Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návraty po mateřské/rodičovské dovolené na trh práce
Advertisements

5. Abrahám věří, že mu Hospodin splní slib - bude mít potomka.
Poznej, kdo to řekl.
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
(Z knihy: Neal Donald Walsch Přijímání Boha)
ČLOVĚK A SVĚT Antická filozofie II..
Naše mládež miluje přepych. Nemá správné chování. Neuznává autority a nemá úctu před stářím. Děti odmlouvají rodičům, srkají při jídle a tyranizují své.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
9. Izákovi se narodila dvojčata– Ezau a Jakub
Sociální konstruktivismus
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Dějiny filozofie Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
VY_32_INOVACE_29-04 Úvod do politologie.
filosofický a umělecký směr vznikl po první světové válce v Německu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
26. Izraelský národ se během let v Egyptě rozrostl.
Jak ten čas letí... Společné ANO jste si řekli již před pár lety.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Etika Mgr. Blanka Chocová.
Právo jako filozofický pojem
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/ Právo jako filozofický pojem.
VY_32_INOVACE_28-10 Antická filosofie Sokrates.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_32_INOVACE_28-16 Antická filosofie Epikureismus.
VY_32_INOVACE_28-08 Antická filosofie Sofisté.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Sofisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Přijď království tvé… Kam?. Mnoho knih na téma manželství, výchova dětí Nakládání s majetkem je „Časovaná bomba“ v církvi i ve společnosti.
Řecká moudrost Věda a filosofie.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorPhDr. Jitka Mannová Název šablonyIII/2.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_06_OSVZ_ZSVa Anotace: Opakování poznatků Ročník: I. Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Filosofie úvod do problému....
Svět není, děje se. Bytí (ve smyslu předmětného, věcného bytí, nikoli bytí např. pojmů a dalších ideálních entit) ve filosofii je něco podobného jako.
Krajská koordinátorka prevence rizikového chování
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
413 PŘ. N. L PŘ. N. L. Díogenés ze Sinopé Jakub Novák Filosof, skvělý řečník.
Sokrates Kristýna Chvalová, C4A.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Prothágoras z Abdér Kulhánková Adéla, C4A.  481 př. n. l. Abdéra v Thrákii př. n. l.  Starořecký řečník a filosof  Nejznámější z generace sofistů.
Paradigmata v dějinách a jejich vztah k výchově Paideia a řecká inspirace Jana Skácelová.
Aristotelés – přehled díla a myšlení (původní, velmi optimistický plán…) Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Kamila Litterbachová Nathan Kračunov.  OBECNÉ INFORMACE O SÓKRATOVI  PŘEDSÓKRATICI  ŽIVOT FILOSOFA  PÁR INFORMACÍ O JEHO ŽENĚ  SOUD A SMRT SÓKRATA.
Platón & „objektivní idealismus“
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
HELENISMUS OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L HELENISMUS ● STOL. PŘ. KR. ● ALEXANDR MAKEDONSKÝ – AUGUSTUS ● KULTURNÍ CENTRUM: ALEXANDRIE ● ALEXANDRIJSKÁ.
D ÍOGENÉS A KYNISMUS ANEB JAK SE ŽIJE V SUDU Kateřina Šabatová 3.B.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Michalíková Hor č íková 2. Ro č ník VSRR Bc. Aristoteles.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Filosofie Základy logiky.
FILOsOFIE A VĚDA.
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elejská škola.
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
. I Moudra v zapadu slunce.
Helénistická estetika
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Myšlenky Citáty Přísloví l.p.2007 Laduschka - Atllanka.net.
MOUDRÁ ZAMYŠLENÍ A CITÁTY
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Úvod do filozofie 1/Filozofie 1 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Sofisté, Sókratés & spol.

Sofisté - první učitelé moudrosti (rétoriky a argumentace); - popírání existence pravdy nezávislé na člověku; - 3 základní teze: 1. fenomenalismus – skutečnost je poznatelná jenom ve svých (pro)jevech; 2. subjektivismus a relativismus – poznání závisí na subjektu, nic neplatí absolutně; 3. skepticismus - ohledně pravdivosti (poznání či výroků);

Prótagorás z Abdér (480 – 410 př. n. l.) „Mírou všech věcí je člověk – jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou.” - existují jenom názory, nikoliv fakta; - každý člověk usuzuje vždy jenom na základě vlastní (subjektivní) zkušenosti, neexistuje možnost objektivního poznání!

