Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0247 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DROGY.
Advertisements

Petr Kachlík Luhačovice 2004
DROGY a ŠKOLA POZNÁVÁNÍ NEBEZPEČÍ.
Drogy a jejich účinky MUDr. Jakub Minařík.
Kleine – Levinův syndrom
DROGY.
PREZENTACE O DROGÁCH JMÉNEM: VYPRACOVAL: JAN ŠIMEČEK
Národní strategie protidrogové politiky
Referát DROGY Daniel Fröhlich Pomáhala mi tato stránka
DĚLENÍ DROG.
PSYCHOTROPNÍ LÁTKY ; Modernizace výuky odborných předmětů
Závislost, nebezpečná závislost.  - je stav, kdy někdo nebo něco je podmíněn nějakou okolností nebo situací  - kterou potřebuje (nebo si myslí že ji.
Závislost Olga Bürgerová.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-9_05.
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Opiáty Opiáty neboli narkotika jsou drogy, které utišují bolesti, často způsobí usnutí, zklidňují a navozují stav příjemného uvolnění, působí na CNS Tělo.
Návykové látky, závislosti
Drogy Výchova ke zdraví.
Krátký intervenční program pro uživatele pervitinu
Drogová závislost.
Návykové látky, alkaloidy, drogy
Léčiva ovlivňující afektivitu
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
..a co jste o nich nevěděli
NÁVYKOVÉ LÁTKY.
Benzodiazepiny.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Konopné drogy.
Klasifikace duševních poruch
NEBEZPEČÍ TOXIKOMANIE A PROMISKUITNÍHO ŽIVOTA
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Inovace.
ALKOHOLISMUS Nicol Schmidová, Iva Adámková V7A.
Návyk na opiáty, stimulancia, halucinogeny, sedativa
Závislost na nealkoholových drogách
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045 Autor: Mgr. Andrea Filípková Název : VY_32_INOVACE_14/3_ Téma: Drogové závislosti Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_Luk_III_06 Drogy - účinky Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Zdravý životní styl v boji s návyky Střední škola zdravotnická a sociální Chrudim Grantový projekt CZ.1.07/1.1.03/ “Inovace jsou IN“
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a příroda, Chemie.
Návykové látky VY_32_INOVACE_14_36.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Základní dělení drog Zpracovala: Mgr. Bc. Eva Franzová Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Charakteristika  Alkaloidy dusíkaté látky zásaditého charakteru  Vznikají jako produkty metabolismu aminokyselin v některých rostlinách (čeleď lilkovitých,
CZ.1.07/1.1.05/ Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod Mgr. Markéta Ulrychová.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb ALKOHOLOVÁ ZÁVISLOST Mgr. Irena Kudláčková.
Kubíková Marie DROGY. =Psychoaktivní droga (též psychotropní látka, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) Jsou přírodní i chemické látky.
Závislosti Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
O DROGÁCH Drogová závislost.
Rizika ohrožující zdraví
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Drogy
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_DROGY
Psychotropní látka (Též Psychoaktivní droga, omamná látka, často nepřesně droga nebo návyková látka) 
Nikola Skopálová 7.třída
Opiáty VY_32_INOVACE_04_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_OPIÁTY
Alkaloidy 6. února 2014 VY_32_INOVACE_130317
Užitkové rostliny VI Vít Grulich.
Název školy: Základní škola Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 Autor: Mgr. Olga Slováková Název materiálu: VY_32_INOVACE_00_DROGY Výchova ke.
