1 Světlo Hlavním zdrojem světla je Slunce. Je jedním z hlavních ekologických faktorů ovlivňujících procesy živých organismů. Měsíční úhrny slunečního svitu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
LÁTKOVÁ A NERVOVÁ REGULACE
Advertisements

Název Fotosyntéza Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Růst a vývoj rostlin Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Růst a vývoj rostlin.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace
FOTOSYNTÉZA photós = světlo synthesis = skládání.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
1 VY_32_INOVACE_3.1.Bi1.10/Li Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Adam Lisztwan CZ.1.07/1.5.00/
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Živá a neživá příroda 3. ročník
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Světlo a barvy v přírodě
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Helena Illnerová Fyziologický ústav AV ČR, v. v. i.
Princip, jednotlivé fáze
FOTOSYNTÉZA.
Světlo, sluneční záření
Název Pohyby rostlin Předmět, ročník Biologie, 1. ročník
Pohyby rostlin Autor: Mgr. Jarmila Kučerová Projekt „EUROgymnázia“
Látkový a energetický metabolismus rostlin
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
= věda o životních projevech rostlin a funkcích jejich orgánů
Fotosyntésa.
Nervová soustava a smyslové orgány
K. Hujová, J. Kondelík, J. Šimánek
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_KUB_06.
ROČNÍKOVÁ PRÁCE BIORYTMY
Rozklad světla optickým hranolem
Třída OBOJŽIVELNÍCI Přechodná skupina mezi vodními a suchozemskými obratlovci rozmnožování a vývin probíhá ve vodě, larvy= PULCI=dýchají ,mají.
RŮST A VÝVOJ ROSTLIN.
velemlok obrovský – Andrias japonicus
Sluneční záření, světelné klima a tepelný režim vod.
Přírodní látky Hormony –různé chem. látky, ovlivňují živé buňky a procesy v nich – řídí a ovlivňují činnost buněk –rostlinné hormony = fytohormony – řídí.
Působení ekologických faktorů. Světlo Intenzita světla – fotosyntéza a limitní faktor výskytu Délka působení – biologické rytmy Směr dopadu – orientace.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_KUB_04.
LIMNOLOGIE Evžen Stuchlík, Zuzana Hořická, ÚŽP PřF UK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona : III/2VY_32_INOVACE_257.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s výskytem, zástupci a typickými.
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Abiotické faktory Výukový materiál EK
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
EKOLOGIE NOCI Pavla Hudcová Pavel Suchan.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
CO JE FOTOSYNTÉZA?  Soubor chemických reakcí, v jejichž průběhu dochází k pohlcování energie slunečního záření, která je využita k přeměně jednoduchých.
Metabolismus sacharidů II. Anabolismus sacharidů Autotrofní organismy mají schopnost syntetizovat sacharidy z jednoduchých anorganických sloučenin – oxidu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života - SVĚTLO Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
Předmět:chemie Ročník: 3. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o fotosyntéze. Klíčová slova: fotosyntéza,
Sluneční záření Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Rozklad slunečního světla optickým hranolem.
VNITŘNÍ HODINY V NÁS Helena Illnerová, Fyziologický ústav AV ČR
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
3 Abiotické faktory prostředí světlo, teplota
Fotosyntéza rostlinné pigmenty + světelná energie + oxid uhličitý + voda chemická energie + kyslík.
Název prezentace (DUMu): Růst rostlin
OBRATLOVCI Třída: OBOJŽIVELNÍCI.
Osnova 1 Úvodní snímek 2 Fotogalerie 3 Barvy 4 Délka 5 Kdy vychází
Abiotický faktor teplo
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Působení ekologických faktorů
Poznávání obojživelníků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Abiotický faktor světlo
DÝCHÁNÍ = RESPIRACE.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

1 Světlo Hlavním zdrojem světla je Slunce. Je jedním z hlavních ekologických faktorů ovlivňujících procesy živých organismů. Měsíční úhrny slunečního svitu (hod.) Intenzita svštla se měří v luxech (lx) a její změny ovlivňují hlavně chování živočichů. IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII 49,478,6127,0170,5225,8230,0241,4223,5167,5131,257,045,4

2 Fotosyntéza Na produktech fotosyntézy zelených rostlin závisí všichni živočichové. Fotosynteticky nejúčinnější je světlo fialové až modré a oranžové až červené. Žluté a zelené světlo rostliny využívají nejméně.

