Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy 19.11. 2015 Král, Špála.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracovala Ludmila Kebzová
Advertisements

HLAVNÍ OHNISKA NAPĚTÍ VE SVĚTĚ
Diversita lidské populace II
Názor na svět: věřící, bez vyznání a ateisté
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Název školy Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP Název OP OP Vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Arabové a Islám Raný středověk.
Islám Petr Machala.
Světová náboženství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Arabsko-izraelský konflikt
KŘESŤANSTVÍ.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Historie Starověkého Řecka
Islám Arabové.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - ISLÁM
Arabská říše Islám.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Islám Arabská říše.
RISK Náboženství.
Mohamen Jasenovský Jaroslav.
ISLÁMSKÝ NÁBOŽENSKÝ SYSTÉM
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Civilizační centra Vznik a vývoj.
Vývoj koně Vliv arabského, berberského a andaluského koně.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_465.
Anna Hradecká, Kačka Vránová
Arabové a jejich výboje
ARABOVÉ A jejich výboje.
VY_32_INOVACE_2D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Arabové a Turci, islám uč
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Rozšíření Islámu v dnešní době
Středověká Evropa Šimon Balham C4B 2013/2014.
DĚJINY VÝZNAMNÝCH STÁTŮ A NÁRODŮ V EVROPĚ
LIBYE Vypracoval: Petr Svojanovský.
Západní náboženství.
Arabská říše 7. ročník.
Islámské umění.
Geografie Věda, která zkoumá krajinnou sféru (od 6 – 70 km pod zemským povrchem – až po 30 km nad zemským povrchem) Jaký je svět kolem nás? Proč je plný.
STÁTY V ÚPADKU TURECKO A POLSKO Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3620_ Státy _v_ úpadku_Turecko_a_Polsko.
Islám. Monoteistické náboženství Druhé největší náboženství světa Založené na učení proroka Muhammada Stoupenci Islámu: muslimové Prameny islámu: Korán,
Duchovní kultura Evropy Matěj Jansa Tomáš Karfilát.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D7 - 3 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_7.1.7 Opakování hlavních raněstředověkých kulturních oblastí.
Islám Štěpán Křenovský, Jakub Šťastný, Antonín Krejča, Jan Danda, Matyáš Danda V2A 2015.
Gabriela Neveselá, UČO: باقية وتتمدد.  se-dal-porazit-behem- tydne/?fb_action_ids= &fb_action_types.
Anotace: Prezentace pro 7. ročník. K výkladu o Arabské říši a základech islámského náboženství. Slouží též k zápisu do sešitu a procvičení nových pojmů.
ARABSKÁ ŘÍŠE Učebnice od s. 40. ISLÁM Monoteistické náboženství Bůh ALLÁH Zakladatel -prorok MUHAMMAD Posvátná kniha KORÁN Vznik na Arabském poloostrově.
EU peníze středním školám
ISLÁM.
Zeměpis – 8.ročník VY_32_INOVACE_
NOVOVĚK Kapitola II. ZÁMOŘSKÉ OBJEVY.
STŘETÁVÁNÍ KŘESŤANSTVÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Ohniska konfliktů TÉMATICKÝ CELEK: Společenské.
Křesťanství a středověká Evropa
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Arabové, Turci, islám Označení materiálu:
D ě jiny islámských zemí. Z Mekky do Medíny Prorokem islámu Muhammad Žil jako obchodník, než se mu začal zjevovat archanděl Gabriel Muslimové (vyznavači.
Státy - Jihozápadní Asie.
Úvod do středověku.
Arabská říše.
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rasy, národy a náboženství
Arabové a islám.
Arabská říše ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová. Arabská říše  vznik na Arabském poloostrově v 7. století  obyvatelé – kočovní pastevci (beduíni)
Transkript prezentace:

Islám a západ HISTORICKÁ PAMĚŤ A SOUČASNÁ KRIZE Duchovní kultura Evropy Král, Špála

Prof. PhDr. Luboš Kropáček, CSc. (*23. února 1939) Přední český islamog, arabista a afrikanista. Vystudoval arabistiku a afrikanistiku na FF UK. Účastník Expedice Lombaráné. Agent a spolupracovník StB. Dnes působí jako profesor na Ústavu Blízkého východu a Afriky na Uk. Další díla: Moderní Islám I.-II., Arabsko-český slovník, Islámský fundamentalismus atd…

Vznik a rozšíření Islámu 7. st n.l. v Arábii 622 n.l. přesídlení do Mediny -> hidžra Silné vojenské výpady vedou k postupnému obsazení Arabského poloostrova, severní Afriky až po dnešní Španělsko. 732 n.l. Bitva u Poitiers

Křížové války 1099 n.l. dobytí Jeruzaléma Velká spojení sil západního křesťanstva Vznik křesťanských států Kulturní přínos Pozůstatky dnes?

Odsudky a hanobení X přínos evropské kultuř Osoba Muhammeda Vpády Turků prezentovány jako Boží hněv X Centrum vzdělanosti Córdoba Arabskoislámská filosofie Výroba papíru, způsoby obchodu a diplomacie

Turecké války Velký vliv Osmanské říše Náboženské obce – Millety Islám spojován s Turky a militarismem

19. století a kolonialismus Jasná převaha Západu. Kolonizace arabského světa Vliv v oblasti práva, školství, politiky Důsledek mnoha protikolonialistických válek Kolonialismus jako důvod protizápadní nálady u muslimského světa

Muslimové ve světě

Politika v islámských státech Organizace islámské konference Princip šúrá Islámský fundamentalismus Al-Káida – Teroristická činnost Džihád Sebevražedné útoky Assasinové Izraelsko – palestinský konflikt

Muslimové tváří v tvář Západu Život muslima: 5 povinností vůči Bohu Nenávist vůči USA Amerikanizace

Islamofobie Antimuslimismus Rozlišování uzavřených a otevřených názorů na islám Uzavřené názoryOtevřené názory MONOLITYCKÝROZRŮZNĚNÝ ODDĚLENÝINTERAKTIVNÍ NIŽŠÍJINÝ NEPŘÍTELPARTNER MANIPULATIVNÍUPŘÍMNÝ KRITIKA ZÁPADU ODMÍTNUTA KRITIKA ZVAŽOVÁNA DISKRIMINACE HÁJENA KRITIZOVÁNA

Křesťanství a Islám na cestě k dialogu Společné prvky Spor o proroka Muhammeda Huntingtonova teorie Střet civilizací

Otázky: 1) Centrem vzdělanosti v muslimské Andalusii byl: a) Madrid b) Toledo c) Cordóba

2) Kdy došlo k rozpadu Osmanské říše? a) po 2. světové válce b) po odražení útoku na Vídeň c) po 1. světové válce

3) Co označuje slovo džihád? a) Šátek, který nosí muslimské ženy, zakrývající vlasy a krk. b) Válka vedená islámskými extremisty na rozšíření islámu. c) Arabský název pro pouť do Mekky.

4) Jaké tvrzení o Islámu není pravdivé? a) Islám se řadí k tzv. Abrahamovským náboženstvím společně s křesťanstvím a hinduismem. b) Islám je náboženstvím “mladším“ než křesťanství. Vznikl v 7. století. c) Muslimové se dělí na dvě hlavní větvě- šíity a sunity. Sunitů je více.