NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Předmět: Vlastivěda Ročník: 4.ročník Prezentace slouží k procvičení práce s textem a zopakování a prověření probrané látky
Románský sloh Románský sloh je umělecký sloh, který se ve středověku v století rozšířil ve stavitelství a výtvarném umění Vzorem této architektuře byly budovy vystavěné ještě za existence římské říše – především v samotné Itálii Na naše území se románský sloh dostává s jistým zpožděním, avšak velmi brzy se zde zabydluje a stává se oficiálním stavebním stylem katolické církve.
Charakteristické pro románský sloh byly kamenné a cihlové stavby, převážně ovšem pouze církevní, poněvadž světské kamenné stavby byly v tomto období spíše výjimkou. Klasickými typy těchto církevních staveb jsou rotundy a baziliky.
ROTUNDA je základním druhem předrománské i románské svatyně. Je to centrální stavba kruhového půdorysu s půlkruhovými apsidami (výklenky za oltářem) a někdy i se štíhlou válcovou věží.
BAZILIKA Bazilika je největším typem románského kostela se třemi loďmi. S širší a vyšší hlavní lodí a dvěma loďmi bočními. Hlavní loď osvětlovala okna, často tzv. sdruženého typu. Vyspělejší baziliky měly navíc ještě příčnou loď oddělující trojlodí od tzv. chóru, takže její půdorys měl tvar kříže. Bazilika
HLAVNÍ ZNAKY ROMÁNSKÉHO SLOHU neomítnuté zdi nesoucí půlkulovité klenby jednoduchá okna střílnového typu nebo tzv. sdružená okna, tedy seskupení minimálně dvou (často tří i více) oken, která propojovaly malé a úzké meziokenní sloupky
Vstup do románských staveb byl zdoben portály sloupy se zdobnou patkou a hlavicí
Stavba kruhového půdorysu s válcovitou věží se nazývá…………………………………….... ………………………………je největším typem románského kostela. Seskupení minimálně dvou oken spojených sloupky se nazývá…………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………… Portály najdeme u románských staveb………………………………………………………………….. Románské sloupy byly zdobeny………………………………………………………………………………
Etre2.jpg