Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2511 Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Živočichové v lesích Měkkýši.
Advertisements

Přírodopis 6. ročník Hmyz Mgr. Helena Roubalová.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: ŽAHAVCI VY_inovace_32_PR6_18
Živočichové rybníka Žahavci.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: MĚKKÝŠI VY_inovace_32_PR6_19
Pavoukovci Mgr. Helena Roubalová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Členovci - pavoukovci Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Opakování a procvičení učiva
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Měkkýši Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kroužkovci Seznámit se s stavbou těla, pozorováním vyvodit znaky, které dokazují přizpůsobení se životu.
Mlži Mgr. Helena Roubalová
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Kmen: Žahavci vodní mnohobuněční živočichové sladké i slané vody
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kroužkovci, členovci Přírodopis VY_32_INOVACE_171, 9. sada, Př3
KMEN Měkkýši Kmen měkkýši má 3 třídy Plži – hlemýžď zahradní
HLÍSTI (Hlístice – nejpočetnější skupina těchto bezobratlých živ.)
PAVOUKOVCI.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: Členovci nejpočetnější skupina článkované tělo a končetiny
Pavoukovci skupina bezobratlých živočichů zahrnuje přes druhů
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Korýši Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_196.
Hmyz Přírodopis VY_32_INOVACE_209, 11. sada, Př 4
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními poznatky o třídě korýšů.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Mnohobuněční živočichové - testík znalostí z učiva 6
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se základními znaky a systematickým.
Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu: cz.1.07/1.4.00/ Autor:Miloslava Junková Název materiálu:Měkkýši plži.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Zařazování bezobratlých
Kroužkovci.
PLOŠTĚNCI Dělení: PLOŠTĚNKY MOTOLICE TASEMNICE.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela VY_52_INOVACE_20_Přírodopis 6. ročník_Kroužkovci zástupci Téma: Kroužkovci zástupci CZ.1.07/1.4.00/
ŽAHAVCI - ŽAHAVÍ DRAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_10_Zoologie,
Žahavci – žahaví dravci
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Kmen: MĚKKÝŠI Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou a systémem.
Kmen : HOUBOVCI Nejprimitivnější živočichové.
Živá a neživá příroda III. 3. přednáška
Kmen: Ploštěnci Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi a se základní stavbou ploštěnců.
Přírodopis: ŽAHAVCI.
– SAMEC SE NÁPADNĚ LIŠÍ OD SAMICE
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
MĚKKÝŠI 2) mlži 3) hlavonožci ZNAKY: žijí ve vodě i na souši
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název materiálu (téma): OPAKOVÁNÍ-PLOŠTĚNCI, HLÍSTI, KROUŽKOVCI
zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_61_ Členovci- korýši- pavoukovci-učební text
Základní škola, Hradec Králové
Členovci - Pavoukovci  Pavouci Př. křižák obecný.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_52_INOVACE_03_Vnější a vnitřní parazité- učební text
Kmen: Členovci.
VY_32_INOVACE_04-40 Ročník: VI. ročník Vzdělávací oblast:
Kmen: Hlístice (hlísti)
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity: V/ 2 Sada: VY_ 5 2_INOVACE_PŘSLP1/31 Druh učebního materiálu: prezentace Cílová skupina: žáci 2. stupně základní školy Typická věková skupina: 11 až 12 Předmět: přírodopis Ročník: 6.

Anotace: Tento učební materiál slouží k opakování učiva formou hry, kdy si žáci vytvoří skupiny, které se snaží zodpovědět co nejvíce otázek, za které získávají body. Klíčová slova: žahavci, ploštěnci, měkkýši, hlísti, kroužkovci, pavoukovci, korýši, hmyz Speciální vzdělávací potřeby: interaktivní tabule Datum: Autor: Autorem tohoto materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Lenka Pokorná

Z DROJE : Otakárek fenyklový JAMES K.LINDSEY. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:.

OPAKOVÁNÍ 2

Žahavci Ploštěnci a hlísti MěkkýšiKroužkovci Pavoukovci A korýši Hmyz

ŽAHAVCI Který žahavec se nejčastěji vyskytuje ve sladké vodě? nezmar obecný

ŽAHAVCI Z čeho jsou tvořeny korálové útesy a ostrovy? Z vápenatých schránek odumřelých korálů

ŽAHAVCI Co je to regenerace? Obnovovací schopnost. Nahrazení ztracených částí těla.

ŽAHAVCI Co je to láčka? trávicí dutina

ŽAHAVCI Jak se liší způsob rozmnožovaní nezmara obecného na jaře a na podzim? Na jaře nepohlavní rozmnožování – pučení Na podzim pohlavní - hermafrodit

ŽAHAVCI Vysvětli rozdíl mezi polypem a medúzou. Polyp – přisedlá forma žahavce Medúza – pohyblivá forma žahavce

P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Vysvětli pojem mezihostitel. Je to organizmus, ve kterém se po určitou dobu vyvíjí jiný organizmus.

