Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/34.0865 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jednotky objemu. Měření objemu kapalin.
Advertisements

Fyzika Měření objemu a času.
MĚŘENÍ ČASU A TEPLOTY.
MĚŘENÍ HUSTOTY.
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
VY_32_INOVACE_410_JEDNOTKY
Převody jednotek objemu,
Násobení a dělení desetinných čísel 10, 100, 1000,..
Hmotnost.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Jednotky objemu Autor: Mgr. Eliška Vokáčová
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Měření 3. ročník Autorem materiálu je Miroslava Šafránková
MĚŘENÍ HUSTOTY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Hustota
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
Číslo projektu MŠMT: CZ / / Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_10_04_převody jednotek Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Najdi černé ovce metr tuna látka miligram atom l kilogram kg gram.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Vlastnosti látek Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu:
Autor:Mgr. Jitka Hříbková Číslo DUMu:F Datum ověření ve výuce: Téma: Hustota látky Tématický okruh: Hustota Vzdělávací obor: Fyzika Vzdělávací.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaVeličiny a jejich měření.
HUSTOTA LÁTKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Hana Kuříková Název: VY_32_INOVACE_03_B_1_Hustota látky Téma: Fyzika 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ Hustota Název sady: Fyzika 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Jméno autora: Mgr. Roman Holoubek Datum vytvoření:
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková Téma: Vlastnosti látek II.
Opakování 6.roč. VeličinaJednotkaMěřidla Název Značka Název, značka délkad V kilogram,kg stopky, hodinky hustota ρ - teplota metr,m krejčovský, skládací,
VY_32_INOVACE_119_Fyzika_měření_času
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Čemu jste se ve fyzice naučili- Fyzikální veličiny
VY_32_INOVACE_07M_Zlomek, výpočet více částí z celku - 3
Opakování 1 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Fyzika hrou-opakování II.
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Fyzika hrou-opakování I.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_12_PREVODY_JEDNOTEK Název materiálu:
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Anotace: Prezentace slouží k procvičování převodů jednotek.
Měření fyzikálních veličin
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Aleš Čech Fyzika 6. ročník
CZ / / Číslo projektu MŠMT:
Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Září 2012 Ročník 6.
Základní jednotky SI Název školy: Základní škola Brána Nová Paka
OBJEM Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_11_29.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_04 Hmotnost
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Objem
zpracovaný v rámci projektu
Jméno autora Mgr. Vojtěch John Datum vytvoření Listopad 2012 Ročník 6.
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Fyzika hrou-opakování I.
Hmotnost a její jednotka
VY _52_INOVACE_A_08_Hustota látky
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Anotace Litr Druhy a využití Co měříme v litrech
Převody jednotek – shrnutí, procvičení
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
VY_32_INOVACE_20 20 HMOTNOST TĚLES autor: Mgr. Miroslava Mahdalová
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Interaktivní test na jednotky základních fyzikálních veličin
Základní škola, Jičín, Soudná 12
Fyzika hrou-opakování II.
Transkript prezentace:

Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_0 2 _05_úvod do fyziky Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková organizace Ročník: I. ročník praktické školy Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Základy přírodních věd Tematický okruh: Základy fyziky Téma: Veličiny ve fyzice Název autora: Mgr. Lucie Červenková Vytvořeno dne: Listopad 2012 Anotace DUM určený žákům praktické školy k připomenutí a procvičení některých veličin, které používáme k měření ve fyzice Klíčová slova: Hmotnost, čas, teplota, objem a hustota

Prezentace slouží k výkladu látky a procvičování na téma: VELIČINY VE FYZICE Pro žáky připraveny pracovní listy – snímky 9 a 14 METODICKÝ POPIS

Doplň, která měřidla používáme běžně v praxi. délky hmotnosti času teploty objem

1. HMOTNOST A JEJÍ MĚŘENÍ Kde všude se setkáváme s hmotností a jak ji měříme? * obchod * sport * lékárna * domácnost * stavebnictví

