Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lidská kůže (cutis, derma).
Advertisements

Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/P22/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Biologie člověka Autor:
SOUSTAVA KOŽNÍ.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
KŮŽE Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
KOŽNÍ SYSTÉM.
Kožní systém Somatologie.
Povrch těla člověka.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SOUSTAVA KOŽNÍ Stavba a funkce kůže Kůže tvoří ochranný kryt těla
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA KŮŽE Kůže kryje povrch lidského těla. Odděluje vnitřní prostředí organismu od vnějšího prostředí, které na kůži působí chemickými.
Kůže MUDr. Vladimír Compeľ.
KOŽNÍ SOUSTAVA 5.ročník.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Povrch těla - kůže.
Autor: Lenka Kraváčková
Povrch lidského těla autor: David Hainall.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: ING. EVA ŠÍDOVÁ Název:VY_32_INOVACE_635_KOŽNÍ SOUSTAVA Téma: VRSTVY KOŽNÍ SOUSTAVY,
Autor: Mgr. Vladimír Drápal
ŽIVOT JAKO LEPORELO, REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.4.00/ Kůže Autor: Mgr. Kateřina Čermáková Datum: Cílový ročník: 8.
Tělní pokryv Jana Machová.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KOŽNÍ SOUSTAVA Tělní pokryv – prvotní tělní bariéra Funkce:
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Biologie člověka.
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Tercie
Kůže.
Povrch lidského těla Filip Bordovský.
Člověk lidské tělo.
Kožní soustava.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: Hana Turoňová Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_SOUSTAVA.
KOŽNÍ SOUSTAVA. KŮŽE kůže je největší orgán lidského těla, povrch přibližně 1,6 m 2 – 1,8 m 2 funkce: obal, ochrana, jsou v ní uloženy smyslové orgány.
Kůže Funkce kůže Pokryv těla Ochrana před vlivy chemickými, mechanickými a choroboplodnými zárodky Vylučování Regulace teploty Účast na dýchání – kožní.
KŮŽE, PÉČE O KŮŽI VY_32_INOVACE_11_23. Kůže a její funkce v těle: = pokryv těla, největší lidský orgán (2 m 2 ), její tloušťka se pohybuje od 0,1 mm až.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Název školy:Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor:Monika.
TĚLNÍ POKRYV OBRATLOVCŮ Přírodopis VIII.. Povrch těla  Ochrana před vnějším prostředím  Kůže:  pokožka  škára  Kožní útvary (deriváty):  šupiny.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_15_VYLUČOVACÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová.
LIDSKÝ ORGANISMUS KŮŽE. Šablona : V/2 Sada: 2/19 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu.
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Kožní soustava VY_32_INOVACE_06-08 Ročník: 5. Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Vzdělávací obor: Přírodověda Tematický okruh: Člověk a jeho zdraví.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:VY_32_Inovace_ – Kůže Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Přírodopis – 8. ročník, Kůže
POVRCH LIDSKÉHO TĚLA Veronika straková.
Kožní soustava.
VY_52_INOVACE_24_01_význam kůže
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Povrch lidského těla Autor: Mgr. Jana Bieliková Datum:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_20_Péče o kůži
KŮŽE ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_11_28_Kůže.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_08_Přírodověda_ 5.ročník_ 07_Soustava kožní
Název školy: ZŠ a MŠ,Veselí nad Moravou,Kollárova1045
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Sada:Přírodopis,2. stupeň Autor: Mgr. Jiří Olexa
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
3 VRSTVY KŮŽE.
VY_32_INOVACE_04-16 Ročník: VIII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Název školy: Základní škola a mateřská škola Bělá
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kožní soustava.
Soustava kožní Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_XII_3_13_KOŽNÍ SOUSTAVA Šablona číslo: XII Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 13 Autor: Mgr. Kateřina Zikmundová

Anotace: Výklad základních pojmů kožní soustavy Očekávaný výstup : Žák zná stavbu kůže, rozliší její jednotlivé vrstvy, uvede deriváty kůže, uvědomuje si význam kůže pro lidský organismus, chápe nutnost čistoty i péče o kůži Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 8. ročník, 13 – 14 let Klíčová slova: kůže, pokožka, škára, podkožní vazivo, vlasy, chlupy, nehty, papilární linie, daktyloskopie, mozoly, pigment, mazové žlázy, potní žlázy, hmatová tělíska, akné, otisky prstů, fototypy kůže, první pomoc Pomůcky a materiál: prezentace, interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 min. Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel seznámí žáky se stavbou kůže, podrobně vysvětlí její jednotlivé části, upozorní na význam kůže, nutnost péče o kůži a důležitost poskytnutí první pomoci. Žáci aktivně doplňují a odpovídají na zadané otázky s využitím interaktivní tabule.

