Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0565 Číslo materiáluVY_32_INOVACE_331_Říše chromista Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŘASY V LESÍCH.
Advertisements

NIŽŠÍ ROSTLINY (Thallobionta)
Rostlinná říše, stélka, ruduchy, zelené řasy, kolonie, cenobium
Název Řasy Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Metodický list ZŠ a MŠ TGM Bílovec Pořadové číslo:
Systém organismů.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
NIŽŠÍ ROSTLINY Jytka, Veronyka, Wendi By Veronyka.
Chaluhy, čili hnědé řasy
Hnědé řasy.
ORGANISMY A SYSTÉM ŘASY A MECHOROSTY
Vývojově nižší rostliny
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.14.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.13.
Oddělení: CHLOROPHYTA – zelené řasy
Protisté s chlupatými bičíky
Řasy zelené.
BOTANIKA ŘASY.
Nižší rostliny Řasy.
Nové pojmy gameta pohlavní buňka (samčí n. samičí)
Heterokontní řasy a ruduchy (oddělení Heterokontophyta, Rhodophyta)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: prosinec 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VI Vzdělávací.
ŘASY MNOHOBUNĚČNÉ patří spolu se sinicemi k nejstarším obyvatelům planety nižší rostliny, mají vláknité tělo z mnoha buněk rostou ve vodě (mořské i sladké)
M1: LESNICKÁ BOTANIKA SINICE
Digitalizace výuky Příjemce
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Nadříše: Eukaryota Říše: rostliny (Plantae)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tvůrce: Mgr. Alena Výborná
CHLOROPHYTA – zelené řasy
Botanika bezcévných rostlin 6
NEJJEDNODUŠŠÍ ROSTLINY
„NIŽŠÍ ROSTLINY“ ŘASY.
Nižší rostliny Houby Řasy Lišejníky.
1. S TÉLKY ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_334_Vlivy prostředí na zdraví člověka Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Základní informace o patří mezi nižší rostliny - mají chloroplasty s chlorofylem - z vody, minerálních látek a CO 2 vyrábějí organické látky - uvolňují.
CHROMISTA. říše: Chromista různorodá skupina (+změny skladby) organismy jednobuněčné i mnohobuněčné organismy s různými způsoby výživy: fotoautotrofní.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt LITERACY Řasy - systém.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Chromista. Říše: Chromista ● Různorodá skupina, zahrnuje bičíkovce, jednobuněčné i mnohobuněčné organismy. ● Rozmanitý způsob výživy – saprofyti, paraziti,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Řasy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními informacemi o sytému a stavbě řas. Materiál je plně funkční.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přírodopis: ŽAHAVCI.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
BOTANIKA = VĚDA O ROSTLINÁCH
Přírodopis ROZSIVKY.
Eukarya Monofyletická skupina vzniklá endosymbiosou s protomitochondrií Prvoci - jednobuněční chemoheterotrofové chromista - fotoautotrofové s velkým podílem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
skrytěnky, kryptomonády
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Přírodopis ROZSIVKY.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Říše: Rostliny Podříše: Nižší rostliny
Chromista.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Řasy zelené.
Základní škola, Hradec Králové
Řasy zařazení do systému organismů stavba prostředí a význam v přírodě
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_331_Říše chromista Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorIng. Lenka Dohnalová Průřezové témaČlověk a životní prostředí Tématický celekČlověk a životní prostředí Ročník1. Datum tvorby Datum a místo ověření , biologie 1.C Druh učebního materiáluPrezentace Anotace Učební materiál je určen pro výklad nové látky, která je zaměřená na říši chromista. Zpracovaný materiál se dá využít i při opakování učiva. Učební materiál je zpracován v programu PowerPoint a ten umožňuje snadnější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova chromista, skrytěnky, rozsivky, hnědé řasy, oomycety, křemelina, kokální stélka, pletivná stélka Metodický pokyn Učební materiál se hodí pro výklad nového učiva v hodině, k opakování učiva i k samostudiu. Součástí výkladu jsou prezentace žáků o vybraných zástupcích dané říše, kterou sami přednesou. Na konci učebního materiálu jsou umístěné otázky k procvičení probraného učiva. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Říše: Chromista

Charakteristika  fotoautotrofní, heterotrofní i mixotrofní organismy  chloroplasty uvnitř periplastových váčků  dárcem chloroplastu byla jednobuněčná ruducha  pohyblivá stádia jsou dvoubičíkatá  jednobuněční zástupci, ale i zástupci s mnohobuněčnou makroskopickou stélkou

Zástupci a) a) Kmen: Skrytěnky b) b) Kmen: Chromofyty Třída: Rozsivky Třída: Hnědé řasy, chaluhy c) c) Kmen: Oomycety

a) Kmen: Skrytěnky  jednobuněčné sladkovodní, planktonní organismy  volně žijící řasy s monodiální stélkou  chloroplasty obsahují chlorofyl a, chlorofyl c, karoteny, xantofyly, fykocyanin a fykoerytrin chlorofyl a, chlorofyl c, karoteny, xantofyly, fykocyanin a fykoerytrin  zásobní látka škrob uložený v chloroplastu škrob uložený v chloroplastu

 rozmnožování nepohlavně: podélným dělením nepohlavně: podélným dělením pohlavně: výjimečně, kopulací pohlavně: výjimečně, kopulací  jedinci odolní proti chladu  v chladných vodách důležitá složka fytoplanktonu  v ČR se vyskytují nejčastěji na jaře a to v mělkých stojatých vodách tůně, rybníky, aj. tůně, rybníky, aj.

b) Kmen: Chromofyta  druhově bohatá skupina  chloroplasty chlorofyl a, chlorofyl c, β-karoten, xantofyl a fukoxantin chlorofyl a, chlorofyl c, β-karoten, xantofyl a fukoxantin  zásobní látka polysacharidy nebo oleje polysacharidy nebo oleje  stélka bičíkatá, kokální, vláknitá nebo pletivná bičíkatá, kokální, vláknitá nebo pletivná

Zástupci a) Třída: Rozsivky b) Třída: Hnědé řasy, chaluhy

a) Třída: Rozsivky (Bacillariophyceae, Diatomae)  nejpočetnější skupina jednobuněčných organismů  žijí jednotlivě nebo v koloniích  stélka kokální buňka je uzavřená do dvoudílné křemité schránky buňka je uzavřená do dvoudílné křemité schránky schránka je složena z horního (většího) a spodního (menšího) dílu schránka je složena z horního (většího) a spodního (menšího) dílu

 nepohlavní rozmnožování dělením buněk dělením buněk dceřinné buňky získají vždy po 1 části schránky, chybějící část si vytvoří dceřinné buňky získají vždy po 1 části schránky, chybějící část si vytvoří  pohlavní rozmnožování tvorba gamet tvorba gamet

 výskyt ve sladkých i slaných vodách  součást planktonu  indikátory znečištění vod  ze zásobních látek fosilních rozsivek vznikla některá ložiska ropy  křemelina hornina ze stmelených schránek druhohorních a třetihorních rozsivek hornina ze stmelených schránek druhohorních a třetihorních rozsivek využití pro výrobu skla, filtrů, izolačních hmot apod. využití pro výrobu skla, filtrů, izolačních hmot apod.

b) Třída: Hnědé řasy, chaluhy  mořské, mnohobuněčné organismy  převážně žijí přisedle v pobřežní zóně chladnějších moří v hloubce 20-30m v hloubce 20-30m  zbarvení tmavě hnědé i olivově zelené  zásobní látka polysacharid laminaran, mannitol, olej polysacharid laminaran, mannitol, olej

 stélka vláknitě rozvětvené až pletivná rozměry 60 i více metrů rozměry 60 i více metrů nadlehčována plovoucími měchýřky vyplněnými oxidem uhličitým nadlehčována plovoucími měchýřky vyplněnými oxidem uhličitým hromadí jód, minerální látky, bílkoviny i vitamíny hromadí jód, minerální látky, bílkoviny i vitamíny pletivnou stélku rozlišujeme pletivnou stélku rozlišujeme rhizoidy: přichycují stélku k podkladurhizoidy: přichycují stélku k podkladu kauloid: válcovitý nebo zploštělýkauloid: válcovitý nebo zploštělý listové filoidylistové filoidy

 rozmnožování rozpadem stélky rozpadem stélky různotvárná rodozměna různotvárná rodozměna  využití hnojivo hnojivo palivo palivo potrava pro člověka i ovce potrava pro člověka i ovce léčebné účely léčebné účely

Zástupci chaluha bublinatá délka až 50cm délka až 50cmbobulák pobřeží jižní polokoule pobřeží jižní polokoule vytváří až husté podmořské „lesy“ vytváří až husté podmořské „lesy“ životní prostředí pro některé druhy ryb i korýšů životní prostředí pro některé druhy ryb i korýšů

hroznovice volně se vznáší v Sargasovém moři volně se vznáší v Sargasovém moři na ploše cca 5 miliónů km² na ploše cca 5 miliónů km² stélka chráněná před vyschnutím silnou vrstvou slizu stélka chráněná před vyschnutím silnou vrstvou slizu

 žijí ve vodě, vlhké půdě (saprofyti) nebo jako paraziti rostlin (původci chorob)  tvoří bohatě rozvětvené trubicovité mycelium  vytváří pohyblivé zoospory se 2 bičíky  zástupci vřetenatka révová vřetenatka révová plíseň bramborová plíseň bramborová c) Oomycety

Opakování Řekněte vše co víte o skrytěnkách Vysvětlete, co je to kokální stélka Vysvětlete, co je to křemelina a k čemu se používá Vyjmenujte zástupce, kteří patří do třídy oomycety.