ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2364 NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy.
Advertisements

Dalekohledy (Učebnice strana 121 – 123)
Světelné jevy Zrcadla kulová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Lupa a mikroskop (Učebnice strana 117 – 120)
Užití čoček v praxi Lupa (wikipedie)
zpracovaný v rámci projektu
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
OPTICKÉ PŘÍSTROJE 3. Dalekohledy Podmínky používání prezentace
DALEKOHLEDY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dalekohledy.
Digitální učební materiál
Dalekohledy.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_14_M7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Zlomky Základní škola Libina, příspěvková organizace,
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ EU peníze školám MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY Registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Č.j.: 14863/ Tento.
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Mikroskop
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03_M9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Lomené výrazy Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_13_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mocniny s přirozeným mocnitelem Základní škola.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Lupa, mikroskop, dalekohledy Název školy:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
Dalekohledy Kepplerův dalekohled Galileův dalekohled Newtonův dalekohled.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_09_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_06_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Základní škola.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_15 Fyzika - optické přístroje subjektivní Autor:
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Investice do rozvoje vzdělávání.
OPTICKÉ PŘÍSTROJE Lupa slouží k pozorování malých blízkých předmětů spojná čočka s ohniskovou vzdáleností do 25 cm zvětšuje 10x předmět.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Užití čoček TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_03_12_M8_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Lineární rovnice Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_07_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu Základní škola.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_08_M7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Zlomky Základní škola Libina, příspěvková organizace,
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_10_08_F9_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Vedení elektrického proudu v polovodičích.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_14_M6_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Desetinné číslo Základní škola Libina, příspěvková.
Č ÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04_M8_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Výrazy Základní škola Libina, p ř ísp ě vková.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_18_F9_Hanak TÉMA: Jaderná energie
Optické přístroje - dalekohledy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Optické přístroje Mgr. Kamil Kučera.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_09_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
Souhrnné otázky, Světelné jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_05_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_11_M8_Hanak
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_01_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_18_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_01_M6_Hanak TÉMA: Desetinná čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_12_F7_Hanak TÉMA: Otáčivé účinky síly
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_13_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_01_M6_Hanak TÉMA: Dělitelnost
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_17_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_08_M6_Hanak TÉMA: Desetinné číslo
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02_M7_Hanak TÉMA: Racionální čísla
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_06_M9_Hanak TÉMA: Lomené výrazy
NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_18_M8_Hanak TÉMA: Druhá mocnina a odmocnina
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_15_M7_Hanak TÉMA: Celá čísla
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_01_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_16_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Světelné jevy Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem republiky Vzdělávací oblast Fyzika OBSAH: Dalekohledy

ANOTACE V této hodině si ukážeme, jak funguje dalekohled. Na závěr jsou zde uvedené otázky, které prověří, jak žáci látku pochopili. Inovativnost je v tom, že se zde vyskytuje řada moderních interaktivních prvků. Máme zde názorné grafické animace, obrázky, komentáře k řešení a hypertextové odkazy. Žáci lépe pochopí probíranou látku a hodina je pro ně zajímavější. Každý řešený příklad je pomocí animací rozdělen na dílčí kroky, takže vyučující se nezdržuje psaním na tabuli, ale pomocí ovladače postupně odkrývá řešení příkladu a má tak možnost žáky nechat samostatně tvořit a věnovat se těm žákům, kteří potřebují individuální pomoc. V hodině jsou odkazy na internetové stránky, které slouží k doplnění a rozšíření probírané látky o další zajímavé informace. Hodina je tvořena tak, aby se mohla být odučena v multimediální učebně nebo v počítačové učebně, které mají připojení k internetu.

Keplerův (hvězdářský) dalekohled je přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček.

Pozorovaný předmět umístíme mezi lupu a ohnisko. Vidíme zdánlivý, přímý a větší obraz předmětu. v v obraz předmětu Jednoduchý dalekohled, lze vytvořit pomocí dvou spojek. Objektiv je spojka blíže předmětu (má větší f). Okulár je spojka, do které se díváme okem. v v objektiv pozorovaný předmět Obraz předmětu je zvětšený, převrácený a zdánlivý.

Zvětšení dalekohledu: Obraz můžeme převrátit tak, že: a) Mezi objektiv a okulár dáme další spojku, ale potom je dalekohled příliš dlouhý. b) Mezi objektiv a okulár dáme dva optické pravoúhlé hranoly. Jeden hranol převrací obraz stranově a druhý výškově. Keplerův dalekohled nám vytváří převrácený obraz. Takový dalekohled nazýváme triedr.

Triedr se používá: - v turistice - v myslivosti - divadelní kukátko

Fotografie Hubbleův vesmírný dalekohled Další typy dalekohledů: Fotografie Dvoumetrový dalekohled v Ondřejově Fotografie Spitzerův vesmírný dalekohled Fotografie Vesmírný dalekohled Jamese Webba

Otázky a úlohy: 1) Co je hvězdářský dalekohled? 4) Co je triedr? 2) Jaký obraz vytváří Keplerův dalekohled? 3) Jak způsobem můžeme dosáhnout, aby obraz v dalekohledu nebyl převrácený? 5) Jak vypočítáme zvětšení dalekohledu?

Odpovědi: 1) Hvězdářský dalekohled je přístroj k optickému přiblížení pomocí dvou soustav čoček. 4) Keplerů dalekohled se dvěma optickými pravoúhlými hranoly. 2) Obraz předmětu je zvětšený, převrácený a zdánlivý 3) Obraz převrátíme další spojkou nebo dvěma optickými pravoúhlými hranoly.

Khanova škola Testy.nanic.cz – Fyzika Fyzika online – ZŠ Sokolovská Liberec Fyzikální, matematické a chemické tabulky Hypertextové odkazy Učitel. Net – tvoje online škola Encyklopedie fyziky Fyzikální webové stránky

 KOLÁŘOVÁ, Růžena; BOHUNĚK, Jiří; ŠTOLL, Ivan a kol. Fyzika pro 9. ročník. Havlíčkův Brod: Prometheus, 2002, ISBN  TAMASFLEX. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  TAMASFLEX. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  TAMASFLEX. Wikipedie [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Galerie klipart  Vlastní tvorba Použité zdroje: