Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Židé za 2.světové války….
Osud Židů a Romů za protektorátu
Osvětim (Auschwitz).
Holocaust Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
Čtvrtek Středozemní moře & historie holocaustu v českých zemích.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Nový Jičín, Komenského 66, p. o
Jméno autora VMPavlína Gärtnerová Datum vytvoření VMzáří 2011 Ročník použití VM9. ročník Vzdělávací oblast/obordějepis Anotace VMPowerpoint prezentace,
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
DRUH UČEBNÍHO MATERIÁLU: interaktivní VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Dějepis
NÁZEV: PROTEKTORÁT ČECHY A MORAVA
Kdo mohl být nepřítelem nacistů? Proti komu mohli nacisté vystupovat?
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr
Holocaust českých Židů a Romů
HOLOCAUST Dějepis Radim Liška 6.A.
HOLOKAUST Zdravotní pomůcky...
Holocaust Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Dobešová. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Terezín (1941 – 1945).
Protektorát Čechy a Morava
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (X. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hrušková Datum: Název: VY_ 32 _INOVACE.
Terezín Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová 1.
Domácí odboj 1942.
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009
HOLOKAUST Obr.2: foto z archivu autora, Osvětim 2009 Obr.1: < >
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _07_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Koncentrační tábory Miloš Bečvář.
Šárka Nová a Lenka Petráková
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_3D.9.09 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Antisemitismus historické předpoklady. Možná periodizace Nábožensky orientovaný antisemitismus Antisemitismus 19.století 20. století – šoa Antisemitismus.
Nacismus Michal Kolář.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI. genocida = vyvražďování celých národů za druhé světové války se to týkalo hlavně Židů a Romů ze strany nacistů.
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA (XI. ČÁST) Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Terezín.
HOLOKAUST. Holocaust patřil k nejhrůznějším obdobím v dějinách Jednalo se o systematickou likvidaci 6 milionů židů v průběhu druhé světové války Antisemitismus.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Lenka Kudrnová Název: VY_32_INOVACE_05_B _16 Několik Čechů umučených v koncentračních táborech.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Holocaust Autor: Mgr. Pavla Rosyvková Datum: Březen 2012 Předmět: Dějepis Cílová skupina: 9. ročník.
Nástup nacismu v Německu Název sady materiálů: Dějepis pro 9. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_9_2814_Nástup_nacismu_v_Německu Autor: Mgr. Kočíř.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Bc. Michael RADIMERSKÝ Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_32_ OPAKOVACÍ TEST – DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA.
VY_32_INOVACE_Lul_II_01 Úvod do problematiky holocaustu Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Nicolas.
ZLOČINY PROTI LIDSKOSTI ZA II.SVĚTOVÉ VÁLKY.  genocida= systematické a cílené vyvražďování celých národů: Romové, Židé, národy Pobaltí(= vraždili je.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Holocaust byla nacistická politika systematického, státem provozovaného pronásledování a hromadného vyvražďování osob židovské národnosti. V širším smyslu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Spravedliví.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Protektorát Čechy a Morava
VY_32_INOVACE_Lul_II_18 Osvětim - Březinka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jana Krchňáčková 13. Holocaust
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
OSVĚTIM.
Předmět: Dějepis Ročník: 9.
Koncentrační tábory za 2.SV Michaela Holanová. Koncentrační tábory ❏ Koncentrační tábor, v češtině hovorově také koncentrák nebo lágr (z něm. Lager =
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_Koncentrační a vyhlazovací tábory I. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby AnotaceNacismus, holocaust Metodický pokynPrezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test. Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

vyhlazení Židů – jeden z hlavních cílů nacistů technické zajištění, součinnost všech složek měl na starost Hlavní šéf říšské bezpečnosti Reinhard Heydrich. hned po vypuknutí 2. světové války jsou na území Polska shromažďováni Židé do ghett. Ghetta a internační tábory vznikají i v jiných zemích. lidé žijí v ghettech stísnění na malém prostoru ve zcela nevyhovujících životních podmínkách - nedostatek jídla, podvýživa, epidemie a vyčerpávající práce Ghetta byla „přestupními stanicemi“ na cestě do – vyhlazovacích táborů na území Polska. _Bild_ %2C_Reinhard_Heydrich.jpg

Největší ghetto – Varšava (až lidí), během roku 1942 odvezena většina lidí do vyhlazovacího tábora v Treblince. Po brutálním potlačení povstání bylo ghetto srovnáno se zemí Lodž – (až lidí) – ghetto se podílelo na výrobě, proto bylo likvidováno postupně. Židé byli odváženi do koncentračního tábora v Chelmnu. Ghetto bylo zlikvidováno v září

Lvov – ( lidí) – většina vězňů zabita v táboře Belzec Minsk (až lidí) – zlikvidováno v říjnu 1943, Židé odvezeni do tábora Sobibor nebo zastřeleni. Vilnius (až ) a Bialystok (50 000) – zlikvidovány po potlačení povstání vězňů v dubnu a září %2C_Polen%2C_Ghetto_Warschau%2C_Stra%C3%9Fenszene.jpg

Počátek masového vyvražďování židů je spojen se zahájením války proti Sovětskému svazu. Hned za frontou postupují tzv. Einsatzgruppen (pohotovostní skupiny), vytvořené z příslušníků bezpečnostní policie. Tyto skupiny prohledávaly obsazená území a likvidovaly „nepřátelské“ elementy. Podle neúplných záznamů povraždily tyto skupiny nejméně lidí.