Kožní soustava

Kůže tvoří pokryv těla chrání před vnějšími vlivy vylučuje pot podílí se na dýchání reguluje teplotu těla obsahuje citlivá nervová zakončení tělíska pro dotyk, tlak, teplo, chlad, bolest zaujímá až 12 procent tělesné hmotnosti na různých místech těla různě silná detail lidské kůže

Stavba kůže pokožka, škára, podkožní vazivo

Pokožka svrchní vrstva povrchové zrohovatělé buňky se odlupují v šupinkách daktyloskopie – metoda zjišťování totožnosti lidí založená na rozrýhování pokožky charakteristickém pro každého jedince, tzv. papilárních liniích (r J. E. Purkyně) mozoly – zrohovatělá místa pokožky vzniklá otlakem, nejčastěji na dlaních a chodidlech pigment – barvivo, čím více pigmentu, tím tmavší pokožka; pigment zachycuje ultrafialové záření, nadměrné opalování škodí pokožce, vznikají spáleniny i rakovina kůže (r dermatolog z Harvardovy univerzity Thomas Fitzpatrick popsal 6 fototypů)

Papilární linie otisk prstu papilární linie

Fitzpatrikovy fototypy kůže

Škára obsahuje cévy, nervy, pružná vazivová vlákna, mazové a potní žlázy vyrůstají z ní vlasy, chlupy, na prstech nehty (deriváty kůže) nacházejí se zde tělíska a nervová zakončení cévy – zajišťují přísun živin a dýchání kůže,svým rozšiřováním i stahováním regulují teplotu potní žlázy – snižují teplotu pocením, vylučují vodu se solí a odpadními látkami chrání proti přehřátí (v klidu se odpaří za 24 h až 500 ml) mazové žlázy – maz chrání pokožku před vysycháním a mastí vlasy, mazové žlázy nejsou na dlaních a chodidlech akné vzniká ucpáním mazových žláz odumřelými buňkami (žlázy hnisají, hnis ve škáře tvoří bílý vřídek, zejména v období puberty, kdy jsou aktivní hormony)

Kožní deriváty zvětšený vlas nehet

Podkožní vazivo pružné, ukládá se v něm tuk nejvíce nervových zakončení je na rukou – dlaních a konci prstů nejméně na zádech tělíska v kůži – dotyk, tlak, teplo, chlad, bolest Vater-Paciniho tělísko Ruffiniho tělísko

Péče o kůži základem je čistota péče o vlasy, nehty tetování a piercing kůži neprospívá otužování – zlepšuje odolnost organismu proti nemocem z nachlazení, má být pravidelné, základem je voda, čerstvý vzduch a rozumné slunění každé poranění je nutné ošetřit, vážné poranění musí ošetřit lékař poskytnutí 1. pomoci je zákonnou povinností každého občana poškození kůže – omrzliny, popáleniny, poleptání kyselinou a louhem

První pomoc

Otázky 1 Vyjmenuj tři vrstvy kůže: Obor zkoumající papilární linie: Barvivo v kůži: Onemocnění kůže z nadměrného slunění: Deriváty kůže: Složení potu: Žlázy chránící kůži proti vysycháním: Co vnímáme nervovými zakončeními: Základem péče o kůži je: Časté onemocnění kůže v období puberty: pokožka, škára, podkožní vazivo daktyloskopie pigment spáleniny, rakovina kůže vlasy, chlupy, nehty voda, sůl, odpadní látky mazové dotyk, tlak, teplo, chlad, bolest čistota akné