Ví, co jsou to drogy a uvědomuje si riziko závislosti
Neurotransmitery Noradrenalin (NA) Dopamin (DA) Serotonin (5-HT)
Alkoholová závislost Martina Švaříčková.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Drogy – nebezpečí návykových látek
Drogy Chemie ohrožuje zneužívané přírodní látky a návykové látky
Doping Chemie ohrožuje užívání zakázaných látek nebo metod ve sportu
Transkript prezentace:

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Psychostimulancia, halucinogeny a delirogeny Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Závislost na psychotropních látkách Syndrom závislosti (dle mezinárodní klasifikace nemocí): seskupení behaviorálních, kognitivních a fyziologických fenoménů, které se vyvinou po opakovaném užívání psychoaktivní látky - silná touha získat látku - obtíže s kontrolou jejího užívání - trvalé užívání - upřednostňování užívání látky před jinými aktivitami a povinnostmi - zvýšená tolerance - somatický odvykací stav Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Droga = omamující prostředek, dráždivý přípravek Dle WHO: jakákoli látka, která, je-li vpravena do živého organismu, může pozměnit jednu nebo více jeho funkcí a vyvolat závislost Od r v odborné terminologii drogy = omamné a psychotropní látky DROGA: 1. má psychotropní účinek 2. může vyvolat závislost (průkaz existence závislosti na placebu!) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Závislost na psychotropních látkách Tolerance (návyk) – snižování účinku návykové látky, nutnost zvyšovat dávky Psychická závislost – nutkavá touha po opakování příjemných pocitů či prožitků spojených s užitím psychotropní látky Fyzická (somatická) závislost – po vynechání či snížení dávky návykové látky se projevují různé fyzické symptomy – abstinenční syndrom Teorie vysvětlující podstatu závislosti – Paradigma odměny související se stimulací mozku (Brain Stimulation Reward Paradigm) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Úloha neurotransmiterů Dopamin – důležitý pro iniciativu, spontaneitu a reakce na nové stimuly - důležitý u všech typů závislostí - drogu volí spíše lidé s genetickou anomálií – variantní podoba genu pro dopaminový receptor D 2 - dopamin spouští chování důležité pro přežití druhu: přijímání potravy, pití, sexuální chování – nutné spojení s libostí – pozitivní posilování, po dosažení uspokojení – pocit nasycení – proces je zastaven - pokud se chemicky zvýší koncentrace dopaminu v synapsi, pocit nasycení se nedostavuje – neustálá touha Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Úloha neurotransmiterů Pohlavní hormony – ženy citlivější než muži (k drogám), jejich citlivost se mění v průběhu menstruačního cyklu Noradrenalin – zrychlení psychomotoriky - zvláště při závislosti na opioidech a alkoholu Serotonin – reguluje impulsivitu a afektivitu - velikost deficitu serotoninu určuje míru nutkavosti a impulsivity při ztrátě kontroly nad užíváním drogy Acetylcholin – vědomá motorická činnost, kognitivní funkce, vyvolání deliria Stimuly, které přináší život bez drogy, nikdy nevedou k tak vydatné syntéze a uvolňování dopaminu, jako to činila droga. Proto pak droga dostává jednoznačně přednost před jinými formami chování vedoucími k odměně. Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Tlumivé drogy OPIOIDY – působením na opioidních receptorech (µ) Následek – snížené vylučování endorfinů, po vysazení menší stimulace látkami jak exo- tak endogenního původu – abstinenční syndrom Braun – podomácku z léčiv obsahujících kodein, sytě hnědá barva, hlavní složka - hydrokodon Nennebezpečnější látka skupiny: Heroin - vyroben v r – po vaření morfinu s bezvodou kys. octovou, původně k léčbě dýchacích obtíží u pacientů s tuberkulózou a astmatem - při nitrožilní aplikaci návyk po 5-7 dávkách - až 80% dávky vyloučeno během 24h - detekce metabolitů v moči i 3 dny po poslední dávce Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Heroin - white dust – bílý prášek podobný hladké mouce – diacetylací morfinu - brown sugar – malé rudohnědé granule, diacetylací morfinu s přísadami kofeinu a dalších ředicích substancí Předávkování: stav netečnosti až kóma, teplota těla klesá, zorničky zúženy na minimum, dýchání silně zpomaleno, nepravidelnost tepové frekvence, rozšíření zorniček značí anoxii – smrt udušením Abstinenční syndrom: - za 2 – 8 hodin po podání dávky - noční můry - studený pot, husí kůže - úzkost, zmatenost, pocit ohrožení - maximum po 48 h - trvání až 1 týden Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Stimulační drogy Zvyšují vnitřní napětí, strach, riziko agresivního chování, vyvolávají insomnii, úzkostné stavy, psychózu Změna chování: nekritičnost, zvýšené sebevědomí, přeceňování vlastních schopností Vznik psychické závislosti – středně intenzivní, k fyzické závislosti nedochází Po vysazení únava, spavost, zvýšené snění, dysforie, deprese Léčba narkolepsie – nevzniká tolerance Léčba hyperkinetického syndromu s poruchou pozornosti u dětí Nepodávat pacientům s depresí a suicidálními úmysly, se schizofrenií, s mánií Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Stimulační drogy METHYLXANTINY Semena kávovníku, listy čajovníku,… Kofein – stimuluje CNS, anxiogenní účinky, snižuje průtok