TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nová vozidla dodávaná k splnění závazku veřejné služby
Advertisements

Tepelná čerpadla.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Aktivní domy a inteligentní regiony
DOMY Otázky a odpovědi.
TZ 21 – navrhování otopných soustav
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Klimatizační zařízení
ENERGETICKÉ A EKOLOGICKÉ SYSTÉMY BUDOV 2
Chladící systémy vozidla
Závěrečné bakalářské práce z oboru B Strojní inženýrství /P/
ANO? Zajímáte se o některou z těchto oblastí?
Pasivní dům Marek Švestka.
Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie (CVVOZE) Regionální výzkumné centrum.
Prezentace společnosti B&C Dopravní systémy s.r.o. Společnost se zabývá aplikováním sofistikovaných metod využitelných pro poznávání, řízení a regulaci.
Rekuperační jednotka ISIS Recover
Systémy pro výrobu solárního tepla
Vytápění a tepelná pohoda člověka
Energetický management jako nízkonákladové opatření k dosažení úspor
VÝPOČET A HODNOCENÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BUDOV V ČR
Kombinovaná přeprava - charakteristika a rozdělení
Dodávka chladu v teplárenských provozech XXIII. seminář energetiků
Tepelná čerpadla třetí generace
Chytré sítě Smart grids.
Solární systémy Solární systémy, které využívají jako hlavní zdroj energie SLUNCE, jsou v současné době jednoznačně nejefektivnějším a nejekonomičtějším.
Výpočetní nástroj bilančního hodnocení energetické náročnosti budov
Vytápění Literatura: Jelínek V., Kabele K.: Technická zařízení budov 20, 2001 Brož K.: Vytápění, 1995 Normy ČSN.
Pohled zadavatele na energetický audit ve velkém průmyslovém podniku Ing. Petr Matuszek Brno
ÚSPORY ENERGIÍ V HLAVNÍ ROLI Společnost 3E system s.r.o.
Energetický audit ve velkém průmyslovém podniku z pohledu zadavatele Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Brno
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
POROVNÁNÍ VYBRANÝCH SYSTÉMŮ KLIMATIZACE A VĚTRÁNÍ Z POHLEDU SPOTŘEBY ENERGIE A NÁVRATNOSTI 2VV s.r.o. 8/08.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
Pasivní stavitelství jako ekonomický koncept. Východiska Výstavba a provoz budov je hltoun energetických zdrojů Každá budova má být v takovém stavu, aby.
Tepelné čerpadlo 2.
Pardubický kraj – EPC projekty Ing. Milan Vich, energetický manažer Pk
Doc.Ing.Karel Kabele,CSc.
Energetická legislativa v ČR v roce 2007 a další výhled JUDr. Ivanka Boušová MPO ¨
TZ 21 – parní otopné soustavy
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Využití energie Slunce
Inter-Informatics Group Kolejová vozidla
AMiT, spol. s r.o.. O společnosti 2 Elektronika pro kolejová vozidla a veřejnou dopravu AMiT je společnost s ručením omezeným Vysoce kvalitní výrobky.
Projekt EVO1 Jednočlánkové bezbariérové tramvajové vozidlo typu EVO1 člen skupiny
Medzinárodná konferencia 04. a , Hotel pod zámkom, Bojnice.
Dotační program Zelená úsporám Ing. Zbyněk Bouda Energetická Agentura Vysočiny, z.s.p.o.
Klimatizace ve vozidlech MHD SDP ČR Tramvajová skupina Košice
1 Název projektu: Pořízení trolejbusů MDPO, a.s..
Vytápění Ústřední vytápění. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
TECHNOLOGICKÝ VÝVOJ VE VŠECH ODVĚTVÍCH průměrné auto vs. šetrné auto spotřeba 6,5 l/100km spotřeba 1,5 l/100km, příp. 6,5 kWh/100km.
Vytápění Otopné soustavy teplovzdušné. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytápění Větrání. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
STEMMANN-TECHNIK 1. NIS Non-Icing-System Preventivní systém proti namrzání troleje 2 NIS – účinný systém pro prevenci namrzání trolejových vedení při.
Vytápění Klimatizace. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Tepelné čerpadlo 2.
zasedání Odborné skupiny tramvaje při Sdružení dopravních podniků ČR
Jiří Kroužek V. Durďák, J. Hendrych, P. Špaček
VOŠ A SPŠ JIČÍN ZÁVĚREČNÁ PREZENTACE FIRMY
PROJEKT OSTROVNÍHO DOMU V PODMÍNKÁCH ŠUMAVY
Vytápění Teplovzdušné vytápění
Sdružení dopravních podniků odborná skupina TRAMVAJE
Ing. Patrik Horažďovský Ing. Martin Heindl
SOŠ a SOU Centrum odborného vzdělávání Libereckého kraje pro oblast služeb Projekt je spolufinancován Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální.
zasedání Odborné skupiny autobusy při Sdružení dopravních podniků ČR
Transkript prezentace:

TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš

Technické služby BAHOZA s. r. o. Vývoj, výroba a servis komponentů pro kolejová vozidla Vývoj a výroba klimatizačních jednotek pro kolejová vozidla Reference 96 klimatizací HVAC kabin řidiče na tramvajích KT8D5 v Praze 383 ventilačních jednotek HV na tramvajích na tramvajích 15 T ForCity 13 ventilačních jednotek HV pro příměstskou železnici Salzburk 108 klimatizací HVAC pro tramvaje 15 T ForCity Alfa Určeno pro Sdružení dopravních podniků pod patronací Dopravního podniku města Prahy konaného ve dnech 1. –

Cíle prezentace: Vývoj ventilačních systémů v tramvajových vozech Podklady pro návrh ventilačních systémů Principy využívané v chladicích a topných zařízeních Možnosti snížení nákladů na chod tramvajových vozů Výhody a nevýhody klimatizovaných tramvajových vozů

Vývoj ventilačních systémů v tramvajových vozech První tramvajové vozy s elektrickými pohony 40. léta 20. stol. vozy MEVRO 1952 produkce vozů T1 ČKD ve spolupráci se společností Westinghouse Vozy T1 nahradily modely T2, T3, T6A5 a KT8D5 Počátek 90. lét 20. stol. částečně nízkopodlažní vozy RT6N1 ČKD Konec 90. lét 20. stol. částečně nízkopodlažní 03T Astra Škoda Transportation s ventilační jednotkou HV (heating and ventilation) T ForCity Škoda Transportation s klimatizační jednotkou HVAC (heating, ventilation and air conditioning)

Normy zabývající se mikroklimatem tramvajového vozu Výpočtové podklady: ČSN – obecné mikroklimatické podmínky uvnitř tramvaje ČSN EN – mikroklimatické podmínky uvnitř kabiny řidiče ČSN EN – mikroklimatické podmínky uvnitř salónu cestujících ČSN – tepelné zisky staveb Zkušební podklady: ČSN EN – zkoušky tepelné pohody kabiny řidiče ČSN EN – zkoušky tepelné pohody salónu cestujících

Způsoby větrání a upravování vzduchu Větrání Přirozené větrání – pro vysokokapacitní tramvaje nedostačující Nucené větrání – zajištění optimální tepelné pohody Kombinované větrání – možnost vzniku průvanu Ventilační jednotka s úpravou vzduchu HV (heating and ventilation) – ohřev a ventilace HVAC (heating, ventilation and air conditioning) – ohřev, ventilace a chlazení AC (air conditioning) - klimatizace

Klimatizační systémy kabiny řidiče Uložení klimatizační jednotky Na střeše S chlazením S chlazením i ohřevem Pod vozem S chlazením i ohřevem - rozdílné umístěné částí chladicího oběhu např. modernizovaná KT8D5 v Praze Využívané principy chlazení Kompresorové chlazení Adiabatické chlazení Nové tramvajové vozy HVAC jednotky

Klimatizační systém salónu cestujících HV HVAC Topný režim Ventilační jednotky doplněné teplovzdušnými topidly umístěnými pod sedadly cestujících Ventilační jednotky pokrývají svým topným výkonem tepelné ztráty salónu

Řez salónem cestujících

Způsoby vytápění Sdílení tepla Konvekce Indukce Radiace Teplovzdušné jednotky S přirozeným prouděním S nuceným prouděním

Zařízení určené pro chlazení vzduchu Principy vhodné pro chlazení vzduchu v dopravních prostředcích Kompresorové (parní) – transport tepelné energie pomocí kompresoru Sorpční – pomocí absorpce a desorpce transport tepla Elektrické – odebírání tepla přeměnou el. energie Adiabatické – ochlazení vypařováním vody Pomocí vírové trubice – stlačený vzduch je rozdělen na teplý a chladný

Kompresorové chlazení

Srovnání ventilačních systémů v dopravních prostředcích Tramvajové vozy Elektrobusy Vlaky

Možnosti snížení energetické náročnosti Využitím odpadního tepla nebo obnovitelných zdrojů energie pro chlazení nebo vytápění Zvýšením účinnosti chladicího oběhu Použitím tepelného čerpadla Navržením vhodné regulace

Proč vybavit dopravní prostředky klimatizací? Horšící se klimatické podmínky ve městech Zvyšující se požadavky na komfort při cestování Snížení zatížení termoregulace organizmu cestujících Zvýšení zájmu cestovat městskou hromadnou dopravou Malé navýšení spotřeby el. energie (spotřeba tramvajového vozu 15 T ForCity na 1 km je 4182 Wh a klimatizované 15 T ForCity Alfa na 1 km je 4451 Wh, spotřeba se navýšila o 6,4 %)

Výběr klimatizačních jednotek Pořizovací náklady Náklady po dobu životnosti Energetické náklady

DĚKUJI ZA POZORNOST Ing. Ladislav Meluš Technické služby BAHOZA s. r. o. náměstí Hrdinů 725/13, Praha 4 - Nusle www: