Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Čína Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98 VY_32_INOVACE_2D.6.07
Advertisements

Čínská filozofie Konfucianismus, Taoismus, nauka o Jin a Jang
Starověká Čína 1.A.
Lao-c' Eliška Lindnerová, C4B.
Integrita bezúhonnost
STAROVĚKÁ ČÍNA Říše středu
Starověká Čína.
Egyptské pyramidy.
jméno autora  Mgr. Štěpánka Kočová název projektu
ROMÁNSKÁ KULTURA.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_02.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ČÍNA.
MEZOPOTÁMIE Sumer.
STAROVĚKÁ INDIE Mgr. Lenka Venclová 2010.
Východoasijská náboženství
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_03.
Všeználek vypravuje o Velkomoravské říši.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Autor: Mgr. Věra Sklenářová
Starověká ČÍNA Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o starověké Číně a okolních národech.
Starověká Čína 6. ročník.
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Čínská kultura.
ČÍNA.
VY_32_INOVACE_3D.6.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 6. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Říše středu Kultura starověké Číny
STAROVĚKÁ ČÍNA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Syropalestina.
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace Registrační číslo projektu – CZ.1.07/1.4 00/ Název projektu – BRÁNA JAZYKŮ.
Česká moderna - výklad (9. roč.)
STAROVĚKÁ ČÍNA.
Vsetín Město ve kterém žiji
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
6. Taoismus PhDr. Irena Martínková, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Zeměpis (klíčová.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
Jan Amos Komenský Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
nepřístupné hory rozsáhlé pouště řeky Jang-c-tiang, Chuang-che.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název:
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Novalis. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
VY_32_INOVACE_214_Indie Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Dějepis.
Mgr. Jindřiška Řehořková
Autor: Mgr. Božena Andrašková Název : VY_32_INOVACE_8C55D6_Indie, Čína
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ČÍNA.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
náboženství staré Číny a Japonska
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ČÍNSKÁ FILOSOFIE II Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ČÍNSKÁ FILOSOFIE I Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Filosoficko-náboženské systémy Číny
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_10 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_30DST ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /21
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
VY_32_INOVACE_Z7. 14 Autor: Mgr
Konfucianismus, VY_32_INOVACE_ Autor Mgr. Lenka Šulcová
ZAMYŠLENÍ - DISKUSE Člověk žije ve společnosti druhých lidí. V životě se můžeme dostat do situace, kdy na umění domluvit se a spolupracovat bude závislé.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
ASIE – VÝCHODNÍ ASIE - ČÍNA
Mgr. Jindřiška Řehořková
ČÍNA.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Literatura starověké Číny Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Prezentace seznamuje žáky s jednou ze starověkých literatur, jejíž podoba je od evropských tradic značně odlišná. Cílem těchto snímků je představit žákům nejen ji, ale alespoň stručně také starověkou čínskou civilizaci vůbec. Datum tvorby

© Dušan Kráčmar 2013

jako starověká Čína je označována civilizace, která se přibližně od 5. tisíciletí př. n. l.vyvinula v úrodných oblastech řek Chuang – che (Žlutá řeka) a Jang-c-ťiang (Dlouhá řeka) původně rozdělená území se později sjednotila pod vládou mocných dynastií (Čchin, Chan, Tchang…) největší část obyvatel tvořili rolníci (pěstování rýže, významný byl i obchod s hedvábím (tzv. Hedvábná stezka) díky své velké vzdálenosti od Evropy si oblast „žila vlastním životem“, zdejší vynálezy (pluh, lodě, střelný prach) často předběhly vývoj v Evropě

přibližný rozsah území starověké Číny

architektura – na ochranu proti nájezdům kočovných mongolských kmenů byla vybudována Velká čínská zeď, dlouhá asi km architektura – na ochranu proti nájezdům kočovných mongolských kmenů byla vybudována Velká čínská zeď, dlouhá asi km

výtvarné umění – vyspělé bylo především sochařství, zobrazovaly se především Buddhovy sochy a často zobrazovaným motivem byl čínský drak výtvarné umění – vyspělé bylo především sochařství, zobrazovaly se především Buddhovy sochy a často zobrazovaným motivem byl čínský drak hudba – důležitá i jako doprovod při politických jednáních, existoval samostatný úřad pro hudbu hudba – důležitá i jako doprovod při politických jednáních, existoval samostatný úřad pro hudbu motiv čínského draka

nejstarší doklady čínského písma se dochovaly na věšteckých destičkách z doby dynastie Jin (od 14. století př. n. l.) nejstarší doklady čínského písma se dochovaly na věšteckých destičkách z doby dynastie Jin (od 14. století př. n. l.) postupně vznikla řada způsobů psaní a místních variant písma, třebaže se postupně jednotily, dodnes existují lokální rozdíly postupně vznikla řada způsobů psaní a místních variant písma, třebaže se postupně jednotily, dodnes existují lokální rozdíly rozvíjelo se i písmomalířství – kaligrafie, psalo se na speciální papír štětcem a tuší rozvíjelo se i písmomalířství – kaligrafie, psalo se na speciální papír štětcem a tuší tradiční čínský rukopis

čínská filosofie je postavena na působení dvou protikladných principů čínská filosofie je postavena na působení dvou protikladných principů  jin – země, ženský prvek, tma, smrt, sever  jang – nebe, mužský prvek, světlo, život, jih tyto principy ve své protikladnosti tvoří základ řádu světa, který člověk nesmí narušit tyto principy ve své protikladnosti tvoří základ řádu světa, který člověk nesmí narušit působení jin a jang je označováno jako tao (cesta) působení jin a jang je označováno jako tao (cesta) symbol jin a jang

filosofický směr hlásající život v souladu s přírodním děním, v souladu s principy jin a jang filosofický směr hlásající život v souladu s přírodním děním, v souladu s principy jin a jang jeho nejvýznamnějším představitelem byl Lao–c´ (6. století př.n.l.) jeho nejvýznamnějším představitelem byl Lao–c´ (6. století př.n.l.)  ve svém učení vyzývá ke skromnosti, prostotě, úctě ke druhým znak pro tao (cesta) „Dobrý vůdce je nejlepší v případě, že si lidé sotva uvědomují jeho existenci… Když takový vůdce, který málo mluví, dokončí svou práci a dosáhne svého cíle, řeknou: Tohle jsme udělali sami.“ Lao-c´ Lao-c´

učí o šlechetnosti, respektování autorit a moudrosti jako pravé cestě ke spáse učí o šlechetnosti, respektování autorit a moudrosti jako pravé cestě ke spáse je pojmenován podle svého zakladatele Konfucia (551 – 479 př. n. l.) je pojmenován podle svého zakladatele Konfucia (551 – 479 př. n. l.)  základem jeho učení je žen (humanita)  snaží se vést své žáky k aktivnímu životu a vzdělanosti Konfucius „Když jsi přišel na svět, plakal jsi a všichni se radovali. Žij tak, aby všichni plakali, až jej budeš opouštět.“ „Trojí cestou můžeme dojíti k moudrosti: za prvé cestou přemýšlení, cestou to nejušlechtilejší; za druhé cestou napodobování, cestou to nejlehčí, a za třetí cestou zkušenosti, cestou to nejtěžší.“ Konfucius

Kniha proměn Kniha proměn  soubor 64 situací, z nichž některé sahají až do 2. tisíciletí př. n. l.  používala se především jako věštecká kniha  odráží se v ní mytologické chápání světa, principy jin a jang, následně na ni navazuje řada dalších k ní připojených textů  čeština je jedním z mála jazyků, do kterých je celá Kniha proměn přeložena

Kniha písní Kniha písní  nejstarší známá sbírka čínské poezie (11. – 6. století př. n. l.)  obsáhlý soubor básní, lidových, milostných písní a hymnů  soudí se, že do jednoho celku je seřadil samotný Konfucius Hlas žluvy ozval se ze křoví a vzduchem nesl se po kraji… Kdo půjde do hrobu s vévodou Mu? C´- čche, co Jen – si mu říkají. Ten Jen – si, jež svými schopnostmi sto jiných snadno vždy překoná. Teď stojí před vchodem do hrobky A hrůza ho jímá šílená… Nebesa, vy modrá nebesa, Proč musí nejlepší na smrt jít? Každý by stokrát rád život dal, Jen kdyby mohl jej zastoupit! jedna ze stran Knihy písní, autorem kaligrafie je císař Čchien - lung

Li Po (701 – 762) Li Po (701 – 762)  básník, aktivně politicky činný (vláda dynastie Tchang), velký milovník vína  autor milostné poezie básník Li Po Dívky na člunu Dívky z Wu, s pletí bílou a čistou rády se pobaví vyjížďkou na lodi. Jediným pohledem Jaro svých srdcí dovedou nabídnout, když květy trhají a vesele laškují s poutníky na břehu.

Tu Fu (712 – 770) Tu Fu (712 – 770)  básník, autor lidové poezie  osobně se znal s Li Po (viz ukázka) básník Tu Fu Vítěz se psem a černou korouhví Vítězství! Smím si v černý vlas je vplésti, ač tvrdá rána chlípí v prsou kdes. Korouhev černou v křečí ztvrdlé pěsti jdu bojištěm. Je večer. Já a pes. Pes štěkal, kde na nepřítele pad; je kolem mrtvol jako plev. - Žer těla jejich, máš-li hlad, a chlemtej krev! Psův zrak dí: Bratře, krev a krev ! A skáče, líže moji horkou ránu. Tak jdeme spolu příštímu vstříc ránu, já a můj pes a černá korouhev. Čtyřverší na Li Po U džbánku vína Li sto básní napíše, noc dospí v hospodě, když měsíc dozáří. Císař pán pozve jej, Li s díky odmítá: - Jsem přece vína bůh, ó pane císaři ! Tu Fu

Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 SOUČEK, Jan. Dějiny pravěku a starověku. Praha: SPL-Práce, 2002, ISBN SAMXLI. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Absolventi gymnázia Cheb [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. I´ting [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MAXWELL, Gregory. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Taoismus [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Výroky slavných. Ostrava: Blesk s. f., rok vydání neuveden, ISBN AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Kniha písní [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Li Po [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Li Po - básně (ukázky) [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Tu Fu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Stará čínská poezie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

DĚKUJI ZA POZORNOST.