P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Jak se může člověk nakazit tasemnicí, roupem a škrkavkou? Tasemnice – špatně tepelně upravené maso, špatná kontrola masa Roup – nedodržováním osobní hygieny Škrkavka – nedostatečně umyté ovoce a zelenina

P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Kteří hlísti jsou parazité člověka? (2 příklady) Roup dětský, škrkavka dětská, svalovec stočený

P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Kde žije v hostiteli tasemnice dlouhočlenná, škrkavka dětská a roup dětský? Tasemnice – tenké střevo Škrkavka – tenké střevo Roup – tlusté střevo

P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Jak je tasemnice přizpůsobena cizopasnému způsobu života? (3 příklady) 1.Nemá vlastní trávicí soustavu – potravu přijímá celým povrchem těla 2.Nemá vlastní dýchací s. – nepotřebuje vzdušný kyslík 3.Nemá vlastní cévní s. 4.Nemá vlastní smyslovou s. 5.Nadměrně vyvinutí rozmnožovací ústrojí – nachází se v každém článku

P LOŠTĚNCI A HLÍSTI Porovnej tělo ploštěnců a hlístů. Ploštěnci – ploché, článkované tělo, hermafrodit Hlísti – kruhovité, nečlánkované tělo, oddělené pohlaví

MĚKKÝŠI Vysvětli pojem obojetník. Jeden jedinec má samčí i samičí pohlavní orgány

MĚKKÝŠI Jaký je rozdíl mezi ulitou a lasturou? Ulita – celistvá schránka Lastura – dvoudílná schránka

MĚKKÝŠI Co je to sépiová kost? Zbytek schránky z uhličitanu vápenatého, který tvoří oporu těla.

MĚKKÝŠI Proč jsou hlavonožci nejdokonalejší měkkýši? Nejlépe vyvinutá nervová soustava a smyslové ústrojí. Stavba očí se podobá obratlovcům. Srdce je rozděleno na dvě síně a jednu komoru.

MĚKKÝŠI Který plž dýchá žábrami? Bahenka živorodá

MĚKKÝŠI Vyjmenuj 3 rozdíly mezi hlemýžděm zahradní a škeblí rybničnou. 1.Hlemýžď – tělo tvoří hlava, svalnatá noha, útrobní vak Škeble – hlava chybí 2.Hlemýžď - obojetník Škeble oddělené - pohlaví 3.Hlemýžď – ulita Škeble – lastura 4.Hlemýžď – strouhá rostliny drsným jazykem Škeble – mikroskopická potrava 5.Hlemýžď – vývin přímý Škeble – vývin nepřímý

K ROUŽKOVCI Jak se nazývá nervová soustava žížaly obecné? žebříčkovitá

K ROUŽKOVCI Jaký význam mají žížaly v přírodě? a)Provzdušňují půdu b)Pomáhají vytvářet humus – živí se odumřelými částmi rostlin (reducenti)

K ROUŽKOVCI K čemu slouží opasek žížal a ve které části těla se nachází? Vylučuje sliz, který usnadňuje přenos spermií a kolem vajíček tvoří pružný obal. Nachází se v přední části těla.

K ROUŽKOVCI Žížaly mají – nemají otevřenou cévní soustavu. Mají – nemají trávicí trubici. Nemají otevřenou cévní soustavu. Mají trávicí trubici.

K ROUŽKOVCI Zařaď organizmy do skupin. a) Máloštětinatci1) chobotnatka rybí b) Mnohoštětinatci2) nítěnka c) Pijavice 3) žížala 4) nereidka a) 2,3 b) 4 c) 1

K ROUŽKOVCI Čím se liší tělo pijavice od žížaly? Tělo žížaly je na obou koncích zúžené, je tvořeno ze stejného počtu článků na povrchu i uvnitř. Každý článek je uvnitř oddělen přepážkou. Tělo pijavice je mírně zploštělé na obou koncích zakončeno přísavkami. Počet vnějších článků neodpovídá počtu vnitřních (na povrchu je jich více).

PAVOUKOVCI A KORÝŠI Do kterého kmene pavoukovci a korýši patří? Členovci

PAVOUKOVCI A KORÝŠI Jakým způsobem probíhá u pavouků trávení? Mimotělní trávení – pavouk svou kořist napustí trávicími šťávami a částečně rozloženou vysaje.

PAVOUKOVCI A KORÝŠI Který z pavouků žije pod vodou a jak je tomu přizpůsoben? Vodouch stříbřitý - ve vodě má pavučinu ve tvaru zvonu, ve které má zásobárnu vzduchu. Pomocí chloupků na zadečku si neustále vzduch doplňuje.

PAVOUKOVCI A KORÝŠI Proč není zařazen sekáč mezi pavouky? U sekáče chybí tenká stopka mezi hlavohrudí a zadečkem.

PAVOUKOVCI A KORÝŠI Jmenuj dva cizopasné pavoukovce a jaká onemocnění způsobují? Klíště obecné – zánět mozkových blan (klíšťová encefalitida), borelióza Zákožka svrabová – svrab Svilušky – sají listy rostlin Varoa včelí – larvy, dospělce včely medonosné

PAVOUKOVCI A KORÝŠI Která tvrzení o raku říčním jsou pravdivá? a) Je odděleného pohlaví a pohybuje se 4 páry kráčivých končetin. b) Je obojetník s rozptýlenou nervovou soustavou. c) Má vnější kostru z chitinem a uhličitanem vápenatým. d) Má článkovaný zadeček krytý krunýřem. a), c)

H MYZ – 500 Jak je rozděleno včelí společenstvo? Matka (královna), trubci (samci), dělnice

H MYZ – 1000 Vysvětli rozdíl mezi proměnou dokonalou a nedokonalou. Proměna dokonalá má vývojové stádium kukla.

H MYZ – 2000 Když tě bodne komár nebo ovád, byl to samec nebo samice? Samičky, samci se živí nektarem

H MYZ – 3000 Proč musí někdy čmeláci zastoupit včely v opylování? Čmeláci mají delší sosák než včely. Čmeláci 11 – 21 mm Včely 6 mm

H MYZ – 5000 Náš největší brouk - a proč patří mezi ohrožený druh? Roháč obecný - Larvy se vyvíjejí v trouchnivějícím dubovém dřevě. Vývoj trvá 3- 5 let.

H MYZ – 8000 Vyjmenuj 2 zástupce hmyzu, kteří se živí myšicemi. Slunéčko sedmitečné, zlatoočka obecná, pestřenky