= Základní fyzikální veličina = Popisuje množství látky v tělese = Určuje schopnost tělesa bránit se změnám pohybu ● Hmotnost tělesa určujeme vážením ● Označení fyzikální veličiny……………m ● Základní jednotka …………..kilogram (kg) ● Menší jednotky…….....dekagram (dkg), gram (g), miligram (mg) ● Větší jednotky………….metrický cent (q), tuna (t) ● PŘEVODY JEDNOTEK: HMOTNOST t q kg dkg g mg :10 :100 :100 :10 :1000

 Využívá se gravitační síly  Měření hmotnosti se nazývá vážení  Měřící zařízení - váhy  Vážení patří mezi nejčastější měření v našem životě MĚŘENÍ HMOTNOSTI

* Čas měříme za pomoci různých hodin, stopek, minutek, metronomů apod. * Hodiny na sobě mají stupnici, která je rozděluje na 60 dílků. ČAS A JEHO MĚŘENÍ JEDNOTKY ČASU: sekunda = s minuta = min hodina = hod -den, týden, měsíc, rok,....

Převody jednotek času: ● 1 hod = 60 min ● 1 min = 60 s ● 1 hod = s ● Čím měříme čas? JEDNOTKY ČASU: sekunda = s minuta = min hodina = hod -den, týden, měsíc, rok,....

Pracovní list: 1. Kolik minut je půlhodina? 2. Kolik minut trvá vyučovací hodina? 3. Kolik týdnů má 1 měsíc? 4. Kolik dnů má 1 měsíc? 5. Kolik hodin má 1 den? hod – kolik je to dnů? 3 dny 25hod 2 dny 45 min 54 min 28 dnů 24 hod 30 min 31 dnů 30 dnů

TEPLOTA A JEJÍ MĚŘENÍ ● Teplotu značíme ve fyzice písmenem t ● Teplotu měříme teploměrem – máme různé druhy teploměrů ● JEDNOTKY TEPLOTY zapisujeme ve stupních Celsia = °C ● v některých státech ve stupních Kelvina = K ● Teplotu umíme měřit v hodnotách + to je nad 0 a v hodnotách – to je pod nulou ● 0°C = bod nula = bod mrznutí i bod tání

Přiřaď vhodný teploměr k určitému měření teploty: Teplota venkovního vzduchu Teplota v elektrické troubě Teplota lidského těla

OBJEM A JEHO MĚŘENÍ Základní jednotka objemu = 1 litr = 1l Další jednotky : hektolitr = hl, decilitr =dcl, centilitr = cl, mililitr = ml Převody jednotek objemu: Hl l dcl cl ml : :100 : 10 : 10 : 10 1 L = 1000 ml 1 hl = 100 l

Co všechno měříme na litry a další jednotky objemu?

Pracovní list: 1. Kdo musí měřit něco na l, ml, hl,...? (v jakém zaměstnání) 2. Které sypké nebo pevné věci se mohou prodávat na litry? (robkyvů) 3. Kolik litrů má jedna lahev s minerálkou? 4. Co se přepravuje na hl? voda ropa ? nafta mléko pivo benzín

HUSTOTA A JEJÍ MĚŘENÍ ● Máme stejně velkou kuličku z polystyrenu, ze dřeva a ze železa. ● Která bude nejtěžší? ● Rozdíl je právě v hustotě materiálu, ze kterého je ta kulička vyrobena ● Čím těžší materiál, tím větší hustota látky. ● A opačně – čím větší hustota látka, tím je těžší materiál. ● Co váží víc? ● 1 kg železa a nebo 1 kg polystrenu? 1 kg

HUSTOTA A JEJÍ MĚŘENÍ Hustota se značí řeckým písmenem ρ = čteme ró Hustota látky je hmotnost látky připadající na jednotku objemu v cm3. Např. 1 kg/m3 (metr krychlový) ** Která z těchto látek má nejmenší hustotu?

Literatura: JÁCHIM, František; TESAŘ, Jiří. Fyzika pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a.s., 2000, ISBN Zdroje a citace: Obrázky: Vlastní tvorba, obrázky vytvořené za pomocí programu Microsoft Power Point – kreslení, klipart, obrázky z vlastních zdrojů e9fc6206aaf jpg Str Str Str Str solaire.jpg POUŽITÉ ZDROJE