Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Abiotické podmínky života
ATMOSFÉRA Obecná část Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
9.1 Vím, co jsou nekovy Nekovy nás obklopují Součást atmosféry
Vzduch Je stejnorodá směs plynných látek: 78%dusíku, 21% kyslíku, 1% ostatních plynů (oxid uhličitý, vodní pára, vzácné plyny (argon) a případně další.
ATMOSFÉRA atmosféra = plynný (vzdušný) obal Země Složení vzduchu:
Voda a vzduch.
ATMOSFÉRA Vzdušný obal Země Video: počasí, klima, tornádo a hurikán.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Atmosféra Opakování – znáte z P: vzdušný obal Země
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
VZDUCH OBECNÁ CHEMIE VY_32_INOVACE_10 - VZDUCH.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
Nekovy 1 Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
VY_32_INOVACE_13_VZDUCH Anotace Rozšíření poznatků o vzduchu Autor
Krajina a životní prostředí
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
ATMOSFÉRA.
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
Speciální vzdělávací potřeby Klíčová slova Druh učebního materiálu
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
Atmosféra.
VZDUCH.
VZDUŠNÝ OCHRANNÝ OBAL ZEMĚ
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Atmosféra Filip Bordovský.
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Vzduch Vzduch je směs plynů tvořící plynný obal Země - atmosféru - sahající až do výše asi 1000 km.
Vznik a vývoj atmosféry Země
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:NOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Atmosféra Složení a stavba Projekt: Mozaika funkční gramotnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.02/ ZEMĚPIS.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY - plynné O N Rn kyslík dusík vzácné plyny vodík He Ar Ne Xe Kr halogeny.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
= vzdušný obal Země (atmos = pára z řečtiny) - zabraňuje výkyvům teplot na Zemi - chrání Zemi před kosmickým zářením, meteority - umožňuje život na Zemi.
Fyzika a chemie společně CZ/FMP/17B/0456 SOUBOR VÝUKOVÝCH MATERIÁLŮ FYZIKA + CHEMIE ZŠ A MŠ KAŠAVA ZŠ A MŠ CEROVÁ.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 8.ROČNÍK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra - test Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země2 Ověření ve výuce:
Atmosféra.
Atmosféra je plynný obal Země, který je k Zemi připoután gravitační silou, která nám zaručuje, že plyny neuniknou do okolního vesmírného prostoru. Model.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Atmosféra tornádo bouřka led oblačnost.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
Ovzduší – teplotní inverze Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Archimédův zákon pro plyny
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město,
Víš, proč se naší zemi říká Modrá planeta?
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_18_ Vzácné plyny
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
6. ATMOSFÉRA VY_32_INOVACE_11_Z4
VY_32_INOVACE_ Atmosféra Autor Mgr. Renáta Hořejšková
VODA, VZDUCH, KYSLÍK, HASICÍ PŘÍSTROJE
Vzduch Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Vzduch Vzduch.
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu: CZ. 1
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
NEŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením neživé přírody.
ATMOSFÉRA.
Autor: Mgr. Zdeněk Hanuš VY_32_INOVACE_15_Atmosféra
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_07_ Vzduch
Vzduch.
Transkript prezentace:

Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák VZDUCH Víš, proč je vzduch nezbytný a důležitý pro život člověka? Víš, čemu se říká ATMOSFÉRA? Odhadni, jak vysoký je plynný obal Země ?

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Co už víme o vzduchu a něco navíc: Jiné látky: vodík, vzácné plyny, oxidy uhlíku, dusíku, síry, …. Najdi jejich chemické značky a vzorce! Jak vysoký je plynný obal Země???

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Co už víme o vzduchu na Zemi : Svými slovy děj popiš ! FYZIKA: Za normálních podmínek teplota vzduchu se stoupající nadmořskou výškou klesá. Teplý vzduch má menší hustotu než studený. Jak se nazývá jev, který nakreslenou situaci znázorňuje? Jak je to možné? inversio = latinsky obrat Z jakých dvou známých anglických slov je odvozeno slovo SMOG SMOKE = KOUŘ FOG = MLHA

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Nově z chemie: Ozon O 3 (ozonová vrstva) Ozon je zvláštní druh kyslíku a vzniká v atmosféře při elektrických výbojích. Tvoří tzv. ozonovou vrstvu (asi 25 a 35 km nad povrchem Země) která: a) pomáhá udržovat stálý poměr dusíku a kyslíku v atmosféře b) zabraňuje úniku vodní páry z atmosféry do kosmu c) chrání organismy před škodlivým zářením z kosmu d) přispívá k čistotě ovzduší.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Chemické složení vzduchu Objem v %Hmotnost v % Dusík N 2 78,0975,51 Kyslík O 2 20,9523,16 Argon Ar0,931,28 Oxid uhličitý CO 2 0,0330,05 Neon Ne0,00180,0012 Helium He0, , Metan CH 4 0,00020,0001 Krypton Kr0, ,0003 Vodík H 2 0,000050, Xenon Xe0, ,00004 Vzduch v nižších vrstvách je homogenní směs těchto plynů:

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Vzduch „stokrát“ jinak, zkus vysvětlit význam pro člověka : Stlačený vzduchInverzní počasí Kapalný vzduchOblačnost Dopravní mediumKyselý déšť Životodárný vzduchSkleníkový efekt Ozonová díraProudění vzduchu

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 The atmosphere has a mass of about 5×10 18 kg. States = stavy, skupenství liquid = kapalné vapor = pára Composition = složení Atmosphere of Earth = „vzduch“ 78.09% nitrogen, 20.95% oxygen = ???

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Vyhledej a napiš minimálně 2 možnosti použití: Kyslíku Dusíku Vodíku Vyhledej význam některých „vzácných plynů“.

Elektronické učební materiály - II. stupeň Chemie 8 Použité zdroje: