Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidská kůže (cutis, derma).
Advertisements

OD BUŇKY K ČLOVĚKU 8. ročník.
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
BIOLOGIE ČLOVĚKA SOUSTAVA TĚLNÍHO POKRYVU
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Kůže 2010.
Obratlovci povrch těla
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
VY_32_INOVACE_01-05 Jolana Fialová SOU Domažlice KOSMETIKA.
Povrch těla - kůže.
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Tělní pokryv Jana Machová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
Kožní soustava.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vylučovací soustava, kůže Číslo vzdělávacího materiálu: ICT4/16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Strunatci - pokožkové deriváty Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie živočichů Datum vytvoření13.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Soustava krycí - kůže Autor: Eva Klabenešová „Tato prezentace slouží pro vzdělávací účely.“
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
KOŽNÍ DERIVÁTY 25. února 2013 VY_32_INOVACE_110216
KOŽNÍ SOUSTAVA VY_32_INOVACE_ ledna 2014
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
INTEGUMENT 18. února 2013 VY_32_INOVACE_110215
Krycí soustava strunatců a škárové deriváty
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
TERMOREGULACE ŽIVOČICHŮ A ČLOVĚKA
3 VRSTVY KŮŽE.
SVALOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Dümlerová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. Tělní pokryv- test VY_32_INOVACE_ března 2013

1.Škára a) je pružná a pevná vazivová vrstva kůže b) obsahuje buňky s pigmentem melaninem c) obsahuje smyslové buňky pro dotyk, teplo b, c 2

2. Mezi kožní deriváty nepatří a)vlasy b)endokrinní žlázy c)nehty d) zuby e)mléčná žláza f)slinné žlázy b, d, f 3

3.Vrstvy kůže na řezu jsou: a) pokožka a podkožní vazivo b) sliznice a pokožka c) podkožní vazivo a sliznice d) škára a pokožka a, d 4

4. Mazové a potní žlázy jsou uloženy: a)v pokožce b)v podkožním vazivu c)ve škáře d)ve škáře a v podkožním vazivu c 5

5. Potní žlázy se podílejí na: a)udržování tělesné teploty b)průtoku krve c)ochraně kůže proti působení vody d)resorpci látek a 6

6. Hlavní význam mazových žláz spočívá: a)ve vylučování nadbytečné vody b)ve vylučování NaCl c)v účasti na termoregulaci d)v ochraně kůže 9 d 7

7. Vyber kombinace charakterizující složení škáry: a) tukové buňky, kolagen, melanin b) keratin, potní žlázy, tukové buňky, příčně pruhované svaly c) nervová zakončení, cévy, tukové buňky, hladké svaly c 8

8. Parohy jsou: a)kostěným útvarem, který narůstá na čelní kosti b)rohovitým útvarem, který se každoročně obnovuje c)kostěným útvarem, který roste celý život d)charakteristický znak všech přežvýkavců a 9

9. Srst savců a)je tvořena rohovitými chlupy ektodermálního původu b)je tvořena rohovitými chlupy entodermálního původu c)má i kostěné útvary, např. ostny dikobraza a 10

10. Kůže hadů je a) suchá a zrohovatělá b) pokryta šupinami c) pokryta tenkou vrstvou slizu d) periodicky vyměňována po částech a, b 11

11. Ptáci a)mají velké množství kožních žláz a kostrční žlázu b)mají vyvinutou pouze kostrční žlázu c)mají epidermální šupiny přeměněny v peří b, c 12

12. Kožní barvivo (melanin) chrání hlouběji uložené buňky tkání před škodlivým…… Kůže dospělého člověka pokrývá plochu asi ………………………… UV zářením 1,6 – 1,8 m² 13

14. Přiřaďte k uvedeným funkcím části kůže: 1.termoregulace 2.ochrana před UV 3.ochrana před vysycháním 4.rohovatění 5.vnímání rozdílu teplot 6.označování teritoria a)keratin b)Ruffiniho tělíska c)potní žlázy d)melanin e)mazové žlázy f)apokrinní žlázy 14

15. Popište následující obrázek: A. Epidermis B. Dermis C. Subcutis/Hypodermis D. Blood and Lymph Vessels E. Stratum Germinativum 1.Hair Shaft 2.Stratum Corneum 3.Pigment Layer 4.Stratum Spinosum 5.Stratum Basale 6.Arrector Pili Muscle 7.Sebaceous Gland 8.Hair Follicle 9.Papilla of Hair 10.Nerve Fiber 11.Sweat Gland 12.Pacinian Corpuscle 13.Artery 14.Vein 15.Sensory Nerve ending (for touch) 16.Dermal Papillary 17.Sweat Pore [1] 15

Použité zdroje: JELÍNEK, J., ZICHÁČEK, V.: Biologie pro střední školy gymnazijního typu - praktická část. Olomouc: Fin Publishing, 1996, ISBN KINCL, L., CHALUPOVÁ, V., BIČÍK, V.: Biologie (1583 testových otázek a odpovědí).Olomouc: Rubico, 1997, ISBN [1] US-GOV. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: 16