3 Fotosyntéza glykolýza a respirace C 6 H 12 O O 2 6 CO H 2 O fotosyntéza

4 Fotosyntéza Thylakoidy Vnitřní membrána Vnější membrána

5 Fotosyntéza Světelná fáze Temnostní fáze Calvinův cyklus fotolýza O2O2

6 Světlo a živočichové Podle nároků na světlo dělíme živočichy na: stenofotní - vyžadují určité osvětlení euryfotní - nenároční na změny světla Další dělení: fotofilní - světlomilné druhy, současně suchomilné, vyžadují hodně světla skiofilní - stínomilné, žijí v zastíněných místech fotofobní - temnomilné, trvale žijí ve tmě, vyžadují i vyšší vlhkost, afotní formy.

7 Světlo a živočichové Světlo ovlivňuje zbarvení živočichů. Afotní formy jsou většinou bezbarvé, průsvitné nebo mléčně zbarvené. – larvy chroustů, tesaříků – medúzy – macarát jeskynní Macarát jeskynní (Proteus anguinus)

8 Světlo a živočichové Zbarvení mnohých živočichů se mění během vývoje a stárnutí - např. hnědí brouci stářím zešednou. Někteří reagují téměř okamžitě - chameleon, chobotnice, sépie. Skokan hnědý (Rana temporaria)

9 Světlo a živočichové Barvoměna ryby, obojživelníci, plazi, korýši, hlavonožci chromatofory melanin – vzniká oxidací a polymerizací tyrosinu další biochromy rychlé změny – agregace nebo disperse pigmentu uvnitř chromatoforů pomalé změny – změny v počtu chromatoforů nebo v množství pigmentu

10 Světlo a živočichové Barvoměna Morfologická změna barvy – tvorba/degradace pigmentu neurohormonální činností – pomalá, většinou irreverzibilní Fyziologická změna barvy – přemístění pigmentu uvnitř chromatoforů Etologická změna barvy – reakce na vjemy světla zrakovými orgány – reflexně podmíněna určitým stavem podráždění – velmi rychlá (okamžitá)

11 Světlo a živočichové Ekologicky významná jsou ochranná (kryptická) a výstražná zbarvení. Lasice hranostaj (Mustela erminea)

12 Světlo a živočichové Ekologicky významná jsou ochranná (kryptická) a výstražná zbarvení.

13 Světlo a živočichové Ekologicky významná jsou ochranná (kryptická) a výstražná zbarvení. Kuňka žlutobřichá (Bombina variegata)

14 Světlo a živočichové Světlo působí na organismy také směrově a vyvolává u nich různé polohové a pohybové reakce: Fototropismus – list rostliny je fototropicky pozitivní, orientuje se ke světlu, kořen – negativní – u živočichů – hlavně přisedlé formy Fotokinese - vyhledávání místa s nejvhodnějším osvětlením Fototaxe - pohyb organismů vyvovalý světelným podrážděním; hmyz fototakticky pozitivní nalétává na zdroj světla Menotaxe – pohyb živočichů podle určitého úhlu ke světelným paprskům, orientace podle světelného kompasu

15 Cirkadiánní rytmy spánkový cyklus hladiny hormonů duševní soustředěnost fyzická síla teplota těla krevní tlak krevní viskozita vstupní složka výstupní složka světlo Cryptochrom Rhodopsin Suprachismatické jádro (SCN)

16 Cirkadiánní rytmy

17 Cirkadiánní rytmy

18 Cirkadiánní rytmy Podle doby aktivity rozeznáváme druhy živočichů: denní (diurnální) noční (nokturnální) soumračné (krepuskulární) indiferentní (arytmické)

19 Fotoperiodismus Hlavní příčinou sezónní periodicity života živočichů jsou změny v délce světelné části dne – fotoperiody. rozmnožování sezónní dimorfismus (polymorfismus)

20 Fotoperiodismus Dormance: kviescence diapauza hibernace estivace