Gender ve škole Zdislava Vávrová, Marie Múčková Školní pedagogika podzimní semestr 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gender v rozvojové spolupráci
Advertisements

Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
11 Hodnocení nerovností Daniel Svoboda Občanské sdružení Development Worldwide Czech Republic.
Genetika člověka.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Etnicita a rasa KSS/S2SŠO ZS 07.
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Strategický leadership
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Civilizace, kultura, instituce, sociální agregáty
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Specifikace cíle odborného textu. Předmětem zkoumání mohou být  Skutečnosti a jevy ve společnosti (Jak se lidé vyrovnávají se ztrátou zaměstnání? S jakými.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Gender problematika Nejprve zmíním motivaci tohoto výzkumu,
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vývoj vzdělávacích aspirací žáků Popelář nebo doktor?
2. vlna ženského hnutí. Periodizace ženského hnutí 1. vlna: do získání hlasovacího práva 2. vlna: od 60. do cca 80. let 20. století (případně dosud) 3.
Sociální patologie SCPT SCPA
Gender ve škole.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Sociální stratifikace
Právo souhrn pravidel stanovených a vynutitelných státem organizuje a řídí lidské soužití.
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
Vždy jsem pohrdal línými bílými lidmi. Teď už můžu mluvit i o líných černých lidech. Jste chudí, protože jste nedodělali školu, berete drogy, máte tři.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
SELF-CONCEPT OF WOMEN Zuzana Brychtová. OSNOVA Self-concept a jeho užití Hledání obrazu ideální ženy Nalezení obrazu ideální ženy?? Shrnutí a rozdíly.
Výměna mezinárodních zkušeností a dobré praxe v sociální oblasti Oblast rovných příležitostí žen a mužů PhDr. Ivana Štrossová Havlíčkův Brod, 23. dubna.
Rovné šance žen a mužů Bc. Milan Žák, DiS. sociální pracovník organizace.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
Co je to feminismus? z lat. Femina = žena název pro komplex filosofií, sociálních teorií, politických hnutí a ideologií, jejichž cílem je výzkum a potírání.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.12_lidska_prava_III. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Jedna z rolí, kterou člověk v životě splňuje – ROLE KONZUMENTA – na základě toho se očekává SPOTŘEBNÍ CHOVÁNÍ. - základem spotřebního chování – ROZHODOVÁNÍ.
OBČANSKÝ A SPOLEČENSKOVĚDNÍ ZÁKLAD Feminismus On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium Na Vítězné pláni v Praze Vyučující: Mgr. Marek.
9. Tvorba individuálního plánu
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Všichni o ní mluví, ale víme, jak opravdu vypadá? Školní inkluze
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
9. Tvorba individuálního plánu
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Kultura Vladimír Velešík.
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
Socializace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Socializace Kejřová.
Sociální pozice a role. Zdroj obrázků:
Sociologický výzkum II.
Sociální psychologie.
VYBRANÉ PROBLEMATIKY DNEŠNÍHO ŠKOLSTVÍ
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
AUTOR: Kateřina Křížová
Transkript prezentace:

Gender ve škole Zdislava Vávrová, Marie Múčková Školní pedagogika podzimní semestr 2014

Osnova -Vysvětlení pojmu gender -Genderová socializace -Feminismus -Mužská nadřazenost - vznik feminismu -Gender a feminismus -Škola jako genderový prostor -Problematika genderu ve školách -Genderové obtěžování -Otázka morálky a etiky -Zodpovězení otázek -Shrnutí, náš názor

Vysvětlení pojmu gender -kulturně vytvořená odlišnost mezi muži a ženami -tzv. konstrukt - soubor norem, které vytváří společnost -pohlaví - popisuje biologické rozdíly

Genderová socializace Socializace -dlouhodobý proces -jedinec se učí normám a hodnotám společnosti, která ho obklopuje Socializace genderová -postupné osvojování si charakteristik, které jsou v dané společnosti spojovány s obrazem muže a s obrazem ženy

Feminismus Vymezení pojmu feminismus -ženské hnutí -(z lat. femina, žena) je název pro komplex sociálních teorií a ideologií -cílem je výzkum a odstraňování utlačování ženského pohlaví -druhá polovina 20. století -různorodé a štěpí se na mnoho směrů -prosazujících základní lidská práva pro ženy např. v konzervativních muslimských zemích - nejradikálnější směry, popírání jakýchkoliv rozdílů v dispozicích pohlaví, propagace vyloženě nepřátelského přístupu k mužům.

