Navrhování databází MS Access (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/34.0745 OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Prostředí tabulkového kalkulátoru, základní operace Vypracoval : Mgr. Zdeněk Hrdina Projekt Anglicky.
Advertisements

Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Databáze.
1IT Relační datový model
Databáze Jiří Kalousek.
Relační databáze.
Historie databází, jejich význam a základní pojmy
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Tvorba grafu Vypracoval : Ing. Jiří Durďák Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Tabulky – vyhledávání (v dalších tabulkách pomocí relací)
Databázové modelování
ACCESS – Primární klíče, relace 15. září 2013VY_32_INOVACE_080305_ACCESS_Primarni_klice_relace_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Databázové systémy Informatika pro ekonomy, př. 18.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUM VY_32_INOVACE_01B17 Autor Ing. Jiří Kalousek Období vytvoření Duben 2013.
Databáze Formuláře VY_32_INOVACE_7B18. Formuláře Umožňují zobrazit data z tabulek uživatelsky vhodným způsobem Mohou být zobrazena data z více tabulek.
Hardware - komponenty (5). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
OSOBNÍ A RODINNÝ ROZPOČET Praktické cvičení. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Rozdělení softwaru Obecná informatika. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
VYTVOŘENÍ RODINNÉHO ROZPOČTU. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Principy funkce počítače (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Funkce operačního systému (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Zoner Photo Studio – prakticky (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
FINANČNÍ GRAMOTNOST BANKOVNÍ SOUSTAVA, FUNKCE CENTRÁLNÍ BANKY.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Vyledávání na internetu (18). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
MINCE. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Stupňová a oblouková míra (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Vektorová grafika (11). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Vytváření tabulek MS Access (4). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
● Databaze je soubor dat,slouží pro popis reálného světa(např.evidence čkolní knihovny..) ● Relační databaze je databáze založená na relačním modelu.
Jak fungují webové stránky Úvod do HTML (1). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
IrfanView (5). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
CorelDRAW – práce s textem (16). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
FINANČNÍ GRAMOTNOST PENÍZE BANKOVKY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Úvod do předmětu. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
CorelDRAW – prostředí programu (12). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Jak funguje internet. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
EXIF a IPTC informace Grafika (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Rozdíly rastrové a vektorové grafiky (01). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Import dat Access (16). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Tangens a kotangens v pravoúhlém trojúhelníku (5).
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Majetek domácnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Vytvoření sestavy Access (14). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Vytvoření jednoduchého databázového dotazu Access (7)
Rastrová grafika (2). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Funkce sinus (8). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Goniometrické rovnice (1) (17). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Vytvoření rozevíratelného pole Access (13). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Grafická úprava sestavy Access (15). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Funkce tangens (10). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Datové typy MS Access (3). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Úvod do databází MS Access (1).
Inverzní funkce k funkcím goniometrickým (2)
CorelDRAW – vlastnosti objektů
Grafická úprava formuláře
HTML (II) (3).
CorelDRAW – práce s rastrovou grafikou
Graf a vlastnosti funkce
Propojení tabulek Access (6).
Vkládání dat MS Access (5).
Vytvoření databázového dotazu z více tabulek
CorelDRAW – tvarování křivek
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Vytvoření formuláře Access (11).
Vztahy mezi goniometrickými funkcemi
Praktický modul - zadání
Transkript prezentace:

Navrhování databází MS Access (2)

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Josef Kulhavý Předmět:Informační technologie

Obsah Tvorba databáze1 Primární klíč2 K čemu více tabulek?3 Špatné řešení4 Lepší řešení5 Rozložení vztahu N:N6 Nejlepší řešení7 Výhody rozdělení8 Požadavky na tabulku9 10 Vztahy mezi tabulkami11

Přípravná fáze – Návrh schéma báze dat – Modelování reálného světa Technická fáze – Pomocí jazyka SQL vytváříme databázi na počítači Uživatelská fáze – Užíváme databáze Tvorba databáze 1

Identifikátor (id) Jednou z vlastností musí být vždy nějaký identifikátor (Označení knihy v knihovně, ISBN) – Umožní jednoznačně odlišit jednotlivé položky Jednotlivé tabulky v databázi mohou být provázané – Tabulka Výpůjčky může obsahovat odkazy na tabulku knih Primární klíč 2

K čemu více tabulek? Špatné řešení: – Jediná tabulka = každá výpůjčka se zobrazí jako nový řádek s názvem knihy, autorem, jménem a příjmením čtenáře, … – Hodně údajů se opakuje… Lepší řešení: – Vytvořit dvě tabulky: – Čtenáři – seznam všech čtenářů – Knihy – seznam všech knížek – U čtenáře budeme zapisovat číslo knihy, kterou má zapůjčenou 3

Špatné řešení Č_vČ_kNazevAutorVydavatelRokISBNČ_čJmenoPrijmeniBydlisteZapujceniVraceni 1123NeuniknešCh. LarsonMotto JosefNovákTrutnov15.V28.V 2144U všech čertůI. HoufAlbatros JosefNovákTrutnov15.V28.V 3176Norman a duchovéE.C. KimmelováMladá fronta JosefNovákTrutnov15.V7.VI 4188Zeptej se hvězdK. FischerováMladá fronta PavlínaRůžováNáchod22.V28.V 5123NeuniknešCh. LarsonMotto PavlínaRůžováNáchod22.V23.VI 6202Imagine LogoA. BlahoComputer press X78PavelHorníkÚpice22.V23.VI 7188Zeptej se hvězdK. FischerováMladá fronta PavelHorníkÚpice22.V30.V 8244Zhoubné houbyR. SochaPortál JiříKřížekÚpice29.V30.V 9233Atlas světa pro děti -Junior JiříKřížekÚpice29.V30.V 10144Norman a duchovéE.C. KimmelováMladá fronta JiříKřížekÚpice29.V7.VI 11202Imagine LogoA. BlahoComputer press X99JiříKřížekÚpice29.V7.VI 12176Norman a duchovéE.C. KimmelováMladá fronta JosefNovákTrutnov7.VI23.VI 4

Lepší řešení 5 Č_kNazevAutorVydavatelRokISBNČ_čJmenoPrijmeniBydlisteZapujceniVraceniKniha 123NeuniknešCh. LarsonMotto JosefNovákTrutnov15.V28.V U všech čertůI. HoufAlbatros JosefNovákTrutnov15.V28.V Norman a duchovéE.C. KimmelováMladá fronta JosefNovákTrutnov15.V7.VI Zeptej se hvězdK. FischerováMladá fronta PavlínaRůžováNáchod22.V28.V Imagine LogoA. BlahoComputer press X35PavlínaRůžováNáchod22.V23.VI Zhoubné houbyR. SochaPortál PavelHorníkÚpice22.V23.VI Atlas světa pro děti -Junior PavelHorníkÚpice22.V30.V188 99JiříKřížekÚpice29.V30.V244 99JiříKřížekÚpice29.V30.V233 99JiříKřížekÚpice29.V7.VI144 99JiříKřížekÚpice29.V7.VI202 22JosefNovákTrutnov7.VI23.VI176

Rozložení vztahu N:N Nejlepší řešení: – Přidáme tabulku Výpůjčky – Bude obsahovat atributy (sloupce): Číslo knihy Číslo čtenáře Datum výpůjčky Datum vracení 6

Č_kNazevAutorVydavatelRokISBNČ_vČ_kČ_čZapujceniVraceni 123NeuniknešCh. LarsonMotto V28.V 144U všech čertůI. HoufAlbatros V28.V 176Norman a duchovéE.C. KimmelováMladá fronta V7.VI 188Zeptej se hvězdK. FischerováMladá fronta V28.V 202Imagine LogoA. BlahoComputer press X V23.VI 244Zhoubné houbyR. SochaPortál V23.VI 233Atlas světa pro děti -Junior V30.V V30.V Č_čJmenoPrijmeniBydliste V30.V V7.VI 22JosefNovákTrutnov V7.VI 35PavlínaRůžováNáchod VI23.VI 78PavelHorníkÚpice 99JiříKřížekÚpice Nejlepší řešení 7

Jednoduchost a přehlednost Šetření paměti Pro propojení tabulek je nutnost společných sloupců. Vytváříme malé a jednoduché tabulky, které lze propojit pomocí společných sloupců Braňme nadbytečnosti – opakovatelnosti údajů a nevkládejme zbytečnosti (sloupec lze vždy přidat). Výhody rozdělení 8

Požadavky na tabulku (1) Všechny hodnoty elementární – tj. dále nedělitelné Pořadí sloupců je nevýznamné Pořadí řádků je nevýznamné Řádky musí být rozlišitelné – tabulka nesmí obsahovat dva zcela stejné řádky Špatně: Správně: 9 jmeno Karel Novák Jiří Smetana Eliška Levá Jiřina Filipi jmenoprijmeni KarelNovák JiříSmetana EliškaLevá JiřinaFilipi

Požadavky na tabulku (2) Sloupce jsou homogenní (údaje stejného druhu) Každý sloupec má jednoznačné jméno Sloupec, který jednoznačně určuje řádky v tabulce se označuje jako primární klíč Špatně: Správně: 10 zaměstnanecděti NovákPavel, Anna Smetana2x LeváEva Filipinemá zaměstnanecdítě 13Pavel 13Anna 24? ? 46Eva

Vztahy mezi tabulkami N:1 – Více řádků (N) z jedné tabulky může mít vztah k jedinému řádku (1) z jiné tabulky 1:N – Jediný řádek (1) z jedné tabulky může mít vztah k více řádkům (N) z jiné tabulky N:N – Více řádků (N) z jedné tabulky může mít vztah k více řádkům (N) z jiné tabulky 1:1 – Jediný řádek (1) z jedné tabulky může mít vztah k jedinému řádku (1) z jiné tabulky 11

ani/databaze-uvod/ /soubory/pictures/knihovna-den.jpg Použité zdroje