Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PŮVOD A ZÁKLADY VÝVOJE ČEŠTINY
Advertisements

Počátky novodobého českého básnictví a novinářství Mgr
České národní obrození I.
České národní obrození
N á zev š koly: Středn í průmyslov á š kola, Ostrava - V í tkovice, př í spěvkov á organizace Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: 8. června 2012 N á zev:
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Josef Dobrovský * položil základy obrozeneckého
České národní obrození
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
CHARAKTERISTIKA DOBY ETAPA – OBRANNÁ Mgr. Michal Oblouk
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
Národní obrození 8. ročník.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Etapy českého národního obrození
8. ročník Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství.
80. léta 18. století - polovina 19. stol.
České národní obrození
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Josef Dobrovský Mgr. Ludmila Růžičková.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Národní obrození.
2. polovina 18. století – 50. léta 19.století
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): České baroko: Oficiální katolická literatura Tematická oblast: Český jazyk.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. NÁRODNÍ OBROZENÍ (poslední čtvrtina 18. století a 1. pol. 19. století) ● proces utváření novodobého českého národa ● vznik novodobé.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_04.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ proces, který probíhal v rakouské monarchii zhruba od poslední třetiny 18. století do roku 1848 hlavním úkolem jeho tvůrců bylo.
České národní obrození (ČNO). ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – České.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_02.
České země ve 2. polovině 18. století
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Název prezentace (DUMu): Literatura národního obrození: II. fáze
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Národní obrození Michaela Tarabová.
VY_32_INOVACE_447 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
POČÁTKY NÁRODNÍHO OBROZENÍ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_03 Název Divadlo a noviny počátku Národního.
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_02 Název Jazykovědci počátku Národního obrození.
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁRODNÍ OBROZENÍ PO ROCE 1815
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Kde se Josef Dobrovský narodil?
České národní obrození = ČNO
70.léta 18.století - pol. 19.století
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu):
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Leden 2012 Ročník 8
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
Počátek Národního obrození
Název materiálu: Národní obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
České národní obrození
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
NÁRODNÍ OBROZENÍ PRVNÍ FÁZE
České národní obrození
Transkript prezentace:

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Literatura národní obrození: I. fáze Tematická oblast: Český jazyk a literatura Ročník I. ročník Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku: březen 2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Záměrem této sady výukových materiálů s názvem: Český jazyk pro I. ročník oboru KRAJINÁŘ je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, prohloubit a kultivovat jazykový projev žáků. Žáci získají přehled o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře od počátku starověku do poloviny 19. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě reflektují tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Český jazyk a literatura na SOU Uherský Brod. Tato prezentace se věnuje první fázi národního obrození.

Literatura národního obrození I. fáze

Národní obrození je uměle vytvořený pojem, poprvé jej užil T. G. Masaryk ve spise Česká otázka (1895), do té doby se používaly termíny vzkříšení či znovuzrození národa označuje složitý historický proces, při němž došlo k zastavení jazykového úpadku češtiny, k vytvoření nového spisovného jazyka, ke znovuobnovení svébytné národní literatury v této době se začalo vytvářet národní povědomí a konstituoval se základ novodobého českého národa

I. fáze obranná – měla jazykový charakter – cílem bylo udržet pozici češtiny jako živého jazyka a zrovnoprávnit češtinu s němčinou ve všech oblastech veřejného života mnozí představitelé tohoto období nevěřili, že by čeština mohla plnit všechny své funkce myšlenkově se uplatňovalo osvícenství, měla vědecký charakter: v roce 1774 vznikla Soukromá společnost nauk (později Česká společnost nauk, od r pod názvem Královská česká společnost nauk) v literatuře se uplatňoval klasicismus společným znakem vlastenců bylo zaměření na českou minulost byly vydávány jazykové obrany: - F. M. Pelcl vydal Balbínovu latinskou: Obranu jazyka slovanského, zvláště českého - Karel Ignác Thám – Obrana jazyka českého proti zlobivým jeho utrhačům (JAZYKOVÁ OBRANA – vyzdvihovala slávu Čechů v minulosti, naříkala nad neblahým stavem národa a jazyka a zároveň protestovala proti tomuto stavu.)