Mužská nadřazenost - vznik feminismu -v jazyce užíván mužský rod - generické maskulinum (př. My všichni občané ČR) -vyšší pracovní postavení (př. zastoupení mužů ve vládě po r nikdy nekleslo pod 89%) -vyšší platy

Graf: Hrubý měsíční příjem podle vzdělání v roce 2006 Zdroj: Jarkovská, Lišková 2008, str. 686

Gender a feminismus -biologický rozdíl vs. sociální, zpochybnění představy - biologie předurčuje život člověka -feministický přístup - zmírňování genderových nerovností, odstranění diskriminace -oblast vzdělávání - legitimní, priorita MŠMT; problém realizace - málo odborníků

Škola jako genderový prostor -uspořádání fyzického prostoru školy (př. toalety, šatny) -barvy - růžová (dívky), modrá (chlapci) -volba ovlivněná genderem -střední, vysoká škola -volitelné předměty -očekává se: -chlapci - spíše technické obory -dívky - spíše humanitní -vyučující - podporovat žáky v jejich uvážlivém rozhodnutí!

Graf: Studující VŠ oborů studia za rok 2006 Zdroj: Jarkovská, Lišková 2008, str. 691

-pedagogický sbor -dříve vyučovali převážně muži -v dnešní době vyučují především ženy -riziko - dětem chybí vzor muže - nemusí být jasné, jak jsou konstruovány mužské sociální role - vede k vyšší oblíbenosti a k většímu respektu k mužům - představa, že učitelství je ženská profese

Graf:Podíl mužů a žen na vybraných ZŠ v letech Zdroj: Smetáčková, Vlková2006, str 20

Graf: Zastoupení žen a mužů v učitelství na jednotlivých stupních (rok 2006) Zdroj: Jarkovská, Lišková 2008, str. 693

Problematika genderu ve školách -příklady ze třídy, zvýhodňování žáků (feministické výzkumy) -jména žáků -zajímavější vyjádření, příspěvky -řeč těla, zasedací pořádek -agresivní chování -pochvala za rozlišné schopnosti -závěr -upřednostňování chlapců, vede ke prosazování se a větší sebedůvěře

Genderové obtěžování -ti, kdo vybočují a “nedodržují normy” se stávají terčem pomluv, obtěžování či šikany -i konformita s genderovými normami může být důvodem obtěžování (Př. obrázek, jak chlapec tahá dívku za copy) -jde o nejrůznější formy jednání, které jsou nepříjemné a nevítané a které jsou založeny na genderových stereotypech

Otázka morálky a etiky -svoboda jedince, popularizace -nezávaznost, trend volby, sexualita -daná přirozenost -morálka - správné chování, mrav - celková představa správného jednání ve společnosti -etika - zkoumá morálku, jednání a jeho normy, hodnoty a obecné základy stojící na morálce -rovnost obou pohlaví - není stejnost, hodnota osoby v rozdílech -Zavádět nebo nezavádět genderově citlivou pedagogiku? (Jiný přístup?)

Zodpovězení otázek Projevují se ve vzdělávání nějakým způsobem genderové stereotypy? -feministický pohled - ano -diskriminace žen -učebnice, vyučovací materiály -konkrétně obsah - např. obrázky K čemu je dobrá genderová korektnost? -většinové, masové smýšlení -jeden proud - jedny normy - rovnoprávnost, nikdo není znevýhodněn -feministický pohled - předpokládaná spokojenost

Shrnutí, náš názor -Nerovnost mezi muži a ženami - je/není? -Zajímavost:

Zdroje ● ●Smetáčková, I., & Vlková, K. Gender ve škole ●Jarkovská, L., Lišková, K. (2008). Genderové aspekty českého školství. Sociologický časopis, 4, str ●Kaščák, O. (2004). Feministický pohľad na socializáciu pohlaví. E-pedagogium, 4. Dostupné na: ●Jarkovská, L. (2013). Gedner před tabulí. Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy ●West, Ch. (2010). Dobrá zpráva o sexu a manželství ● ● ● ●

Děkujeme za pozornost!