ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast: Hudební výchova na 2. stupni OBSAH: Vývoj hudby ve středověku
Materiál seznamuje žáky s hudebními dějinami středověku - gotiky Obsah je pro žáky 8. ročníku a je určen pro interaktivní tabuli Nabyté vědomosti si žáci mohou ověřit v závěrečných otázkách
Středověká hudba se soustřeďovala většinou do duchovní oblasti, byla určena k oslavě věčného života a boha Základem hudebního projevu středověku byl CHORÁL – jednohlasý zpěv užívající většinou latinské duchovní texty
GOTIKA (1000 – 1300) - V tomto období se objevil jednohlasý světský (necírkevní) zpěv - JOKULÁTOŘI (ŽERTÉŘI)-potulní pěvci - TRUVÉŘI A TRUBADÚŘI –pěstovali rytířský zpěv. (11. – 12. století) - MINNESÄNGŘI – působili v Německu a byli podobni trubadúrům. ( stol.) - V 6. stol. n. l. papež Řehoř (Gregor) dal popud k sepisování chorálů a proto se jim začalo říkat GREGORIÁNSKÉ CHORÁLY
- Až do konce 13. stol. byla všechna hudba jednohlasá stol. začalo se zpívat dvojhlasně i vícehlasně - Protože tento způsob zpěvu byl považován za novinku, označoval se jako ARS NOVA – (NOVÉ UMĚNÍ)
1. Jak se nazývá jednohlasý duchovní zpěv? …chorál 2. Jak se jinak říkalo potulným pěvcům? …jokulátoři 3. Od kterého století se zpívalo vícehlasně? …14. století
Citace: Učebnice- CHARALAMBIDIS, Alexandros; PILKA, Jiří; CÍSAŘ, Zdeněk a kol. Hudební výchova pro 7. ročník základní školy. Praha 2: pedagogické, 1998, ISBN X. Obr. 1.- AUTOR NEUVEDEN. google.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: