* Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov * Autor : Mgr. Irena Nešněrová * Datum : září 2012 * Název :VY_52_INOVACE_5.2.4 Z6_ 7 * Téma : Orientace na Zemi * Ročník : 6. * Číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Anotace: Prezentace seznámí žáky se způsobem zobrazování zemského povrchu, seznámí je s pomůckami pro orientaci v terénu a určování zeměpisné polohy. Pracovní slouží k procvičení pojmů. Materiál byl určen pro interaktivní tabuli, využívá také internet. Pro vyplnění pracovních listů využívá i funkce pera. Pracovní listy však lze použít také tištěné na papíře. Cílová skupina: 6.ročník
Zmenšený model Země nazýváme glóbus. Znázorňuje povrch Země bez zkreslení.
Zemský povrch znázorňují také mapy. Na mapách je zemský povrch zkreslen, protože převádí kouli na rovný papír.
Světové strany na mapách
Při znázorňování na mapách využíváme značek. Jejich význam najdeme ve vysvětlivkách mapy (značkovém klíči).
K pohybu v terénu užíváme buzolu….. buzolu
…a přesnou turistickou (topografickou) mapu.
Poledník- zeměpisná délka Rovnoběžka- zeměpisná šířka Zeměpisná poloha
zavazadlo na cesty 2 – světová strana(vlevo) 3 – světová strana4 – zobrazení části povrchu 5 – přístroj k orientaci 6 – světlo vrhá ….
BATOH ZÁPAD JIH MAPA BUZOLA STÍN
1.Co je azimut? 2.Jak se liší buzola od kompasu? 3.Co jsou vrstevnice? 4.Nakresli značku používanou pro zříceniny. 5.Která hvězda ukazuje na sever? 6.Jak poznám u mraveniště jižní stranu? Opakování
Ilustrace –