Gorgiás z Leontín (asi 483 – 376 př. n. l.) - učitel rétoriky; - spis O nejsoucnu; - představitel skepticismu. „Nic neexistuje. I kdyby něco existovalo, nebylo by to poznatelné. I kdyby to bylo poznatelné, nebylo by to sdělitelné.“

Sofismata a paradoxy Co je lepší, věčná blaženost nebo chleba se sádlem a cibulí? 1. Je něco lepšího než věčná blaženost? Ne, nic. 2. Chleba se sádlem a cibulí je ale lepší než nic. Z: Chleba se sádlem a cibulí je lepší než věčná blaženost.

Může všemohoucí Bůh stvořit kámen, který sám nezvedne? Logický paradox: (1) Věta č. 2 je pravdivá. (2) Věta č. 1. je nepravdivá.

Tvůj otec je pes! Dionýsodoros: „Říkáš, že máš psa?“ Ktéssipos: „Ano, je to pěkný rošťák.“ Dionýsodoros: „A má štěňata?“ Ktéssipos: „Ano, a všechny jsou po něm.“ Dionýsodoros: „A ten pes je jejich otcem?“ Ktéssipos: „Ano, sám jsem ho viděl pářit se s matkou štěňat.“ Dionýsodoros: „A není snad tvůj?“ Ktéssipos: „To bych řekl, že je.“ Dionýsodoros: „Tedy je to otec, a je tvůj, tedy je to tvůj otec, a štěňata jsou tví sourozenci.“

Sókratés (469 – 399 př. n. l.) - syn kameníka a porodní báby → metoda maieutiky; - „čtyři“ Sókratové (Xenofanés, Aristofanés, Platón, skutečný S.); - žádný autorský spis, jen mluvení (dialogická metoda filosofování)! - „snesl filosofii z nebes na zemi“ (M. T. Cicero); - problém člověka, jeho správného a dobrého života (etický negativismus, pojem arété – ctnost);

- pojem daimonion (problém svědomí); - nevědomost jako počáteční stav poznání!

Statečnost až do konce…

Pár citátů: „Nejvyšším úkolem není teoretické poznání, nýbrž praktické umění žít.“ „Dostaneš-li dobrou ženu, budeš výjimkou, dostaneš-li zlou, staneš se filosofem.“ „Naše mládež miluje přepych. Nemá správné chování. Neuznává autority a nemá úctu před stářím. Děti odmlouvají rodičům, srkají při jídle a tyranizují své učitele.“

Sókratovské školy Antisthenés z Athén (asi 445 – asi 365 př. n. l.) - zakladatel školy kyniků; - důraz na asketismus a sebeovládání (autarkie); - rozlišoval vnější statky (smyslová slast) a vnitřní statky (pravda, poznání duše) – rovnováha je mezi nimi nemožná! - práva je příroda, nikoli dohoda lidí či instituce.

Aristippos z Kyrény (asi 435 – 355 př. n. l.) - jeden z prvních představitelů hédonismu; - cílem života je slast, slast je stav tělesný; - užívat si (života) musíme v přítomnosti (budoucnost je nejistá) → „Náš je jen přítomný okamžik.“ - slastí se ale nemáme nechat ovládat; - o vnějších věcech nemůžeme mít ucelené vědění, ale máme pocity, a tak víme, co v nás tyto vyvolávají. „Jako ti, co velmi mnoho jedí, nejsou zdravější než ti, co jedí jen tolik, kolik potřebují, nejsou moudří ani ti, kteří čtou mnoho, ale ti, kteří čtou užitečné věci.“

Díogenés ze Sinópé (asi 399 – asi 322 př. n. l.) - žák Antisthena; - kritik společnosti i Platóna; - v souvislosti s poznáním zpochybňoval možnosti jazyka → příklon k empirickému poznání reality; - neuznával společenské konvence, instituce a ani manželství, ženy a děti měly být společné všem mužům.