Jak vysvětlovat skleníkový jev a jeho změnu Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana Ovzduší cvičení 1 Luboš Forejt Ústav techniky prostředí, Fakulta stojní, ČVUT Zimní semestr 2004.
Advertisements

Měnící se společnost : pro- environmentálním směrem? Miloslav Lapka FFUK, EF JU.
Globální oteplovaní.
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Bojím se dopadu klimatických změn… Seminář v Evropském domě Vyjednávání o ochraně globálního klimatu aneb cesta z Kodaně do Cancúnu Pavel Zámyslický (MŽP)
Záleží na tom, že dochází ke změně klimatu? Martin Hedberg, meteorolog Švédské meteorologické středisko.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
Ways of Carbon Dioxide Separation from Flue Gases Pavel Machač, Oldřich Přibyl, Kateřina Bradáčová, Petr Pekárek. Institute of Chemical Technology Prague,
Věda nabízí přesvědčivé důkazy EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Role zemního plynu v energetice ČR z pohledu MŽP
Změna klimatu – jak rychle se blížíme k nezvratným změnám?
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Název prezentace Autor prezentace Základní škola Blovice Družstevní Blovice.
Present perfect Autorem materiálu, pokud není uvedeno jinak, je Bc. Kateřina Najmanová.
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Lomnický peak Peter Mikuš. Kliknutím lze upravit styly předlohy textu. Druhá úroveň Třetí úroveň Čtvrtá úroveň Pátá úroveň Obs erv ator y Sun is irreplaceable.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_46.
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř ČMeS, Praha
Zkušenosti s evropskými infrastrukturními projekty (ESFRI) a spolupráce v rámci ERIC (European research infrastructure consortium) a související komunikace.
VIII. Jarní konference energetických manažerů Poděbrady, 10. Března 2004 Trendy v energetickém managementu v ČR a EU Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. ředitel.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Pořadové číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: II/2 Sada: VY_22_INOVACE_AJ.3.02 Ověření.
Ohrožení globální atmosféry
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA
Co je to model a jak se dá použít
Nové Hrady Přírodní chemická laboratoř
Univerzita Karlova v Praze
Mgr. Alena Miklíčková. * Obrázky určené k popisu a srovnání * Soubor otázek k diskusi na dané téma * Jednotlivé otázky s ukázkami slovní zásoby * Zadání.
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
Hodnocení životního prostředí ČR v kontextu The European Environment: State and Outlook 2015 Tereza Ponocná CENIA, česká informační agentura životního.
ATMOSPHERE AND ITS PROTECTION Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Alena Výborná Tvůrce anglické verze: Mgr. Miloslava Dorážková Projekt: S anglickým.
 Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Bc. Lucie Ševčíková  VY_22_INOVACE_2.2.2 AJ8,9g_27  Téma: grammar game 
Present Perfect Tense and Past Simple Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Bc. Lucie Ševčíková Datum : Název : VY_22_INOVACE_2.2.2.
Global Climate Changes Tomáš Jelen, Lukáš Zíka, David Beran.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_82_ENVIRONMENT Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,
Budoucnost lesů v měnícím se klimatu Jan Hollan CzechGlobe –CzechGlobe Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Noční prostředí a větrné elektrárny; carbon fee-and-dividend Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
Jan Koubský, Environmental manager Říjen 2008 Měření emisí a imisí pachových látek Jednání Pracovní skupiny snižování zápachu, Štětí.
Nástroje pro monitoring sucha a včasnou výstrahu – intersucho.cz a klimatickazmena.cz Lenka Bartošová Mendelova univerzita v Brně, Ústav výzkumu globální.
Carbon sinks in drought times: consider biochar Propady uhlíku v dobách sucha: zvažme biouhel Jan Hollan CzechGlobe – Global change research centre AS.
Geofyzikální ústav AV ČR, v.v.i.. Obecné informace  Vznikl jako pracoviště ČSAV r  Je přímým pokračovatelem Státního ústavu geofyzikálního, založeného.
Anotace – Předložky místa on, in, under Anotace - Pracovní list k procvičení slovní zásoby předložek místa, tvoření vět s předložkami, překlad vět a spojení.
Klimatická změna a její morální implikace Jan Hollan Ústav výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i. březen 2016.
Životní prostředí (Environment) B2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAngličtina: Maturitní ústní zkouška.
Granici Olga Pařík Radim. Klimatické změny - změny v klimatické charakteristice jako je teplota, srážky, atmosférický tlak, nebo vítr.
Fosilní zdroje je nutné opustit Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.
Znečištění vzduchu dopravou
Název vzdělávacího materiálu
Botanic gardens Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Klimatická změna v reálném světě
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Martina Červenková.
Abstrakt Abstract Cíl práce Testované hypotézy Bibliografie
Snižování spotřeby energie, udržitelné zdroje
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
Fakta o klimatických změnách
Meteorologie a klimatologie na základní škole Mgr. Tomáš Miléř
Co víme o klimatické změně
Environmentální problémy
Metody geografického výzkumu Fyzicko-geografická část Meteorologie a klimatologie Filip HRBÁČEK.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CO2 – trendy, výzvy, závazky
Seminář k výroční zprávě o činnosti a kódování studijních programů
1 2 FIGURE 1.
Village sports Unit 2.
Mitigačný potenciál starostlivosti o krajinu voči nepriaznivým dôsledkom klimatickej zmeny Tomáš Orfánus, Slovak Environment Agency
ČISOK a česko – izraelská spolupráce v oblasti inovací
The enviromental problems
Transkript prezentace:

Jak vysvětlovat skleníkový jev a jeho změnu Jan Hollan CzechGlobe – Centrum výzkumu globální změny AV ČR, v.v.i.

parts per million, ppm: milióntiny (objemu, čili též počtu molekul) Zdroj:

Zdroj: Čtvrtá hodnotící zpráva IPCC, 2007Čtvrtá hodnotící zpráva IPCC

Žádné nové auto, či uhelná elektrárna (430 ppm) Vyšší emisní scénář (2100) Let do minulosti Koncentrace CO 2 / ppm Zdroj: Alexander Ač, CzechGlobe; minulé koncentrace dle Luthi et al., 2008: Alexander AčCzechGlobeLuthi et al., 2008:Alexander AčCzechGlobeLuthi et al., 2008: High-resolution carbon dioxide concentration record 650,000–800,000 years before present Kontext poslední třetiny čtvrtohor Nižší emisní scénář (2100)

Toky uhlíku v 90. letech 20. století zdroj: Veronica, výstava Prima KlimaPrima Klima

Planckův vyzařovací zákon

Jiné verze chybného znázornění

Ten minulý obrázek byl ale jen českou zmršeninou obrázku správného... jak je uveden ve Čtvrté hodnotící zprávě IPCC ve Frequently Asked Question 1.3: What is the Greenhouse Effect?Frequently Asked Question 1.3: What is the Greenhouse Effect?

důkladnější popis ve výstavě Prima Klima : Prima Klima

Zdroj: J. Hollan, obrázky ke klimatuobrázky ke klimatu

(CERES Period); K. E. Trenberth a J. T. Fasullo 2011K. E. Trenberth

Zdroj: J. Hollan, obrázky ke klimatuobrázky ke klimatu -- 6,5 km

Zdroj: překlad SPM Fyzikální základypřeklad SPM Fyzikální základy

Trenberth, K. E., 2009: An imperative for climate change planning: tracking Earth's global energy. Current Opinion in Environmental Sustainability, 1, Dostupné v seznamu autorových publikacív seznamu autorových publikací

zdroj: J. Hollan, obrázky ke klimatuobrázky ke klimatu

Figure 22: Vývoj emisí, který by dával naději 67 %, že globální oteplení nepřesáhne 2 ºC (zdroj: Kodaňská diagnóza)Kodaňská diagnóza

Cíl pro CO 2 : < 350 ppm Pro záchranu planety v podobě, ve které se vyvinula civilizace zdroj: James HansenJames Hansen

Odkazy

Zdroje obrázků a textů Kevin Trenberth, National Center for Atmospheric Research Mezivládní panel pro změnu klimatu (IPCC) The Copenhagen Diagnosis, 2009 Jaroslav RožnovskýJaroslav Rožnovský, Český hydrometeorologický ústav a jiné (viz údaje u obrázků)