Otázky 2 DRUH PORANĚNÍ ODŘENINY POPÁLENÉ MÍSTO CHLADÍME VE STUDENÉ VODĚ, HEŘMÁNKOVÁ MAST, STERILNÍ KRYTÍ UMYJEME PROUDEM VODY, POTOM VODOU S JEDLOU SODOU OMRZLÉ ČÁSTI TEPLE ZABALÍME OMRZLÉ ČÁSTI OMÝVÁME VODOU POSTUPNĚ TEPLEJŠÍ A DO 40° CELSIA, K LÉKAŘI UMYJEME PROUDEM VODY, POTOM VODOU S OCTEM ZASTAVÍME KRVÁCENÍ, OKOLÍ RÁNY DEZINFIKUJEME, DOPRAVÍME K LÉKAŘI ZASTAVÍME KRVÁCENÍ, OKOLÍ RÁNY DEZINFIKUJEME, DOPRAVÍME K LÉKAŘI POLEPTÁNÍ KYSELINOU TĚŽŠÍ OMRZLINY LEHKÉ OMRZLINY TĚŽŠÍ POPÁLENINY LEHKÉ POPÁLENINY HLUBOKÉ KRVÁCEJÍCÍ RÁNY UMYJEME ČISTOU VODOU, DEZINFEKCE, NÁPLAST S POLŠTÁŘKEM PŘIVOLÁME LÉKAŘE, POSTIŽENÉHO DOPRAVÍME DO NEMOCNICE POLEPTÁNÍ LOUHEM PRVNÍ POMOC

SPOJ 1 DRUH PORANĚNÍ ODŘENINY POPÁLENÉ MÍSTO CHLADÍME VE STUDENÉ VODĚ, HEŘMÁNKOVÁ MAST, STERILNÍ KRYTÍ ZASTAVÍME KRVÁCENÍ, OKOLÍ RÁNY DEZINFIKUJEME, DOPRAVÍME K LÉKAŘI ZASTAVÍME KRVÁCENÍ, OKOLÍ RÁNY DEZINFIKUJEME, DOPRAVÍME K LÉKAŘI TĚŽŠÍ POPÁLENINY LEHKÉ POPÁLENINY HLUBOKÉ KRVÁCEJÍCÍ RÁNY UMYJEME ČISTOU VODOU, DEZINFEKCE, NÁPLAST S POLŠTÁŘKEM PŘIVOLÁME LÉKAŘE, POSTIŽENÉHO DOPRAVÍME DO NEMOCNICE PRVNÍ POMOC

SPOJ 2 DRUH PORANĚNÍ UMYJEME PROUDEM VODY, POTOM VODOU S JEDLOU SODOU OMRZLÉ ČÁSTI TEPLE ZABALÍME OMRZLÉ ČÁSTI OMÝVÁME VODOU POSTUPNĚ TEPLEJŠÍ A DO 40° CELSIA, K LÉKAŘI UMYJEME PROUDEM VODY, POTOM VODOU S OCTEM POLEPTÁNÍ KYSELINOU TĚŽŠÍ OMRZLINY LEHKÉ OMRZLINY POLEPTÁNÍ LOUHEM PRVNÍ POMOC

ŘEŠENÍ DRUH PORANĚNÍ ODŘENINY POPÁLENÉ MÍSTO CHLADÍME VE STUDENÉ VODĚ, HEŘMÁNKOVÁ MAST, STERILNÍ KRYTÍ UMYJEME PROUDEM VODY, POTOM VODOU S JEDLOU SODOU OMRZLÉ ČÁSTI TEPLE ZABALÍME OMRZLÉ ČÁSTI OMÝVÁME VODOU POSTUPNĚ TEPLEJŠÍ A DO 40° CELSIA, K LÉKAŘI UMYJEME PROUDEM VODY, POTOM VODOU S OCTEM ZASTAVÍME KRVÁCENÍ, OKOLÍ RÁNY DEZINFIKUJEME, DOPRAVÍME K LÉKAŘI ZASTAVÍME KRVÁCENÍ, OKOLÍ RÁNY DEZINFIKUJEME, DOPRAVÍME K LÉKAŘI POLEPTÁNÍ KYSELINOU TĚŽŠÍ OMRZLINY LEHKÉ OMRZLINY TĚŽŠÍ POPÁLENINY LEHKÉ POPÁLENINY HLUBOKÉ KRVÁCEJÍCÍ RÁNY UMYJEME ČISTOU VODOU, DEZINFEKCE, NÁPLAST S POLŠTÁŘKEM PŘIVOLÁME LÉKAŘE, POSTIŽENÉHO DOPRAVÍME DO NEMOCNICE POLEPTÁNÍ LOUHEM PRVNÍ POMOC

Zdroje: cz/images/results.aspx?qu=m%C3%BDdlo&ex=2#ai:MP | cz/images/results.aspx?qu=m%C3%BDdlo&ex=2#ai:MP | literatura: ČERNÍK, Vladimír. Přírodopis 8 pro základní školy, Biologie člověka. Praha: Nakl. SPN, Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kateřina Zikmundová.