Obrozenecká věda: Josef Dobrovský ( ) historik, jazykovědec, zakladatel vědecké slavistiky a bohemistiky, uměl 12 cizích jazyků, jeho prioritami byly české dějiny, jazyk a literatura, T. G. Masaryk jej nazval „prvním světovým Čechem nové doby“. Dobrovský nevěřil v budoucnost českého jazyka, vysoce však oceňoval jeho úroveň v minulosti. Věnoval se vytvoření spisovné normy českého jazyka. Svá díla psal německy nebo latinsky, neboť čeština v jeho době nebyla ještě schopná vědeckého vyjadřování.

Dobrovského díla Dějiny české řeči a literatury – (německy psáno) tímto dílem položil základy české literární historie. Protože vývoj literatury spojoval se stavem jazyka, hodnotil nejvýše dobu veleslavínskou, nazval ji „zlatým věkem českého písemnictví“. Zevrubná mluvnice jazyka českého – (německy psáno) kniha měla základní význam pro ustálení spisovné češtiny v době obrozenecké. Dobrovský nastínil celý systém jazyka a formuloval jeho zákonitosti. Základy jazyka staroslověnského (latinsky) Německo-český slovník – 2dílný, za základ si vzal veleslavínskou češtinu, přihlédl k jazyku své doby, avšak distancoval se od barokních novotvarů (purismů). Položil základy spisovné normy českého jazyka.

Obrozenecká věda: Gelasius Dobner je považován za zakladatele českého moderního kritického dějepisu. Vydával staré dokumenty a hodnotil je. Vydal část Hájkovy kroniky s rozsáhlým kritickým komentářem a dokázal její historickou nespolehlivost.

Obrozenecká věda: František Martin Pelcl první profesor českého jazyka a literatury na pražské univerzitě, na rozdíl od Dobrovského věřil v budoucnost české kultury a sám se pokusil přispět ke zvýšení její úrovně. Dílo: Nová kronika česká – první pokus o vědecké historické dílo napsané v době obrození v češtině. F. M. Pelcl vydal v r Balbínovu Obranu (z roku 1672).

Publicistika: Václav Matěj Kramerius od r vydával Krameriusovy c.k. Pražské poštovské noviny (od r Krameriusovy c.k. Vlastenecké noviny). Vedle novinářské činnosti se věnoval i ediční činnosti – Česká expedice - vydal překlady a památky starší české literatury.

Divadlo Roku 1786 bylo zřízeno vlastenecké divadlo zvané BOUDA. Hlavním organizátorem pražského divadelního života byl Václav Thám – herec, režisér, novinář, literát. Autor více než 50 dramatických textů – zobrazující výseky z českých dějin: Břetislav a Jitka Prokop Šedivý – dramatik a prozaik, usiloval o původní tvorbu – tzv. lokální frašky (obhroublý humor zasazený do určitého prostředí) Mastné krámy Pražští sládci

Poezie Václav Thám básnická družina Puchmajerova – 1. básnická škola Puchmajerovci do poezie uvedli rozmanité žánry evropského klasicismu: ódu, baladu, hrdinský a komický epos. Pokoušeli se o vlastní tvorbu a orientovali se na slovanskou literaturu. Antonín Jaroslav Puchmajer- autor ód a bajek: Óda na Jana Žižku z Trocnova

Kontrolní otázky Kdo byl vůdčí osobností první generace obrozenců? Jak se jmenovalo první vlastenecké české divadlo? Kdo byl hlavním organizátorem pražského divadelního života?

Seznam obrázků SAPFAN. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Seznam zdrojů Česká literatura od počátků k dnešku. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1998, 1048 s. ISBN NEZKUSIL, Vladimír. Česká a světová literatura pro 1. ročník středních škol: nejstarší literární památky : počátky českého národního obrození. 2. vyd. Praha: Fortuna, 2002, 149 s. ISBN