Oběti byly většinou postříleny do předem vykopaných jam. Masové popravy však byly pro jejich vykonavatele „příliš psychicky náročné“ a daly se použít pouze na dobytém území Sovětského svazu, kde nebylo třeba brát na obyvatelstvo žádné ohledy. Bylo proto rozhodnuto využít zkušenosti z vyhlazovací akce (před válkou), během níž byli zabiti duševně nemocní a nevyléčitelní lidé, kteří by jinak „zatěžovali“ německou společnost. Jednalo se o lidí, kteří byli udušeni v plynových komorách pomocí oxidu uhelnatého.

Mezi lety 1933–1945 založili nacisté kolem různých táborů Typy táborů: pracovní tábory (řada firem využívala otrockou pracovní sílu vězňů pro svůj prospěch) tranzitní (průchozí) tábory, kde lidé pouze čekali na další transport vyhlazovací určené výhradně pro hromadné vraždění %2C_KZ_Mauthausen%2C_H%C3%A4ftlinge_im_Steinbruch.jpg/439px-Bundesarchiv_Bild_ %2C_KZ_Mauthausen%2C_H%C3%A4ftlinge_im_Steinbruch.jpg

První koncentrační tábor zřízen v Dachau v roce 1933 určen pro politické odpůrce, komunisty, sociální demokraty, také pro homosexuály, Romy, Svědky Jehovovy (a další „asociální živly“) po roce 1935 byli do koncentračních táborů posíláni také Židé. V táborech vězni nosili stejnokroje s číslem a znakem, identifikujícím jejich původ. Životní podmínky v táborech byli otřesné – nedostatek jídla, špatná hygiena, žádná lékařská péče, nemoci, těžká práce… chau.jpg

kimedia.org/wiki pedia/commons/ thumb/2/29/Ozn aczenia_wi%C4% 99%C5%BAni%C 3%B3w_hitlerow skich_oboz%C3% B3w_koncentrac yjnych.png/709p x- Oznaczenia_wi% C4%99%C5%BAn i%C3%B3w_hitle rowskich_oboz% C3%B3w_koncen tracyjnych.png označení vězňů v koncentračních táborech KATEGORIE VĚZŇŮ politický kriminální asociál homosexuál svědek Jehovův emigrant válečný zajatec DODATKOVÁ OZNAČENÍ Žid Žid od 2. pol hanobení rasy kárné komando se speciálním označení národnosti se speciálním dozorem (zde „polnisch“ - Polák) nově v táboře v pravomoci táborové číslo podezřelý z pokusu vyžadující „zvláštní“ Wehrmachtu vězně o útěk zacházení PŘÍKLAD OZNAČENÍ č , Žid, politický, kárné komando

Vyhlazovací tábory začaly být zakládány roku 1941 na okupovaných územích Polska. o Chelmno (něm. Kulmhof) o Belzec o Sobibor o Treblinka o Majdanek a Osvětim - Březinka (něm. Auschwitz-Birkenau) Pouze vyhlazovací funkci plnily první čtyři ze jmenovaných táborů, Majdanek a Osvětim plnily zároveň funkci koncentračních táborů, takže (podstatně menší) část vězňů byla určena pro otrockou práci. Termínu „vyhlazovací tábor“ se začalo užívat až po druhé světové válce, sami nacisté se snažili maskovat jejich skutečné určení.

mapa koncentračních táborů kimedia.org/wiki pedia/commons/ thumb/d/d6/Kon zentrazionslager. png/690px- Konzentrazionsla ger.png

Buchenwald – spalovna těl Germany.jpg/745px-Horror_chamber_at_the_Buchenwald_concentration_camp_near_Jena%2C_Germany.jpg

Buchenwald Buchenwald_corpse_trailer_ww2-181.jpg

Ravensbrück – kresba vězeňkyně foto autorky

Ebensee wikimedia.org /wikipedia/co mmons/b/bd/ Ebensee- survivors.jpg

Konference ve Wannsee - je označení pro setkání vysokých představitelů nacistického Německa, které se konalo v úterý 20. ledna 1942 v zámečku na břehu jezera Wannsee poblíž Berlína. Jediným bodem jednání byla koordinace technických záležitostí a provedení konečného řešení. Červenec dopis Göringa Heydrichovi týkající se „konečného řešení“ židovské otázky ipedia/commons/2/2c/Carta_G %C3%B6ring.JPG

Otázky Kdo to byl Reinhard Heydrich? Jakou funkci měla ghetta za druhé světové války? Jaká ghetta znáte? Co dělaly tzv. Einsatzgruppen? Jaké koncentrační tábory byly v Německu?

Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Informace jsem čerpala ze vzdělávacích seminářů pořádaných Památníkem Terezín a Židovským muzeem v Praze Materiál stažen Zdroje: