SPALOVACÍ MOTORY. Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MOTORY VY_32_INOVACE_03 - MOTORY.
Advertisements

SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Čtyřdobý zážehový motor (čtyřtakt)
Co je to motor? Zařízení zpravidla přeměňující energii z chemické reakce (zpravidla hoření) na energii pohybovou. Motor je obvykle součástí a pohonem.
VYUŽITÍ TEPELNÉ ENERGIE V PRAXI
Tepelné motory.
Tepelné motory. Tepelné motory Parní stroj Vaří-li se voda v hrnci s poklicí, pára poklici nadzvedá koná práci Parní stroj přeměňuje teplo.
Tepelné stroje -motory
Spalovací motor zážehový
Pístové spalovací motory
SPALOVACÍ MOTORY.
Spalovací motory s pístem
Tepelné motory.
SPALOVACÍ MOTORY (TEORIE)
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti 1. Spalovací motor jako zdroj energie. 2. Charakteristika automobilových paliv. 3. Pracovní.
Filip Leden. Historie využití vodní páry v parním stroji Základem parního stroje byl pohyb pístu v uzavřeném válci způsobený přiváděnou párou z parního¨kotle.Vylepšení.
Střední průmyslová škola a Střední odborné učiliště Uničov, Školní 164.
Tepelné motory. Struktura prezentace úvod pokus otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Stroje a zařízení pro výrobu a přenos energií 3.Přednáška BW06/56 – STAVEBNÍ STROJEIng. Svatava Henková, CSc.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník:
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou) Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Tučímová. Dostupné.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
VY_32_INOVACE_05-53 Ročník: VIII. r. IX. r. Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Termika Téma:Teplo koná práci II.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Plně elektronické zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
TEPLO A TEPELNÉ STROJE. Energie - z řeckého energia: aktivita, činnost. Ve strojírenské praxi se projevuje jako dominantní energie mechanická. Často dochází.
Palivová soustava traktoru Zetor
Ročník: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ šablony III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací obor: Strojnictví Téma: Spalovací.
VY_32_INOVACE_ROZ_17 Variabilní rozvod Honda VTEC.
VY_32_INOVACE_AUT2_18 Zpomalovací brzdy. Účelem zpomalovací brzdy je vozidlo zpomalit, nikoliv však zastavit. Brzdu nelze použít ani jako brzdu parkovací.
ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ MOTORU A JEHO FUNKCE Předmět: Komunikační technologie vyučující:PaedDr. Pavel Konupčík Seminární práce: Základní rozdělení motoru a.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Tepelné motory.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_12.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TEPELNÉ MOTORY.
Vytápění Tmavé plynové infrazářiče
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_11 Tepelné motory –opakování
Technické prostředky v požární ochraně
Vlastnosti plynů.
Historie motorŮ.
SPALOVACÍ MOTORY (HISTORIE)
Pístové kompresory VY_32_INOVACE_21_416
Pístové spalovací motory
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Školní Stará Boleslav
Pracovní list k procvičení znalostí o tepelných motorech Autor
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Spalovací motor Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
Tepelné motory Autor: Mgr. Alena Víchová
Tepelné stroje.
TEPELNÉ MOTORY.
Stredná odborná škola automobilová Moldavská cesta 2, Košice
Motor je stroj, který mění jiné druhy energie na mechanickou práci.
Mgr. Jan Ptáčník – Fyzika - Tercie
Tepelné motory Motory s vnějším spalováním parní stroj parní turbína
Vlastnosti plynů.
Spalovací motory čtyřdobé (mění tepelnou energii na mechanickou)
Tepelné motory.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_18 Fyzika,
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a technika – TEPELNÉ STROJE
Člověk a voda – VODNÍ STROJE
Transkript prezentace:

SPALOVACÍ MOTORY

Jsou to stroje (tepelné motory), ve kterých se přeměňuje tepelná energie vzniklá hořením paliva na energii pohybovou. Palivo spalují přímo v pracovním válci. Palivo: a) nafta b) benzín c) plyn Účinnost: 30% - 40%

SPALOVACÍ MOTORY DĚLÍME 1) podle způsobu zapalování paliva: a)ZÁŽEHOVÉ MOTORY – palivo zapálí elektrická jiskra svíčky b)VZNĚTOVÉ MOTORY (DIESEL) – palivo se vznítí při prudkém stlačení vzduchu 2) podle počtu pracovních dob: a)DVOUDOBÉ MOTORY b)ČTYŘDOBÉ MOTORY

ZÁŽEHOVÉ MOTORY Pohyb pístu ve válcích se převádí na otáčivý pohyb pomocí klikového hřídele. Dvěma ventily je každý válec připojen k sacímu a výfukovému potrubí. Přímo ve válci je zapalovací svíčka.

ZÁŽEHOVÝ ČTYŘDOBÝ MOTOR Palivo: směs benzínu a vzduchu. Motor pracuje ve čtyřech dobách (taktech), které se stále opakují. = PRACOVNÍ CYKLUS MOTORU Užití: pohon osobních automobilů, benzínových sekaček na trávu, motorových pil.

PRACOVNÍHO CYKLUS ČTYŘDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU 1. doba = sání: sací ventil otevřený, výfukový zavřený, píst jde dolů, otevřeným sacím ventilem motor nasává palivovou směs.

PRACOVNÍHO CYKLUS ČTYŘDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU 2. doba = stlačování: oba ventily uzavřené, píst jde nahoru, směs se stlačuje, roste tlak i teplota, těsně před vrcholem – zapálení stlačené palivové směsi elektrickou jiskrou.

PRACOVNÍHO CYKLUS ČTYŘDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU 3. doba = rozpínání: ventily jsou uzavřené, zapálená směs hoří, rozpíná se a tlačí píst dolů – koná práci = PRACOVNÍ DOBA.

PRACOVNÍHO CYKLUS ČTYŘDOBÉHO ZÁŽEHOVÉHO MOTORU 4. doba = výfuk: výfukový ventil otevřený, sací ventil zavřený, píst jde nahoru a vytlačuje spálené plyny do výfuku.

VZNĚTOVÉ MOTORY Vzduch ve válci je při stlačení zahřát na vysokou teplotu, tehdy se vstřikuje palivo, které se samo vznítí vysokou teplotou. Nemají zapalovací svíčku. Mají vyšší účinnost (až 40%) i hmotnost než motory zážehové. Palivo: nafta. Užití: pohon nákladních a některých osobních automobilů, zemědělských strojů, lodí.

PRACOVNÍ CYKLUS ČTYŘDOBÉHO VZNĚTOVÉHO MOTORU 1. doba = sání: píst nasává pouze vzduch. 2. doba = stlačování: píst stlačuje prudce vzduch, vzniká teplota asi 600 °C, do horkého vzduchu se tryskou vstřikuje nafta – těsně před vrcholem. 3. doba = rozpínání: (PRACOVNÍ DOBA) nafta se vznítí, hoří a tlačí píst dolů. 4. doba = výfuk: je stejná. V 1., 2. a 4. době se píst udržuje v pohybu díky setrvačnosti klikového hřídele.