List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LIST nadzemní orgán vyrůstající ze stonku
Advertisements

Anotace: Soubor se skládá z prezentace, která je námětem
Rostlinné orgány - list
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Paryby Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Listnaté stromy a keře Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_55_Pr7_listnate_stromy_a_kere.
CÉVY (opakování) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Pletiva dělivá.Pletiva trvalá. Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo.
Poznej živočichy ČR Ryby, Obojživelníci, Plazi vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
HOUBY Stopkovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
ROSTLINY A JEJICH ORGÁNY LIST. Šablona : V/2 Sada: 2/13 Ověření ve výuce: Třída: 4 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci.
RISKUJ přírodopis 7 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
HOUBY Vřeckovýtrusné vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stonek Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Pletiva Botanika vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Jednoděložné/dvouděložné rostliny Srovnání znaků vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Vegetativní orgány Kořen
VY_32_INOVACE_04-56 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Plazi Obratlovci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Hluchavkovité (Lamiaceae)
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vegetativní orgány LIst
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
Stavba buňky.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: ORGÁNY TĚL SEMENNÝCH ROSTLIN
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VY_32_INOVACE_04-52 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Hluchavkovité (Lamiaceae)
ROSTLINY, ČÁSTI TĚLA - TEST
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Krytosemenné rostliny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
zpracovaný v rámci projektu
LIST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Název prezentace (DUMu): List
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Země a život, vývoj života
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
rostlinné orgány složeny z vyskytují se u rozdělení: vegetativní
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Úvod Autor: Pavel Žižka
Krytosemenné rostliny
Transkript prezentace:

List Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová

List umožňuje dýchání odpařování vody fotosyntéza Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Opakování Který plyn potřebuje rostlina k dýchání? Který plyn rostlina při dýchání vydechuje? Kdy rostlina dýchá? Co je to fotosyntéza? Název organel, v nichž probíhá fotosyntéza. Barvivo umožňující fotosyntézu. Kdy probíhá fotosyntéza? kyslík – O 2 oxid uhličitý – CO 2 neustále, ve dne i v noci přeměna látek anorganických na látky organické chloroplasty chlorofyl pouze za světla – ve dne

Stavba listu čepel řapíkžilnatina Obrázky: Klipart PowerPoint 2007

Listová žilnatina rovnoběžnásouběžnázpeřená dlanitá Obr. 6

Tvar listové čepele listy jednoduché a složené jednoduché – celistvý obrys; drobné zářezy složené – samostatné lístky listy jednoduchélist složený Obr. 7

Obr. 1: Tvary jednoduchých listů Tvary jednoduchých listů čárkovitý kopinatý vejčitý srdčitý ledvinitý jehlicovitý

Zajímavost listy na jedné rostlině mohou mít různý tvar – různolistost – břečťan některé rostliny lze rozmnožovat pomocí listů – fialka, begónie Obrázek: Klipart PowerPoint 2007

Okraj listové čepele celokrajnýpilovitýzubatývroubkovanýlaločnatý Obr. 2

Tvary složených listů Obr. 4 lichozpeřený sudozpeřený trojčetný pětičetný dlanitě mnohočetný dlanitě mnohočetný

Postavení listů na stonku vstřícné střídavé přeslenité Obr. 3 v přízemní růžici Uveď zástupce s konkrétním postavením listů na stonku. vstřícné - javorstřídavé - jabloňpřeslenité - přesličkav př. růž. - sedmikráska Obr. 8

Vnitřní stavba listu lícová a rubová strana na spodní straně průduchy Obr. 5 K čemu slouží průduchy? výměna plynů, odpařování vody – uzavírají se při vysokých teplotách Odpověď asimilační pletivo pokožka s kutikulou cévní svazky průduch

Úkol Na internetu nebo v učebnici zjisti tvarové a funkční odlišnosti listů, uveď zástupce. palisty – kozinec sladkolistý listeny – podpírá květ, vypadá jako úzký list děložní listy – první listy na rostlině při klíčení semene trny – ochranná funkce - dříšťal suknice cibule – zásobní funkce sukulentní rostliny – hromadění vody šupiny pupenů – zakrnělé, nezelené listy, chrání dělivá pletiva - jírovec

Použité zdroje a literatura DOBRORUKA, L. J., CÍLEK, V., HASCH, F., STORCHOVÁ, Z. Přírodopis II. Praha: Scientia, ČERNÍK, V. a kol. Přírodopis pro 7. ročník ZŠ: Zoologie a botanika. Praha: SPN, s. Obr. 1: URL Obr. 2: URL Obr. 3: URL Obr. 4: URL Obr. 5: URL Obr. 6-8: vlastní zdroje