krve mozkem, zvyšuje uvolňování reninu, podporuje diurézu, v žaludku podporuje sekreci HCl, stimuluje respirační a vazomotorické centrum, pozitivně inotropní vliv na myokard - děti do 6 měsíců – poločas eliminace až 100 hodin KI: tachyarytmie, palpitace, hypertyreóza, úzkostné stavy, insomnie, porucha jater, průjem, vředy,… přerušení pravidelného pití kávy: bolest hlavy, únava, ospalost, deprese, snížení diurézy,… Theofyllin, theobromin, aminofylin, oxyfylin Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Stimulační drogy BUDIVÉ AMINY Látky s nepřímými sympatomimetickými účinky Psychická závislost vzniká rychle a přetrvává – silná touha dosáhnout maximální euforie Pocit sebedůvěry a zvýšených duševních schopností Sluchové, vizuální a hmatové halucinace Pocity paniky, agrese, nutkání k násilnému chování Náhlý náraz nadměrné únavy Psychóza vyvolaná amfetaminy často k nerozeznání od pravé schizofrenie Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Budivé aminy Amfetamin (R=H)– uvolňuje katecholaminy ze zásobních granulí v presynaptických neuronech - proniká do CNS – adrenergní a dopaminergní účinky - blokuje zpětný příjem katecholaminů do do nervových zakončení a inhibuje MAO - poškozuje neurony – v oblasti učení a paměti ireverzibilně Metamfetamin (R=CH 3 ) (pervitin) – z efedrinu - nejúčinnější čistý D-metamfetamin Extáze – derivát amfetaminu - u lidí užívajících ač jen občas, ale po dobu několika měsíců – trvalé poškození kognitivních schopností (v kombinaci s marihuanou ještě horší) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Stimulační drogy Nikotin – při kouření účinek rychleji než po intravenózním podání - do 6-10 minut se aktivuje dopaminová neurotransmise - při dlouhodobém kouření – zvýšené uvolňování endorfinů – závislost (opiátový typ závislosti) - při odvykání: zácpa, palpitace, zpomalení myšlení, výbavnosti paměti, zhoršení koncentrace, dysforie, podrážděnost, netrpělivost, zvýšená chuť k jídlu, … Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Stimulační drogy Kokain – rostlina Erythroxylon coca z Jižní Ameriky - u chronických toxikomanů možno zachytit metabolity v moči až po 5 dnech od poslední dávky - vyvolává intenzivní euforii, psychomotorická stimulace - zvýšení koncentrace dopaminu v synapsi - vážné abstinenční příznaky: deprese, podrážděnost, úzkost, ztráta schopnosti pociťovat radost Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Kanabinoidy Konopí seté – Canabis sativa var. Indica Nejdůležitější látky – tetrahydrokanabinolové sloučeniny – nejaktivnější THC (dronabinol) Zvýšení syntézy a uvolňování serotoninu Působí také na benzodiazepinové receptory – anxiolytický účinek (inhibice GABA) Snížení dopaminové a noradrenergní aktivity Anticholinergní působení – poruchy paměti, až obraz demence Aplikace p.o. (nástup po několika minutách, trvání 3-8h) či kouřením (nástup po několika hodinách, dlouhodobě) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Kanabinoidy Po jedné dávce detekce v moči po 1-3 dnech, u chronických kuřáků i po několika týdnech Abstinenční syndrom: nespavost, nechutenství, nauzea, průjem, pocení, třes, neklid, deprese, rychle odeznívá po podání heroinu Dlouhodobé užívání: nemoci dýchacího ústrojí, ohrožuje vývoj plodu, nárůst apatie, snížení schopnosti provádět plánovitou činnost, neschopnost soustředit se, oslabení paměti, kreativity a abstraktního myšlení Příznivé účinky: analgetické působení, syntetické deriváty – použití jako antiemetika Marihuana – směs usušených listů a vrchní okvětní části Hašiš – sekret (pryskyřice) z květů a listů horní části rostliny, obsah THC okolo 20% Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Halucinogeny a delirogeny = psychodysleptika, psychózomimetika, fantastika Halucinogeny: nepůsobí kvalitativní poruchy vědomí - po jejich aplikaci nenastává amnézie Delirogeny: vyvolávají kvalitativní změny vědomí – delirium, totální či ostrůvkovitá amnézie - fencyklidin, ketamin, meskalin,… Následky aplikace: psychózy s agresivním a antisociálním jednáním (pokus o vraždu či sebevraždu) - panické reakce - mutagenní účinky (poškození chromosomů) - vznik psychické závislosti, rychlý rozvoj tolerance - nevzniká fyzická závislost ani abstinenční syndrom - flashback syndrom (po vyloučení drogy z organismu) Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Halucinogeny a delirogeny LSD – diethylamid kys. lysergové - brání uvolňování serotoninu do synapse - účinek přetrvává až 8 hodin - nevyvolává přímo halucinace, ale iluze – vnímá předměty, které opravdu jsou v okolí, ale chybně je interpretuje - pocity depersonalizace, změny vnímání času a prostoru – např. pokusy létat Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Halucinogeny a delirogeny Psilocybin – z hub Lysohlávek - menší počet hlaviček – euforie, smích, hovornost - vyšší dávky – podobné účinky jako LSD Pro dosažení halucinogenních účinků se konzumuje také Amanita pantherina, Amanita muscaria Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Halucinogeny a delirogeny Meskalin – z mexických kaktusů (Lophophora williamsi) - z dužnatých částí jako rostlinný olej - iluze a halucinace – trvání asi 5-12 hodin Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie