 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tepelné záření (Učebnice strana 68 – 69)
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Přenos tepla Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, Petr Jeřábek. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Zdroj světla. Šíření světla
FYZIKA 8. ROČNÍK ŠÍŘENÍ TEPLA
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Šíření tepla TEPLO Q.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_13_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Šíření tepla.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Charakteristika pístového spalovacího motoru. Žák se seznámí s čtyřdobým.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Na jednoduchých pokusech popis a vysvětlení přenosu části své pohybové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení třetí závislosti tepla. K přímé úměrnosti tepla na hmotnosti.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k použití již probraných fyzikálních veličin a pomocí nich k zavedení nového pojmu „účinnost“
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o světle a světelných zdrojích. Světlo a světelné zdroje Název.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Rozdělení kulových zrcadel na dutá a vypuklá. Zobrazení kulovými zrcadly.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení zákonu lomu. Rozdělení čoček na spojku a rozptylku. Naučení.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Zabývá se vedením tepla ve vodě a ve vzduchu. Vysvětlení principu teplovodního.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák odpovídá na otázky řešící pohyb tělesa. Žák zná vzorec pro výpočet.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Prohloubení již probraného učiva polovodičů typu N a P a polovodičové.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Žáci navazují na učivo 6. ročníku o změně skupenství látek. Prohloubení již naučených znalostí. Použití.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k celkovému zopakování učiva o pohybu těles. Žák odpovídá na otázky, řeší úlohy o pohybu tělesa.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis elektromagnetu, využití elektromagnetu v praxi. Elektromagnet a.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák se učí o barvě světla, šíření světla a vzniku stínu. Barva světla,
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Změna teploty těles tepelnou výměnou Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku. Slouží k stručnému zopakování naučeného učiva o vlastnostech světle a k naučení nového učiva. Žák pochopí.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku, slouží k naučení nového učiva. Vysvětlení, kdy těleso má polohovou (potenciální) energii, na čem polohová.
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Vedení elektrického proudu v kapalinách
Jak lze změnit odpor polovodičů
Vedení elektrického proudu v plynech
Těžiště a stabilita těles, Skládání sil
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Šíření tepla zářením VY_32_INOVACE_25_Šíření tepla zářením
Souhrnné otázky, Světelné jevy
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Výkon: výpočty příkladů z praxe
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Tepelná výměna prouděním
Opakování 2 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Zákon odrazu světla, Zobrazení na rovinném zrcadle
Elektromagnet a jeho využití
Elektromagnetická indukce
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Lom světla Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Úlohy ke shrnutí učiva č.2
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Magnetické pole cívky s proudem
Co už víme o světle, odraz světla, kulová zrcadla
Jak změříme teplo přijaté nebo odevzdané při tepelné výměně
Elektromagnetická indukce
Vlastnosti pevného, kapalného a plynného skupenství
Čočky Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Práce vykonaná pomocí jednoduchých strojů
Teplota Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Elektrické spotřebiče v domácnosti
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Výpočet práce z výkonu a času, Účinnost
Práce ve fyzikálním slova smyslu
Rychlost Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Transkript prezentace:

 Anotace: Materiál je určen pro žáky 8. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Popis tepelného záření, které nevnímáme jenom zrakem, ale i tepelnými čidly v pokožce těla. Žáci vyjmenují světelné zdroje, se kterými se seznámili v předešlém ročníku. Uvedení rychlosti tepelného záření ve vakuu. Žáci vyzkouší dva pokusy a zapíšou závěry vlastností tepelného záření, které vyplývají z pokusů. Tepelné záření Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2011 Název materiálu: VY_32_INOVACE_ FY.8.A.14_Fyzika pro 8. ročník Název: Tepelné záření Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA

 rozžhavené těleso (např. rozžhavené vlákno žárovky, Slunce) vysílá do okolí světlo, které vnímáme zrakem  rozžhavené těleso vysílá do okolí tepelné záření, které vnímáme tepelnými čidly v pokožce našeho těla  některými tělesy tepelné záření prostupuje a některými je pohlcováno

 pohlcuje-li těleso tepelné záření, zahřívá se  takovým tělesem je např. naše ruka v blízkosti svítící žárovky  těleso, které vysílá tepelné záření (např. svítící žárovka, Slunce) je zdrojem energie záření  energie záření se přenáší z jednoho tělesa na druhé, přitom nejsou v přímém dotyku  rychlost tepelného záření ve vakuu je stejná jako rychlost světla (asi m/s = km/s)

1. pokus: K svítící žárovce (s příkonem např. 60 W) přiblížíme dlaň. Pociťujeme, že se dlaň zahřívá tím více, čím je blíže k žárovce. Opakujeme pokus se žárovkou o větším příkonu (např. 100 W), vlákno má nyní vyšší teplotu. Při stejných vzdálenostech jako v předešlém uspořádání pociťujeme, že se dlaň zahřívá více.

2. pokus: Tři stejné laboratorní teploměry přikryjeme tenkými listy z různých materiálů. První lesklou hliníkovou fólií, druhý listem z bílého papíru a třetí listem černého matného papíru. Na všechny tři listy necháme dopadat současně stejným způsobem tepelné záření z elektrické lampy Po krátké době zjistíme, že nejvyšší teplotu má teploměr přikrytý černým papírem, nejnižší teplotu má teploměr přikrytý hliníkovou fólií. alobal bílý papír černý matný papír

Zvýšení teploty při pohlcení tepelného záření závisí na:  vzdálenosti zdroje záření od tělesa,  na teplotě zdroje záření  na barvě tělesa  na úpravě povrchu tělesa

Změnu teploty tělesa omezujeme tím, že těleso tepelně izolujeme. Např. v termosce se udrží vysoká teplota čaje nebo nízká teplota zmrzliny proto, vnitřní nádoba termosky má dvojité stěny z tenkého zrcadlového lesklého skla, v prostoru mezi stěnami je vakuum.

a) Na gravitačním poli Země. b) Na vzdálenosti zdroje záření od tělesa. c) Na teplotě zdroje záření. d) Na barvě a úpravě povrchu. e) Na hmotnosti tepelného zdroje. f) Na přímém dotyku tělesa s tepelným zdrojem.

galerie office doc. RNDr. Růžena Kolářová, CSc., PaedDr. Jiří Bohuněk, Fyzika pro 8. ročník základní školy, nakladatelství Prometheus, 2004, ISBN

1. Zopakování vlastností světla. Ze sedmého ročníku žáci vyjmenují vlastnosti světla, rychlost šíření světla ve vakuu, vyjmenují světelné zdroje. 2. Popis tepelného záření, které vnímáme nejenom zrakem, ale i tepelnými čidly v pokožce našeho těla. 3. Žáci si zapíšou rychlost šíření tepelného záření ve vakuu. 4. Žáci vyzkouší dva pokusy zaměřené na vlastnosti tepelného záření a zapíšou si všechny závěry. 5. Žák dokáže zodpovědět na otázku na čem závisí zahřátí tělesa při pohlcení tepelného záření. 6. Vysvětlení výhod tepelné izolace. 7. Žáci odpovídají na připravené otázky.