (podle ní budou vznikat bílkoviny) vzniká v jádře, odtud přechází do cytoplazmy a napojuje se na ribozómy (místo vzniku bílkovin = proteosyntézy)

2. EXPRESE GENU b) TRANSLACE (PŘEKLAD) GENU Z mRNA DO POŘADÍ AMINOKYSELIN V BÍLKOVINĚ mRNA SE DOČASNĚ NAVÁŽE NA RIBOZÓM, PODLE JEJÍCH TRIPLETŮ (KODÓNY) JSOU ŘAZENY JEDNOTLIVÉ AMINOKYSELINY mRNA NEUMÍ AMINOKYSELINY ROZEZNAT AMINOKYSELINY JSOU NAPOJOVÁNY NA tRNA, KTERÁ NESE ANTIKODÓN K mRNA

POZN.: Na stavbě ribozómu se kromě bílkovin podílí 3. typ RNA – rRNA (ribozomální RNA) – vzniká v jadérku

tRNA transferová RNA neboli přenosová vzniká v jádře podle DNA, přítomna v cytoplazmě přináší aminokyseliny na proteosyntetický aparát buňky (ribozómy) tvar trojlístku nese antikodón k mRNA kodón pro připojení aminokyseliny po připojení aminokyseliny do bílkovinného řetězce se opět uvolní

celý proces přenosu genu = PROTEOSYNTÉZA (VZNIK BÍLKOVIN)