NÁZEV ŠKOLY : Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU : VY_32_INOVACE_2B_08_Petr Bezruč TÉMA SADY : Literatura 19. a 20. století ROČNÍK : septima DATUM VZNIKU: prosinec 2013 AUTOR : Mgr. Kateřina Benešová
Anotace Výukový materiál je určen k výkladu o Petru Bezručovi a práci s jeho texty. Studenti mají mít na danou hodinu přečtenu Maryčku Magdónovu, pracuje se tedy se znalostí celého textu a jeho interpretací. V textech jsou vyhledávány básnické prostředky. Materiál je doplněn o audio ukázku.
Životopis 1867 – 1958 Vlastním jménem Vladimír Vašek (syn slezského buditele Antonína Vaška – gymnaziální profesor, odpůrce Rukopisů) Studia v Praze – setkává se s TGM, V. Mrštíkem, a dalšími Poštovní úředník ve Frýdku Místku a v Brně Spjat se Slezskem – sociální a národnostní poměry v beskydském kraji (téma většiny jeho básní) Během 1. sv. v. byl krátce vězněn – pokládali ho z autora protirakouské básně (hrozil mu trest smrti za velezradu) Plicní choroba Melancholický, apatický, uzavřený, nevázaný způsob života Obr. 1
Tvorba Autor jediné básnické sbírky – „Slezské písně“, která původně vyšla v Herbenově Času jako Slezské číslo Měsíc poté vychází knižně v nákladu 3000 výtisků V kontextu české literatury se jedná o ojedinělou poezii – k anarchistickým buřičům je řazen poněkud uměle, čerpá ze symbolismu a České moderny Národní a sociální tematika, ale i milostné básně Obr. 2
Maryčka Magdonova Cos to za ženicha vybrala sobě? Bodák má k rameni, na čapce peří, drsné má čelo, ty jdeš s ním do Frydku, půjdeš s ním, Maryčko Magdonova? Cos to za nevěstu? Schýlená hlava, fěrtoch máš na očích, do něho tekou hořké a ohnivé krůpěje s lící, co je ti, Maryčko Magdonova? Frydečtí grosbyrgři, dámy ze Frydku jízlivou budou se smáti ti řečí, se synky uzří tě Hochfelder žid. Jak je ti, Maryčko Magdonova? V mrazivé chýši, tam ptáčata zbyla, kdo se jich ujme a kdo jim dá chleba? Nedbá pán bídných. Co znělo ti v srdci po cestě, Maryčko Magdonova? 1)Zasaďte ukázku do kontextu celé básně. Osiřelá Maryčka se chtěla postarat o sourozence, kradla dřevo, byla udána, dráb ji vedl do Frydku, po cestě spáchala sebevraždu 2)Doložte v textu sociální tematiku. Bída Magdonovy rodiny x frydečtí grosbyrgři (bohatí měšťané), dámy 3)Vyhledejte 3 různé básnické prostředky. 4)Vyhledejte nářeční slova. metafora Řeč. otázka refrén dialekt
Pomník Maryčky Magdonové, Staré Hamry Obr. 3 AUDIOUKÁZKA: Jaromír Nohavica - Maryčka Magdonova
Slezské písně Tematické rozdělení básní: 1. Národnostní – Němci, Poláci, Židé, Češi – národnostní útlak – Kantor Halfar 2. Sociální – bída, velké sociální rozdíly, tvrdá práce – Ostrava, Maryčka Magdonova 3. Intimní – láska, smutek, zklamání – Labutinka, Červený květ Častá autostylizace básníka – staví se do pozice slezského barda, jeho osoba je neustále přítomna, burcuje a provokuje, vyzývá k činu Dialekt, knižní výrazy
Červený květ Za temným oknem, v květníku sivém, hrubý a špičatý mračil se kaktus. Jednoho jitra červený z lodyhy vyrazil kalich, červený květ. Byl u nás básník, co jiné měl oči, co měl rád vonné a nádherné růže. Distichem zvučným pochválil růži a odsoudil pyšně ten rudý květ. Jsou duše drsné, co samy šly žitím, hroty a ostny je zalily vrchem. Co měly v srdci? Kvetly-li jednou a kvetly-li v noci, hleď, rudým květem… 1)Co je obsahem textu? Osamocenost básníka Drsný kaktus (básník) Vzácnost květu – 1 b. sbírka 2)Co symbolizuje červená barva? Barva revoluce a vzpoury 3)Jakým druhem verše je báseň psána? Volný verš 4)Vyhledejte básnické figury. anafora Řeč. otázka epizeuxis apoziopeze
Citace 1. Obr. 1: NEZNÁMÝ AUTOR. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 2. Obr. 2: NEZNÁMÝ AUTOR. knihy.abz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 3. Obr. 3: NEZNÁMÝ AUTOR. preshranicnispoluprace.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: hamry/pamatky-a-zajimavosti/ 4. BEZRUČ, Petr. Maryčka Magdonova [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: pisne.html 5. BEZRUČ, Petr. Červený květ [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 6. KARPATSKÝ, Dušan. Labyrint literatury. Praha: Albatros, 2008, ISBN