Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

ZEMĚ JAKO VESMÍRNÉ TĚLESO
GLÓBUS COPAK NÁM ŘÍKÁ TENTO PŘEDMĚT, KDYŽ SE NA NĚJ PODÍVÁME?
PLANETA ZEMĚ 3.planeta od Slunce s výrazně odlišnými vlastnostmi oproti ostatním palnetám: ideální velikost umožňuje dostatečnou gravitaci pro udržení.
Zeměpisné souřadnice Již kolem roku 150 před Kristem rozdělil řecký matematik Hipparchos celou Zemi 360ti polokružnicemi a 180ti kružnicemi. Vznikla tak.
Povrch Země je pokryt pomyslnou sítí čar poledníků a rovnoběžek
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Tvar a rozměry Země.
Tvar a rozměry Země.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Orientujeme se na planetě Zemi
POLEDNÍKY a ROVNOBĚŽKY
Určování zeměpisné polohy
GLÓBUS A ZEMĚPISNÁ SÍŤ.
Zeměpisné souřadnice - test
Zeměpisná poloha 6. října 2005.
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Zeměpisná síť II. Jan Dušek.
PLANETA ZEMĚ.
Určování zeměpisných souřadnic
Určování zeměpisné polohy
Orientace na Zemi – poledníky a rovnoběžky
Registrační číslo projektu
SVĚTOVÉ STRANY , POLEDNÍKY A ROVNOBĚŽKY
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Zeměpisná poloha.
Kartografie Zeměpisné souřadnice, GPS Typy kartografických zobrazení
Svět na mapě Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd zaměření VM:6. ročník – Člověk a příroda – Zeměpis – Glóbus- model Země autor VM:Ondřej.
Rozvoj v poznání světa přispěly objevné cesty
Autor: Mgr. Helena Nováková
Určování zeměpisné polohy – zeměpisná šířka VY_32_INOVACE_18 Sada 4
Za předpokladu požití glóbusu, mapy světa, psacích potřeb.
Zeměpisná síť I. Jan Dušek.
Nejdelší rovnoběžkou je …. Rozděluje Zemi pomyslně na …. a ….
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Kartografie a topografie
Rovnoběžky.
GLÓBUS.
ORIENTACE NA ZEMI zeměpisné souřadnice
Afrika Poloha, rozloha Jan Dušek.
Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400
Geometrická podstata map
POHYBY ZEMĚ.
Tvar a rozměry Země.
ČÍSLO PROJEKTU: 1.4 OPVK AUTOR: Mgr. Jana Neugebauerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_ZEMĚPISNÉ SOUŘADNICE 1 ROČNÍK: 6. ročník ZŠ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Aleš Čech Název DUM: VY_32_Inovace_ opakování učiva 6. ročníku Název sady: Zeměpis 7. ročník Číslo.
IT ve škole 2499/21/7.1.4/2010 Rovnoběžky a poledníky VY_32_INOVACE_C13 Sada 1 Člověk a příroda ZŠ Pačejov.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Sada:Přírodní prostředí Země1 Ověření ve výuce:
U RČOVÁNÍ ZEMĚPISNÉ POLOHY, MĚŘÍTKO - PROCVIČENÍ Autor: Hana Brýdlová.
Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271, Křižany Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Autor.
VY_32_INOVACE_ Tomáš Kvasný Atmosféra - podnebí I. – teplotní pásy Tomáš Kvasný Zeměpis Březen ročník Pomocí práce ve dvojicích a výkladu.
VY_32_INOVACE_ Zeměpisná šířka – výuka Tomáš Kvasný Zeměpis leden ročník Pomocí prezentace přiblížit žákům princip zeměpisných souřadnic.
1. AMERIKA POLOHA, ROZLOHA, ČLENITOST VY_32_INOVACE_12_Z5 ZŠ a MŠ HEJNICE 2011 Martina Holoušová.
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
ZEMĚPIS VY_32_INOVACE_05_05_ poledníky a rovnoběžky.
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_05_ZEMĚPIS
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: Člověk a příroda_ zeměpis_6.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Práce s mapou Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základy orientace na mapě a glóbusu, práce s mapou, kompasem.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Jiří Svoboda
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Planeta Země – 6. ročník Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Základní škola Frýdek-Místek,
STÁTNÍ ÚZEMÍ je prostor, který je tvořen pevninským územím, geologickým podkladem, teritoriálními vodami, vzdušným prostorem i územími velvyslanectví,
Předmět: Zeměpis Ročník: 6. Tématický celek: Glóbus a mapa
Autor: Mgr. Helena Nováková
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_01_Světadíly_a_oceány_ib2 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_2.PLANETA ZEMĚ Téma: Planeta Země Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Tento materiál slouží k výuce a procvičení zeměpisné polohy. Konkrétně se zaměřuje na poledníky a rovnoběžky.

P LANETA Z EMĚ Určování zeměpisné polohy

Z EMĚPISNÁ SÍŤ Pokud se chceme orientovat na glóbusu nebo v mapách, je potřeba naučit se pracovat se zeměpisnou sítí. Zeměpisnou síť tvoří: poledníky a rovnoběžky Pomocí zeměpisné sítě určujeme zeměpisnou polohu daného místa (tzv. zeměpisnou délku a zeměpisnou šířku) Zeměpisnou síť v současné době nahrazují moderní naváděcí (navigační) systémy, které pracují s údaji z družic.

1. P OLEDNÍKY Jsou to pomyslné čáry, které spojují všechna místa na Zemi, kde nastává ve stejnou dobu poledne. Mají tvar polokružnice. Spojují oba póly (severní a jižní), a proto mají všechny poledníky stejnou délku Hlavní poledníky: 0°a 180° (rozdělují povrch zeměkoule na východní a západní polokouli) Určují zeměpisnou délku

2. R OVNOBĚŽKY Jsou to pomyslné čáry po obvodu Země, které vedou směrem od západu na východ. Mají tvar kružnice, které se směrem k pólům zkracují Hlavní a nejdelší z nich se nazývá rovník (0°), nejkratší rovnoběžka je bod (90°) a leží na S a J-pólu Rovník rozděluje povrch zeměkoule na severní a jižní polokouli. Určují zeměpisnou šířku

Důležité rovnoběžky: obratník Raka (23,5°severní zeměpisné šířky) obratník Kozoroha (23,5°jižní zeměpisné šířky) severní polární kruh (66,5°severní zeměpisné šířky) jižní polární kruh (66,5°jižní zeměpisné šířky)

P ROCVIČENÍ NOVÉHO UČIVA Vaši přátelé o prázdninách navštívili několik států. Víte, ve kterých světadílech byli, když si zapsali následující údaje? 30°j.š., 130°v.d. …………60°s.š., 100°z.d. ……… 0°, 20°s.š. ………………20°s.š., 50°v.d. ……… Které místo na Zemi má tuto polohu? 28°s.š., 82°z.d. (poloostrov)44°s.š., 5°v.d. (hora) 54°s. š., 0°(souostroví)90°j.š., 129°z.d. Urči zeměpisnou polohu měst: Praha, New York, Tokio.